Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Champagneprovning i Stockholm

Elvis

Medlem
Jag har funderat lite på att bjuda min flickvän på en av Systembolagets champagneprovningar, t.ex. "SuperPrestige-provningen" på Regeringsgatan den 28 maj. Har någon här varit på någon av SB:s provningar? Håller de hög klass? (Jag hade själv gärna gått på Selosse-provningen i morgon men har tyvärr förhinder.)
 

Per Stade

Lege artis
SV: Champagneprovning i Stockholm

Någon som är sugen på "Superprestigechampagneprovningen" på Regeringsgatan ikväll?
På grund av sjukdom har vi en biljett över. Den som är intresserad kan ringa Marcus på
telefon 070-382 30 10.
Biljetten kostar 1000:-
 

Per Stade

Lege artis
SV: Champagneprovning i Stockholm

Per Stade skrev:
Någon som är sugen på "Superprestigechampagneprovningen" på Regeringsgatan ikväll?
På grund av sjukdom har vi en biljett över. Den som är intresserad kan ringa Marcus på
telefon 070-382 30 10.
Biljetten kostar 1000:-

Biljetten är nu borta!
 

Segol

Medlem
SV: Champagneprovning i Stockholm

Elvis skrev:
Jag har funderat lite på att bjuda min flickvän på en av Systembolagets champagneprovningar, t.ex. "SuperPrestige-provningen" på Regeringsgatan den 28 maj. Har någon här varit på någon av SB:s provningar? Håller de hög klass? (Jag hade själv gärna gått på Selosse-provningen i morgon men har tyvärr förhinder.)

Jag börjar med att gardera genom att säga att jag antar att klassen på provningen till väldigt stor del beror på vem som håller i den samt att jag inte varit på provning av just champagne på Regeringsgatan.
Detta sagt så var jag på en provning på Regeringsgatan för inte länge sen o den var riktigt bra, den provningen handlade om rödviner från ett enskilt distrikt. Det var hög klass på vinerna (högre än jag räknat med, anmälningsavgiften var 600kr) plus att han som höll i provningen var kunnig o engagerad.
 
Trådskapare
Elvis

Elvis

Medlem
SV: Champagneprovning i Stockholm

Per Stade skrev:
Någon som är sugen på "Superprestigechampagneprovningen" på Regeringsgatan ikväll?
På grund av sjukdom har vi en biljett över.

Hur var provningen?
 
SV: Champagneprovning i Stockholm

Elvis skrev:
Hur var provningen?
Undrar jag också. Det här var de jag provade på den vanliga champagneprovningen i september så superprestigen borde slå lite högre:

Pierre Peters, NV men lagrad 3-4 år . Knäck, kola, smör, kul med en lagrad NV som växer med tiden
Comtes Audoin de Dampierre 2002. Bröd. citus,gröna äpplen, ganska hög syra. Ett ok vin men inget stort.
Pol Roger BdB 1999. grapefrukt, svarta vinbär, vinner på att ligga ett par år till. god syra.
Bruno Paillard Mesnil 1988.Klart nu, Kvällens vinnare. bröd, hallon grädde, plommon, äppelmos, initalt lite oxidationstendenser
Andre Clouet 1995. Tvåan för kvällen katrinplommon, rök, svarta vinbär. En hel del kände ost. En del nötsmak. Bör inte ligga längre. Klar att dricka nu.
Dom Ruinart 1996. Citrus, gröna äpplen, krusbär. Hög syra. Gissar på en yngre. Låt ligga många år till.
 

Per Stade

Lege artis
SV: Champagneprovning i Stockholm

Elvis skrev:
Hur var provningen?

Tack bra ;)
För mig som betygsätter viner efter en 2-gradig skala (inte gott - gott)
är det hur kul som helst att komma ut och gå på provning. Helst då av
drycker med lite bättre kvalité. Har ingen erfarenhet av provning och
kan egentligen inte mycket om vin. Det enda jag lyckades pricka in var
att nr 1 var BdB och nr 4 var BdN.

Provningen skedde helt blint.
Flight 1
1) De Saint Gall Cuvée Orpale Grand Cru Blanc de Blancs 1996 (nr 83304)
Tror aldrig jag har upplevt en så kraftig doft från någon champagne tidigare.
Bröd,citrus, honung, mycket ostronskal i doften. Ingen markant syra i smaken
och en liten beskhet i eftersmaken. Blev lite jolmig när den luftat länge.
2) Bollinger RD 1997 (nr 77079)
bröd, kola, cognac ? (utan spritdoften om ni förstår vad jag menar) i doften
citrus, kola och en lite lustig eftersmak (det var väl ekfaten som kändes).
3) Krug 1996 (nr 97865 som finns nu är 1998)
Doft av grape och mineral, smak av grape och lite ingefära. För mig är
grape den ultimata citrusfrukten - inte sur som citron och inte söt som apelsin.
Kvällens bästa enligt min smak.
4) R.H. Coutier Henri III Grand Cru 2000
Äpple och honung i doften och honung d.v.s en aning sötma i smaken. Lite besk ton
i eftersmaken. Ingen höjdare och det var någon som trodde att det var en crémant.
Flight 2
5) Jacquesson Grand Vin Signature 1988 (nr 96965)
påminde om nr 1 med stor doft men betydligt mer bett i syran.
Var min son Marcus favorit och jag kan hålla med. Den var god.
6) Henriot Millésimé Brut 1996
Liten doft och som jag tyckte lite karamell. Smaken var också lite
karamellig. Kanske inget som jag skulle köpa.
7 Bonnaire Special Club -85
Första gången jag smakat en lagrad champagne med lite ålder.
Hade en ton av sherry i doften och en lång eftersmak som
påminde om en fino.

För oss glada amatörer var det en trevlig kväll. Det är bara lite märkligt
att det alltid är de dyraste som är godast.
 
SV: Champagneprovning i Stockholm

Låter som en kul provning, som många vet är jag ingen fantast av SB men provningarna på Regeringsgatan är riktigt trevliga. Ska själv på superprestige den 9 december så ser fram emot en liknande uppställning (de kan smyga med en VVF också då den släpps den 16e ;D ).

Intressant att vi båda drack Bonnaire 85a ikävll.. Fick editera mitt inlägg då du skrev sherry. Vi kände det tydligt i vår flaska också.
 

SUPRA

Bäst
SV: Champagneprovning i Stockholm

Per Stade skrev:
Det är bara lite märkligt att det alltid är de dyraste som är godast.

Det är därför den där guldflaskan Armand vinner allt numera ;) ;)

Att betygsätta i gott / inte gott är inte så dumt. I brist på talang är det en metod jag förespråkar. :)
Är det inte gott vill man ändå inte köpa mer.

Orpalen 96 tyckte jag var grym när jag drack den. "God" :D

;)
 

Jos

Medlem
SV: Champagneprovning i Stockholm

Per Stade skrev:
Det är bara lite märkligt
att det alltid är de dyraste som är godast.
Tack för TN men...;

Hmm... Du menar tvärtom va..? Annars skulle det vara märkligt att Mercedes håller högre kvalitet än Kia...
 

Per Stade

Lege artis
SV: Champagneprovning i Stockholm

Jos skrev:
Hmm... Du menar tvärtom va..?

Att det är märkligt att de godaste är dyrast? :)

Nej, vad jag menade var att min smak för vad som
är gott tyvärr är lite dyrbar.
Och att mina barn har ärvt det.....
 
Toppen