Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Champagne vintage 2002 - de bästa?

SV: Champagne vintage 2002 - de bästa?

Elvis skrev:
Kollade igenom anteckningarna från Champagnedagen i våras och hittade fem 2002:eek:r som jag tyckte var riktigt bra:

Comte Audion de Dampierre, Grand Vintage 2002
Pol Roger Rosé 2002
Håller inte med om dessa men som sagt smaken är delad 8)
shorepower skrev:
Comtes Audoin de Dampierre 2002. Bröd. citus,gröna äpplen, ganska hög syra. Ett ok vin men inget stort.
shorepower skrev:
Pol Roger Rosé 2000
Pol Roger lite klumpig och kraftig mousse, var lite kall.
 
SV: Champagne vintage 2002 - de bästa?

Rättelse, det var en Pol Roger Rosé 2000 jag drack så kan inte uttala mig om 2002, fort men fel som det heter
 

Elvis

Medlem
SV: Champagne vintage 2002 - de bästa?

shorepower skrev:
Rättelse, det var en Pol Roger Rosé 2000 jag drack så kan inte uttala mig om 2002, fort men fel som det heter

Du borde verkligen försöka gå på Champagnedagen nästa år så att du får prova lite nyare grejer. ;)
 
SV: Champagne vintage 2002 - de bästa?

Elvis skrev:
Du borde verkligen försöka gå på Champagnedagen nästa år så att du får prova lite nyare grejer. ;)
Din omtanke värmer. Att jag blev sjuk i år är säkert straffet för allt ont jag gjort :(
 
Trådskapare
B

Bubblaren

Medlem
SV: Champagne vintage 2002 - de bästa?

shorepower skrev:
Har inte fått tillfälle att prova 1522 årgång 2002. På Spendrups hemsida står det att det är 2000 de levererar, har de switchat till 2002?

Tänk att få tag på 1522 från 2002, jag är helt såld på champagnen som jag drack på Champagnedagen förra året (vad hände i år, fick tydligen inte tummen ur... eller jobbade kanske)

Har 1522 någonsin funnits på SS? Eller privatimport?

Idag varmt, milt uttryckt. Finns bara en dryck som kan läska dessa dagar :D
 

Per Stade

Lege artis
SV: Champagne vintage 2002 - de bästa?

Darth Angelus skrev:
Visst, har kanske lite väl mycket fokus på prestiger. Dricker inte så ofta champagne längre,
men när jag gör det, då är det prestiger. Därför blir det att jag blir lite, för att använda ditt
ord, torrlagd. Tror alltid mina champagnevanor sett lite annorlunda ut än dina, i och för sig.
Sällan, men exklusivt, har nog varit något av en hyggligt riktig sammanfattning av mina
dryckesvanor sedan jag började dricka champagne. Det är fråga om personlig preferens
om man fokuserar sina champagneutgifter på något färre lite exklusivare, eller sprider
det över fler tillfällen.

Hans A-g skrev:
En invändning bara: jag tror även miljardärerna har behov att ibland bryta av med lite
ägg & bacon. I vinvärlden motsvarat av en bra Petit Chablis eller Beaujolais-Villages...

Ulf S skrev:
Håller med dig Hans. Även jag som icke-miljardär dricker ofta viner prissatta under
det som min ekonomi tillåter. Enkel rosé på sommaren är ett exempel, en lätt frisk
Entre-Deux-Meres till ostronen en annan.

Enligt min ringa uppfattning så är även en "lågpris"champagne bättre än det mesta,
speciellt så här på sommaren.
 
Trådskapare
B

Bubblaren

Medlem
SV: Champagne vintage 2002 - de bästa?

Per Stade skrev:
Enligt min ringa uppfattning så är även en "lågpris"champagne bättre än det mesta,
speciellt så här på sommaren.

Ja, helt klart är vi många här på FW som uppskattar även icke-prestige champagner från 2002 (och andra år). Men vi får alla göra våra val, efter plånbok, smak och andra betingelser som kan ha påverkan på våra val :D


(konstaterade att Guy Charlemagne 99 slog PP 98 med hästlängder! PP var ärligt talat riktigt tråkig igår, kanske hade den fått värmeslag)
 

CH

Medlem
SV: Champagne vintage 2002 - de bästa?

Hittade mina anteckningar från champagnedagen och de 2002or som jag tyckte var bra förutom tidigare nämnda 1522 som var en 2002a var:
Charlier & Fils Special Club
Franck Pascal Cuvée Prestige Equilibre
Guy Charlemagne Mesnillèsime
Taittinger Brut Millèsime
de Saint Gall Bdb "Vieilles Vignes"
 
Trådskapare
B

Bubblaren

Medlem
SV: Champagne vintage 2002 - de bästa?

CH skrev:
Hittade mina anteckningar från champagnedagen och de 2002or som jag tyckte var bra förutom tidigare nämnda 1522 som var en 2002a var:
Charlier & Fils Special Club
Franck Pascal Cuvée Prestige Equilibre
Guy Charlemagne Mesnillèsime
Taittinger Brut Millèsime
de Saint Gall Bdb "Vieilles Vignes"

Ser att 2002 av Guy finns på SS för under 500-lappen. Blir sugen på att shoppa ngr med tanke på hur bra 99:an var i måndags, efter en hel del luft.
 

Arvid

Medlem
SV: Champagne vintage 2002 - de bästa?

George Laval Les Chênes (BdB) är nog min kandidat än så länge. Fantastisk champagne.
 
Toppen