Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Champagneår från 1997 och framåt

Elvis

Medlem
För champagneår från 1996 och bakåt i tiden är lätt att läsa till sig de olika årgångarna karaktärer. Men hur är det med senare årgångar? Jag läste någonstans att 2005 har goda förutsättningar att bli riktigt bra. Vad säger ryktena om 2004, 2006 och 2007?

Och vad säger ni generellt om de årgångar som finns att få tag på nu: 1997-2003. Såvitt jag läst mig till var 2001 det sämsta av dessa år, och 2002 antagligen det bästa (även om vi kommer att få vänta på de bästa 2002:eek:rna i upp till fem år till).
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Champagneår från 1997 och framåt

Elvis skrev:
För champagneår från 1996 och bakåt i tiden är lätt att läsa till sig de olika årgångarna karaktärer. Men hur är det med senare årgångar? Jag läste någonstans att 2005 har goda förutsättningar att bli riktigt bra. Vad säger ryktena om 2004, 2006 och 2007?

Och vad säger ni generellt om de årgångar som finns att få tag på nu: 1997-2003. Såvitt jag läst mig till var 2001 det sämsta av dessa år, och 2002 antagligen det bästa (även om vi kommer att få vänta på de bästa 2002:eek:rna i upp till fem år till).
Ryktet..... från några av dom små odlarna...säger å åä ö
2004 riktigt bra
2006 riktigt bra
2007 so so problem med mognaden och värdena på druvorna

1998 riktigt bra //Pierre Peters (ej lika bra som 99) DP besvikelse, Clouet mkt bra, Fleur de Passion mkt bra+,Pol Roger,Comtes de Champagne, Selosse MAGIC,
1999 riktigt bra //Pierre Peters, Charlemagne Mesnillesime, Cristal, DP, Roderer vintage & Rose,Selosse Contraste
2000 är kul att dricka nu //(Cristal fortfarande för ung dock,DP är släppt, ej provat) Fleur de Passion, Clouet, Bonnaire Prestige Cuvee. Roderer,Jacquesson "Les Corne Bautray" WOW, Selosse Contraste
2001 var riktigt dålig "ingen" har gjort nån vintage
2002 riktigt bra //Fleur de Passion är strålande
2003 so so, dom jag provat har varit lite kantiga och för robusta
 
SV: Champagneår från 1997 och framåt

Tänkte bumpa den här tråden lite, lägger in några egna kommentarer och uppdatering

2004 riktigt bra. FdP riktigt bra, Roederer riktigt bra.
2005 så där, vissa odlare kommer med viner, bland annat Diebolt FdP. Har inte druckit någon riktigt tung 05a ännu. Leclapart fortfarande sluten.
2006 riktigt bra. Cedric Bouchard, Leclapart och Prevost
2008 riktigt bra
2007 so so problem med mognaden och värdena på druvor

1998 riktigt bra //Pierre Peters (ej lika bra som 99) DP besvikelse, Clouet mkt bra, Fleur de Passion mkt bra+,Pol Roger,Comtes de Champagne, Selosse MAGIC, Comtes bra, Winston bra
1999 så där //Pierre Peters, Charlemagne Mesnillesime, DP, Roderer vintage & Rose,Selosse Contraste, Selosse 99 väldigt bra, Comtes är sådär, Cristal lite sötslampig
2000 är kul att dricka nu //(Cristal fortfarande för ung dock,DP är släppt, ej provat) Fleur de Passion, Clouet, Bonnaire Prestige Cuvee. Roderer,Jacquesson "Les Corne Bautray" WOW, Selosse Contraste bra, Comtes en besvikelse
2001 var riktigt dålig , Vilmart och Leclapart har dock lyckats riktigt bra
2002 riktigt bra //Fleur de Passion är strålande . DP och Cristal är riktigt bra
2003 so so, dom jag provat har varit lite kantiga och för robusta
 

SUPRA

Bäst
SV: Champagneår från 1997 och framåt

Tack för uppdatering, men varför inte i kronologisk ordning? :D

Krug 1998 - so so...någon som testat den nyligen förresten?
 
Trådskapare
Elvis

Elvis

Medlem
SV: Champagneår från 1997 och framåt

SUPRA skrev:
Krug 1998 - so so...någon som testat den nyligen förresten?

Jag provade den senast i oktober och tycker att det är en svag årgång av Krug och det har den varit sedan den släpptes. I övrigt håller jag 1998 som ett väldigt starkt år och det vore märkligt om just Krug skulle misslyckas - kanske Krug 1998 kommer att utvecklas till något bra, trots allt?
 

SUPRA

Bäst
SV: Champagneår från 1997 och framåt

Mina ligger i tryggt förvar, och det är väl det jag hoppas på. ::)
 

Jos

Medlem
SV: Champagneår från 1997 och framåt

Kul att höra om 2006. Tänkte av den anledningen slå till på en 2006 BdB från Franck Bonville på Arlanda i fredags för att se hur enklare skumpor stod sig men av någon anledning satt jag en timme senare på planet helt utan flaskan men en hel del annat... Hjärnsläpp antar jag. Ska plocka upp ett par 06-or vid tillfälle och pröva.

Någon som druckit Cuvee Louise -98 från Pommery förresten? Den säljs för 550 på Arlanda just nu vilket jag antar är ett bra pris.
 
Trådskapare
Elvis

Elvis

Medlem
SV: Champagneår från 1997 och framåt

Jos skrev:
Någon som druckit Cuvee Louise -98 från Pommery förresten? Den säljs för 550 på Arlanda just nu vilket jag antar är ett bra pris.

Jag har druckit den 3-4 gånger och tycker att den är bra. Mild citrus, honung, blommor och en len eftersmak. Jag tycker att den påminner lite om Dom Perignon 2000 faktiskt. Kanske lite väl "inställsam" men en välgjord champagne.
 
SV: Champagneår från 1997 och framåt

Jos skrev:
Kul att höra om 2006. Tänkte av den anledningen slå till på en 2006 BdB från Franck Bonville på Arlanda i fredags för att se hur enklare skumpor stod sig men av någon anledning satt jag en timme senare på planet helt utan flaskan men en hel del annat... Hjärnsläpp antar jag. Ska plocka upp ett par 06-or vid tillfälle och pröva.

Någon som druckit Cuvee Louise -98 från Pommery förresten? Den säljs för 550 på Arlanda just nu vilket jag antar är ett bra pris.
550 är ett bra pris. Ingen stor champagne men helt ok för det priset. Prisvärd så att säga :)
 
SV: Champagneår från 1997 och framåt

Bygger på lite på Magnum och andras inlägg. Någon med bättre grafisk blick kanske kan bygga om denna (nu i kronologisk ordning så Supra kan läsa tabellen :) )

1998 riktigt bra //Pierre Peters (ej lika bra som 99) DP besvikelse, Clouet mkt bra, Fleur de Passion mkt bra+,Pol Roger,Comtes de Champagne, Selosse MAGIC, Comtes bra, Winston bra
1999 så där //Pierre Peters, Charlemagne Mesnillesime, DP, Roderer vintage & Rose,Selosse Contraste, Selosse 99 väldigt bra, Comtes är sådär, Cristal lite sötslampig. Winston inte lika bra som 98 Salon släppt.Ej provad
2000 är kul att dricka nu //(Cristal fortfarande för ung dock,DP är släppt, ej provat) Fleur de Passion, Clouet, Bonnaire Prestige Cuvee. Roderer,Jacquesson "Les Corne Bautray" WOW, Selosse Contraste bra, Comtes en besvikelse. Krug kommer släppa en 00.
2001 var riktigt dålig , Vilmart och Leclapart har dock lyckats riktigt bra
2002 riktigt bra //Fleur de Passion är strålande . DP och Cristal är riktigt bra
2003 Allt för varmt år. Dock lyckades vissa mindre odlare som Cedric Bouchard. Leclapart men det bygger nog mer på urval. Roeders har också lyckats med en del viner. Även DP släpper en årgång. Fanns en del andra 03 från odlare i Champagne.
2004 riktigt bra. FdP riktigt bra, Roederer riktigt bra. Flera andra på G
2005 så där (dock verkar det som att vinet blivit bättre än väntat) vissa odlare kommer med viner, bland annat Diebolt FdP. Har inte druckit någon riktigt tung 05a ännu. Leclapart fortfarande sluten.
2006 riktigt bra. Cedric Bouchard, Leclapart och Prevost
2007 so so problem med mognaden och värdena på druvor
2008 riktigt bra. Kan bli ett av de bästa åren sedan 1988
2009 Mellanår. Vissa odlare/hus tror att de kommer med bra viner medan andra är mer försiktiga.
2010 Kanonvarmt på slutet, en del odlare fick problem med övermogna druvor, kraftigt monsunliknande regn var ett annat problem
2011 Just nu liknar året 2003. Allt för varmt, skörden ser nu ut att hända i augusti, dvs en månad för tidigt.
 
Trådskapare
Elvis

Elvis

Medlem
SV: Champagneår från 1997 och framåt

Intressant och lite överraskande att Krug släpper en 00:a. Vet du när den kommer, Shorepower?
 
SV: Champagneår från 1997 och framåt

Elvis skrev:
Intressant och lite överraskande att Krug släpper en 00:a. Vet du när den kommer, Shorepower?
Håller med, jag trodde att det var 2002 som skulle släppas som nästa årgång men det blir tydligen 2000. Om jag förstod det rätt så ska den släppas inom ett antal månader. De var lite otydliga på den punkten men jag fick uppfattningen att de avslutat degoreringen så då ska de ju vila ett antal månader.
 

CH

Medlem
SV: Champagneår från 1997 och framåt

shorepower skrev:
De var lite otydliga på den punkten men jag fick uppfattningen att de avslutat degoreringen så då ska de ju vila ett antal månader.

Då kommer den med andra ord till SS om 1,5 år och kostar 2500+/fl.
 

Arvid

Medlem
SV: Champagneår från 1997 och framåt

Verkar som att det dyker upp en 2001 Clos de Goisses också. Spännande.
 
SV: Champagneår från 1997 och framåt

Arvid skrev:
Verkar som att det dyker upp en 2001 Clos de Goisses också. Spännande.
Ja, hörde det när vi var nere på Philipponnat. De verkar alltid lyckas med att göra CdG svaga år. Ska bli kul att se hu den är. Det finns ju några andra bra 2001 men det vimlar ju inte av dem direkt
 
Toppen