Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Champagnemiddag - prestige 96 med Martin Moses

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Efter en hel del strul med tider, ombokningar, avbokningar, avhopp, påhopp och saknade flaskor så fick vi äntligen till en middag i vinets tecken. Temat för kvällen var prestigechampagne från årgången 96. Tanken var en flaska och rätt per man. Till desserterna var det Rieussec på jero som gällde. Maten stod en av Sveriges bästa kockar Martin Moses från SK Mat & Vänner för och bestod av 12 rätter av yppersta klass.
20200509_225839.jpg


Först lite apertif i form av en Roederer 08 blint som bröt temat men var en bra början till snittarna med Kalix löjrom. Självklart ungfruktig och frisk men dricks bra nu med. 08 är väldigt trevligt i sin ungdom i de allra flesta fall. Gissade rätt här liksom jag även gjorde på bonusapertifen Hugot VV 09. Ringar man in stilen, har druckit många flaskor tidigare och vet vem flaskägaren är underlättar det naturligtvis gissningarna men ändå en bra början. Apertif två var en Duval Leroy Femme 96 som var förvånansvärt ung! Lite knäckig men väldigt lätt och elegant stil. Hade gissat betydligt yngre blint. Passade utmärkt som apertif och ett av de roligaste vinerna att prova eftersom det var så avvikande från mina förväntningar. Tack till @magnum som föreslog att vinet passade bäst som apertif och även hade en del andra förslag som föll väl ut.

Första rätten. Tartar på havskräfta, rökt tomat, mandel & ingefära.
image10.jpeg
Dom Ruinart. Förväntade mig krut men fick i första hand parfym och fin fruktighet på näsan. I bakgrunden möjligtvis ett uns krut. Fin smak av citrus och bra längd men alldeles för ung. Hur gick det här till!? Hade nog aldrig gissat 96 blint här heller.

Hälleflundra med grillad grädde, fänkål, rålakrits & pistage.
image9.jpeg
Enchanteleur. Här kom kvällens första mogna vin. Mogen doft av äpplen, karamell och lite söta fikon. Perfekt balans med integrerad syra längst bak i munnen i avslutet precis som jag vill ha det. Ett vin som är på sin peak nu. Nästan perfekt och ett av kvällens bästa viner.

Extra tack till @vintomas som stod för den här flaskan. Ledsen och säga att den var magiskt bra så hoppas du har många till och att jag får vara med när de öppnas.:)

Svensk bläckfisk, broccoli & XO-sås (vilket tydligen inte är konjakssås...)
image11.jpeg
Bollinger RD. Blommig och fatad doft med lite kanel eller ingefära i bakgrunden. Ytterligare ett fantastiskt vin men med mer framträdande syra än Henrioten. Vilket som var bäst rådde det delade meningar om men alla gillade båda vinerna. Henrioten var dock en bättre matmatchning till den här rätten.

Eldad havskräfta, grönsparris, granskott, äggula & ängsyra.
image12.jpeg
St Vincent magnum. Avvikande men underbar doft av bageri. Paj, smördeg och grädde. En av kvällens bästa dofter även om det var i en helt annan stil än övriga åldringar. Älskar de här söta aromerna, var väl bara honung som saknades. Smaken var typisk ung BdB med mycket citrus. Helt otroligt hur ungt det här vinet smakade. Har bara druckit 96an på vanlig flaska och den var mogen redan för 5-10 år sedan. Det här vinet fick alldeles för lite kärlek i provningen. Skyhög potential och jag dricker gärna den här på magnum om 10 år igen!

Rotselleritagliatelle. ostron, hjärtmusslor, salicorn & torkad tång.
image8.jpeg
Dompa. Inte som förväntat. Sötare dofter av jordgubb och honung med lite svamp i bakgrunden. I munnen tillkommer ett avslut med lite vanlij. I vanliga fall skulle det här upplevas som ett bra vin men munken hade ingen chans den här kvällen.

Vitsparris, beurre blanc, löjrom, gräslök & brödsmulor.
image7.jpeg
Bruno Paillard BdB. Prestige eller inte, vinet var sist deggat av alla viner (2013) och det märktes. Ung BdB med citrus var allt jag skrev... Om tio år tillsammans med St Vincent på magnum kanske det kan ge övriga en match. Här smögs det även in ett bonusvitt vin. En billig men adekvat riesling från Tyskland. Gissade PG eller GV från Österike här så helt fel ute.

Kalvbräss, hasselnöt, riven ost, svartvitlök & sherrysky
image3.jpeg
Bollinger GA. Kvällens andra vin med perfekt mognad. Honung, äpplen och matig skumpa med skön syra i bakgrunden. Lik RD i stilen eller inte var snackisen. Tycker nog det finns likheter men det betyder inte att vinerna smakar lika för det. Andra gången jag provat RD och GA 96 samtidigt och har föredragit GA båda gångerna. Inte säkert det blir tredje gången gillt, för RD har framtiden för sig att bli ett riktigt monstervin!

Kyckling, jordärtskocka, champinjon & dragon
image4.jpeg
Jacquesson & Jacquesson Rosé. Mustiga äpplen i den första och lite mandel i rosén. Det var allt jag antecknade. Bland de bästa Jacquesson jag druckit men ändå klart sist i kväll. Både för mig och de flesta andra. En flaska kvar att bli av med...

Korv av hängmörad entrecôte.
image13.jpeg
Krug 88 & Krug 96. Ytterligare en flaska som bröt temat men det var ingen som klagade mig veterligen.:p 88an var mogen nektar med härlig nötighet. Fullkomligt gudomligt och ytterligare en perfekt mogen flaska. Lång smak och finish med avslut som mjuk sammet. 96an var mer som en jänkare. Kraftpaket med krut, choklad och med syran mer direkt framträdande. Enkelt sammanfattat så fördrog de som gillade Enchanteleur eller GA bäst, 88an och de som gillade RD bäst föredrog 96an. Åtminstone borde det vara så.:rolleyes:



Efter allt det här var det dags för desserterna och en Riussec på jero som naturligtvis var från 96. Saffran i mängder som totalt knockar en. Efter det lite honung. I munnen bränt socker med liten bitter eftersmak som jag inte tror jag noterat i ett dessertvin innan. Långt ifrån den bästa Rieussecen jag druckit men visst går det ner utan problem. En Stockholmare trodde inte flaskan skulle ta slut men vi är i Götlaborg trots allt.:cool:

Mörk choklad, hallon & fryst grädde.
image2.jpeg
Färskostglass, kolasås & lakritsmaräng. Helt magisk matkombo med Rieussecen!
image1.jpeg
Lagrad hushållsost, spritade gula russin, selleri & rågbröd.
image0.jpeg

Någonstans mitt under desserterna medan jag var ute i köket så serverades det tre bonusviner i kaosartad anda. Själv hade jag fullt upp med det logistiska och tänka på anteckningarna från de tidigare vinerna. När jag kom tillbaks stod det tre glas i oklar ordning.:eek: Ett var jag säker på var GC 166e, övriga var mer oklara men unga i stilen. Inte blev det lättare att få ordning när det visade sig att min bordsgranne @feskhandlarn hade fått två glas av samma vin. Förvirringen var total och innan jag knappt hann smaka så avtäcktes vinerna. Krug GC (163e), Roederer Brut Nature 2009 och Anna Maria 2005. Krug var överlägset bäst men de andra fick ingen ärlig bedömning av mig.

Efter att vi åt upp var det dags för planerad bonusrunda men nu var det bara en kandidat kvar... Selosse VO (deg 17). Skriker Selosse vid första sniffen med all ek, blommighet och skumbanan i bakgrunden. Var så säker man kan vara förutom att alla andra förutom @v00alex var säkra på att det INTE var Selosse. Hur var det nu flaskvariation eller jagvariation när man gissar fel.:rolleyes: Gissade Initial. Tack till @Thirsty för den bonusen och ett vin som slår många av de omogna 96orna enligt min smak.

Nu började folk gå hem men jag hann hämta lite rödtjut för att bryta av all syra i form av en Conseillante 2007. Väldigt grön i stilen med lite brett och blåbär i bakgrunden. Har aldrig upplevt Conseillante så här tidigare. Förbaskat gott men kan förstå att många var inne på CF. Alex gissade det mesta rätt här och spikade med lite ledtrådar. Riktigt bra rödtjut och några minuter efter att alla tömt glasen var vi bara 4 kvar...

Nu bara tre kvar och lite städning krävde lite mer dricka. Billecart Salmon NF 2002. Typ bra får omdömet bli. En ytterligare bonusflaska i kategorin meningslöst öppnande inpå småtimmarna. Kan lika gärna dricka NV eller vatten men man lär sig väl aldrig. Kul och värt var det just då i alla fall.:ängel:

Min ranking av matvinerna:

De tre första hade alla den gemensamma nämnaren av att ha en perfekt mognad och en integrerad syra som känns långt bak i gommen. Krug 96 och RD är mer syradrivna men har ändå utvecklade mognadstoner.
  1. GA
  2. Krug 88
  3. Enchantalör
  4. Krug
  5. RD
  6. Femme
  7. Dom Ruinart
  8. St Vincent magnum
  9. Dom Perignon
  10. Paillard BdB
  11. Jacquesson Rosé
  12. Jacquesson
Total ranking med inverterad poäng (antal första röster som ger 3 p). 8 deltagare röstade.
  1. Krug 88 - 12 p (1)
  2. RD - 10 p (2)
  3. GA - 9 p (3)
  4. Krug - 9 p (2)
  5. Enchantalör - 8 p
Notera att endast 5 av 12 viner fick röster och mellan dessa var det jämnt. Alla dessa viner var på absoluta toppnivå och det är inte lätt att hitta bättre viner att dricka. Samma gäller maten som var gudomligt god nästan rakt igenom. För min del var det bara den rustika kalvbrässen som inte föll mig i smaken alls. Inte helt lätt att toppa den här tillställningen men det ska väl gå någon gång i framtiden.:cigarr:

Kan även tillägga att det inte är någon fara för tillståndet på prestige 96orna. Endast Enchantalör och GA var fullt mogna och på sin topp enligt mig. Alla andra kommer hålla många år till vad det verkar. Tidigare har jag och andra varit lite skeptiska till åtminstone vanliga 96or, se här.
 
Last edited:

lukastollig

Pudelfantast
Så ni tog in en riesling ändå? Låter i som en helt fantastisk kväll! Förstår att det var fokus på vinerna men hur var maten? Någon favoriträtt? Speciellt intresserad av bläckfisken. Hur var den?
 

rs14

Medlem
Sagolik kväll ni alla måste haft. Vilka viner! Och så maten... Herregud. En fröjd att bara få läsa om det.
 

Borjes_bubblor

Hobbyfantast - Instagram: borjes_bubblor
Det enda tråkiga med den här tillställningen var att min inbjudan kom bort :D

Intressant att Bollinger höll sig så pass bra. Upplever att det är ganska många som pratar ner deras prestiger (GA och RD).
 

Vingubben

Medlem
Så ni tog in en riesling ändå? Låter i som en helt fantastisk kväll! Förstår att det var fokus på vinerna men hur var maten? Någon favoriträtt? Speciellt intresserad av bläckfisken. Hur var den?
Alla rätter höll mycket hög klass men bläckfisken var helt magisk. Tillagad i ugn, 50 grader i 20 minuter.
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Härligt. :)
Så spara Krug ett tag till och poppa Bollys GA ser ut som en bra plan!
Om du har samma smak som jag när det gäller balans med avseende på syran så ja, men Krug 96 är absolut i drickfönstret sedan några år tillbaka. Hoppas 02an kommer i samma fas om några år för den har jag betydligt fler av.:D

Vilken lyx att kunna poppa GA 95 & 96 de närmaste tiden innan Krug 96. Har du även Krug 95 sparad så håller du tyst om det eller tar med en på någon BYOB.;)

Så ni tog in en riesling ändå? Låter i som en helt fantastisk kväll! Förstår att det var fokus på vinerna men hur var maten? Någon favoriträtt? Speciellt intresserad av bläckfisken. Hur var den?
Ha, ha. Ja Alex hade helt ovetandes tänkt som du och tog med en riesling med restsötma. Problemet var att den dels delades ut efter att maten serverats så det var inte mycket mat kvar samt att vinet var några snäpp ner från övriga viner. Habil instegsriesling och riktigt bra om man väger in priset men kom ändå bort i mängden.

Genomgående topp på maten. Undantaget kalvbrässen som jag endast åt upp av artighet och den hade jag nog lämnat på restaurang. Inte mina smaker och dessutom kornig konsistens. Övriga verkade gilla den dock. Tyckte även tagliatellen var i tunnaste laget och det var en rätt som först inte imponerade men efter att man taget en tugga av allt inklusive såsen så gifte sig smakerna. Har ätit bättre mat men då pratar vi Hedone, Fat Duck och Osteria Francescana som haft tillgång till ett restaurangkök. Bäst var vit sparris med beurre blanc och löjrom. Smör, vin och grädde är såväl amatörens som proffsens bästa vän i köket. Gillade även eldade havskräftan starkt. Bäst kombo var som sagt kolasåsen och Rieussec. Bläckfisken var också väldigt bra med lite tuggmotstånd men kom mest ihåg RD:n.:cool:

Det enda tråkiga med den här tillställningen var att min inbjudan kom bort :D

Intressant att Bollinger höll sig så pass bra. Upplever att det är ganska många som pratar ner deras prestiger (GA och RD).
Det är flera som klagat på att inbjudan försvunnit.:rolleyes:

Bollinger har alltid varit en favorit i den ekade oxiderade skolan hos mig och den brukar prestera bra i provningar enligt min erfarenhet. Blir inte sämre med ålder heller. RD 64, 82 och GA 88 är alla på min topplista genom tiderna. GA Rosé är bland det godaste man kan dricka i den kraftigare skolan. Finns några som har annan åsikt och för några år sedan ansåg vissa på forumet att GA inte var ens var en prestige med hänvisning till priset. Ett mycket märkligt argumentet kan tyckas eftersom det medför att GA borde vara en prestige idag utan att något annat än priset har ändrats.

RD 02 är en av de bästa 02orna jag druckit och senast jag fick GA 08 blint tog jag den som ett stort vin om än alldeles för ungt. GA 04 är trevlig nu med... Undvik GA 05 dock. Även NV är bra i den brödigare kraftigare skolan och den tål också lagring. Man kan inte bara dricka Pol Roger, Vilmart och Roederer.:p
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Intressant att Bollinger höll sig så pass bra. Upplever att det är ganska många som pratar ner deras prestiger (GA och RD).
Det var nog ingen som kom på tanken att kalla La Grande Année för prestige vid den tiden då 1996:an såldes utan det var R.D. som var Bollys prestige... ;)
 

Elvis

Medlem
Det var nog ingen som kom på tanken att kalla La Grande Année för prestige vid den tiden då 1996:an såldes utan det var R.D. som var Bollys prestige... ;)

Exakt! Bolly GA tycker jag ska jämföras med Louis Roederer Vintage och Pol Roger Vintage, inte med Cristal och Winston Churchill. Men prismässigt kostar den numera som konkurrenternas prestiger.
 

Jos

Medlem
Exakt! Bolly GA tycker jag ska jämföras med Louis Roederer Vintage och Pol Roger Vintage, inte med Cristal och Winston Churchill. Men prismässigt kostar den numera som konkurrenternas prestiger.
Precis, för mig är GA deras vanliga årgång vilket det också är om man ser till att de inte har någon annan vintage som kostar mindre vad jag vet. Bollinger har bara generellt rätt höga priser med 500 för NV och 650 för nv rosé. Prestige har jag alltid tänkt R.D som insteg och VVF som topp. Sen att deras årgång kostar 1500 på bolis idag är galet... Jag menar jag köpte 2008 för inte länge sen för 900 nånting och det var bara något år sen det inte var några problem att hitta 2007 för 700.

Kollade gammalt inköp och ser att jag betalade 590 SEK per flaska för GA 2002 men det var 9 år sen iofs.

Men... Man bör ju rimligtvis väga in pris i diskussionen kring kvalitet och det känns ju rimligt att jämföra viner som kostar ungefär lika mycket. 1500 är ju onekligen prestigeterritorium vad gäller priset... :confused:
 
Last edited:

Wintermute

Medlem
Beträffande Bollinger La Grande Année. Siffror (som vanligt) från Systembolagets försäljningsstatistik. Magnumvarianten framstår som det rimligare valet (även utifrån literpris); men det kanske kan vara årgången som spökar?
Picture1.jpg
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Beträffande Bollinger La Grande Année. Siffror (som vanligt) från Systembolagets försäljningsstatistik. Magnumvarianten framstår som det rimligare valet (även utifrån literpris); men det kanske kan vara årgången som spökar?
Visa bifogad bild 20007
Snyggt jobbat! Senaste magnumpriset är för 2007. 08 & 12 har aldrig släppts på bolaget.

Noterar att förvånansvärt lite magnum sålts genom åren.
 

Wintermute

Medlem
Snyggt jobbat! Senaste magnumpriset är för 2007. 08 & 12 har aldrig släppts på bolaget.

Noterar att förvånansvärt lite magnum sålts genom åren.
Det kan finnas dolda volymer som bor i privatimport med konstiga metadata... Jag kanske rotar lite till vid tillfälle...
 

Wintermute

Medlem
Det kan finnas dolda volymer som bor i privatimport med konstiga metadata... Jag kanske rotar lite till vid tillfälle...
4 st RD-96 på magnum fanns registrerade med "okänd producent"; det förändrar inte saken och för dessutom åter frågan till den här tråden, som ju handlade om champagne från -96.
 

Attachments

  • Picture2.jpg
    Picture2.jpg
    49,9 KB · Visningar: 107
Toppen