Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Champagne - Vad missar jag?

Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Skall försöka slurka i mig "småodlares" bubblor från Champagne och hoppas jag slipper "naturviner".
Jag är iaf långt från ensam om att tycka att bubblor för en rimlig penning porlar bättre från källor utanför Champagne :p

Det är också sant att de där snordyra bubblorna från tex Krug eller Salon kan vara sublima.
Det är också sant att prisvärd Champagne inte existerar i Japan iom att det är lyxskatt på dem.
Det är absolut sant att smaken är som baken.
Det är också sant att man får ett helt kök fyllt av Cola Zero för en flaska Dom Perignon...
Och Cola Zero är gott, även utan Guinness i, men det är sällan Dompa :raseri:
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Coca-Cola Zero har en läskig kemikaliesmak.
För dem som är sk supersmakare, så kan sötningsmedlet slå över. Det är sant.
Själv är jag ju inte så känslig, så kanske därför som jag behöver grovt kött på de dryckna vinernas späda lemmar för att se de där berömda stjärnorna.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
...jag menar: tom i Amarone åstadkommer man underverk och mirakler redan för 300 spänn flaskan!
-Jag är som bekant inte helt enig mer herrn, min husskumpa för tillfället, Legras & Haas NV köpte jag av Franska Vinlistan för 279:- och jag tycker det är ett fantastiskt pris för vad den skumpan levererar och kommer leverera närmsta åren. (om jag nu kan hålla mig från att slurpa i mig hela lagret i ett nafs...)
Det är ju en småodlare och kanske därför lite mer rimligt prissatt och enligt mig *trumvirvel* ETT FYND!
Nu är jag ju en novis på skumpa och jag är kanske helt ute och cyklar men jag är åtminstone helt säker på att Cola Zero = Död och begraven apa :vägg::bäver::raseri: :baksmälla:

EDIT: -Och ett kök fullt med Cola Zero låter som en dålig mardröm och en logistiskt helvete.
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
-Jag är som bekant inte helt enig mer herrn, min husskumpa för tillfället, Legras & Haas NV köpte jag av Franska Vinlistan för 279:- och jag tycker det är ett fantastiskt pris för vad den skumpan levererar och kommer leverera närmsta åren. (om jag nu kan hålla mig från att slurpa i mig hela lagret i ett nafs...)
Det är ju en småodlare och kanske därför lite mer rimligt prissatt och enligt mig *trumvirvel* ETT FYND!
Nu är jag ju en novis på skumpa och jag är kanske helt ute och cyklar men jag är åtminstone helt säker på att Cola Zero = Död och begraven apa :vägg::bäver::raseri: :baksmälla:

EDIT: -Och ett kök fullt med Cola Zero låter som en dålig mardröm och en logistiskt helvete.
Ha-ha :)
Dricker två 50cl Mets Cola i Yapan varje dag och (för att travestera Ernest Hemingway: ) dagens första flaska Metsu Cola är den bästa! Och ett fyllt kök skulle jag gladeligen logistikjobba med under de månader det kräver att hantera :)

Coca Cola från Jyrtjyrkogårn verkar ändå lite spännande!
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Ja, vilka är dessa, de som har smaklökar som kan detektera PROP? Lågtoleranta, ofta ointresserade av alkoholprodukter och intressant mat. ;)
Jag har tyvärr inte koll på mer än att sådant folk finnes, att de hurwes åt sötningsmedlens bittra toner, att de har svårt för yvigare tilldragelser än Gamay och blek PN samt att de tillhör en minoritet... Genetiskt är vi alla olika, även om vissa har det mer kämpigt med sina gener än andra.
 
Last edited:
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Efter en fet smäll över ögat brukar jag också se stjärnor.
När ser du annars stjärnor?
Den travesterade munken som sades dricka stjärnor och således gav födsel åt Dompa med Guinness, behövde bara ploppande korkar för att se les étoiles.
Vad, förutom slagsmål, får dig att se stjärnor?
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
Är det är skillnad på bubblor och bubblor?

Många gillar bubblor, särskilt till nyår och till festligheter. För många som är s.k. vinkännare är det bubblor i flaskan som gäller. Det man kan undrar över är vad är det till som gör att priserna på mousserande drycker kan vara så olika? Bubbel kan kosta hur mycket som helst - eller hur lite som helst. Visst det skiljer en del i kvalitet mellan de enklaste och de dyrbaraste, men kan det vara så att man betalar lite väl mycket för att det just kommer från Champagne? Kan det vara så att bara för att det är Champagne, så tycker man att det är så mycket bättre? På Systembolaget finns bubbelvin från långt under hundralappen kr till flera tusen kr. Mellan dessa buteljer är mer än hundra helflaskor. Man kan undra hur är det möjligt?

Många säger att det handlar om sättet att skapa bubblorna. Champagne som görs enligt champagnemetoden och den är förstås mer komplicerad och tar mer tid än de enklaste bubblorna som görs genom att tillföra kolsyra (kolsyremaskin), men även viner som är gjorda enligt champagnemetoden behöver inte kosta flera hundralappar. Det finns även andra beteckningar som garanterar att man använder samma metod som i Champagne. T.ex. Cava och Crémant är gjorda med Champagnemetoden. Det finns även viner från t.ex. Italien, Sydafrika, Nya Zeeland och USA där man ofta använder denna metod.

Nu är det kanske så att en Champagne och en t.ex. Cava trots sina likheter, inte smakar exakt lika, men behöver det betyda att Cava inte kan ge samma tillfredställelse? Till skillnad från Frankrike, där bara en region får producera Champagne, finns det flera regioner i Spanien som producerar Cava. Det tror jag är den största orsaken till den stora prisskillnaden! Jag tycker personligt att det finns större samband mellan pris och kvalitet för röda viner, men även här finns det områden i t.ex. Frankrike som jag tycker det är svårt att hitta viner som är värda sitt pris, tänker framförallt på Bourgogne och tillviss del även Bordeaux. Men det är väl samma orsak som för Champagne att efterfrågan och prestigen att dricka ett vin som få kan unna sig som driver upp priset. Nu är jag ju inte sämre att jag ibland betalar lite extra ibland bara för att få dricka Champagne och visst ger det mig ibland en stor tillfredställelse, men jag lägger hellre mina pengar på ett dyrare rött vin.
 
Last edited:

magnum

Epernay, Frankrike
Är det är skillnad på bubblor och bubblor?

Många gillar bubblor, särskilt till nyår och till festligheter. För många som är s.k. vinkännare är det bubblor i flaskan som gäller. Det man kan undrar över är vad är det till som gör att priserna på mousserande drycker kan vara så olika? Bubbel kan kosta hur mycket som helst - eller hur lite som helst. Visst det skiljer en del i kvalitet mellan de enklaste och de dyrbaraste, men kan det vara så att man betalar lite väl mycket för att det just kommer från Champagne? Kan det vara så att bara för att det är Champagne, så tycker man att det är så mycket bättre? På Systembolaget finns bubbelvin från långt under hundralappen kr till flera tusen kr. Mellan dessa buteljer är mer än hundra helflaskor. Man kan undra hur är det möjligt?

Många säger att det handlar om sättet att skapa bubblorna. Champagne som görs enligt champagnemetoden och den är förstås mer komplicerad och tar mer tid än de enklaste bubblorna som görs genom att tillföra kolsyra (kolsyremaskin), men även viner som är gjorda enligt champagnemetoden behöver inte kosta flera hundralappar. Det finns även andra beteckningar som garanterar att man använder samma metod som i Champagne. T.ex. Cava och Crémant är gjorda med Champagnemetoden. Det finns även viner från t.ex. Italien, Sydafrika, Nya Zeeland och USA där man ofta använder denna metod.

Nu är det kanske så att en Champagne och en t.ex. Cava trots sina likheter, inte smakar exakt lika, men behöver det betyda att Cava inte kan ge samma tillfredställelse? Till skillnad från Frankrike, där bara en region får producera Champagne, finns det flera regioner i Spanien som producerar Cava. Det tror jag är den största orsaken till den stora prisskillnaden! Jag tycker personligt att det finns större samband mellan pris och kvalitet för röda viner, men även här finns det områden i t.ex. Frankrike som jag tycker det är svårt att hitta viner som är värda sitt pris, tänker framförallt på Bourgogne och tillviss del även Bordeaux. Men det är väl samma orsak som för Champagne att efterfrågan och prestigen att dricka ett vin som få kan unna sig som driver upp priset. Nu är jag ju inte sämre att jag ibland betalar lite extra ibland bara för att få dricka Champagne och visst ger det mig ibland en stor tillfredställelse, men jag lägger hellre mina pengar på ett dyrare rött vin.
Mao du tycker vissa franska viner kostar för mycket!
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Jag är ingen stor Champagne-fantast och hänfaller oftare åt att risa än att rosa just denna dryck. Men känner mig ändå nödgad att komma till dess försvar lite här.

I min erfarenhet är det ingen annat land eller region som kan nå upp till den kvalitetsnivå på mousserande viner som Champagne har. Visst finns det exempel på rusktigt bra mousserande vin från både Spanien och Italien, men instegsvinerna i Champagne håller bra mycket högre klass än t. ex. enkel cava. Detta är dock min åsikt, och jag vet att den inte delas av alla. Men smaken är ju som bekant som baken.

Sen lägger jag sällan mina surt förvärvade slantar på just Champagne, för att jag inte tycker det är prisvärt.

Dit jag vill komma är i alla fall att prisvärdhet inte har något med kvalitet att göra. Det handlar egentligen bara om hur stor plånbok man har.
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Jag är ingen stor Champagne-fantast och hänfaller oftare åt att risa än att rosa just denna dryck. Men känner mig ändå nödgad att komma till dess försvar lite här.

I min erfarenhet är det ingen annat land eller region som kan nå upp till den kvalitetsnivå på mousserande viner som Champagne har. Visst finns det exempel på rusktigt bra mousserande vin från både Spanien och Italien, men instegsvinerna i Champagne håller bra mycket högre klass än t. ex. enkel cava. Detta är dock min åsikt, och jag vet att den inte delas av alla. Men smaken är ju som bekant som baken.

Sen lägger jag sällan mina surt förvärvade slantar på just Champagne, för att jag inte tycker det är prisvärt.

Dit jag vill komma är i alla fall att prisvärdhet inte har något med kvalitet att göra. Det handlar egentligen bara om hur stor plånbok man har.
Jag har liten plånbok men prioriterar rätt ;-)
 

Karl

Medlem
Men hur som helst. Finns det några rekomendationer på bra Cava? Jag har inte heller hittat mycket bra champagner att hänga i julgranen som jag skrivit i andra trådar. Jag letar fortfarande efter bra bubbel, helst under 1000 lappen!
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Men hur som helst. Finns det några rekomendationer på bra Cava? Jag har inte heller hittat mycket bra champagner att hänga i julgranen som jag skrivit i andra trådar. Jag letar fortfarande efter bra bubbel, helst under 1000 lappen!
Vad har du provat som du gillar? så ja vet vilken stil du uppskattar.
 

Karl

Medlem
Jag kan skriva lite om hur jag vill ha det, men sedan om det finns att få tag på, det är väl en annan femma. Lite dosage har jag aldrig störts av men den får absolut inte vara för hög. Högre syra döljer som du vet sockernivån i vinet så jag antar att jag generellt inte kan säga vilken dosage det SKA vara, men den för inte uppfattas som söt. Lagom fruktig, men ändå med hög koncentration, stenigt, mineraligt slut med fina långa syror. Etikettsdrickande har jag aldrig förstått mig på så det får gärna vara okända producenter. Tack!
 

Sörplarn

Medlem
Jag kan skriva lite om hur jag vill ha det, men sedan om det finns att få tag på, det är väl en annan femma. Lite dosage har jag aldrig störts av men den får absolut inte vara för hög. Högre syra döljer som du vet sockernivån i vinet så jag antar att jag generellt inte kan säga vilken dosage det SKA vara, men den för inte uppfattas som söt. Lagom fruktig, men ändå med hög koncentration, stenigt, mineraligt slut med fina långa syror. Etikettsdrickande har jag aldrig förstått mig på så det får gärna vara okända producenter. Tack!

Tipsar.

Den bästa spanska cava jag har sörplat på är denna, har flera av samma årgång 2007 och jag är ruggigt nöjd, och för att servera måste du ha ishink.
http://www.ebuywines.com/agusti-torello-mata-kripta-2007.html

kripta_1.jpg

Sen kan jag tips om en-två champagner.
Har bara provat denna nedan och två andra en NV och Rosé NV helt ok, dock har jag inte provat övriga sortimentet av bubbel som dom har, dock köpte jag mina på en större Europé ICA "Carrefour" som har vinkylare det du bolaget, denna "ICA" låg i Spanien.
http://www.champagnedecazanove.com/uk/wines/gamme-vieille-france.php
vf_millesime98.jpg


Tar även med denna här tillverkaren Janisson-Baradon som har 4st som ska vara riktigt bra var av en jag provat med bra resultat (Grand Cru 2005).
http://www.champagne-janisson.com/index2.html
http://www.grandcruwine.dk/champ-jb.php
champagne-janisson-baradon--fils---conges-2006_3c10300.jpg


Priser då tja, svenska kronan har tappat, men allt detta håller sig runt 300-500 kronor st.
 

mnor

Medlem
Jag kan skriva lite om hur jag vill ha det, men sedan om det finns att få tag på, det är väl en annan femma. Lite dosage har jag aldrig störts av men den får absolut inte vara för hög. Högre syra döljer som du vet sockernivån i vinet så jag antar att jag generellt inte kan säga vilken dosage det SKA vara, men den för inte uppfattas som söt. Lagom fruktig, men ändå med hög koncentration, stenigt, mineraligt slut med fina långa syror. Etikettsdrickande har jag aldrig förstått mig på så det får gärna vara okända producenter. Tack!

Här är några tips på champagner/producenter som har mer syradrivna champagner under 1000 sek, de flesta flaskorna kostar runt 350-400 sek:

Jacquesson 737 379 sek (Kan du hitta 736 så är den värd att prova, finns ej på SB längre, men du kanske kan hitta det i Danmark)
Diebolt-Vallois Prestige 359 sek
Tarlant (Speciellt Cuvée Louise, som förnärvarande verkar vara slut på SB (450 sek), kan också vara kul och test Brut Zero (284 sek))
Vilmart (Allt, även om Coeur de Cuvée sticker ut och finns på SB för 777 sek årgång 2006. Vilmart finns hos Franska Vinlistan).
Savart (De jag har provat hittills har varit bra och jag har köpt dem från Caviste).
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Champagne-bashing är en sport jag kommer ägna kraft åt varje gång jag känner mig snuvad på det jag slantat upp.
Dels blir jag rätt ut förbannad över alla dyra skitviner det står Champagne på och som propsas på mig som "the shit". Har varit med om alldeles för många Champagne-face-plants... Jag blir så trött på dem: Champagne är generellt alldeles för dyrt prissatt och med alldeles för högt skördeuttag.

Visst kan man jämföra instegschampagne med billig Cava, men man kan också jämföra 300-kr Champagne med 300 kr Cava. Eller 100-kronors Champagne med 100-kronors Cava. Mums! Cavan är i detta fall oftast betydligt godare än Cola Zero!

Säkerligen saknar de allra allra bästa av de BÄSTA Champagnerna sina motstycken i Katalonien, men FAN! Nån måtta på galenskaperna måste det ju vara! De flesta distrikt på denna Planeten saknar viner som motsvarar Lafite, Montebello, LaLaLa och La Tache, men vi fnyser inte åt dem för det. Man kan inte bara köpa och dricka ett vin för 300 pix som levererar citronvatten med bismak av gurkskal och gammal tonfisk och kalla det för "nästan bra, bara lite otur med kvarterets dränering" och sedan dricka en Cava som levererar allt gott för 150 spänn och fnysa åt den och säga "näe, inte alls i närheten av '88 Krug." Det är så ologiskt att min inneboende Mr Spock förvandlas till Mr Bråck.

Med detta vill jag naturligtvis tillägga att: jag fullt ut respekterar alla bra viner som finns, oavsett pris. Och absolut vet hur det känns att få gåshud över hela kroppen av en snuskigt god Champagne. Men tramset att dåliga viner skall kosta mycket pengar vill jag både slippa och leva utan. Som tex att 1987 Petrus kostar över 10000kr? Reflekterar ALLT det jag föraktar i denna världen och som (tyvärr) återspeglas en hel del i distriktet Champagnes märkesvaror.

...lägger också mckt hellre mina slantar på gott 300 kr rödvin eller 300kr Cava istället för 300 kr Champagne.

Alla ni som älskar Champagne, fortsätt med det! Jag kommer iaf inte vara medskyldig till att driva upp varken efterfrågan, skördeuttag eller pris - det finns det ju redan så många som engagerat sig i...

(Sedan kanske en ateist skulle tycka det aningens överreligiöst att exklusivt omfamna Champagne-Jesus utan att först noga ha undersökt alla andra områdens bubbelmakare från tå till strå. Men det är nog en annan dialog.)
 
Toppen