Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Champagnekork som läcker?

Dovberg

Medlem
Gick igenom mitt vinförråd idag och såg detta på min jeroboam Pol Roger som jag köpte för drygt 5-6 års sen. Såg att vätskenivån var lite låg (precis ovanför gränsen där strumpan går). Vet inte om vätskenivån alltid är så låg på stora flaskor dock men så det här svarta på korken. Flaskan har legat i kartong och kartongen är torr och ser inte ut att blivit blött heller förutom den här svarta geggan som har torkat. Kan det bara blyoxid och att flaskan läkt kolsyra och att det blivit en kemisk reaktion? Låter ju logiskt men vad tror ni?
 

Attachments

  • 20210530_155940.jpg
    20210530_155940.jpg
    36 KB · Visningar: 294
  • 20210530_155940.jpg
    20210530_155940.jpg
    36 KB · Visningar: 281

Kaptenen

Medlem
Gick igenom mitt vinförråd idag och såg detta på min jeroboam Pol Roger som jag köpte för drygt 5-6 års sen. Såg att vätskenivån var lite låg (precis ovanför gränsen där strumpan går). Vet inte om vätskenivån alltid är så låg på stora flaskor dock men så det här svarta på korken. Flaskan har legat i kartong och kartongen är torr och ser inte ut att blivit blött heller förutom den här svarta geggan som har torkat. Kan det bara blyoxid och att flaskan läkt kolsyra och att det blivit en kemisk reaktion? Låter ju logiskt men vad tror ni?
Bly är väl utrangerat från folien, eller är flaskan gammal? Jag tycker det ser ut som svartmögel. Det borde rimligen inte växa där med mindre än att korken läcker.
 
Last edited:

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Jag har varit med om korkar som läckt och där folien fått liknande svarta märken. Fast då har det varit på sidan, precis i höjd med flaskmynningen och för 30 år gamla korkar.

Nivån låter väldigt låg även om jag inte heller har koll på Jero.

Använd näsan. Hur luktar det runt korken och i kartongen?

Luktar det gammalt oxiderat vin så har det garanterat läckt. Känner du inget alls skulle jag skrapa med en kniv och se om möglet/gegget endast är ytligt och går bort.

Är du fortfarande osäker skulle jag ta bort folien.
 

FredrikC

Medlem
Har du köpt den på bolaget så kontakta ward wines å hör vad de säger. De kan ta det med PR direkt.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Geggan är skum och inget bra tecken! Dock är det fler manuella moment med stora flaskor än 75 cl:are, så mer nivåvariation är nog inte i sig en anledning till oro. Det var därför halsfolien infördes på champagneflaskor, för att dölja variationen (i ett tidevarv då allt var mer manuellt).

När jag misstänker läckage på flaskor jag inte kan byta, brukar jag sätta en markering med maskeringstejp på flaskan så jag följa om nivån ändras.
 
Trådskapare
Dovberg

Dovberg

Medlem
Tusen tack alla för bra svar!

Tanken var/är att denna kommer att poppas senare i höst så då får jag väl se om det bär eller brister.
 
Trådskapare
Dovberg

Dovberg

Medlem
Korken var rätt illa och pyste när jag tog av folien. Fick torka bort allt intorkat skum med våt trasa och eftersom korken gick av fick jag öppna den som en vanlig vinflaska med en riktig smäll.

Till min lättnad är vinet fullt drickbart. Faktum är att den fortfarande har rikligt med bubblor som ni ser.

Första gången jag dricker från jeroboam. Kanske den godaste Pol Roger NV jag någonsin har druckit. Rund, fet och krämig fulladdad med frukt och vaniljglass. Vilken jävla champagne!
 

Attachments

  • IMG_20210624_155345_096.jpg
    IMG_20210624_155345_096.jpg
    71,1 KB · Visningar: 226

FredrikC

Medlem
Korken var rätt illa och pyste när jag tog av folien. Fick torka bort allt intorkat skum med våt trasa och eftersom korken gick av fick jag öppna den som en vanlig vinflaska med en riktig smäll.

Till min lättnad är vinet fullt drickbart. Faktum är att den fortfarande har rikligt med bubblor som ni ser.

Första gången jag dricker från jeroboam. Kanske den godaste Pol Roger NV jag någonsin har druckit. Rund, fet och krämig fulladdad med frukt och vaniljglass. Vilken jävla champagne!
Fan va kul! Man kanske skulle köpa hem några och lagra
 
Toppen