Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Champagne - tredje besöket

Skaggs

Medlem
Efter ha skjutit på resan några gånger på grund av viruset och vridit och vänt på det är vi nu framme vid valet: nu eller eventuellt till sommaren (som är osäker av andra skäl), och det blev nu. Riskbedömningar gjorda och tummar hålls för att vi har tolkat alla transitregler och restriktioner rätt. Vi lämnar Skåne under morgondagen med slutmål Hotell Champagne André Bergère på avenyn i Epernay. Hotellet ser riktigt mysigt ut och vi bokade en lägenhet som ligger bra och har en fin parkering som vi använde ifjol då vi bodde på deras andra hotell något närmre centrum.

@David Nilsson och @Vinocognito har uppdaterat oss om att vara i Champagne under hösten och vi har också fått fina uppdateringar av forumets man i Champagne @magnum och beskedet om utegångsförbud från kl. 21 passar utmärkt :) Det blir en ganska kort resa med fokus på besök, flaskköp och barnfritt. Följande producenter är bokade och vi har några tänkbara "knacka på"-odlare också som kan bli aktuella förutom stopp i butiker och några producenter i Epernay:

Bokat:
Trousset Guillemart
Vincent Brochet
Phillipe Glavier
Vincent Charlot (tredje besöket)
Rousseaux-Batteux
Pierre Deville
Florence Duchene
Legras & Haas, (tredje besöket) kl. 8, perfekt tid, hoppas fler producenter tar efter, blir lättare att boka fler besök då. :)
 
Last edited:

Dejzan

Medlem
Efter ha skjutit på resan några gånger på grund av viruset och vridit och vänt på det är vi nu framme vid valet: nu eller eventuellt till sommaren (som är osäker av andra skäl), och det blev nu. Riskbedömningar gjorda och tummar hålls för att vi har tolkat alla transitregler och restriktioner rätt. Vi lämnar Skåne under morgondagen med slutmål Hotell Champagne André Bergère på avenyn i Epernay. Hotellet ser riktigt mysigt ut och vi bokade en lägenhet som ligger bra och har en fin parkering som vi använde ifjol då vi bodde på deras andra hotell något närmre centrum.

@David Nilsson och @Vinocognito har uppdaterat oss om att vara i Champagne under hösten och vi har också fått fina uppdateringar av forumets man i Champagne @magnum och beskedet om utegångsförbud från kl. 21 passar utmärkt :) Det blir en ganska kort resa med fokus på besök, flaskköp och barnfritt. Följande producenter är bokade och vi har några tänkbara "knacka på"-odlare också som kan bli aktuella förutom stopp i butiker och några producenter i Epernay:

Bokat:
Trousset Guillemart
Vincent Brochet
Phillipe Glavier
Vincent Charlot (tredje besöket)
Rousseaux-Batteux
Pierre Deville
Florence Duchene
Legras & Haas, (tredje besöket) kl. 8, perfekt tid, hoppas fler producenter tar efter, blir lättare att boka fler besök då. :)
Kul att det blev av, jag hoppas på uppdateringar under resans gång. :)
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Efter ha skjutit på resan några gånger på grund av viruset och vridit och vänt på det är vi nu framme vid valet: nu eller eventuellt till sommaren (som är osäker av andra skäl), och det blev nu. Riskbedömningar gjorda och tummar hålls för att vi har tolkat alla transitregler och restriktioner rätt. Vi lämnar Skåne under morgondagen med slutmål Hotell Champagne André Bergère på avenyn i Epernay. Hotellet ser riktigt mysigt ut och vi bokade en lägenhet som ligger bra och har en fin parkering som vi använde ifjol då vi bodde på deras andra hotell något närmre centrum.

@David Nilsson och @Vinocognito har uppdaterat oss om att vara i Champagne under hösten och vi har också fått fina uppdateringar av forumets man i Champagne @magnum och beskedet om utegångsförbud från kl. 21 passar utmärkt :) Det blir en ganska kort resa med fokus på besök, flaskköp och barnfritt. Följande producenter är bokade och vi har några tänkbara "knacka på"-odlare också som kan bli aktuella förutom stopp i butiker och några producenter i Epernay:

Bokat:
Trousset Guillemart
Vincent Brochet
Phillipe Glavier
Vincent Charlot (tredje besöket)
Rousseaux-Batteux
Pierre Deville
Florence Duchene
Legras & Haas, (tredje besöket) kl. 8, perfekt tid, hoppas fler producenter tar efter, blir lättare att boka fler besök då. :)

Kul att det blir av! Var själv nere för några veckor sedan och det funkade utmärkt. Det enda som var annorlunda då var munskydden som åkte på fram till matbordet eller provningbordet...

Trodde jag kunde champagne men har bara druckit Lasse & Hasse, Charlot känner jag till åtminstone till namnet. Är det obskyra brut nature producenter eller varför valdes just dessa producenter?:)

Åker du bil och har plats för två lådor hem..?:ängel:
 
Trådskapare
Skaggs

Skaggs

Medlem
Kul att det blir av! Var själv nere för några veckor sedan och det funkade utmärkt. Det enda som var annorlunda då var munskydden som åkte på fram till matbordet eller provningbordet...

Trodde jag kunde champagne men har bara druckit Lasse & Hasse, Charlot känner jag till åtminstone till namnet. Är det obskyra brut nature producenter eller varför valdes just dessa producenter?:)

Åker du bil och har plats för två lådor hem..?:ängel:

Ja, en hel del brut nature-producenter och minst sagt ett och annat kohorn begravt. Man försöker ju hitta intressanta producenter där priserna inte hunnit sticka iväg, så en del nitar lär vi säkert springa på. Några av producenterna har jag läst om eller fått upp ögonen för via IG och då slängt upp på bruttolistan, andra har vi fått tips om, försöker också sprida ut besöken geografiskt så man får knata ut runt i lite olika byar. Vi kör men inte helt säker på hur mycket vi får plats med, var det något särskilt du tänkte på?
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Ja, en hel del brut nature-producenter och minst sagt ett och annat kohorn begravt. Man försöker ju hitta intressanta producenter där priserna inte hunnit sticka iväg, så en del nitar lär vi säkert springa på. Några av producenterna har jag läst om eller fått upp ögonen för via IG och då slängt upp på bruttolistan, andra har vi fått tips om, försöker också sprida ut besöken geografiskt så man får knata ut runt i lite olika byar. Vi kör men inte helt säker på hur mycket vi får plats med, var det något särskilt du tänkte på?
Hoppas du hittar någon fullträff.:)

Jag har två lådor hos @magnum som vill utvandra till Sverige.:cool: Får ni plats över hade det varit grymt att (nästan) få hem flaskorna.
 
Trådskapare
Skaggs

Skaggs

Medlem
På allmän begäran, tack @zippan :)

Del 1
Efter att ha skjutit på resan flera gånger och riskanalyserat till leda så befann vi oss klockan 18 på söndagskvällen vid Öresundsbron på vår väg ner mot Epernay där vi hade bokat boende i tre nätter. Vi hade bokat hos A. Bergere som har hotellrum och lägenheter på Avenue de Champagne, och i samma byggnader har de också butik och tasting room. Längre ner mot stan har de ytterligare ett hotell, där vi bodde förra året. De producerar också champagne men har sina produktionslokalerna i Fèrebrianges. Vi hade bokat en lägenhet för att ha gott om plats med lådor och packning, och tyckte även att det skulle vara skönt med eget kök om vi inte skulle vara nöjda med säkerhetstänket på matställen eller om restauranger skulle stänga ner eller så. Låst gratisparkering nära rummet är ett stort plus, vilket vi lärt oss efter våra två första resor till området.

Många hade haft tankar och “kunskap” om läget i Europa och en del trodde inte ens att vi skulle kunna ta oss in i Danmark. Vi kände oss ganska säkra efter gått igenom läget i de olika länderna, och väl på bron blev vidarevinkade utan att visa några papper. Vi visste att vi hade cirka 15 timmar i bil framför oss så regnet över Danmark var ganska jobbigt. Vi valde dock att köra den längre biten i Danmark istället för att ta färjan från Rödby.

Timmarna gick och Danmark övergick till nattkörning i Tyskland som flöt på otroligt fint, sen in i Belgien och till slut Frankrike - allt utan att behöva visa några papper. Vi skiftades om att köra och hade en bra spellista, bra dokumentärer och poddar som gjorde den långa bilresan riktigt trevlig och att åka bil utan barn i baksätet är ju en helt annan sport.

Tanken var att vi skulle hänga i Reims på förmiddagen men vi valde att undvika den något större staden utan fortsatte direkt mot Epernay. Klockan 8, med en timme kvar tills vi skulle vara framme, fick vi ett meddelande från hotellet som undrade när vi skulle checka in, om det var mellan 14-16 eller 16-18. Vi skrev som det var: att vi snart var framme och gärna checkade in under den tidiga perioden. Efter en minut plingade det till att rummet var färdigt och att vi var välkomna direkt så en rekordtidig incheckning klockan 9 var ett faktum. Jubel i bilen!

Dusch, lite uppackning och sen gick vi en runda i staden för att inte riskera att somna och missa dagens aktiviteter. En tidig lunch på Café le Progrès följdes av ett glas champagne hos Janisson & Baradon och sen var det dags att sticka iväg till resans två första bokade besök. Tanken var ju att vi egentligen skulle ha varit i Reims fram till besöken så det kändes lite bakvänt att köra i riktning mot Reims och Trousset Guillemart i Les Mesneux.

Trousset Guillemart, Les Mesneux
En producent som vi hade fått lite koll på genom Martin på extrabrut.dk och att de hade bra priser, flera olika buteljeringar och är snåla i dosagen. Vi blev varmt välkomnade av Karine som vi hade haft kontakt med via mail tidigare. All kommunikation från deras sida hade skett på franska så vi misstänkte att vår obefintliga franska skulle få det kämpigt. Mycket riktigt kunde hon ingen engelska och vi ingen franska men hon använde en app för översättning från tal - > text. Den funkade sådär, munskydden har ju vissa fördelar men inte när det gäller att prata tydligt. Efter ett tag struntade hon i den och körde vidare på franskan så vi nickade glatt när vi hörde något ord vi kände igen. “Vendange” nickar, “Brut Nature” nickar ännu mer osv. Det blev en rundvandring genom vineriet, källaren och sen tasting. Man äger ca 8 hektar och har många buteljeringar med olika druvsammansättningar. Firman genomför just nu ett namnbyte och ändrar sina etiketter efterhand och en del andra nyheter verkade också vara på gång. Nytt namn är/blir Champagne Jean Philippe Trousset.

Vi fick testa deras två enklaste viner i Brut Nature och i Brut. Vi fick också prova med olika glas, då Karine inte gillade deras Brut Nature i Zalto utan föredrog andra glas vilket hon försökte bevisa genom att vi fick testa samma vin i Zalto White (de glas vi dricker mest i hemma). Visst var det skillnad, men det berodde nog mer på att Zalto White-glaset doftade gammalt damm och som det förvarats i blöta kartonger, men vi nickade på. Initialt trodde vi dock att hon menade att det var en ny flaska med ett defekt vin som hon ville låta oss testa av pedagogiska skäl.

Trevliga viner till priset, men hade varit kul att få testa fler. Vi hade tänkte handla en hel del här men det visade sig att ganska mycket var slut, vilket förklarade varför vi inte fick prova fler buteljeringar. Några flaskor Brut Nature och Millisime 2016 Brut Nature och lite annat inhandlades och det blev också en Jero av deras instegare till någon större sammankomst, när nu det blir aktuellt. Man borde ju börja med att handla innan det andra för nu blev det genast ett ännu piggare mottagande då korkförslutare, pennor, block och allt möjligt letades fram till en fin goodiebag och ett bra första besök var till ända.

Några minuter därifrån skulle vi besöka Vincent Brochet, men besöket blev framflyttat någon timme så under tiden körde vi omkring i närliggande byar, tittade runt och körde förbi en massa producenter, som vi hade haft på bruttolistan, allt för att fördriva tiden. Tröttheten var nära att ta över, börjar bli för gammal för att “dygna”, men det var ett besök som vi sett fram emot mycket och klockan 17 svängde vi in på parkeringen till Vincent Brochet.

F8191B90-B00E-408B-9B67-52006056E92A.jpeg 0ED68FA8-397D-4014-9338-E93349B33498.jpeg 77E4E70A-6BA5-4786-89C3-DED61B13BCF8.jpeg 91617CCA-FD72-4E92-A4D3-34C60FA6E05F.jpeg
 
Trådskapare
Skaggs

Skaggs

Medlem
Del 2

Vincent Brochet, Écueil
I utkanten av Écueil håller firman Vincent Brochet till. En by med många intressanta producenter! Vi blev mottagna av Gaspard Brochet som håller på att ta över huvudansvaret för firman från sin pappa, och som även har en egen linje som hittills släppt två buteljeringar, i mycket liten upplaga, med mycket intressanta viner som vi också hoppades få prova och köpa. Gaspard och hans amerikanska staffordshire terrier Lingo visade oss till ett vackert tasting room med utsikt över vingården.

Gaspard var mycket underhållande och berättade intressant om planer och experiment som pågår, han visade också några kommande etiketter som ännu är “hemliga” för omvärlden, men som jag lyckades ta några smygfoton på. Tillsammans med en vän gör han också ett försök med att inte avlöva eller beskära och att fläta rankor m.m. Från minnet då jag tyvärr inte hittar mina anteckningar från besöket, men vi fick prova följande viner från Vincent Brochet:

B.S.A (Brut Sans Annee), som är deras instegare, bread and butter, en blend med mestadels pinot noir och nuvarande buteljer har basårgång -15, som de låter ligga ca. 4 år på jästen innan degorgering. Seriös instegare med 50% från 2015 och 50% reservvin från 2014 och 2013. Trevlig och välgjord, men kanske lite tam och inget som Gaspard gick igång på heller, men viktig för firman och har tidigare utgjort uppåt 80% av produktionen. Sen blev det samma blend fast i Extra Brut, vilket oftast passar mig bättre, vilket det gjorde här också. Därefter provade vi deras Chardonnay Brut Nature (50% 2015 och 50% 2014) vilken var riktigt läcker. Vi hade ett trevligt samtal om att allt möjligt gällande Champagne och försökte även få klarhet i Brochets släktlinjer vilket inte var helt lätt men om vi fattade det rätt är Gaspard kusin med Emmanuel Brochet. Sen smet Gaspard iväg och hittade en flaska 2012 som han öppnade och som tastingen avslutades med. Det är deras senaste millisime och består av 70/30 PN/CH och är degorgerad i februari 2020, så rejält med tid på jästen och extra brut. Mycket bra!

Tyvärr hade han varken något att bjuda på eller sälja när det gällde egna linjen, men han lovade att nästa gång skulle det finnas. Det blev några lådor blandat, framförallt av 2012 men också någon 2008 och 2005. En otroligt intressant vinmakare med mycket på gång och det ska bli kul att följa Gaspard och hans projekt, vi pratade redan om ett återbesök innan vi ens lämnat parkeringen. Champagnes vackraste hissdörrar (se bild) har de också och ett mycket fint gästhus med utsikt över vingårdarna och som kan bli aktuellt vid nästa resa.

D7B4BE77-743B-4210-B244-39499577258B.jpeg 9AF05AFE-69FF-4EC2-AC98-37D9CB135B2D.jpeg

Från Écueil till lägenheten för inlastning och sen hade vi en tidig bokning på La Banque så att vi med säkerhet skulle hinna tillbaka innan utegångsförbudet kl. 21 - vilket passade oss utmärkt efter ha varit vakna 36 timmar. En trevlig restaurang med lite dalande kvalitet sen vi var där första gången 2017, men idag smakade det utmärkt och med mycket trevlig service. Luftigt i lokalen och nästan folktomt inmundigades först en trio av risotto åtföljt av en rejäl råbiff som sköljdes ner med en veteöl, vilket passade fint efter trötta smaklökar. Efter en kort promenad med munskydd somnade vi gott redan innan utegångsförbudet trädde i kraft.

A5D1AD6F-8361-4FAB-AF22-EFEB7BEB0CB1.jpeg

En otroligt bra första dag trots stora problem med att munskydden orsakade imma på glasögonen, men efter några googlingar skulle det bli bättre resten av resan. Vi hade munskydd på överallt utom när vi satt ner på restauranger och vid provningsbordet. När jag väl fått koll på imman vande man sig ganska snabbt.
 
Trådskapare
Skaggs

Skaggs

Medlem
Del 3

Vi vaknade utvilade och efter frukost var det dags för dagens första besök. Den här dagen skulle inledas söderut och Chardonnay var i fokus när vi styrde bilen mot Philippe Glavier för en tasting kl. 10 i Cramant. En producent som vi inte hade testat tidigare men hört gott om från lite olika håll och när vi efter mailkontakt fått deras prislista och tillgängliga flaskor bokade vi besöket. Det var den sista bokningen (bokades två veckor innan) då vi förgäves hade inväntat besked från J.Vignier.

Philippe Glavier, Cramant
Vi togs emot av Veronique Glavier som tillsammans med sig man Philippe grundade firman 1995. Hon berättade intressant och personligt om livet som familjeföretagare i Champagne. Veronique är trettonde generationens vinmakare, från Champagne, och Philippe är tredje generationen, från södra Frankrike. Hon berättade att hon aldrig hade tänkt gifta sig med en vinmakare utan ville arbeta med annat, vilket hon också gjorde under några år. Men sen träffade hon Philippe på en skidresa och de kom så småningom fram till att ändå satsa på livet som vinmakare tillsammans. De första åren hade de inte råd med egen druvpress utan pressade druvorna hos hennes föräldrar på natten när deras druvpress inte var upptagen.

När paret kände sig redo att ta nästa steg lånade de pengar och köpte in en av de minsta pressarna, det var den enda de kunde få in i lokalerna men den passade också bra utifrån att de i största möjliga mån separerar pressningarna från olika vingårdar. I år var pressen slutligen avbetald och det var hon riktigt stolt över. De har vingårdar i Cramant, Avize, Oger och Le Mesnil Sur Oger. Hon berättade om de olika buteljeringarna, cirka 10 stycken, samtliga extra brut och med malolaktisk jäsning (båda med ett undantag) och vi fick välja tre champagner att prova, alla flaskorna öppnades där och då.

Vi valde att börja med deras LA GRÂCE D’ALPHAËL Brut Nature med basårgång -17 och en del reservvin från deras perpetuelle startad 1995. Det är något särskilt med champagne på morgonen när smaklökarna är pigga och den här gillades mycket. Gröna äpplen och citrus dominerar. Den görs också som extra brut. Sen valde vi att testa deras GÉNÉSIS med basår -15 och 47% reservvin. Ett bra vin och ett steg uppåt i kvalitet. Vi valde att avsluta med ÉMOTION 2012 – “Les 4 Terroirs” med druvor från de fyra byarna. Mycket lovande och en notering om köp gjordes. Hon märkte att vi var nöjda och sprang för att hämta något hon var väldigt stolt över, nämligen deras Ratafia. Den hade varit föremål för vissa diskussioner inom familjen, då Philippe inte tyckte att de skulle satsa på att göra den och att den var för dyr, medan hon tycker att den är väldigt viktig i portföljen. Lagrad på gammal ek och med fina toner av gula plommon är det nog topp 3 på min ratafia-lista. Efter köp av 2 lådor blandat och en halvjero av FOLIE DE CRAMANT – “Le Chardonnay sous bois”, en 2012:a som jäser och lagrats på fat och enbart säljs på magnum, blev vi inbjudna att titta närmare på press, källare (i marknivå, var för dyrt/svårt att gräva nedåt så man byggde källaren i markplan) och resten av det lilla vineriet. Ett strålande besök med trevliga viner, varmt och personligt bemötande från Veronique. Ängeln på etiketterna är för övrigt målad av henne.

Efter ett snabbt stopp i en matbutik för att köpa lite konserver och chark landade vi i lägenheten i några minuter för avlastning och slängde i oss baguette och lite ost. Tanken var att vi skulle käka lunch på Cave avenue de Champagne, men det fick vi skjuta på till nästa dag. För nu var det äntligen dags för mitt tredje (hustruns andra) besök hos Vincent Charlot i Mardeuil strax utanför Epernay.

Vincent Charlot/Charlot-Tanneux, Mardeuil
Klockan 14 parkerade vi utanför huset med tillhörande vineri och möttes på gården av ett varmt välkomnande från Vincent, kramen hängde nära, men munskydden påminde om distans och han frågade vad vi ville göra idag. Efter en sekunds funderande verkade han tycka att vi tog för lång tid på oss och bad oss följa med för att inleda besöket i källaren. Vi gick genom boningshuset där farmor och sonen satt och tränade på engelskläxan, som bestod av att lära sig färgerna. Sonen är 11 år och farmor berättade att det var första året han läste engelska i skolan. Det verkar ha hjälpt farmorn också för hennes engelska har utvecklats sen första besöket 2017. Jag tror det är fjärde sättet som jag tagit mig ner till hans källare på - en riktigt labyrintliknande källare. Väl där fick vi prova från amfororna och faten och höra om vad som hänt sen senast. Säga vad man vill om 2020 men vilken frukt året verkar ha gett, flera av producenterna vi besökt har varit lyriska, och hos Vincent var det också positiva toner. Vi provade ett tiotal vin clairs och de flesta var otroligt bra. Mycket tropiska toner, lite banan i några och om några år får vi se vad det blir av årgången. Den här gången hoppade vi över de biodynamiska preparaten och gick upp till det charmerande men något daterade provningsrummet/kontoret.

Både Vincent och föräldrarna hade varit bortresta så han hade inte så mycket öppet men vi fick testa vad vi ville så klart, han öppnade gärna. Men vi lät Vincent bestämma och började med en ännu osläppt cuvée på 100% meunier från ett läge i Moussy, 2016, extra brut. Den hade varit öppnad ett tag så lite svårbedömd, men stilen känns igen. Efter ett glas av Cuvée Nicolas -14 som också hade varit öppen länge, dök han upp med senaste släppta le Fruit de Ma Passion från 2015, som nyligen släpptes i Danmark av extrabrut.dk som första land om jag fattade det rätt, degorgerades i sommar. Vincent degorgerar samtliga flaskor för hand själv - “det är som att förlösa sina egna barn”. Fin äpplighet, lite toner av banan, kanske litelite grappa. Mycket vin för pengen och om vi kunde vänta några minuter extra med att han fick på etiketterna kunde vi få köpa. Det är den buteljering han gör flest flaskor av, har för mig att det är 8000-10000 om året. Som avslutning fick vi smaka ett rött osvavlat vin: Coteaux Champenois Les Voies Liebart 2018. Hallon, björnbär i en härlig doft, den hade tappat något i smaken då den också hade varit öppen ett tag, men ett klart intressant och lagringsbart vin som kan bli något riktigt bra med tiden. 280 flaskor gjorda och 1 skulle få följa med oss.

Under tiden vi provade diskuterades allt möjligt och Vincent berättade som vanligt lite branschskvaller om vem som gör si eller gör så. Bland annat om en ganska frekvent instagram-förekommande “natur-producent” som inte är rädd för att ta rejält betalt för sina viner och framförallt vingårdsbetecknade vin, men tydligen blir det nästan aldrig någon frukt i hans vingård och ändå dyker det alltid upp fler flaskor varje år... Vincent tvivlade också på om samma vinmakare faktiskt skulle hitta till sina egna vingårdar då det är andra som gör arbetet och vingårdarna agerar kuliss vid kundmöten. Grannen till sagda vinmakare däremot, som inte är certifierad och inte har några problem med medel av alla de slag, har det omvända problemet, massor av druvor som aldrig hamnar i flaska med hans etikett på... Jag älskar Champagne-skvaller!

Vincent har tankar och åsikter om många men berättar gärna om de han tycker är bra. Jacquesson och Christophe Mignon (ska inte förväxlas med Charles Mignon) lyftes fram. Han berättade också om när han hade någon av bröderna från Jacquesson på besök, som tydligen inte var så förtjust i champagne från 2011 (inte ensam om det) och som påstod att han alltid kunde hitta sådana blint. Under blindprovningen serverade Vincent sitt toppvin Clos de Futies, vilket Jacqueson-brodern tyckte var fantastiskt och han uppges fortfarande inte kommit över chocken och accepterat att det skulle vara ett vin från 2011.

Vincent undrade om vi ville öppna något mer, men vi kände oss redo för att handla. Det blev en fin beställning och vi fick med en gratisflaska som han inte trodde vi hade provat, vilket vi dock hade gjort - och tyckt mycket om - för några veckor sen, och lite annat smått och gott. Så efter 2,5 timme med Vincent lastade vi in. Vi tog avsked med att vi ses nästa år varpå Vincent med ett litet leende och riktat till min fru svarade: “Next time, come alone”. Väljer att inte tolka in för mycket utan tar det som ett förslag på hur man skulle hinna med dubbelt så många besök om man delar upp sig... Vilket man ju inte vill.

Därefter avlastning på hotellet och dags att parkera bilen för dagen. Lite shopping på Salvatori och kvällsmat på Sacre Bistro där vi drack en trevlig flaska Premice, 2016-bas, brut nature, från Jules Brochet i Taissy. Dock fick vi aldrig klarhet kring hur han hänger ihop med Gaspard och Emmanuel, någon som vet? Burgaren var bra och den friterade kycklingen likaså, men laxtartaren var fantastisk.

Tillbaka i lägenheten, innan utegångsförbudet, kunde vi nöjt konstatera att högen med kartonger växt på bra under dagen. En kort genomgång av schemat för nästa provningsdag och sen väntade kudden och täcket. Självklart hade lägenheten dubbeltäcke till dubbelsängen, fan vad dumt det är, man vill ju styra över ett eget täcke? Hmm, jag undrar vad Vincent tycker om täcken kontra dubbeltäcken...
 

Attachments

  • DCA3CD8B-1F94-4316-AB84-15F0A7584168.jpeg
    DCA3CD8B-1F94-4316-AB84-15F0A7584168.jpeg
    128,2 KB · Visningar: 207
  • CFD496DF-64DD-40E8-8D98-117F26E119F6.jpeg
    CFD496DF-64DD-40E8-8D98-117F26E119F6.jpeg
    59,2 KB · Visningar: 208
  • E49D0202-95D4-4B59-B70E-2712BB19D838.jpeg
    E49D0202-95D4-4B59-B70E-2712BB19D838.jpeg
    33,3 KB · Visningar: 193
  • DE434934-6996-4931-8344-767FE4CB579A.jpeg
    DE434934-6996-4931-8344-767FE4CB579A.jpeg
    109,4 KB · Visningar: 193
  • 05A01CFA-291F-47B4-8BF5-F0064D99F35D.jpeg
    05A01CFA-291F-47B4-8BF5-F0064D99F35D.jpeg
    86,3 KB · Visningar: 182
  • 59DF17B9-1E96-4044-B574-47C270705779.jpeg
    59DF17B9-1E96-4044-B574-47C270705779.jpeg
    50,2 KB · Visningar: 200
Trådskapare
Skaggs

Skaggs

Medlem
Det är så kul att läsa sådana här reseberättelser särskilt i dessa tider när man själv saknar att resa så mycket. Det är ju så kul att vara iväg och besöka diverse vinodlare. Bra skrivet!. Ser fram emot fortsättningen.

Tack för det!
 
Trådskapare
Skaggs

Skaggs

Medlem
Del 4

Onsdagen skulle bjuda på tre bokade besök och vi hade en bit att köra till det första så uppstigning och frukost avklarades snabbt och redan 8.30 satt vi i bilen på väg mot Verzenay. Jag råkade få navigeringshjälpen att välja kortaste vägen istället för snabbaste och vi hamnade därför på väldigt små vägar som tog lite längre tid än tänkt, men otroligt vackert med solen som sken i höstfärgade skogar.

Rousseaux-Batteux, Verzenay
Ett boulekast från Michel Arnould i Verzenay mötte Adrien Rousseaux upp oss ute på gatan för dagens första besök. Adrien, som är i 35-årsåldern, ursäktade sin engelska - helt i onödan för den visade sig vara utmärkt - och att han inte hade jättemycket att visa då en del av vineriet är på annan plats. Jag vet faktiskt inte hur jag hittade firman, det är möjligt att google maps var inblandat och att hemsidan gjorde oss nyfikna, men vi hade aldrig testat något från firman.

Rousseaux-Batteux tillverkar strax under 25.000 flaskor/år från 2,6 hektar. När vi tog riktning mot faten och han packade upp ett nytt Zalto White till oss för en liten vin clair-provning nickade jag och hustrun mot varandra och visste att vi hade kommit rätt. Vi fick prova från några olika fat och han var nöjd med 2020-frukten - och vi likaså. Adrien, som är fjärde generationens vinmakare, använder gamla bourgognefat men har en del ståltankar också. Uppför trappan och in genom boningshuset, över några leksaker och vi hamnade i ett trevligt provningsrum där han också har sitt kontor. Adrien berättade att familjen om några månader ska få ett nytt barn, att hans fru jobbar som journalist i Paris och att de så klart är oroliga nu i virustider.

Vi fick prova hans brut tradition med bas -17, 80/10/10 PN/PM/CH och med en dosage på 8 gr/l (här hemma kallas det för dessertvin). Helt okej, men en stil vi sällan köper - eller dricker för den delen. Sen fick vi testa Millèsime 2014, 60/40 PN/CH dosage 6 gr/l, vinifierad och lagrad på fat, några nya men de flesta 3-4 år gamla. Mycket trevligt vin som producerades i cirka 1600 flaskor. Som tredje vin öppnade han “Les Grandes Voyettes” 2015 på PN/CH från vingården med samma namn, extra brut och vinifierad och lagrad på fat. Ett mycket seriöst vin som med några års lagring nog kan bli ett riktigt mästerverk. I noterna: körsbär, hallon, örter, bröd och kalk. Vi avslutade tastingen med Rousseaux-Batteuxs trevliga Cuvee noir, som fått två år på jästen, 100% PN, 50/50 -16/-17, 50/50 fat/tank från tre lägen i Verzenay.

Adrien berättade om bilderna/etiketterna till sina vingårdsmärkta viner och under tiden fyllde vi i vår beställning med lite blandat. Några buteljeringar var slut men vi blev nöjda med våra köp och några flaskor fick också följa med till en forumit. Vi berättade att vi skulle vidare till Pierre Deville i Verzy och Adrien sken upp, de visade sig vara kompisar och köra pizzakvällar med provning en gång i veckan, “men only”. Återigen ett underbart besök, och vi hoppades att turen skulle hålla i sig. I god tid lämnade vi Verzenay, och hann självklart med en obligatorisk selfie med fyren som bakgrund innan nästa besök.

B6492727-614D-4A80-ABBB-07EDD4640F7C.jpeg DDD7FA38-D004-4949-B426-F0A95352BAFE.jpeg

Pierre Deville, Verzy
Om Pierre Deville och den nya generationen vinmakare Alban Corbeaux har det bubblats en del om på vinforum och i sociala medier. Alban fyller snart 30 och har i 4-5 år varit ansvarig för Pierre Deville efter att ha bott och jobbat i Australien under två år. Han har en egen linje av viner men fortsätter också med den linje som pappan stått bakom.

Vi fick direkt hoppa in i Albans minibuss och åkte ut mot en av hans vingårdar, tror det var Les Epinettes. Firman har totalt 5 hektar (4 PN, 1 CH). På vägen stannade vi till och tittade på den kalkiga marken och hur den påverkar rankorna och vinerna. Väl i vingården, med lite äldre rankor, visade han att man planterar olika växter mellan rankorna för att främja djurlivet - nämnde jag att man arbetar biodynamiskt och siktar på certifiering? Han planterar även träd i vingårdarna för att främja biodiversitet. Enligt Alban var den äldre generationen skeptisk till förändringen, men han samarbetade mycket med Sébastien på Champagne Mouzon-Leroux (där besök var aktuellt, men de hade inget att sälja på plats så vi valde bort det) och flera andra unga vinmakare som vill arbeta på “nya” sätt. Han berättade att pappan numera inte har något emot de nya metoderna och vinerna, men att han ändå varit lite väl snål med att visa uppskattning. Vi fick också höra om de senaste generationernas intresse för firman, hur osämja och relationer hade påverkat utvecklingen, vem som pratade med vem, vilka som undvek varandra, vem i familjen det egentligen var som bestämde och så vidare.

Därefter tillbaka till huset inne i Verzy. Farfar bodde fortfarande i huset som nog hade behövt lite upprustning. Alban och hans fru ska troligtvis flytta in där längre fram och vill då också köpa loss grannfastigheten för att få tillgång till bättre parkeringsplatser, kunna göra provningslokal och hyra ut rum. Vi inledde med en grundlig genomgång av pressen och sen ner en våning där vi testade igenom en massa fat och även hans perpetuelle-tank. Fina och rena viner och det finns mycket spännande på gång. Efter 1,5 timmes besök satte vi oss äntligen, för att prova vin med bubblor, i ett läckert rum där tiden verkar ha stått still - mycket charmigt. Först provade vi Albans egen linje, där han släppt två buteljeringar men har mycket mer på gång. Vi testade alltså jungfruårgången av båda buteljeringarna, och han var själv inte särskilt nöjd med vinerna utan framhöll att han ändrat mycket sedan dess, men tyckte ändå att de är viktiga då de markerar starten för den egna linjen.

Först ut var Cuvée Copin Chardonnay från 2016 från lieux-dit Les Epinettes (51-åriga gamla stockar) och Les Alouettes (43-åriga stockar), vinifierad på stål och sen var hälften av vinet lagrat på fat i 7 månader. Extra brut och och 1200 flaskor producerades, degorgerades i början av september. Äpple, rök och lite toner åt starkvinshållet - intressant. Sen blev det

Cuvée Copin Pinot noir från 2017, också det första årgången. Hård selektering från tre vingårdslägen, 1000 flaskor gjorda, man använde vildjäst och 50% vinifieras på fat och 50% vinifieras på stål, dosage 2 gr/l. Hallon, lingon, röda äpplen och i nuläget klart bättre än Chardonnayen.

Etiketterna till de båda vinerna är från en målning som en äldre släkting gjort och som man hittade av en slump. Den delades upp i två bitar och blev till etiketter. Alban har också en buteljering på gång där han ska blanda de båda vinerna och då kommer hela målningen så klart att utgöra etiketten.

Vi provade också igenom den traditionella linjen från Pierre Deville som nyligen fått svensk importör. Välgjorda och goda viner men inte i den stilen vi söker för tillfället. Besöket och samtalet hade dragit rejält ut på tiden men Alban visade ingen brådska och vi satt kvar länge och pratade om allt möjligt: Köpenhamn, suröl, Sydonios-glas och muus-defekt i olika viner och mycket annat. Han berättade bland annat vilken Champagne-producent man ska handla hos om man vill få säkra exempel på mouse taint. Efter 2,5 timme hos Alban var lådorna packade och det var dags att säga adjö, med ett löfte om att ses igen. Nästa år tar vi med kontanter, för kortbetalning var inte möjlig men som tur var fanns automat hyfsat nära.

I bilen insåg vi snabbt att lunchen på Cave avenue de Champagne får bli nästa resa istället (en av oss var mer besviken än den andre). En snabb sväng inom lägenheten där vi hann äta upp resterna från gårdagens baguette- och ostlunch innan vi kastade oss in i bilen igen, men nu för en kortare bilresa.

796636D4-8C83-4D64-8E18-AE6487A05642.jpeg F5622029-D4F1-42AD-BEED-45C6390FE559.jpeg CAB55FE5-7D02-42E3-A8B4-87E6E16BC685.jpeg
 
Toppen