Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Champagne, röda viner som är bra om 10 år.

Joel152

Medlem
Hej alla.

Ni får ursäkta min bristande kunskap inom vin och liknande drycker.
Jag har tänkt köpa ett vin (läs champagne eller rött vin) som jag vill dricka på min eventuella årsdag om sisådär 10 år.

Vilka viner är bäst att köpa? Enklast för mig är förstås att de finns i systembolagets sortiment.
Prisklass är ju också något vi måste ta hänsyn till, men säg 1500 som maxpris.

Tack på förhand!
 

Bubblaren

Medlem
SV: Champagne, röda viner som är bra om 10 år.

Hej där, välkommen till forumet

Tänker du dig att köpa ngt för 1500:-/flaska? Eller tänker du dig att få flera pavor för totalsumman 1500:-?

Vad gillar du för viner och champagner? Svårt att ge tips utan att veta vad du gillar.

Utöver monopolet kan du ju handla på internetbutikerna. Inget svårt alls, de flesta ser till att skatten betalas in.
 
Trådskapare
J

Joel152

Medlem
SV: Champagne, röda viner som är bra om 10 år.

Tack så mycket!

Ja, det tänkte jag.
Det röda;
Ett lite fylligare, gärna lite fruktigt alt. smak av bär.

Champagne
Låg kolsyrehalt och lite sötare alt. fruktigt.

Ge gärna tips på hemsidor. Utöver systembolaget är det inte många sidor jag rabblar upp.

Tack på förhand.
 
SV: Champagne, röda viner som är bra om 10 år.

Joel152 skrev:
Tack så mycket!

Ja, det tänkte jag.
Det röda;
Ett lite fylligare, gärna lite fruktigt alt. smak av bär.

Champagne
Låg kolsyrehalt och lite sötare alt. fruktigt.

Ge gärna tips på hemsidor. Utöver systembolaget är det inte många sidor jag rabblar upp.

Tack på förhand.
Bara så jag förstår. 1500 per flaska eller 1500 totalt?

Sedan är det så att viner som ligger 10 år normalt sätt tappar lite av sin fruktighet och det omvandlas till andra smaker/dofter som läder, kola , nötter, kaffe etc. Detsamma med moussen på champagne, den lugnar oftast ner sig lite med åldern.

Du skriver årsdag, födelsedag eller? Får man fråga när du är född, kanske kan finnas vin från det årtalet som går att lagra.
 
Trådskapare
J

Joel152

Medlem
SV: Champagne, röda viner som är bra om 10 år.

1500 per flaska.

Ok, jag har inte någon vidare erfarenhet av så mycket äldre viner måste jag erkänna (får ursäkta igen).
Smaken är svår för mig att tyda och veta exakt hur jag vill att den ska smaka då.
Att moussen på champagne lugnar sig med åren låter bra.

Jag läste någonstans att året 95/96 var bra i Frankrike. Kan vi utgå därifrån?
Jag själv är född 91.
 
SV: Champagne, röda viner som är bra om 10 år.

Joel152 skrev:
1500 per flaska.

Ok, jag har inte någon vidare erfarenhet av så mycket äldre viner måste jag erkänna (får ursäkta igen).
Smaken är svår för mig att tyda och veta exakt hur jag vill att den ska smaka då.
Att moussen på champagne lugnar sig med åren låter bra.

Jag läste någonstans att året 95/96 var bra i Frankrike. Kan vi utgå därifrån?
Jag själv är född 91.
Ska du spara 10 år så när det gäller Champagne så är 1996 och 2002 säkra tips (svårt att veta hur du kan lagra, låg jämn temperatur, vibrationsfritt och mörkt är bäst).

På vårt kära SB finns i princip bara Dom Perignon 2002 (bra årgång så var inte orolig för att det är en dompa) att köpa.
Utomlands finns vad som helst att köpa. "Snart" kommer ju väl också Winston Churchill 2002 som inte lär gå av för hackor. Där kommer du kanske undan med runt 1000 kronor per flaska.

Sedan kan man ju ha synpunkter på att köpa bara en flaska, Surt om den är korkad eller defekt.

Finns de som är bättre än mig på rödvin på forumet
 
Trådskapare
J

Joel152

Medlem
SV: Champagne, röda viner som är bra om 10 år.

Jag har en källare att nyttja, där är det ju rätt lugnt. Tänkte ställa de i lådor så att det blir skyddade från smuts och annat.

Något att tänka på, kanske blir så att jag köper 2-3 av enbart champagne.

Jag undrar om ni provat Nicolas.com. Blev tipsad av en bekant, men tyckte den verkade svår-navigerad och gav upp efter en kvarts sökande.
Kanske ger det ett nytt försök om den är bra.

Tack för hjälpen!
 
SV: Champagne, röda viner som är bra om 10 år.

Joel152 skrev:
Jag har en källare att nyttja, där är det ju rätt lugnt. Tänkte ställa de i lådor så att det blir skyddade från smuts och annat.

Något att tänka på, kanske blir så att jag köper 2-3 av enbart champagne.

Jag undrar om ni provat Nicolas.com. Blev tipsad av en bekant, men tyckte den verkade svår-navigerad och gav upp efter en kvarts sökande.
Kanske ger det ett nytt försök om den är bra.

Tack för hjälpen!

De verkar dyra. Kolla www.millesimes.com istället. Vet att ett helt gäng handlat där. Själv köper jag mest på FRW och FarrVintners men då behöver man oftast köpa hela lådor
 

Elvis

Medlem
SV: Champagne, röda viner som är bra om 10 år.

Det finns ytterligare några champagner ur Systembolagets utbud som jag tror kommer att vara väldigt bra om tio år:

Winston Churchill 1999
Bollinger Grande Année 2002
Cristal 2004

Cristal är lite över din budget men Winston Churchill är väldigt bra prissatt i Sverige. Och även om 1999 är ett svagare år än 2002 så är Winston Churchill alltid bra.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Champagne, röda viner som är bra om 10 år.

Lägger till ngr jag hitta på SS hemsida - köper själv aldrig champagne där, så jag var tvungen att kolla vad som fanns.

Henriot Cuvée des Enchanteleurs 96
Selosse Substance (visserligen 95:- över budget)
Krug Grande Cuvée (brukar väl alla ni hylla när den legat till sig, trots den är NV)

Alla fantastiska och väldigt olika.
 
Trådskapare
J

Joel152

Medlem
SV: Champagne, röda viner som är bra om 10 år.

Tack så jättemycket för alla hjälpsamma svar.

Jag ska fundera, så försöker jag återkomma så snart som möjligt vid eventuella frågor eller beslut.
De mesta lutar åt Bollinger Grande Année 2002.


MVH
Joel
 

Jos

Medlem
SV: Champagne, röda viner som är bra om 10 år.

Joel152 skrev:
Hej alla.

Ni får ursäkta min bristande kunskap inom vin och liknande drycker.
Jag har tänkt köpa ett vin (läs champagne eller rött vin) som jag vill dricka på min eventuella årsdag om sisådär 10 år.

Vilka viner är bäst att köpa? Enklast för mig är förstås att de finns i systembolagets sortiment.
Prisklass är ju också något vi måste ta hänsyn till, men säg 1500 som maxpris.

Tack på förhand!
Både ödmjukt och insiktsfullt, - en frisk fläkt ;D

Jag tror Bollinger GA -02 blir kanon. Ang. rödvin så bör du satsa på Bordeaux eller Bourgogne för, i mitt tycke, bäst behållning om 10 år. Av det som finns på SS så..; La Grave A Pomerol -98 skulle jag gärna dricka om 10 år. Och Volnay Premier Cru Clos de la Bousse d'Or Monopole 2009 skulle nog också gå ner.

Hmm... jag föreslår viner för en tredjedel av budgeten...??
 

Bubblaren

Medlem
SV: Champagne, röda viner som är bra om 10 år.

Joel152 skrev:
Tack så jättemycket för alla hjälpsamma svar.

Jag ska fundera, så försöker jag återkomma så snart som möjligt vid eventuella frågor eller beslut.
De mesta lutar åt Bollinger Grande Année 2002.


MVH
Joel

Ska du bara köpa en sort? :eek:
 

Per Stade

Lege artis
SV: Champagne, röda viner som är bra om 10 år.

Joel152 skrev:
Tack så jättemycket för alla hjälpsamma svar.

Jag ska fundera, så försöker jag återkomma så snart som möjligt vid eventuella frågor eller beslut.
De mesta lutar åt Bollinger Grande Année 2002.


MVH
Joel

Mitt råd är att du köper en flaska och provar. Det vore ju trist om du öppnar flaskan om
tio år och så gillar du den inte.
 

sunqan

Vinös
SV: Champagne, röda viner som är bra om 10 år.

Per Stade skrev:
Mitt råd är att du köper en flaska och provar. Det vore ju trist om du öppnar flaskan om
tio år och så gillar du den inte.

det värsta ??? med vin och lagring, är att ha provat, gillat och lagt på rygg bara för att 10 år senare upptäcka att smaken ändrats :eek:

men bordeaux, bourgogne (inklusive bättre beaujolais) samt en hel del italienskt (chianti, barolo, barbaresco) är årminstone för min del "safe bets". dvs man vet vad man får och man vet att sannolikheten att man gillar det om 10 år är ganska stor. (om man nu inte drabbats av TCA - blä) det gäller bara att först botanisera bland alla olika Cru:s (och blandningar) för att få en känsla för hur det hela typiskt smakar. DET är mycket roligare än att bara lägga på rygg :p tyvärr så inbjuder ju inte SS och deras inköpsstrategi till att köpa-för-att-prova och sen -köpa-för-att-lagra, det blir i stället "köp 7*x flaskor på spek av x olika, där x är så många som du tror du orkar med att prova inom 14 dagar så du kan lämna igen sånt du inte gillade".
-sunqan
 

kayaker

Cyklist
SV: Champagne, röda viner som är bra om 10 år.

Jos skrev:
Ang. rödvin så bör du satsa på Bordeaux eller Bourgogne för, i mitt tycke, bäst behållning om 10 år. Av det som finns på SS så..; La Grave A Pomerol -98 skulle jag gärna dricka om 10 år. Och Volnay Premier Cru Clos de la Bousse d'Or Monopole 2009 skulle nog också gå ner.

Hmm... jag föreslår viner för en tredjedel av budgeten...??
Bordeaux, Bourgogne, Barolo och Barbaresco är heta tips. Liknande viner från andra länder kan också vara intressant. Sassicaia med drygt dussinet år på nacken har fått kraftigt bifall tidigare i höst.
Om du ska handla på SS så kan ju Barolo från t.ex. 2006 vara högintressant. Där finns bl.a. två olika från ingen mindre än Roberto Voerzio att tillgå.

Det bästa är förstås om du kan testa något liknande - helst med lite ålder - innan så att du inte sitter där om tio år med en hög viner som du inte uppskattar...
Lycka till!
 
Toppen