Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Champagneglas

Helen

Medlem
SV: Champagneglas

Revol Ajoir skrev:
Peter & jag kommer och provar dina glas på lördag. :p
hallå vännen nu vet jag vem du är!
Ni är välkomna på lördag!!!
Det blir en Champagne rosé som vi kommer att prova.
tyvärr kommer hantverkaren att ta upp mycket plats då han börjar redan i morgon fredag att riva ut det gamla golvet. Men skumpan kommer att vara redo för er.
 

J.S.

Medlem
SV: Champagneglas

1CRU skrev:
hallå vännen nu vet jag vem du är!
Ni är välkomna på lördag!!!
Det blir en Champagne rosé som vi kommer att prova.
tyvärr kommer hantverkaren att ta upp mycket plats då han börjar redan i morgon fredag att riva ut det gamla golvet. Men skumpan kommer att vara redo för er.

För att förvirra dig ytterligare så bytte jag precis mitt nick här på forumet ;) Mitt andra nick kändes faktiskt lite fånigt... :-[ Tack för en trevlig och givande pratstund över lite skumpa (det blev ju faktiskt några andra sorter oxå). Det var riktigt trevligt att träffa på Anders, Sjödin, CH, och Keen som skriver här på finewines. Tack till CH för din generositet! Det var en riktigt sjysst Riesling :p Hoppas att ni överlevde kvällen...

Det blev ju inga champagneglas denna gång eftersom jag och Peter inte kan bestämma oss. Men vi blev väldigt nöjda med vinprovarglasen.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Champagneglas

Fick just mejl från Vinunic. Undra om de kommer att ha vin i glasen så man får känna skillnaden.

------------------
Hej,

På söndag kommer jag att stå tillsammans med bröderna Andreas och Mattias Larsson på NK Stockholm och visa upp Riedelglas och svara på vinfrågor mellan 12.00-17.00.

Andreas som bekant har titel ”Världens Bästa Sommelier” kommer vara på NK mellan 15.00-17.00 och svara på frågor om Riedelglas och vinförvaring.

Mattias Larsson – känd från Radio Mix Megapol - kommer att signera sin bok ”Fredagskocken”.

Välkommen till NK Stockholm på söndag!

Jane

Jane Sandström
VinUnic AB/Riedel
 

Per Stade

Lege artis
SV: Champagneglas

Bubblaren skrev:
På söndag kommer jag att stå tillsammans med bröderna Andreas och Mattias Larsson
på NK Stockholm och visa upp Riedelglas och svara på vinfrågor mellan 12.00-17.00.

Som ju alla vet så har glaset stor betydelse för vinupplevelsen men det skulle
vara intressant att höra hur de motiverar att det behövs så många olika former
på glasen. Riedel har ju dels olika serier men dessutom flera olika glas för i stort
sett varje vintyp. De gör mycket fina glas men dels har jag inte plats i skåpen,
dels vill jag gärna ha pengar över till att hälla något i dem.

Richard Juhlin har formulerat problemet så här:
"Just nu regerar en kommersiellt styrd trend där varje vindistrikt och vintyp ska ha ett
eget glas. Jag vänder mig helt emot denna trend eftersom jag anser att det är oerhört
viktigt att ha samma referensram vid provning av till exempel alla röda viner."


Hur Richard Juhlin utformade sina champagneglas har tidigare behandlats i den här
tråden och han har en klar tanke bakom sin design:

"Gemensamt för alla tämligen extrema glas i min serie är att de är utformade av och
för mig utifrån ett doftperspektiv."


Och nog är de rätt annorlunda i designen:
http://www.reijmyre.se/Produkter.aspx?pc=18150&d=18164

Det som saknas i hans serie av glas är kanske glas för cognac och dylikt men Juhlin
dricker ju inte sprit (enligt 3000 champagner).
 

Bubblaren

Medlem
SV: Champagneglas

Per Stade skrev:
Som ju alla vet så har glaset stor betydelse för vinupplevelsen men det skulle
vara intressant att höra hur de motiverar att det behövs så många olika former
på glasen. Riedel har ju dels olika serier men dessutom flera olika glas för i stort
sett varje vintyp.

Det handlar bl a om vart vinet träffar på tungan när du dricker, vilket kommer sig av hur mkt du behöver vinkla huvudet, vilket i sin tur beror på glasets utformning.

Jag trodde det var trams tills jag testade på Öl- och vinmagsainet vid Odenplan, det brukar vara möjligt att oanmält få en dragning av Robert hur det där fungerar.

Har valt att köpa ett par få Riedelglas av för de druvor jag dricer oftast. Insåg att jag sällan behöver mer än 4 glas av samma sort, en del har jag bara 2 av.

Kanske dax för att vi kör en glasprovning, kunde vara skoj att vi har en gemensamt. Vi kan säkert göra upp med Ropbert om ett eget datum. Han har annars en del datum ,man kan köpa in sig på, upplagt på sin hemsida.
 

Jos

Medlem
SV: Champagneglas

Nu när det är lågkonjunktur och allt så kanske det är någon som har ett tips på var man kan inhandla Riedel till bra priser? Någon hade ju sönder ett på det kanske inte helt nyktra minfernot... ;)
 
SV: Champagneglas

Bubblaren skrev:
Det handlar bl a om vart vinet träffar på tungan när du dricker, vilket kommer sig av hur mkt du behöver vinkla huvudet, vilket i sin tur beror på glasets utformning.

Jag trodde det var trams tills jag testade på Öl- och vinmagsainet vid Odenplan, det brukar vara möjligt att oanmält få en dragning av Robert hur det där fungerar.

Har valt att köpa ett par få Riedelglas av för de druvor jag dricer oftast. Insåg att jag sällan behöver mer än 4 glas av samma sort, en del har jag bara 2 av.

Kanske dax för att vi kör en glasprovning, kunde vara skoj att vi har en gemensamt. Vi kan säkert göra upp med Ropbert om ett eget datum. Han har annars en del datum ,man kan köpa in sig på, upplagt på sin hemsida.
Glasprovning är skojigt ur en enda aspekt och det är hur drycken doftar. Genom att använda rätt glas till respektive dryck så förstärks helhetsupplevelsen genom att du får doft och smaksinnena stimulerade samtidigt.
Hur vinet upplevs i gommen har inget som helst med glaset att göra. Dricker du rätt i fråga om maximal smakupplevelse så ser du till att skölja vinet i gommen och över hela tungan innan du spottar eller föredragvis sväljer drycken.
För maximal sensorisk upplevelse använder man helst ett glas där maximalt av vinets dofter når vår kran.
För maximal acceleration från butelj till magsäck används slang och tratt.

Bägge varianterna är intressanta och rekommenderas varmt.
 

kayaker

Cyklist
SV: Champagneglas

El burro grande skrev:
För maximal sensorisk upplevelse använder man helst ett glas där maximalt av vinets dofter når vår kran.
För maximal acceleration från butelj till magsäck används slang och tratt.

Bägge varianterna är intressanta och rekommenderas varmt.
Det där kommer du nog att få "äta" upp. ;D
 

Per Stade

Lege artis
SV: Champagneglas

El burro grande skrev:
För maximal acceleration från butelj till magsäck används slang och tratt.

Det är väl inte maximal smakupplevelse du är ute efter i så fall utan snarare
maximal effekt av alkoholen.
Ännu snabbare går det med slang i rumpan.
 
SV: Champagneglas

Per Stade skrev:
Det är väl inte maximal smakupplevelse du är ute efter i så fall utan snarare
maximal effekt av alkoholen.
Ännu snabbare går det med slang i rumpan.
Jag antar att du pratar utfrån egen erfarenhet. :)
 

Lando

Medlem
SV: Champagneglas

El burro grande skrev:
Glasprovning är skojigt ur en enda aspekt och det är hur drycken doftar. Genom att använda rätt glas till respektive dryck så förstärks helhetsupplevelsen genom att du får doft och smaksinnena stimulerade samtidigt.
Hur vinet upplevs i gommen har inget som helst med glaset att göra. Dricker du rätt i fråga om maximal smakupplevelse så ser du till att skölja vinet i gommen och över hela tungan innan du spottar eller föredragvis sväljer drycken.

Så sjukt sant!
 

Per Stade

Lege artis
SV: Champagneglas

El burro grande skrev:
Jag antar att du pratar utfrån egen erfarenhet. :)

Nej det är en strikt medicinsk syn på urval av farmaka och administrationssätt. ;)
 

Arvid

Medlem
SV: Champagneglas

Champagne ska drickas i Bourgognekupa (och helst avslagen och fesljummen), precis som det mesta annat som är gott. Typ Campari och tonic...

Det där med vinet som träffar tungan i olika vinklar och så vidare är enligt mig skitsnack, eller i vart fall 90% skitsnack, 9% psykologi, 1% sanning. Pröva... häller du någonsin vinet in i munnen och låter det träffa tungan som ett bollplank? Som en snaps? Det gör inte jag i alla fall.

Och då har jag suttit med på en del Riedelglasprovningar. Sällan stämmer resultaten med Riedels marknadsföringsavdelnings vilja (de brukar själva har svårt att hålla rätt på vad de skall säga). En gång så föredrog 100% av deltagarna Bordeauxen i Bourgognekupa jämfört med Bordeaux-kupan. 100% av deltagarna som alla arbetar med vin dagligen. Enligt Riedelsäljaren hade vi fel. Bra argument.

Man behöver inte 10 olika glas för olika sorters vin.

/lördagsnattpost slut.
 

anders

Medlem
SV: Champagneglas

El burro grande skrev:
Hur vinet upplevs i gommen har inget som helst med glaset att göra.

Jag skulle vilja lägga in en liten protest här och det gäller Riedels whiskyglas. Det glaset är designat så att drycken hamnar under tungan när den kommer i munnen. Det innebär att tungan/munhålan inte träffas av en alkoholsmäll som det första utan att man snarare får en aromatisering av munhålan som går vidare upp i näsan. Sedan kommer naturligtvis drycken att spridas i munnen som vanligt men attacken upplever jag som optimal i just Riedels whiskyglas.

El burro grande skrev:
För maximal acceleration från butelj till magsäck används slang och tratt.

Ahh... det gamla hederliga turbohävet. Ljuva minnen... eller kanske inte... ;D
 
Toppen