Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Champagne upp 56% 2013

perpro

Medlem
Hörde på ekot (!!) att Champagneproduktionen gått upp 56% 2013 jämfört snittproduktionen de senaste fem åren. Hittar inte nyheten på sr.se, men googlade lite.

Kommer ihåg en diskussion om Hatt et Söner som kommenterade ett stort skördeuttag 2012, vilket sågs som negativt på forumet (överproduktion på en begränsad yta), men vad betyder det om det är ett gynnsamt år för druvorna, blir det urlakat generellt? Har man gallrat för lite?

http://www.thelocal.fr/20130808/champagne-production-set-to-overflow-this-year

Champagne production set to overflow this year

The Agreste statistics, drawn up by the agriculture ministry, revealed that the country's overall wine production was expected to increase 11 percent this year compared to 2012, when the harvest was particularly bad.

Champagne came out as the winner, with the ministry predicting a 56 percent rise year-on-year and a 16 percent increase compared to the average yield over the past five years.

The predictions do not, however, take into account severe damage incurred earlier this month by vineyards in the famed southwestern region of Bordeaux when violent storms swept the area.

From Friday to Saturday, some 7,000 hectares (17,300 acres) of vineyards in the Bordeaux region – an area almost as big as the island of Guernsey – suffered 80 to 100 percent losses.

"The affected area is very big and entire properties are devastated and have lost almost everything," said Bernard Farges, head of the Bordeaux Wine Interprofessional Council, which promotes wine from the area.

But even without the latest damage, the Agreste statistics predicted that the Bordeaux region would see an eight percent drop in production compared to 2012.

Bordeaux is not the only wine-producing region to have been affected by violent storms.

Burgundy was also devastated by hail in July, although the latest Agreste figures have already taken into account damage incurred in that region.

AFP/The Local (dan.macguill@thelocal.com)
 

gece

Man vänjer sig.
SV: Champagne upp 56% 2013

56% jämfört med 2012, men det var å andra sidan ett katastrofalt år för champagne, sett till kvantitet i alla fall. 16% ökning jämfört med de senaste fem åren känns mer relevant siffra, men då drar ändå 2012 ner snittet ganska rejält.
 

gece

Man vänjer sig.
SV: Champagne upp 56% 2013

Det regnar här i sommarstugan så jag putsar upp mina skills i matte och om man räknar bort förra årets skörd ur ekvationen blir årets skörd något mindre än 2008-2011, cirka 23% om jag inte räknat helt fel.

Edit. Klart jag räknar fel. Upp 10% jämfört med 2008-2011. Glada nyheter? :)
 
Trådskapare
perpro

perpro

Medlem
SV: Champagne upp 56% 2013

Fort men fel, mitt motto. 56% var rätt, fem år snitt var rätt, men inte ihop såklart.

Men då... Det finns ingen korrelation mellan kvantitet och kvalitet, right?
 

gece

Man vänjer sig.
SV: Champagne upp 56% 2013

Inte rakt av. Precis som för alla frukter kan vissa år vara bättre för druvrankorna, och andra år vara riktiga skitår då frukten möglar, trilla av under en hagelstorm, eller inte mognar för att det blivit atomvinter, och då blir det förstås inte nödvändigtvis bättre bara för att man får ut mindre frukt. Men om man odlar fler rankor på samma yta för att få ut mer frukt eller gallrar mindre kan det resultera i sämre frukt eftersom mer frukt slåss om samma resurser.
 
Toppen