Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Champagne till nyår

http://www.dn.se/mat-dryck/dryck/akta-e ... -ar-fragan

Men vad i h-vete? Hur kan BGK rekommendera fyra icke-champagner (bland annat Pol Remy Brut för 54 kronor) och som enda champagne Krug GC (visserligen ett bra val). Alla hans troende kommer nu springa och köpa skit till nyår då Krug GC kostar på en nivå som 99,99% av svenskarna ändå inte är villiga att betala.

Varför inte ge bra förslag som t.ex André Clouet Silver Brut Nature (nr 83533) a 289 kronor, Diebolt-Vallois Prestige Brut Blanc de Blancs (nr 97285) 359 kronor eller 1996 Henriot Brut Millésimé (nr 94827) 1199 kronor för en magnum. Louis Roederer Brut Premier (nr 7602) för 349 kronor finns i alla butiker och på halvflaska. Krug finns naturligvis på listan också om man vill ha riktigt bra saker.

Hjälp Sverige från Kronstam och fyll i era tips här. Gott Nytt År önskar finewines.se
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Det där var bland det sämsta jag läst. Så långt från konsumentupplysning man kan komma.

Man skäms fan!
 

Bubblaren

Medlem
SV: Champagne till nyår

Jag räknar till 6 st champagner - om att jag sakner en del av de du nämner.

Deutz Brut Classic
Nr 7487, 199 kr/37 cl

Krug Grande Cuvée
Nr 87135, 799 kr

1998 Palmer Blanc de Blancs
Nr 7553, 795 kr

Pol Roger Brut Réserve
Nr 7549, 698 kr/1,5 l

Bollinger Rosé
Nr 7755, 499 kr

Gosset Grand Rosé Brut
Nr 7405, 459 kr
 

kayaker

Cyklist
SV: Champagne till nyår

Jimmy Forsman skrev:
Det där var bland det sämsta jag läst. Så långt från konsumentupplysning man kan komma.

Man skäms fan!
Man ska nog inte förvänta sig så mycket mer från någon som är såpass okunnig om det han skriver om...
 
Trådskapare
A
SV: Champagne till nyår

Bubblaren skrev:
Jag räknar till 6 st champagner - om att jag sakner en del av de du nämner.

Deutz Brut Classic
Nr 7487, 199 kr/37 cl

Krug Grande Cuvée
Nr 87135, 799 kr

1998 Palmer Blanc de Blancs
Nr 7553, 795 kr

Pol Roger Brut Réserve
Nr 7549, 698 kr/1,5 l

Bollinger Rosé
Nr 7755, 499 kr

Gosset Grand Rosé Brut
Nr 7405, 459 kr
Nu är ju inte jag en van BGK-läsare men var hittar du de vinerna? Ser ingen tabell eller nåt vid artikeln.

Gillar mest detta citat efter ett mousserande vin för 54 kronor (som får följande fina epitet av Allt om Mat Ej prisvärt Osunt och trist med drag av gammal disktrasa. )
Alla har de ett gemensamt: detta är inte bara drycker som smakar gott, de gör också gott
 

chambertin

Medlem
SV: Champagne till nyår

shorepower skrev:
Bubblaren skrev:
Jag räknar till 6 st champagner - om att jag sakner en del av de du nämner.

Deutz Brut Classic
Nr 7487, 199 kr/37 cl

Krug Grande Cuvée
Nr 87135, 799 kr

1998 Palmer Blanc de Blancs
Nr 7553, 795 kr

Pol Roger Brut Réserve
Nr 7549, 698 kr/1,5 l

Bollinger Rosé
Nr 7755, 499 kr

Gosset Grand Rosé Brut
Nr 7405, 459 kr
Nu är ju inte jag en van BGK-läsare men var hittar du de vinerna? Ser ingen tabell eller nåt vid artikeln.

Gillar mest detta citat efter ett mousserande vin för 54 kronor (som får följande fina epitet av Allt om Mat Ej prisvärt Osunt och trist med drag av gammal disktrasa. )
Alla har de ett gemensamt: detta är inte bara drycker som smakar gott, de gör också gott

Eller som ngn skrev i Gourmet på 80-talet (kommer inte ihåg vilket vin det var): "Smakar som lågoktanig afghansk bensin"
 

Bubblaren

Medlem
SV: Champagne till nyår

shorepower skrev:
Bubblaren skrev:
Jag räknar till 6 st champagner - om att jag sakner en del av de du nämner.

Deutz Brut Classic
Nr 7487, 199 kr/37 cl

Krug Grande Cuvée
Nr 87135, 799 kr

1998 Palmer Blanc de Blancs
Nr 7553, 795 kr

Pol Roger Brut Réserve
Nr 7549, 698 kr/1,5 l

Bollinger Rosé
Nr 7755, 499 kr

Gosset Grand Rosé Brut
Nr 7405, 459 kr
Nu är ju inte jag en van BGK-läsare men var hittar du de vinerna? Ser ingen tabell eller nåt vid artikeln.

Gillar mest detta citat efter ett mousserande vin för 54 kronor (som får följande fina epitet av Allt om Mat Ej prisvärt Osunt och trist med drag av gammal disktrasa. )
Alla har de ett gemensamt: detta är inte bara drycker som smakar gott, de gör också gott

Här: http://www.dn.se/mat-dryck/dryck/basta-bubblet-for-nyarsafton

Härde att det tydligen var än fler i papptidningen.
 
Trådskapare
A
SV: Champagne till nyår

http://www.dn.se/mat-dryck/dryck/basta- ... nyarsafton

Nu förstår jag. Man MÅSTE läsa i den ordningen DN och Kronstam bestämt. Så klart, dumma mig. Inte ens samma viner i de två artiklarna, klart att de hänger ihop. Jag läste bara den första och fick uppfattningen att Kronstam verkligen tyckte att Pol Remy var ett riktigt bra vin.

Hänger nog ihop med att jag inte kan läsa men däremot kan Kronstam skriva ::)

Han rekommendationer är inte så bra tycker jag ändå. Krug och Palmer, ja. Gosset för rosé, kanske. Resten kan man skippa. Mina är bättre :).

Vad säger ni andra? Förslag?
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Champagne till nyår

Får någon ihop artikelnumret han nämner för Krug GC med verkligheten? 87135 där finns magnumen för 3700 spänn och halvflaskan för 729 spänn men ingen helflaska för 799.

Om de sänkt GC til 799 så hade det ju varit köpläge...
 
Trådskapare
A
SV: Champagne till nyår

Jimmy Forsman skrev:
Får någon ihop artikelnumret han nämner för Krug GC med verkligheten? 87135 där finns magnumen för 3700 spänn och halvflaskan för 729 spänn men ingen helflaska för 799.

Om de sänkt GC til 799 så hade det ju varit köpläge...
Artikel 1 (blev lite förvirrad då de flesta läser redaktionell text först men sedan förstod jag att för BGK så är listan den viktigaste informationen) listar Krug GC under smått och gott, dvs det är 375ml som avses. (magnum och halvflaska finns bara på beställningssortimentet, BGKs skötebarn :) ) I artikel 2 så listar han helflaskan , nr 7494 a 1399 kronor.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Champagne till nyår

shorepower skrev:
Jimmy Forsman skrev:
Får någon ihop artikelnumret han nämner för Krug GC med verkligheten? [size=1em]87135 där finns magnumen för 3700 spänn och halvflaskan för 729 spänn men ingen helflaska för 799.
[/size]

Om de sänkt GC til 799 så hade det ju varit köpläge...
Artikel 1 (blev lite förvirrad då de flesta läser redaktionell text först men sedan förstod jag att för BGK så är listan den viktigaste informationen) listar Krug GC under smått och gott, dvs det är 375ml som avses. (magnum och halvflaska finns bara på beställningssortimentet, BGKs skötebarn :) ) I artikel 2 så listar han helflaskan , nr 7494 a 1399 kronor.


Klart och tydligt. Som en riktigt dyig vattenpöl...
 
Trådskapare
A
SV: Champagne till nyår

Var på SB Regeringsgatan 44 idag och köpte lite gebort flaskor. Paret som valde champagne brevid mig debaterade om de skulle köpa champagne eller mousserande. Mannen sa självsäkert "jag har läst på finewines.se att Louis Roederer är ett bra köp"

Jag kunde bara hålla med :)

Vi får väl heller inte glömma Tarlant som ett alternativ. QV Discobitch Brut (nr 77338) och Tarlant Cuvée Louis Brut (nr 87609) är väl självklara val, den första för exhibionisten och Louis för den lite sparsmakade.
 
Toppen