Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Champagneglas

Trådskapare
D

Darth Angelus

Medlem
SV: Champagneglas

I så fall borde det väl löna sig även om man bara beställer ett glas. Dessa glas kostar ju omkring 700 kr/st i Sverige.
 

ae

Medlem
SV: Champagneglas

alla riedel är väl inte handblåsta? har känt på glasen vid några tillfällen och har för mig att benet har den kant som pressade glas brukar ha. detta kanske inte gäller alla serier iofs.
 

kayaker

Cyklist
SV: Champagneglas

ae skrev:
alla riedel är väl inte handblåsta? har känt på glasen vid några tillfällen och har för mig att benet har den kant som pressade glas brukar ha. detta kanske inte gäller alla serier iofs.
Vinum är definitivt inte munblåsta.
 
Trådskapare
D

Darth Angelus

Medlem
SV: Champagneglas

ae skrev:
alla riedel är väl inte handblåsta? har känt på glasen vid några tillfällen och har för mig att benet har den kant som pressade glas brukar ha. detta kanske inte gäller alla serier iofs.
Är det någon som har sagt det? Har jag antytt det? I så fall ber jag om ursäkt.

Serien Sommeliers (omkring 700 kr/glas) är handgjorda och munblåsta. Serien Vinum (omkring 300 kr/glas) är det ej (som kayaker skrev). Vinumglasen är maskingjorda. Själv kör jag, som jag nämnt ovan, med Riedel Sommeliers Vintage Champagne.
 

CH

Medlem
SV: Champagneglas

Kan efter att provat glasen nyss bara fylla i det jag tyckte om mina Spiegelau flöjtar.
De är inte bra som provningsglas. Väldigt svårt att få grepp om dofterna i dem tyvärr.
 

ae

Medlem
SV: Champagneglas

Darth Angelus skrev:
Är det någon som har sagt det? Har jag antytt det? I så fall ber jag om ursäkt.

Serien Sommeliers (omkring 700 kr/glas) är handgjorda och munblåsta. Serien Vinum (omkring 300 kr/glas) är det ej (som kayaker skrev). Vinumglasen är maskingjorda. Själv kör jag, som jag nämnt ovan, med Riedel Sommeliers Vintage Champagne.

kollade igenom och jag hade fel. ingen har nämnt det. var annonsen som det länkades till. är lite trött.
 

EuphoniC

Medlem
SV: Champagneglas

Vinumglasen ska väl handblåsta men med en maskingjord fot till skillnad från Sommeliers som inte har maskingjord fot.
 
Trådskapare
D

Darth Angelus

Medlem
SV: Champagneglas

EuphoniC skrev:
Vinumglasen ska väl handblåsta men med en maskingjord fot till skillnad från Sommeliers som inte har maskingjord fot.
Nej, enligt Riedels egen broschyr är Vinum helt maskingjord.
 
SV: Champagneglas

1CRU skrev:
jag har aldrig haft Juhlins champagneglas, men efter för många förfrågningar från olika kunder kommer jag nu att få in dem om ca 10 dagar.
De kommer i 2-pack.
Jag kommer även att få in Spiegelau så om ni har några speciella önskemål, säg bara till så tar jag in det i butiken.
För övrigt så är ni alltid välkomna att ta med er en flaska skumpa och prova champagneglasen hos mig, gärna efter stängning och att jag får behålla slatten :)
Ni ska ju inte behöva köpa grisen i säcken.

Hej Helen! Vad kommer Juhlinglasen att kosta? Sedan har jag en fråga till: Är det Mikasa Open Up som du har i butiken? Jag är lite sugen att prova dom oxå :) Jag kanske tittar in i morgon vid lunchtid när jag är ute och vallar hunden.
 

Helen

Medlem
SV: Champagneglas

Revol Ajoir skrev:
Hej Helen! Vad kommer Juhlinglasen att kosta? Sedan har jag en fråga till: Är det Mikasa Open Up som du har i butiken? Jag är lite sugen att prova dom oxå :) Jag kanske tittar in i morgon vid lunchtid när jag är ute och vallar hunden.

Hej Revol Ajoir.
Juhlin kommer att kosta 475 kr för ett 2-pack,se länk.
http://shop.textalk.se/se/article.php?i ... rt=1396768

ja det är open up mikasa som jag har, jag har följande glas, se länk
http://shop.textalk.se/se/artgrp.php?id=2359&grp=48551

Du är varmt välkommen i morgon, jag öppnar 11:00 men om du vill komma tidigare så är det bara till att skriva ett email eller ett pm här på forumet.
Det gäller er alla andra oxå, om ni vill komma före/efter öppning eller på någon söndag-det är bara till att ringa mig.

jag har alltid en flaska som kan öppnas ;)
 
SV: Champagneglas

1CRU skrev:
Hej Revol Ajoir.
Juhlin kommer att kosta 475 kr för ett 2-pack,se länk.
http://shop.textalk.se/se/article.php?i ... rt=1396768

ja det är open up mikasa som jag har, jag har följande glas, se länk
http://shop.textalk.se/se/artgrp.php?id=2359&grp=48551

Du är varmt välkommen i morgon, jag öppnar 11:00 men om du vill komma tidigare så är det bara till att skriva ett email eller ett pm här på forumet.
Det gäller er alla andra oxå, om ni vill komma före/efter öppning eller på någon söndag-det är bara till att ringa mig.

jag har alltid en flaska som kan öppnas ;)

Låter bra! Tänkte ev köpa några stycken Mikasa och prova. :p
 

Bubblaren

Medlem
SV: Champagneglas

Åhh, mitt favoritämne - champagneglas!

Jag har Julles glas sedan många år, har handdiskat dem oändligt många gånger och aldrig har de gått sönder.

Ser att flera av er ger ovationer till glas som tål maskindiskning. Jag diskar aldrig vin- champagne- eller ölglas med diskmedel. Har en egen diskborste till vin- och champagneglasen som aldrig berört diskmedel. Under rinnande hett vatten, ngr tag med borsten, så blir glasen rena även om de stått från gårdagens njutning.

Har testat Julles glas mot ca 8 andra sorters glas vid det här laget, alltså samtidigt och med samma vin i de glas som mötts. Har dock inte haft tillfälle att testa Riedels olika sorter för champagne.

På Öl- och vinmagasinet på Karlbergsvägen, nära Wasa kyrka, kan man testa glas. De kör glasprovningar som är riktigt spännande för den som inte har upptäckt glasets påverkan på vinets smak.
 
SV: Champagneglas

Bubblaren skrev:
Åhh, mitt favoritämne - champagneglas!

Jag har Julles glas sedan många år, har handdiskat dem oändligt många gånger och aldrig har de gått sönder.

Ser att flera av er ger ovationer till glas som tål maskindiskning. Jag diskar aldrig vin- champagne- eller ölglas med diskmedel. Har en egen diskborste till vin- och champagneglasen som aldrig berört diskmedel. Under rinnande hett vatten, ngr tag med borsten, så blir glasen rena även om de stått från gårdagens njutning.

Har testat Julles glas mot ca 8 andra sorters glas vid det här laget, alltså samtidigt och med samma vin i de glas som mötts. Har dock inte haft tillfälle att testa Riedels olika sorter för champagne.

På Öl- och vinmagasinet på Karlbergsvägen, nära Wasa kyrka, kan man testa glas. De kör glasprovningar som är riktigt spännande för den som inte har upptäckt glasets påverkan på vinets smak.

Hmm... låter intressant med glasprovningar. Jag kommer förmodligen att köpa Juhlins glas. Jag tycker du har helt rätt i att man inte behöver använda diskmedel utan att det räcker med hett vatten, löser ju fett lika bra. Jag tänker i vilket fall som helst köpa även Mikasa Open Up. Tycker dom ser så jävla läckra ut... :p
 

Helen

Medlem
SV: Champagneglas

Sjödin skrev:
Jasså? Det har jag inte märkt... ;)

Men hjärtat då, du har ju inte haft tid när du har varit hos mig 8)
Nu på lördag ska jag öppna en flaska champange Rosé vid 14 tiden, kom då!
Men du måste vara ute till 15:00 för då kommer hantverkare och ska lägga nytt golv och bygga om i butiken.
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Champagneglas

1CRU skrev:
Men hjärtat då, du har ju inte haft tid när du har varit hos mig 8)
Nu på lördag ska jag öppna en flaska champange Rosé vid 14 tiden, kom då!
Men du måste vara ute till 15:00 för då kommer hantverkare och ska lägga nytt golv och bygga om i butiken.

Ojoj, hantverkare i svettigt bara överkroppar. Jojo..
Ja, kanske smiter jag in om jag hinner, vi får se! ;D
 

Helen

Medlem
SV: Champagneglas

Sjödin skrev:
Ojoj, hantverkare i svettigt bara överkroppar. Jojo..
Ja, kanske smiter jag in om jag hinner, vi får se! ;D

Ja tänk om det vore så väl, i stället kommer det några svettiga, håriga äldre män från ett kärt grannland.
 
SV: Champagneglas

1CRU skrev:
Men hjärtat då, du har ju inte haft tid när du har varit hos mig 8)
Nu på lördag ska jag öppna en flaska champange Rosé vid 14 tiden, kom då!
Men du måste vara ute till 15:00 för då kommer hantverkare och ska lägga nytt golv och bygga om i butiken.

Peter & jag kommer och provar dina glas på lördag. :p
 
Toppen