Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Champagnekork

Elvis

Medlem
När man korkat upp en flaska champagne ser man att korken är betydligt större än flaskhalsen, så hur gör de när korken ska sättas dit? (Jag fick just den här frågan i helgen men hade inget svar.)

Jag är säker på att flera i det här forumet vet, så jag är tacksam för svar!
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Champagnekork

Det görs med maskin! korken är cylinderformad när den sätts i.
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Champagnekork

Ja, numera är det industrimaskiner, men många champagnehus har kvar de gamla handjagarna, en del har visningar i hur man korkade skumpapavor förr. Det är ett evigt tryckande, bankande, pillande och bindande med trådar då man först band ihop grimmorna till flaskan manuellt.
 

anders

Medlem
SV: Champagnekork

Man använder en stor hammare...

Men mera allvarligt. Som nämns ovan så har korken den koniska formen när den sätts dit. För att den ska passa i flaskan kläms den koniska delen ihop. Kork är väldigt elastiskt, det är bara det att vi vanliga humanoider har för klena nypor för att pressa ihop korken för hand, därför får man ta till mekaniska hjälpmedel för att klämma ihop den och sedan trycka den på plats. Sedan slår man över grimman. Om minnesluckan som jag rotar runt i stämmer var det Gosset som hittade på den någon gång på 1800-talet. En liten knorr för att understryka den erotiska karaktären på skumpa är att för att öppna grimman får man alltid vrida sex halvvarv. Så, där har jag, Myson och 1CRU en möjlighet att spinna vidare... ;D
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Champagnekork

anders skrev:
Man använder en stor hammare...

Men mera allvarligt. Som nämns ovan så har korken den koniska formen när den sätts dit. För att den ska passa i flaskan kläms den koniska delen ihop. Kork är väldigt elastiskt, det är bara det att vi vanliga humanoider har för klena nypor för att pressa ihop korken för hand, därför får man ta till mekaniska hjälpmedel för att klämma ihop den och sedan trycka den på plats. Sedan slår man över grimman. Om minnesluckan som jag rotar runt i stämmer var det Gosset som hittade på den någon gång på 1800-talet. En liten knorr för att understryka den erotiska karaktären på skumpa är att för att öppna grimman får man alltid vrida sex halvvarv. Så, där har jag, Myson och 1CRU en möjlighet att spinna vidare... ;D

Suck...
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Champagnekork

anders skrev:
Man använder en stor hammare...

Men mera allvarligt. Som nämns ovan så har korken den koniska formen när den sätts dit. För att den ska passa i flaskan kläms den koniska delen ihop. Kork är väldigt elastiskt, det är bara det att vi vanliga humanoider har för klena nypor för att pressa ihop korken för hand, därför får man ta till mekaniska hjälpmedel för att klämma ihop den och sedan trycka den på plats. Sedan slår man över grimman. Om minnesluckan som jag rotar runt i stämmer var det Gosset som hittade på den någon gång på 1800-talet. En liten knorr för att understryka den erotiska karaktären på skumpa är att för att öppna grimman får man alltid vrida sex halvvarv. Så, där har jag, Myson och 1CRU en möjlighet att spinna vidare... ;D
Det var väl Jacquesson 1844 som uppfann muselet för att öppna behövs 5 1/2 varv! ;D
 

anders

Medlem
SV: Champagnekork

magnum skrev:
Det var väl Jacquesson 1844 som uppfann muselet för att öppna behövs 5 1/2 varv! ;D

Jag rotade i fel minneslucka, Jacquesson är det naturligtvis. Jag ska ta och räkna varven å det snaraste, det är om inte annat en mycket bra ursäkt för att knäcka en bubblare. Jag tyckte att jag fick det till sex när jag öppnade Gosset Rose i lördags. Eller kan det vara så att magnum gillar att det är trångt när han öppnar blyg... eller jag menar bygeln... ;D
 
Toppen