Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Champagneår 1998?

Trådskapare
V

v_skogh

Medlem
SV: Champagneår 1998?

Mysonoxen skrev:
1998?

Jag dricker fortfarande 1996 :)

Den jag minns bäst av 1998 är Selosse Brut.

Tänker för framtiden vettu.
Man kanske skulle handla vad de har på Bolaget.
Comtes och Chruchill -98?
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Champagneår 1998?

v_skogh skrev:
Tänker för framtiden vettu.
Man kanske skulle handla vad de har på Bolaget.
Comtes och Chruchill -98?

Ja, det tycker jag, jag provar gärna det mesta jag kan (har råd med) bland sortimentet. Jag har själv inte druckit den årgången från de producenterna så du får återkomma med en smakrecension.
 

Krug88

Medlem
SV: Champagneår 1998?

Diebolt Vallois "Fleur du Passion" 1998 är en riktig höjdare.
Tror den går på 550kr, grymt bra för pengarna!
 
Trådskapare
V

v_skogh

Medlem
SV: Champagneår 1998?

Krug88 skrev:
Diebolt Vallois "Fleur du Passion" 1998 är en riktig höjdare.
Tror den går på 550kr, grymt bra för pengarna!

Alltså en Champagne för direkt konsumtion?
Är annars ganska intresserad av att lagra min Champagne men det 1996 är kanske det man ska satsa på då?
 
Trådskapare
V

v_skogh

Medlem
SV: Champagneår 1998?

Mysonoxen skrev:
Ja, det tycker jag, jag provar gärna det mesta jag kan (har råd med) bland sortimentet. Jag har själv inte druckit den årgången från de producenterna så du får återkomma med en smakrecension.

Har du druckit något annat bland det som finns från 1998?
 
Trådskapare
V

v_skogh

Medlem
SV: Champagneår 1998?

Mysonoxen skrev:
Bara Dompan, den tyckte jag var lite väl dåligt tillgänglig.

Har faktiskt aldrig dryckit dompa öht (ibland blir man påmind om vilken novis man är).
Har visserligen läst att dompa efter 96 har blivt sämre och sämre. Även Cuveen, om det är sant eller inte får ni spekulera i men jag kommer satsa på "säkrare" kort.
 
A

Anonymous

SV: Champagneår 1998?

Billecart Salmon -98 för 49 Euro på envidechamp.com var riktigt bra, men kunde gärna fått ligga något år till.

Sedan tyckte jag Comtes Audoin de Dampierre -98 var riktigt god också. Kanske inte så komplicerad, men "lättdrucken" i positiv mening. Men nu är den hunnit ersättas med 2002 på de flesta bolags-butiker tror jag.

Enda besvikelsen från -98 så här långt är Dom Perignon; visst är den god och för 400 spänn hade jag inte sagt något, men för 1100 förväntar man sig bra mycket mer...
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Champagneår 1998?

Jag är ju i själ och hjärta en ärkesucker för BdB och jag vet att jag provat comtes 98, men jag kan inte minnas den öht... PPs 1998 är ju som PPs är, alltid sjukt pålitlig!

Men i det stora hela är ju 1998 ett mellanår, även om det kanske inte är ett stort lagringsvin så är det definitivt en skumpa att dricka ganska ung. Jag tror att den kommer att blomma ut om ett par år och sen vara mumma under ett gäng därefter. INget sperstort vin, men definitivt drickvärdigt!
 
Trådskapare
V

v_skogh

Medlem
SV: Champagneår 1998?

Krug skrev:
Jag är ju i själ och hjärta en ärkesucker för BdB och jag vet att jag provat comtes 98, men jag kan inte minnas den öht... PPs 1998 är ju som PPs är, alltid sjukt pålitlig!

Men i det stora hela är ju 1998 ett mellanår, även om det kanske inte är ett stort lagringsvin så är det definitivt en skumpa att dricka ganska ung. Jag tror att den kommer att blomma ut om ett par år och sen vara mumma under ett gäng därefter. INget sperstort vin, men definitivt drickvärdigt!

Nu när vi ändå har det på tapeten. Många här på forumet har hyllat PPs -99. Vart kan man få tag på detta?
Ska försöka handla på mig lite 98or under våren.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Champagneår 1998?

Flera av odlarna rankar sina 98:eek:r väldigt högt, Selosse tycker hans 98 är den bästa från 90-talet, Clouet rankar 1995 som bäst och sen 98, Diebolt "fleur de passion" håller 96:an högst och sen 98. Många av 98:eek:rna är riktigt bra (Dompan är en besvikelse),Comtes, Pol Roger riktig bra (finns i best.sort BRA KÖP), Roederer (dom gjorde väl ingen Cristal), Bonnaire Prestige Cuvee är ljuvlig redan nu.

Men som årgång är den precis som 99, ojämn, inte många som gjort både en bra 99 och 98.

Winston brukar var ett säkert kort (inte provat) Krug88 sög väl i sig den för nåt tag sen ;D
v_skogh skrev:
Nu när vi ändå har det på tapeten. Många här på forumet har hyllat PPs -99. Vart kan man få tag på detta?
Prova hos Importören, Vinalliansen
 
Toppen