Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Champagne vintage 2002 - de bästa?

Bubblaren

Medlem
(Jobbar, blir grymt sugen på champagne. Eftersom jobbet inte tillåter mig hänge mig åt behov och längtan så funderar jag kring ämnet tills jag om något dygn kan få bubblig syra i gommen)

Kollade igenom BS på SS för att se vilka 2002 som finns. Finns en hel del, dessutom har jag redan samlat på mig några såsom Paul Bara och Diebolt och PP. Undrar så vilka ni sätter högst av dem ni testat hitintills, vilka samlar ni på er?
 

Elvis

Medlem
SV: Champagne vintage 2002 - de bästa?

Jag provade Philipponnat Grand Blanc 2004 på Champagnedagen och den har stor potential - 2002:an har jag inte provat men den kan säkert också vara ett bra köp.

Av Systembolagets övriga utbud har jag köpt på mig en del Taittinger 2002 på magnum (men före prishöjningen till 999 kr).
 
SV: Champagne vintage 2002 - de bästa?

Guy Charlemange Grand Cru Mesnillésime 2002 (nr 77171), Champagnes kanske otrevligast odlare att besöka men har gjortr bra viner. Vissa på forumet har haft synpunkter på den här så kanske ointresset börjat påverka vinet ;D Har inte provat på ett tag

Paul Déthune Grand Cru Millésime 2002 (nr 77230), en av Champagnes trevligaste odlare och gör bra personliga viner. Ekat, bra matchampagne. Gillar verkligen deras Cuvée de l´Ancienne

Marguet Grand Cru Brut 2002 (nr 77117), Börjar bli riktigt skicklig, ligger mitt emot Paul Déthune och lika trevlig. Riktigt bra druvmaterial. Drack den på plats och har inte druckit sedan dess men då kändes den utvecklingsbar. Troligen inget för långlagring

Sedan finns ju fortsatt Louis Roederer Cristal Brut 2002 (nr 96906) att köpa, egentligen den enda prestigen. Bara att vänta på Krug, Salon, Comtes, Billecart, Selosse mfl som ju kommer om några år.
 
Trådskapare
B

Bubblaren

Medlem
SV: Champagne vintage 2002 - de bästa?

Philipponnat Grand Blanc 2002 har jag inte provat men den kan säkert också vara ett bra köp
Var en av dem jag sett och kan tänka mig att testa och köpa in för lagring - 491kr
Någon annan här som testat den?

Av Systembolagets övriga utbud har jag köpt på mig en del Taittinger 2002 på magnum
Ser att det är 2000 de har på magnum, men 2002 på halvmagnum.

Guy Charlemange Grand Cru Mesnillésime 2002
Även denna funderade jag på - 475kr

Marguet Grand Cru Brut 2002
Känner inte alls till den här producenten, ser dock den är oförskämt billig, lågt prissatt - 310kr
 
SV: Champagne vintage 2002 - de bästa?

Bubblaren skrev:
Känner inte alls till den här producenten, ser dock den är oförskämt billig, lågt prissatt - 310kr
Ligger i Ambonnay. Deras flesta lägen odlas organiskt. Grand Cru druvor genomgående. Kanske skulle ha önskat lite mer Pinot Noir innehåll med tankte på hemvisten. Benoit är ingift i Launois-familjen så jag tror han får sin Chardonnay från Mesnil eller Cramant. Prova så får du se vad du tycker. Som sagt, inte så högt pris så du kan ju prova en flaska.
 

Elvis

Medlem
SV: Champagne vintage 2002 - de bästa?

Bubblaren skrev:
Ser att det är 2000 de har på magnum, men 2002 på halvmagnum.

Det stod det när jag beställde också, men jag fick 2002:eek:r på magnum.
 

CH

Medlem
SV: Champagne vintage 2002 - de bästa?

Elvis skrev:
Jag provade Philipponnat Grand Blanc 2004 på Champagnedagen och den har stor potential - 2002:an har jag inte provat men den kan säkert också vara ett bra köp.

Av Systembolagets övriga utbud har jag köpt på mig en del Taittinger 2002 på magnum (men före prishöjningen till 999 kr).

Jag provade också deras Grand Blanc 2004 på champagnedagen och tyckte den var riktigt bra. Har tidigare testat 1999 (hade för mig att det var 2002 men det står 1999 i mina anteckningar) och inte varit speciellt imponerad.
Annars är det ju inget snack om att deras Cuvee 1522 är den man ska försöka komma över. Riktigt riktigt bra!.

Testade även Taittinger 2002 samma dag och plockar man bort alla prestigechampagnerna så var det den som var överlägset bäst av det som fanns kvar. Förvånad att en 2002 kan vara så tillgänglig som den var. Visst går det att lagra den men då krävs det betydligt mera karaktär än jag har.
 
SV: Champagne vintage 2002 - de bästa?

CH skrev:
Jag provade också deras Grand Blanc 2004 på champagnedagen och tyckte den var riktigt bra. Har tidigare testat 1999 (hade för mig att det var 2002 men det står 1999 i mina anteckningar) och inte varit speciellt imponerad.
Annars är det ju inget snack om att deras Cuvee 1522 är den man ska försöka komma över. Riktigt riktigt bra!.

Testade även Taittinger 2002 samma dag och plockar man bort alla prestigechampagnerna så var det den som var överlägset bäst av det som fanns kvar. Förvånad att en 2002 kan vara så tillgänglig som den var. Visst går det att lagra den men då krävs det betydligt mera karaktär än jag har.
Hur tänkte du nu? Trodde du helt saknade karaktär ;D

Har inte fått tillfälle att prova 1522 årgång 2002. På Spendrups hemsida står det att det är 2000 de levererar, har de switchat till 2002?
 

Elvis

Medlem
SV: Champagne vintage 2002 - de bästa?

Lando skrev:
Jag undrar när Dom Perignon 2002 kommer.

Jag såg den på vinlistan på en restaurang i Göteborg för några veckor sedan (kommer inte ihåg vad stället hette - det var för lång kö för att vi skulle orka vänta på bord).
 

Jos

Medlem
SV: Champagne vintage 2002 - de bästa?

Köpte 2 lådor av Franck Bonville BdB 02 när systemet reade ut dom för 239 spänn flaskan. Tyvärr har jag nog ingen kvar men det vittnar väl om hur lätt de slank ner ;)

Edit: Noterade nu att frågan gällde de bästa så nu var jag kanske lite off men det var extremt mycket skumpa för pengarna.
 
SV: Champagne vintage 2002 - de bästa?

Årgång 2002 skall ju vara en toppårgång och därmed ett intressant diskussionsområde för denna fråga.

Den bästa av de 2002:eek:r jag druckit, vilket inte är många, det medges, lär väl vara Cristal. Var liknande Cristal 2000 till stilen, fast mer syra och bättre totalupplevelse. En mycket bra champagne, inte helt oväntat, fast riktigt ung senast jag drack den för ett drygt år sedan. Som tur är ligger några undanlagda i vinkylen i väntan på bättre ålder att dricka dem.

Egentligen har det ju, som shorepower påpekade, inte kommit ut speciellt många prestiger av årgången än. Det blir lättare att diskutera när det kommit fler. Talade med en säljare på Bordeaux Index häromdagen, och han sa att Dom Pérignon 2002 skall lanseras någon gång till hösten. Om det dröjer längre innan det kommer till Sverige återstår väl att se.
Krug och Salon lär vi väl antagligen få vänta ett par år till på, då de brukar ta längre tid än Dom Pérignon.
 
Trådskapare
B

Bubblaren

Medlem
SV: Champagne vintage 2002 - de bästa?

Jos, du får så gärna skriva om andra än de bästa 02:eek:rna också. Min fråga ställdes ur perspektivet de bästa av de ni druckit hitintills (således kan tråden leva länge ;D )

Så inte behöver DA heller sitta och vänta på prestigesläppen utan kan känna sig fri att skriva så fort han dricker en bra 2002. För DA sitter väl inte torrlagd i väntan på prestigsläppen??
 

CH

Medlem
SV: Champagne vintage 2002 - de bästa?

Ska vi skriva om bra 2002or som redan släppts så måste ju Diebolt Vallois Fleur de Passion nämnas. Var tyvärr ett bra tag sedan jag provade den och än värre så köpte jag inte några för att stoppa i källaren. Det är nästan "dagens pucko" nominering för det.
 
SV: Champagne vintage 2002 - de bästa?

CH skrev:
Ska vi skriva om bra 2002or som redan släppts så måste ju Diebolt Vallois Fleur de Passion nämnas. Var tyvärr ett bra tag sedan jag provade den och än värre så köpte jag inte några för att stoppa i källaren. Det är nästan "dagens pucko" nominering för det.
Underbar champagne. En av de lådor jag klappar varje gång jag är i källaren. Håller med dig kring din egen nominering ;D

shorepower skrev:
2002 Diebolt-Vallois Fleur de Passion
Vad kan man säga, det här vinet är så bra. Doften är typisk cramant, mineraler, citrus, vinet är stramt, börjar öppna sig lite men kan ligga många år till, krämig mousse. Varje gång jag dricker Fleur de Passion är det som att bli nykär igen. 2002 är kanske deras bästa årgång.

PS. Trodde frågan gällde på SS nu tillgängliga 2002or. Andra bra 2002or jag druckit är Ayala Perle d'Ayala Nature, Michel Arnould Mémoire de Vignes, Veuve Clicquot Brut Vintage, J. Lassalle Cuvée Angeline , David Leclapart l'Apôtre, Louis Roederer Bdb, Brut och Rosé, Jacques Lassaigne Millésimé m.m DS
 

Per Stade

Lege artis
SV: Champagne vintage 2002 - de bästa?

Jos skrev:
Köpte 2 lådor av Franck Bonville BdB 02 när systemet reade ut dom för 239 spänn flaskan. Tyvärr har jag nog ingen kvar men det vittnar väl om hur lätt de slank ner ;)

Edit: Noterade nu att frågan gällde de bästa så nu var jag kanske lite off men det var extremt mycket skumpa för pengarna.

Köpte också ett par lådor på rean. Årgångsbetecknad Grand Cru-champagne för det priset är
ju alltid ett FYND. Hade köpt några flaskor också innan rean.
Första gången jag provade den tyckte jag definitivt inte om den.
Uppfattade det som att den hade en lite märklig smak - inte kork dock.
Andra gången tyckte jag bättre om den. Senaste var i våras någon gång. Mycket bättre.
Tråkigt att du gjorde slut på dina så snabbt eftersom det verkar vara ett vin som utvecklas
mycket positivt av lagring.
 
SV: Champagne vintage 2002 - de bästa?

Bubblaren skrev:
Så inte behöver DA heller sitta och vänta på prestigesläppen utan kan känna sig fri att skriva så fort han dricker en bra 2002. För DA sitter väl inte torrlagd i väntan på prestigsläppen??
Visst, har kanske lite väl mycket fokus på prestiger. Dricker inte så ofta champagne längre, men när jag gör det, då är det prestiger. Därför blir det att jag blir lite, för att använda ditt ord, torrlagd. Tror alltid mina champagnevanor sett lite annorlunda ut än dina, i och för sig. Sällan, men exklusivt, har nog varit något av en hyggligt riktig sammanfattning av mina dryckesvanor sedan jag började dricka champagne. Det är fråga om personlig preferens om man fokuserar sina champagneutgifter på något färre lite exklusivare, eller sprider det över fler tillfällen. Men visst, dricker jag en lite enklare 2002 så vågar jag nog skriva om det också, var så säker.
Kommer nog prova Dom Pérignon snart efter släppet, och kanske lägga undan ett par.

CH skrev:
Ska vi skriva om bra 2002or som redan släppts så måste ju Diebolt Vallois Fleur de Passion nämnas. Var tyvärr ett bra tag sedan jag provade den och än värre så köpte jag inte några för att stoppa i källaren. Det är nästan "dagens pucko" nominering för det.
Har också druckit den, och den var väl, i mitt tycke, snäppet under Cristallen, men ändå bra. Har inte heller lagt undan den, så får du en "dagens pucko" nominering för det så har du sällskap. ;)
 
Toppen