Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Champagneglas

Eftersom vi (nästan) alla här gillar champagne så kan det vara på plats att diskutera vilka som är de lämpligaste glasen för ändamålet. Själv kör jag med Riedel Sommeliers Vintage Champagne och är mycket nöjd med dem. Förut körde jag med Orrefors Difference då jag hört att de var handblåsta vinprovarglas för att förhöja smaken, men gick över till ovannämnda Riedel för ett knappt år sedan då jag upptäckte att Riedel-glaset gav en bättre upplevelse (med samma champagne i), speciellt i och med att Sparkling Difference av Orrefors stängde in dofterna i för hög grad och inte lät en känna dem. Även i det stora hela föredrar jag känslan i Riedel-glasen. Orrefors må vara stora på glas för dekorationsändamål, men att göra smakförhöjande glas är de nog långt ifrån vassast på.
Jag har även hört att Juhlins glas skall vara riktigt vassa, och de är betydligt billigare än ovannämnda Riedel. Är det någon som provat båda och kan jämföra dem? Själv har jag har aldrig druckit ur Juhlins glas, bara sett dem på bild. En person jag talade med på Bolagets kundtjänst föredrog ändå Riedel.
Finns det några andra riktigt vassa champagneglas?

Annars tycker jag även att det här forumet behöver en mer generell vinglastråd. Om någon vill diskutera glas för annat vin än champagne är det helt OK med mig att ni skriver här också.
 

Lando

Medlem
SV: Champagneglas

Om Juhlins Champagneglas från http://www.mamut.net/whiskyglas/subdet24.htm :

Champagneglasen togs fram i samarbete med Reijmyre 1999 inför den stora Milleniumprovningen.
Richards tillvägagångssätt var att han plockade fram världens tre främsta champagneglas, studerade dem och skissade upp ett eget.
Reijmyre tillverkade glaset och Richard genomförde noggranna blindtester mot prototypglaset och omformade det vid flera tillfällen tills hans eget glas utklassade de andra vid varje tillfälle. Då blev han nöjd och har inte ändrat en millimeter på den form naturen visade honom.
Därefter utformades fot och ben för att vara sköna att hålla i samt vackra att titta på.

Coolt sätt att utforma glaset om det nu stämmer, bara beskrivningen gör mig sugen att köpa dom!
 

ae

Medlem
SV: Champagneglas

Har Juhlinglas och är sjukt nöjd. Enda problemet är att de är ganska jobbiga att diska. Har inte (mig veterligen) druckit ur Riedelglas, men tycker inte att de är alls lika snygga som Juhlinglasen. För stor fot. Stör balansen.
 
Trådskapare
D

Darth Angelus

Medlem
SV: Champagneglas

Lando skrev:
Coolt sätt att utforma glaset om det nu stämmer, bara beskrivningen gör mig sugen att köpa dom!
Har också läst det där citatet härom dagen. Jag vet ej vilka jag skall tro är bättre och antagligen kommer jag inte heller att få veta det utan att prova Juhlins glas. Men Riedel Sommeliers är som sagt bättre än Orrefors, vilket Juhlins glas också torde vara. Jag har funderat på om det Riedelglas jag använder kan vara ett av de tre bästa i världen som Juhlin utgick ifrån.

ae skrev:
Har Juhlinglas och är sjukt nöjd. Enda problemet är att de är ganska jobbiga att diska.
Jag är också sjukt nöjd med mina Riedel, och jag har läst på annat håll att Juhlins glas är jobbiga att diska.

ae skrev:
Har inte (mig veterligen) druckit ur Riedelglas, men tycker inte att de är alls lika snygga som Juhlinglasen. För stor fot. Stör balansen.
Det vet jag inte om jag kan hålla med om, men det finns ju flera Riedel-champagneglas, varav två enbart i Sommeliersserien, så vi kan ju syfta på olika glas. Här är de jag har, i jämförelse med Juhlins...

Riedel Sommeliers Vintage Champagne:
400-28full2.jpg


Juhlins:
richard%20juhlin%20champagneglas.jpg


Särskilt stor fot tycker jag inte Riedelglaset har.
 

SUPRA

Bäst
SV: Champagneglas

Jag hittade en sort som jag gillade inne i stan, i närheten av Östermalmstorg.

Tror glaset i sig kallades för Tritan, och var extremt starkt och de uppmanade till diskning i maskin.
Passar oss då det säkert gått sönder 4-5 glas under 2008 bara i handdisken. :(

Designen gillade jag, så jag tror det kommer bli denna sort.
Prislappen var inte alls farlig heller.

Jag tror detta är glaset: http://www.schott-zwiesel.com/en/products/vina.html

Någon med kommentarer?
 

R.P

Medlem
SV: Champagneglas

SUPRA skrev:
Jag hittade en sort som jag gillade inne i stan, i närheten av Östermalmstorg.

Tror glaset i sig kallades för Tritan, och var extremt starkt och de uppmanade till diskning i maskin.
Passar oss då det säkert gått sönder 4-5 glas under 2008 bara i handdisken. :(

Designen gillade jag, så jag tror det kommer bli denna sort.
Prislappen var inte alls farlig heller.

Jag tror detta är glaset: http://www.schott-zwiesel.com/en/products/vina.html

Någon med kommentarer?

Jag har schott-zwiesel glas hemma, ett par sherryglas, jag tycker dom funkar bra och väldigt bra pris som du säger. Jag tror jag har några vinglas från samma tillverkare också. Sherryglasen har jag iaf kört i diskmaskin hela tiden utan problem. Jag har haft dem i ca 3 år.
 

Elvis

Medlem
SV: Champagneglas

Jag är väldigt nöjd med mina Juhlin-glas (från Reijmyre), och de kostar väl mindre än hälften av vad Riedels Sommelierglas gör.

Jag har även Nobelglasen från Orrefors:
30vf7u0.jpg


De är inte särskilt bra för vinprovning men de är snygga och festliga och fungerar utmärkt när man bjuder på (enklare) champagne som fördrink.
 

CH

Medlem
SV: Champagneglas

Jag har Spiegelau champagneflöjtar ur deras festival serie och är väll inte helt nöjd med dem.
x4020107.jpg

Tycker bättre om att dricka skumpan ur mina gamla Orrefors Intermezzo Bourgogne.
 
Trådskapare
D

Darth Angelus

Medlem
SV: Champagneglas

SUPRA skrev:
Jag hittade en sort som jag gillade inne i stan, i närheten av Östermalmstorg.

Tror glaset i sig kallades för Tritan, och var extremt starkt och de uppmanade till diskning i maskin.
Passar oss då det säkert gått sönder 4-5 glas under 2008 bara i handdisken. :(

Designen gillade jag, så jag tror det kommer bli denna sort.
Prislappen var inte alls farlig heller.

Jag tror detta är glaset: http://www.schott-zwiesel.com/en/products/vina.html

Någon med kommentarer?
Ja, visst går handblåsta glas sönder extremt lätt (jag antar att det är sådana som gick sönder i handdisken). Det är nog lite av en trade-off, tyvärr. De allra bästa glasen ur smak och känsla synvinkel är både dyra och sköra. Jag kan dock tyvärr inte uttala mig om de glasen du länkar till.

Gustibus skrev:
Här är mina favoritglas för champagne. Mikasa Open-Up.
createThumb.php
Det glaset ser häftigt ut! Hur smakar det att dricka ur det?

Elvis skrev:
Jag är väldigt nöjd med mina Juhlin-glas (från Reijmyre), och de kostar väl mindre än hälften av vad Riedels Sommelierglas gör.
Ungefär tredjedelen, skulle jag tro, och med tanke på att alla som har den är väldigt nöjda med dem så kanske det är bästa köp, oaktat vilka som är absolut bäst.

Elvis skrev:
Jag har även Nobelglasen från Orrefors:
30vf7u0.jpg


De är inte särskilt bra för vinprovning men de är snygga och festliga och fungerar utmärkt när man bjuder på (enklare) champagne som fördrink.
Onekeligen är de mer för dekoration en för smakhöjning, men för de ändamålet du beskriver så fungerar det väl.

CH skrev:
Jag har Spiegelau champagneflöjtar ur deras festival serie och är väll inte helt nöjd med dem.
x4020107.jpg

Tycker bättre om att dricka skumpan ur mina gamla Orrefors Intermezzo Bourgogne.
Det var inget vidare betyg för Spiegelaus champagneflöjtar att du föredrar att dricka skumpa ur bourgogneglas från en serie som, såvitt jag minns, inte ens är vinprovarglas.
 

CH

Medlem
SV: Champagneglas

EuphoniC skrev:
Någon som vet pris på Juhlins glas?

Sålde inte 1CRU de tidigare? hittar inte dem längre på deras webshop.


EDIT: Elvis var något snabbare än mig på priset.
 

Öhman

Medlem
SV: Champagneglas

Darth Angelus skrev:
Det glaset ser häftigt ut! Hur smakar det att dricka ur det?

Fluteformen är utmärkt med tanke på bubblorna. Den lilla kupan upp till har två funktioner; hindrar vinet från att skumma över när det serveras och samlar upp aromerna på ett föredömligt sätt.
Har aldrig gillat den där "gurkformen" på riedelglasen.

Glasmassan är också extremt klar, stark och tål maskindisk.

Fyller både mina estetiska, sensoriska och praktiska krav.
 

weezer

Medlem
SV: Champagneglas

Jag har Orrefors Merlot, de funkar alldeles utmärkt. På landet har jag Autenthis från Spiegelau,

4400167_.gif


Ett sjyst budgetglas för lite mer vardagsslit, sådär som det blir på sommarstället..
 

Helen

Medlem
SV: Champagneglas

CH skrev:
Sålde inte 1CRU de tidigare? hittar inte dem längre på deras webshop.


EDIT: Elvis var något snabbare än mig på priset.

jag har aldrig haft Juhlins champagneglas, men efter för många förfrågningar från olika kunder kommer jag nu att få in dem om ca 10 dagar.
De kommer i 2-pack.
Jag kommer även att få in Spiegelau så om ni har några speciella önskemål, säg bara till så tar jag in det i butiken.
För övrigt så är ni alltid välkomna att ta med er en flaska skumpa och prova champagneglasen hos mig, gärna efter stängning och att jag får behålla slatten :)
Ni ska ju inte behöva köpa grisen i säcken.
 

Per Stade

Lege artis
SV: Champagneglas

I november hade jag funderingar på att köpa Riedels champagneglas
i Sommeliers-serien.
De billigaste jag hittade var dessa
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=170230222162
Observera att det är 1:a sortering.
För frakten till Sverige för 6-8 glas ville säljaren ha 17 Euro.
Det lönar sig inte att köpa färre om man räknar in frakt och
kostnaden för banktransfereringen.
Kommer nog att köpa Juhlins glas istället men för den som är
intresserad så är säljaren ett företag i Bad Ischl:
http://www.exquisit.at/.

Det kanske är möjligt att pruta på frakten vid direktkontakt.
 
Trådskapare
D

Darth Angelus

Medlem
SV: Champagneglas

Per Stade skrev:
I november hade jag funderingar på att köpa Riedels champagneglas
i Sommeliers-serien.
De billigaste jag hittade var dessa
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=170230222162
Observera att det är 1:a sortering.
För frakten till Sverige för 6-8 glas ville säljaren ha 17 Euro.
Det lönar sig inte att köpa färre om man räknar in frakt och
kostnaden för banktransfereringen.
Kommer nog att köpa Juhlins glas istället men för den som är
intresserad så är säljaren ett företag i Bad Ischl:
http://www.exquisit.at/.

Det kanske är möjligt att pruta på frakten vid direktkontakt.
33 Euro är ju riktigt billigt. Hur kan det inte löna sig att köpa färre än 6-8, om frakten kostar 17 Euro? Vad är det egentligen för sjuk kostnad för banktransfereringen?
 

kayaker

Cyklist
SV: Champagneglas

Darth Angelus skrev:
33 Euro är ju riktigt billigt. Hur kan det inte löna sig att köpa färre än 6-8, om frakten kostar 17 Euro? Vad är det egentligen för sjuk kostnad för banktransfereringen?
Banktransfereringen ska väl medföra en ytterst begränsad kostnad enligt gällande regelverk?
 
Toppen