Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Champagne - Vad missar jag?

Sörplarn

Medlem
Tycker vi skall vara väldigt försiktiga med att uttala oss för mycket och nedlåtande om "medelsvensson" och dess vin och matvanor. Vi har kommit en bra bit från forna dagars vinsnobbberi och vill inte gärna återvända.

Det är helt enkelt så att en majoritet av människor inte har något större intresse i vin, eller vad vad dom stoppar i sig. Det troliga är att dom flesta har någon form av hobby/intresse/passion, och i vårat fall är det vin. Finns massor av människor som tycker att det är väldigt viktigt med kvaliten på ljudanläggningen, bilen, kläderna men detta är inget som jag bryr mig då det jag har räcker gott och väl för mig. 100krs vin och mikrotinad oxfilé duger för dom. Inget konstigt med det. Men vill vi att folk skall hitta till forumet och få upp ögonen för vin så är det viktigt att vi har en inbjudande attityd och undviker elitism och snobberi.

Sen är jag förbenat trött på bashandet av både systembolaget, Svedala och Champagne. Alla har sina brister, men så dåliga som det låter hos vissa är dom absolut inte.

Håller helt med @Skumpagne, kanske dags att städa upp eller avsluta den här tråden...

Nja handlar inte om stämpla, snarare dåliga verkliga upplevelser och satir. Absolut får människor göra precis som dom vill, det skulle man aldrig vilja bli fråntagen själv, dock har den en poäng i denna diskussion, där folk lägger sina surt förvärvade påverkar otroligt mycket, vi är ju alla del i en global värld, syftar kanske mer på att plånboken oftast bedrar visheten, ordet upplyst är nog dit man vill komma, kanske blir det en stora filosof tråden.

Om jag lägger 10000 på raketer och 125 spänn på en flaska bubbel, jag vet inte vad gränsen går i det fallet, för min del dock, både går ju upp i rök och krut smakar inte så värst gott.

Äldre bilar ökar det värdet på och viner så där kan jag förstå sammanhanget, tror knappas min gamla passat är så eftertraktad dock.

Vin snobberi, bil snobberi, båt snobberi, raket snobberi, ljudanläggnings snobberi, Ikea snobberi etc. handlar det minst om för min del :)

Utan hitta poänger.

Absolut är det monopolet i Svedala som påverkar mest i vin "snobberi" fallet, man får ju inga riktiga val, om man bortser från dom större bolags butikerna i vissa utvalda orter (på hylla), fy vad orättvist. Det är ju hylla som är avgörande inte beställning sortimentet, där levrantören står för sortimentet.

Men nu särskriver jag nog väldigt mycket. :)
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Tycker vi skall vara väldigt försiktiga med att uttala oss för mycket och nedlåtande om "medelsvensson" och dess vin och matvanor. Vi har kommit en bra bit från forna dagars vinsnobbberi och vill inte gärna återvända.

Ursäkta, men jag missade var M-Svensson tappade sitt ansvarsfyllda medverkande.
Hann inte med...
 

Livermore

Medlem
Jag tycker det är roligt att det blir lite "debatt" ibland. Oftast är vi ju så lugna på FW där det allt som oftast är en ensidig debatt om typ SB och hur dåligt det är. Tvåsidiga diskussioner är alltid intressanta och roliga att följa :cool: (denna kanske har spårat ur lite dock)
 

Per Stade

Lege artis
Champagne är gott!
Andra sorters franska bubbel kan vara goda, men oftast inte...
Cava är gott!
Ofta MEGA-gott!
Italienskt bubbel är gott!
....vissa är outstanding!
Usa:iskt bubbel är gott!
...några har allt som krävs för att ändra rotationen av vår kommersiella planet.
Australienskt bubbel är gott!
Barbie!
Sydamerikanskt bubbel är gott!
Yow!
....många sorters bubbel är gott!
Hejjjja!

Hur vet du det?
Du har ju bara druckit 11 flaskor bubbel på 4 år.
Det statistiska underlaget verkar bristfälligt.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Diskussioner huruvida tråden bör stängas ner eller städas upp tycker jag är onödigt. Jag tycker gott vi kan hålla på och nysta i detta så länge vi orkar.

Respekt för att vi tycker olika är dock viktigt att komma ihåg. Det finns ju knappast några objektiva sanningar inom detta ämne.
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Hur vet du det?
Du har ju bara druckit 11 flaskor bubbel på 4 år.
Det statistiska underlaget verkar bristfälligt.
Eftersom min kära hustru inte alls gillar bubblor, så har jag anpassat mig. Innan jag träffade henne så hade jag över 20 år med några fler bubblor. De fyra NV Krug jag druckit minns jag allihop. Makalösa viner, den ena var dessutom lagrad. Men då den sista dracks som första med min älskade (jag försökte vara romantisk) så kollade hon på Wine-Searcher vad den kostade och påpekade nästan ilsket att den kostade mer än Montrose 2000...
Och det var ju så sant.
Och Montrose 2000 gillar vi ju båda två...
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Meh!
Jag tyckte väl att min statistik blev underlig:
Mina smaknoter efter 4 år på CT:
Rött: 1082
Vitt: 256 (plus 58 st söta)
Bubbel: 66 (varav ett rött och 37 champagner)

Nu känns det mycket bättre. Det var många års frustration över (ur min aspekt) bortkastade pengar på dyra och underlevererande bubblor som kom ut ur garderoben :)

Då det pös över av Bourgogne för några år sedan så var vi på ett annat forum. Det kändes också befriande :finger:
 

Per Stade

Lege artis
Aha,det klassiska problemet.
Min hustru får migrän av rött vin varför detta är ett relativt outforskat fält för mig.
 

Sörplarn

Medlem
Aha,det klassiska problemet.
Min hustru får migrän av rött vin varför detta är ett relativt outforskat fält för mig.

Är det för mycket? Så koppar slagarna hinner upp före henne på morgonkvisten?
Hajar problemet, och min tant har istället blivit kräsen, för att slippa migrän eller smak svårigheter kräver hon dyra viner över 500 lappen minst från Frankrike och Italien runt 12,5-13,5%, men däremot är hon förtjust i olika Gran Reserva från Spanien helst 2004 årgång, även dom billiga ger en otroligt lena upplevelser, bra smak, dock oftast lite korta i eftersmaken och inte så värst sträva, lugna tanniner, för 2-12 euro styck. Finca Garbet(http://www.castilloperelada.com/wines/finca-garbet/) samma årtal är hennes favorit och dom usch springer iväg fort i pris...
Spanien överlag är hennes front på rödvin, och hon slipper diverse problem som förknippas med rödtjut.

Ja se vissa damer, dom kan vara som en Rolls Royce, fin att titta på, jävligt dyr att köra.
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Är det för mycket? Så koppar slagarna hinner upp före henne på morgonkvisten?
Hajar problemet, och min tant har istället blivit kräsen, för att slippa migrän eller smak svårigheter kräver hon dyra viner över 500 lappen minst från Frankrike och Italien runt 12,5-13,5%, men däremot är hon förtjust i olika Gran Reserva från Spanien helst 2004 årgång, även dom billiga ger en otroligt lena upplevelser, bra smak, dock oftast lite korta i eftersmaken och inte så värst sträva, lugna tanniner, för 2-12 euro styck. Finca Garbet(http://www.castilloperelada.com/wines/finca-garbet/) samma årtal är hennes favorit och dom usch springer iväg fort i pris...
Spanien överlag är hennes front på rödvin, och hon slipper diverse problem som förknippas med rödtjut.

Ja se vissa damer, dom kan vara som en Rolls Royce, fin att titta på, jävligt dyr att köra.
Om du slutar köra med henne skall du se att det blir lättare...
 

Sörplarn

Medlem
Eftersom min kära hustru inte alls gillar bubblor, så har jag anpassat mig. Innan jag träffade henne så hade jag över 20 år med några fler bubblor. De fyra NV Krug jag druckit minns jag allihop. Makalösa viner, den ena var dessutom lagrad. Men då den sista dracks som första med min älskade (jag försökte vara romantisk) så kollade hon på Wine-Searcher vad den kostade och påpekade nästan ilsket att den kostade mer än Montrose 2000...
Och det var ju så sant.
Och Montrose 2000 gillar vi ju båda två...

Är det frun som är problemet då? Eller var Champagne bättre förr? Nu pratar jag inte om lagrade utan inom de år det dracks.
 

Laserapa

Medlem
Går lite off-topic, men ändå inte, är det någon som har provat Contratto Millesimato Brut 2008? Får känslan när man läser om vinet och gården att man håller på att väcka den björn som sover i.om La Spinettas övertagande av gården 2011. Beställde 2 flaskor för ett tag sedan och funderar på att prova en i helgen. Något @StefanAkiko har provat kanske? Borde kanske startas en tråd "Mousserande vin - EJ Champagne" Där vi kan prata om Cava m.m. Kanske redan finns, har inte orkat söka :oops:
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Som ju alla vet har det att göra med histaminerna, som finns i rött vin.

För att komma på ännu mer avvägar från OT. Som jag har fått lära mig så uppstår histaminet (och de övriga biogena aminerna) framför allt vid den malolaktiska jäsningen. Sen verkar det finnas en uppfattning om att det även finns histamin i skalet på druvorna, vilket skulle kunna förklara varför vissa är känsligare för röda viner än andra typer (iom längre skalkontakt). Men detta är inget jag har sett i facklitteraturen utan bara på nätet. En snabb sökning på Google Scholar på "Histamine + wine" ger heller inget annat utslag än att det beror på Malolaktiska bakterier.

Hur som helst spännande område och jag är säker på att det finns folk på forumet som vet en massa om detta, kanske @vininfo.nu kan hjälpa till med lite mer vetenskapliga detaljer! :)
 
Last edited:

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Det ska kosta och vara gott annars blir man en sån där rödnäsa som sippar på cava och yellow tail hela dagarna :rolleyes:
 
Toppen