Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Champagne rapport från Paris och Champagne

CH

Medlem
Då är man tillbaka efter en långhelg i Paris och Champagne. Kort sammanfattat så har det varit kanon men med en del problem på vägen som gjorde resan till ett riktigt äventyr.

Kan någon toppa min start på resan?

Inleder med att försova mig eftersom jag inte bekräftade den nya alarmtiden på telefonen. Detta gör att den av någon anledning blir låst och det går inte att ringa till mig heller vilket gör att jag vaknar när min skjuts ringer på dörren. Tacksamt nog så är allt redan packat och jag kastar på mig kläderna, roffar åt mig väskorna och 15min senare så är vi på väg till flygplatsen.
Väl framme vid flygplatsen och när jag droppat av mitt bagage gör jag den vanliga att känna igenom alla fickor bara för att kolla att allt är med och mycket riktgit så glömde jag plånboken hemma bara för att jag fick stressa på morgonen.
Finns bara 1 sak att göra och det var att springa ut till en taxi och be han köra som självaste schumacher för att jag ska hinna och nytt hastighetsrekord i taxi är uppnåt.
Hinner mot alla odds fram och tillbaka och ser 1 flaska Krug få vingar när taxiresan landa på 1200 kr för att få nästa käftsmäll när jag kommer in i terminalen igen och uppptäcker att nu har varenda affärsresenär som ska upp till Stockholm anlänt och kön genom säkerhetskontrollen är längre än om systemet delade ut gratis bib på lördagar.
Snabbkoll på klockan bara för att inse att det här ska nog gå med lite vassa armbågar.
Kommer igenom tillslut och anländer till min gate 5 min innan planet ska gå och är naturligtvis sist av alla.
Trycker in mig i bussen och rullar ut mot plattan. Sist på bussen är oftast = först av och först på planet vilket stämde i detta fallet med. Väll på planet och äntligen på väg, eller?
Under tiden alla boradar planet kommer natruligtvis ett medelande ut till alla på planet. "Could mr. Gullbrandsson please contact the cabin crew?" Jag får fatt på en flygvärdinna som förklarar att jag tappa mitt kredit kort. Löjligt svarar jag, jag har de här i min plånbok och lyfter upp den för att inse att det saknas kort. Tydligen tappade jag kortet när jag skulle boarda planet eftersom jag aldrig stoppade tillbaka det i plånboken när jag betalade taxin utan bara stoppade det i innerfickan där pass och boardingcard även låg. Jag får tillbaka mitt kort och sätter mig ner för äntligen ha alla min tillbehörighter under kontroll och på väg mot Paris.

Jag lyckas inte med något mera av den kaliberna under dagen och kommer över en Henriot -00 för ynka 320kr vilket är ett klart bättre slut på eftermiddagen än vad morgonen var.

Återkommer med mina skildingar av Champagne och andra fadäser jag lyckades med under den korta tiden jag var bortas senare i kväll.
 

Elvis

Medlem
SV: Champagne rapport från Paris och Champagne

Aj aj, dålig start... Jag antar att det bara kan ha blivit bättre nere i Frankrike. :)
 
Trådskapare
CH

CH

Medlem
SV: Champagne rapport från Paris och Champagne

Om förgående historia gällde torsdagen plockar jag här upp tråden dagen efter.

Fredag börjar tungt eftersom jag lyckades bli bundis med hotell bartendern kvällen innan men det är resa till champagne som ska ske idag så det är upp och trycka i sig frukost för att sedan gå och hyra en bil. Det är alltid bra att boka en bil från Sverige och komma in med en voucher (vilket jag naturligtvis inte hade gjort) för min franska är lika bra som fransmännen engelska är. Att hyra en bil tog med andra ord VÄLDIGT lång tid men jag får min bil och är på väg ut mot champagne med ett leende på läpparna.

Jag hade hört av mig till en hel del champagne hus men tyvärr fått nobben av alla eftersom skörden precis börjat. Jag åkte med andra ord ner på vinst och förlust bara för att kolla över landskapet och kanske gå in på något av de öppna husen och ta en tur ner i deras källare. GPS ställs mot Le Mesnil Sur Oger och jag rullar in i byn precis 1200 eftersom jag stannade och fotade en hel del på vägen dit. Av någon anledning så är allt stängt mellan 1200 och 1400 så det blev tyvärr bara bilder på Salon och Pierre Peters hus men jag springer runt och ler som ett barn i en leksaksbutik.

Lite besviken över att jag inte fick komma in i något av husen i Le Mesnil rullar jag mot Epernay och tar en lunch + ½ flaska Laurent Perrier brut för humana 31 euro. Knallar runt i lite Champagne shoppar och plockar med mig 1 Gosset Millisme -96 och 1 Krug -95 för 200 euro som också får anses vara ok. Fanns så mycket mera man skulle vilja ha men eftersom jag flyger vågade jag inte köpa med mig mera utan att det skulle passa i packningen. Fortsätter min förd genom Epernay och nu börjar klockan bli mycket och jag var tvungen att vara tillbaka i Paris 1800.
Kör precis förbi Pol Roger & Perrier Jouët vilket båda husen tyvärr tackade nej till min förfrågan om att komma på besök. Jämte ligger dock Moët och jag funder om jag verkligen ska gå in där? Det är ju min sista chans att se tunnlarna och jag svänger in och tar deras tur. Jag har nog aldrig känt mig så besviken som jag kände mig när jag satte mig i bilen och rullade mot hotellet. Sämsta turen någonsin!

Miffot som ska hålla I turen bryter grovt på franska och har en kunskap i engelska som är begränsad till den för studerade historien hon berättar när vi går runt där nere. Det fanns knappt någon fråga hon kunde svara på och om hon gjorde det så var det naturligtvis på franska. Nådastöten kommer när hon berättar att Moët finns ute i handeln senast 1 månad efter degorgering och att det är en färskvara. Den måste öppnas inom 3 år från köp och rör det sig om årgångschampagne så är det 6 år som gäller. Champagnen slutar utvecklas sin smak efter degorgering och vinner inte på lagring utan den blir bara förstörd, tappar smak och mousse. Jag kunde naturligtvis inte hålla min käft stängd över detta uttalande och ifrågasatte hennes uttalande för att bara bli idiotförklarad och att det är 3-6 år som gäller med hänvisning till att champagne inte utvecklas ytterligare efter degorgering eftersom sedimentet plockats bort.
Mina argument om det motsatta med förklaringar om hur smaken visst utvecklas med tiden och att det kan göra vanlig stad brut gott att lagras viftades bara bort och när jag då frågade varför de inte skriver degorgerings datum på sina flaskor så man vet när det är dags att öppna den besvarades inte ens.
Vid det här laget är förbannad ett lämpligt ord för att beskriva mitt känslomässiga tillstånd och hade det inte varit för att ett flertal andra i gruppen klappat mig i ryggen och förklarat att de höll med mig så hade jag nog flippa ur ordentligt. Efter detta är det provning av pest och kolera även kallat deras hus champagne och en mera intetsägande, smaklös och tråkig champagne får man leta efter. Jag valde att inte dricka upp utan bara provsmaka och bad dem visa mig vägen ut och på vägen ut frågar jag vilken den största storleken det förvarar och vilka de fyller upp i efterhand beroende på åtgång. Något kryptiskt halvsvar blev att de förvarar upp till Jereboam och resten fylls upp men efter lite diskussion slutar svaret med att hon inte vet. Nästa fråga blir då hur många Dompa som de säljer per år och även detta besvaras med att hon inte vet.

Jag undrar om alla som jobbar där är så korkade eller om det är så illa att de inte får svara på frågorna och att Moët & Chandon hellre låter sin personal framstå som korkad och inkompetent.

Jag sätter mig i bilen och åker tillbaka till hotellet för att snabbt byta om och gå ut och äta med mina kollegor. Eftersom vi var en storgrupp som skulle äta var maten förbeställd och smakade tyvärr därefter. Bara för att trösta mig själv beställde jag in 1 flaska Ruinard bdb och jag blev mycket gladare efter den. Obligatoriskt besök på nattklubb därefter och minnesluckor börjar dyka upp. Kan tacka min gode vän Jack Daniels för detta och jag avslutar kvällen.

Lördag börjar på ett ypperligt sätt. Sovit gott och inte direkt ont i huvudet från gårdagens bravader. Kliver snabbt upp och en brutal frukost med mer eller mindre allt som fanns på buffen stundade. Innan jag ska göra Paris som en turist var jag tvungen att slappa av lite och vad passade inte bättre än ett bad och att knäcka Henriot -00 som jag köpte någon dag tidigare. Tro mig när jag säger att allt gick lätt därefter. Jag plockade alla turiststråken 1 efter 1 och tillslut var det dags att bege sig hemåt men då ramlar jag in i en klädbutik och det slutar naturligtvis med inköp att en komplett outfit från topp till tån. Därefter "råkade" jag gå in och köpa på mig lite skumpa i snabbköpet strax innan hotellet. 1 Lanson black och 1 Nicolas Feuillatte köptes och placerades i ishinken på rummet. Snabbdusch och ombyte till min ny inköpta kostym och jag knallade iväg till dagens gruppaktivitet med jobbet. Jag tog uttrycket "alla får plocka med sig sin egen dricka på allvar" och tog därför med mig båda flaskorna skumpa eftersom det alltid finns någon som ska smaka. Något glas bjuds bort men resten slutar i egen strupe.
Nu börjar det bli något senare på kvällen och magen gör sig påmind. Ber Conciergen boka bord så jag kan få uppleva det franska köket och efter att jag tagit mig ut till restaurangen med några kollegor tycker jag att det är dags att plocka in en flaska Krug. Tyvärr klantar de till sig med vårt bord och vi får reda på att det skulle ta ytterligare 45min innan vi kunde få det och det gjorde att det rann över hos oss alla eftersom de redan låtit oss vänta 30 min över vår reserverade tid så vi lämnade restaurangen och fick vara utan Krug till min stora förtret. Efter 2200 visade det sig svårare att få plats med 14 personer på någon restaurang och gruppen splittrades och jag slutade på något indisk ställe som inte hade Krug men jag fick in något annat som jag inte minns namnet på innan maten. Vid detta tillfälle har jag gått utan mat i nästan 10 timmar och fått i mig 3 flaskor skumpa (4 om man räknar den på morgonen) och tidig hemgång är ett faktum.

Jag kanske inte valde det bästa sättet att se på varken Paris eller Champagne distriktet men det är ju helt klart att jag ska tillbaka på våren igen och stanna lite längre.
 
Trådskapare
CH

CH

Medlem
SV: Champagne rapport från Paris och Champagne

anders skrev:

Ja det är ju inte svårt att dra den parallellen efter att ha läst båda historierna, jag skulle dock aldrig visa mig på en flygplats i träningsoverall eller liknande.
Jag kanske skulle översätta min historia och kolla om inte Mr.Bean ska göra en ny film?
 

R.P

Medlem
SV: Champagne rapport från Paris och Champagne

Bittersweet upplevelse men en jävligt kul resebeskrivning, hoppas det blir en bättre resa nästa gång. :-\
 

Elvis

Medlem
SV: Champagne rapport från Paris och Champagne

Tack för resebeskrivningen! Nu har du lyckats sänka mina förväntningar ett par steg inför min resa i nästa vecka. Jag har bokat in tre besök (Perrier-Jouët, Mumm och Ruinart) och jag återkommer med en liten reseskildring.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Champagne rapport från Paris och Champagne

Ja verkligen! Tack för en bra, om än i vissa fall något tragisk, reserapport!

Det är ju naturligtvis alltid svårt att få saker och ting att gå ihop ordentligt om man är en så pass stor grupp, men skam den som ger sig! Bättre lycka nästa gång, med krugkonsumtionen alltså!
 

SUPRA

Bäst
SV: Champagne rapport från Paris och Champagne

Jag besökte Moet Chandon i somras och fick ett bättre mbemötande :)
 
Toppen