Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Champagnekurs för eller av dummies

Fick den här artikeln av en vän som frågade om det var en bra beskrivning över hur champagne tillverkas. Då expertisen finns på forumet tänkte jag uppdatera mina kunskaper lite och få er syn på saken

Färdig champagne kan däremot bara lagras i några år.
Verkar vara en vanligt förekommande felföreställning. Var det inte bland annat @Elvis som fick det beskrivet för sig vid något besök?

Förr i tiden öppnade man flaskan och hällde försiktigt över allt utom fällningen i en annan butelj,
Hur länge sedan då? Jag vet att man gjorde Cramant men var det orsaken?

Fällningen fryses därmed till en ispropp vilken sakta pressas ut av trycket då flaskan öppnas. I
Så jävla sakta går det inte. Skulle inte vilja stå framför flaskan när fällningen skjuts ut

Så vinet som trattas i kan innehålla lite socker, lite portvin, extrakt av fläder, saft av körsbär, hallon eller vad det nu månde vara.
Vilken firma häller i hallonsaft eller annat? Vet inte ens var man får detta från
 

jocke

Medlem
Bra beskrivning hur champagne tillverkas, om man vill göra dummies till vilsna själar. Usel artikel. Men kanske syftet är att vilseleda danskarna :). Då var den rätt bra
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Ja jisses, nog fanns det dummies inblandade. Undrar om det kan vara nedskrivet utifrån vad någon guide berättat på bruten engelska och sedan lite vantolkat?

Vilken firma häller i hallonsaft eller annat? Vet inte ens var man får detta från

Just hallonsaft hade jag aldrig hört och ställer mig mycket skeptisk till, men i forna tider ska det ha förekommit att liqueur d'expedition även innehöll sprit, och inte bara socker löst i basvin. I Nordisk familjebok från år 1906 står det t.ex. "Det bortrunna ersättes genom påfyllning med en "likör" af socker, löst i fin konjak eller i vin från föregående års cuvée, hvarefter flaskan korkas, öfverbindes och förses med sin kända utstyrsel af metallkapsyl och etikett. Modifikationer i den nämnda likörens sammansättning bibringa produkten växlande styrka och sötma enligt smaken i olika länder."
 
Haha, den var rolig.

Eller kanske inte, när man tänker efter. Om en ny champagneintresserad vill lära sig om drycken, kan ju han eller hon bli vilseledd på flera punkter.


Tror visserligen inte jag behöver nämna felen, då Anders redan presenterat dem och de flesta av detta forums medlemmar kan se dem i vilket fall, men har bara ett par ytterligare kommentarer...
- Hur länge färdig champagne kan lagras beror väl helt och hållet på vad det är för något, som med annat vin, men de största champagnerna av de främsta årgångarna kan ju ha liv efter åtskilliga decennier. Väldigt fel, i de fallen.
- Jag har aldrig hört något om att dosagen skulle kunna innehålla portvin eller saft. Vin och socker, jovisst. Jag vet inte helt säkert, men tror nog att dosagen är rätt hårt reglerad i vad den får innehålla, som allt annat under champagnetillverkningen, så det är nog ingen "eller vad det nu månde vara"-situation.
 
Trådskapare
A
Jo, guiden på Mumm sa att champagne släpps när den är färdig att dricka och att champagne inte utvecklas efter att jästen avlägsnats...
Just det, det var på Mumm du var. Påminner mig om att då jag försökte boka ett besök på Perrier Joüet så ville de skicka oss till Mumm. Rätt introduktion samt att en av dem de som skulle med på besöket i princip provat alla årgångar från 70-talet . Trots det ville de skicka oss på ett standardbesök hos Mumm. Ett enkelt nej hade givit en bättre upplevelse då ett nej kan man alltid ta. Att bli behandlad som en idiot är svårare (lämnar målet lite öppet här för resten av forumet att kommentera).
 

Elvis

Medlem
Påminner mig om att då jag försökte boka ett besök på Perrier Joüet så ville de skicka oss till Mumm.

Exakt samma sak hände mig, jag ville också till Perrier-Jouët egentligen. Fick i alla fall äran att besöka Perrier-Jouëts butik… o_O

Att bli behandlad som en idiot är svårare (lämnar målet lite öppet här för resten av forumet att kommentera).

Du har väl ändå en viss vana. ;)
 

Sjödin

Joråsåatt...
Jo, guiden på Mumm sa att champagne släpps när den är färdig att dricka och att champagne inte utvecklas efter att jästen avlägsnats...
...och jag fick samma tvärsäkra uttalande från guiden på Moet. Men hon var snygg i alla fall...
 
Toppen