Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Chartogne-Taillet

För ett par veckor sedan provades fyra viner från Chartogne-Taillet på en provning arrangerad av Franska Vinlistan som från i år tagit in den här producenten. Besökte dem i oktober 2013 och fick en syn på deras sortiment och ambitioner. Franska Vinlistans provning fick mig aktualisera mina provningsanteckningar.

P1000178.JPG


Chartogne-Taillet är baserade i Merfy, en by lite nordväst om Reims. För de av er som varit i Champagne så ligger byn strax innan man börjar släppa på gasen om man är på väg till Reims, dvs det är en by som väldigt få har besökt. Byn har endast en odlare som producerar vin, resten säljer sina druvor. Några av de större husen har också mark i området, bland annat Veuve Clicquot .

Alexandre Chartogne som tagit över från sina föräldrar driver vinmakeriet för familjen. Han har som många av de nya odlarna en bakgrund som lärjunge hos Anselme Selosse vilket naturligtvis har påverkat hans inställning till hur man gör vin. Fokus ligger på hur vingården sköts och brukas. Minimalt med bekämpningsmedel, bruk av hästar för att plöja (delas med bland annat David Leclapart) och får som betar av gräset. Enligt Alexandre så har åtgärderna bland annat medfört att rötterna nu sträcker sig betydligt djupare då porös jord gör att vattnet tränger djupare vilket också tvingar rötterna att följa efter. Effekten på druvorna är att mer salter/mineraler tas upp och också att vinet blir mer koncentrerat då druvorna mognar jämnare och långsammare. Bland andra genomförda ändringar som kan nämnas är att alla lägen nu vinifieras separat

Totalt har Chartogne-Taillet ca 11HA i Merfy och dess omgivningar samt producerar ca 100.000 flaskor per år vilket gör dem till en förhållandevis stor odlare. Det märks också på lokalerna där det finns bade gott on utrymme och även mycket produktionsmaterial i form av fat, både stål och ek. Det gör också att man har möjlighet att producera dels en standarcuvée i större mängd men även ett antal vingårdsbetecknade viner vilka jag fick möjlighet att prova, både på plats, vid Franska Vinlistans provning samt en separat provning.

2008 Les Barres 100% Pinot Meunier gå gamla (från 50-talet) franska stockar. Vingården där de är planterade består av väldigt sandig jord vilket ska vara orsaken till att vinlusen inte trivs.

Av alla de 100% PM jag druckit är det här det som sticker ut. Sätter helt klart den tidigare ettan Prevost i skuggan. Tyvärr görs det inte i så stora volymer. Koncentrerat vin som kommer inte bara klara lång lagring utan kommer utvecklas framåt. honungdoftande vin med mycket blommor, nötter och röda bär. Krämigt och som sagt, en skön koncentration. Tar perfekt tillvara på årgången. Mycket bra Kan bara gratulera dem som har några i källaren. -- Provat vid tre tillfällen.

P1000191.JPG


2008 Les Alliees Också denna 100% Pinot Meunier men från yngre och ympade stockar. Där Les Barres är koncentrerad och kraftig så är Les Allies mer elegant och inte lika honungsdominerad i doften. Vilken av de två som är bäst är nog en fråga om tycke och smak. Båda är riktigt bra viner. Personligen sätter jag Les Barres snäppet före. -- Endast provad på plats hos producent

2008 Orizeaux 100% Pinot Noir. Stockar från 1958 vilket också känns i koncentrationen I det här vinet. Mörkt röda bär ovanpå lakrits och nötter möter näsan. Kanske det bäst balanserade av de fyra vingårdsvinerna och idag mycket tillgängligt. Kan absolut lagras. För tankarna till Cedric Bouchards Les Ursules. Samma viniösa stil och långa eftersmak. Tillsammans med Les Barres mina två favoriter med en liten spets till Les Barres. -- Provat vid tre tillfällen

Har också provat TRE av de andra, ej vingårdsbetecknade vinerna

Edit: Heurtebise är vid närmare efterforskning ej ett vingårdsbetecknat vin

Heurtebise.jpg


2008 Heurtebise. 100% Chardonnay Fruktig doft med mycket mogna, gula äpplen, vanilj från eken och blommor. Inte helt tydligt chardonnay men visst finns det citrus i doften men än mer i smaken. Lite grov mousse, fruktig, mineralig (ska vi säga musselskal?) . Bra bett I syran och en bra lång avslutning. Av de fyra, det svagaste. Kanske lite för mycket ek för min smak men det kan nog integreras med tiden -- Endast provad på plats

Saint-Anne. 60% Chardonnay 40% Pinot Noir. Basvin från 2010 med reservin från 2008. Stålfat. Det här är helt enkelt ett mycket gott vin. Druvorna kommer från 8 olika vingårdar och ska representera Merfu som by, på ett mycket bra sätt får tilläggas. Mycket blommig elegant doft med brioche och mycket citrus. Lite söta toner som lurar en tro att sockerhalten är högre än den är. Bra struktur och bredd på vinet. Torrt avslut som hänger kvar ett tag i munnen. Ett rättframt vin som verkar tilltala de flesta. -- Provat vid fyra tillfällen.

2008 Millesimes 60% Chardonnay 40% Pinot Noir. Grönt äpplig näsa, nästan lite omogen doft. Det här vinet var mest knutet av de jag provade och kändes som det var gjort i en annan stil. Krispig, mineralig smak med bra krämig mousse. Kort i avslutet. Troligen ett vin för källaren men idag imponerar det inte alls lika mycket som Saint-Anne -- Provat vid tre tillfällen

Generellt. Det här är en mycket bra odlare som det är kul att de blir representerade i Sverige. De fyra vingårdsbetecknande med Les Barres i topp är vinerna att jaga efter. Saint-Anne hoppas jag kommer in på Systembolaget. Vore inte helt fel att få ett sådant vin för bra pengar, lätt tillgängligt.
 
Last edited:

chambertin

Medlem
För ett par veckor sedan provades fyra viner från Chartogne-Taillet på en provning arrangerad av Franska Vinlistan som från i år tagit in den här producenten. Besökte dem i oktober 2013 och fick en syn på deras sortiment och ambitioner. Franska Vinlistans provning fick mig aktualisera mina provningsanteckningar.

Visa bifogad bild 672

Chartogne-Taillet är baserade i Merfy, en by lite nordväst om Reims. För de av er som varit i Champagne så ligger byn strax innan man börjar släppa på gasen om man är på väg till Reims, dvs det är en by som väldigt få har besökt. Byn har endast en odlare som producerar vin, resten säljer sina druvor. Några av de större husen har också mark i området, bland annat Veuve Clicquot .

Alexandre Chartogne som tagit över från sina föräldrar driver vinmakeriet för familjen. Han har som många av de nya odlarna en bakgrund som lärjunge hos Anselme Selosse vilket naturligtvis har påverkat hans inställning till hur man gör vin. Fokus ligger på hur vingården sköts och brukas. Minimalt med bekämpningsmedel, bruk av hästar för att plöja (delas med bland annat David Leclapart) och får som betar av gräset. Enligt Alexandre så har åtgärderna bland annat medfört att rötterna nu sträcker sig betydligt djupare då porös jord gör att vattnet tränger djupare vilket också tvingar rötterna att följa efter. Effekten på druvorna är att mer salter/mineraler tas upp och också att vinet blir mer koncentrerat då druvorna mognar jämnare och långsammare. Bland andra genomförda ändringar som kan nämnas är att alla lägen nu vinifieras separat

Totalt har Chartogne-Taillet ca 11HA i Merfy och dess omgivningar samt producerar ca 100.000 flaskor per år vilket gör dem till en förhållandevis stor odlare. Det märks också på lokalerna där det finns bade gott on utrymme och även mycket produktionsmaterial i form av fat, både stål och ek. Det gör också att man har möjlighet att producera dels en standarcuvée i större mängd men även ett antal vingårdsbetecknade viner vilka jag fick möjlighet att prova, både på plats, vid Franska Vinlistans provning samt en separat provning.

2008 Les Barres 100% Pinot Meunier gå gamla (från 50-talet) franska stockar. Vingården där de är planterade består av väldigt sandig jord vilket ska vara orsaken till att vinlusen inte trivs.

Av alla de 100% PM jag druckit är det här det som sticker ut. Sätter helt klart den tidigare ettan Prevost i skuggan. Tyvärr görs det inte i så stora volymer. Koncentrerat vin som kommer inte bara klara lång lagring utan kommer utvecklas framåt. honungdoftande vin med mycket blommor, nötter och röda bär. Krämigt och som sagt, en skön koncentration. Tar perfekt tillvara på årgången. Mycket bra Kan bara gratulera dem som har några i källaren. -- Provat vid tre tillfällen.

Visa bifogad bild 673

2008 Les Alliees Också denna 100% Pinot Meunier men från yngre och ympade stockar. Där Les Barres är koncentrerad och kraftig så är Les Allies mer elegant och inte lika honungsdominerad i doften. Vilken av de två som är bäst är nog en fråga om tycke och smak. Båda är riktigt bra viner. Personligen sätter jag Les Barres snäppet före. -- Endast provad på plats hos producent

2008 Orizeaux 100% Pinot Noir. Stockar från 1958 vilket också känns i koncentrationen I det här vinet. Mörkt röda bär ovanpå lakrits och nötter möter näsan. Kanske det bäst balanserade av de fyra vingårdsvinerna och idag mycket tillgängligt. Kan absolut lagras. För tankarna till Cedric Bouchards Les Ursules. Samma viniösa stil och långa eftersmak. Tillsammans med Les Barres mina två favoriter med en liten spets till Les Barres. -- Provat vid tre tillfällen

2008 Heurtebise. 100% Chardonnay Fruktig doft med mycket mogna, gula äpplen, vanilj från eken och blommor. Inte helt tydligt chardonnay men visst finns det citrus i doften men än mer i smaken. Lite grov mousse, fruktig, mineralig (ska vi säga musselskal?) . Bra bett I syran och en bra lång avslutning. Av de fyra, det svagaste. Kanske lite för mycket ek för min smak men det kan nog integreras med tiden -- Endast provad på plats

Har också provat två av de andra, ej vingårdsbetecknade vinerna

Saint-Anne. 60% Chardonnay 40% Pinot Noir. Basvin från 2010 med reservin från 2008. Stålfat. Det här är helt enkelt ett mycket gott vin. Druvorna kommer från 8 olika vingårdar och ska representera Merfu som by, på ett mycket bra sätt får tilläggas. Mycket blommig elegant doft med brioche och mycket citrus. Lite söta toner som lurar en tro att sockerhalten är högre än den är. Bra struktur och bredd på vinet. Torrt avslut som hänger kvar ett tag i munnen. Ett rättframt vin som verkar tilltala de flesta. -- Provat vid fyra tillfällen.

2008 Millesimes 60% Chardonnay 40% Pinot Noir. Grönt äpplig näsa, nästan lite omogen doft. Det här vinet var mest knutet av de jag provade och kändes som det var gjort i en annan stil. Krispig, mineralig smak med bra krämig mousse. Kort i avslutet. Troligen ett vin för källaren men idag imponerar det inte alls lika mycket som Saint-Anne -- Provat vid tre tillfällen

Generellt. Det här är en mycket bra odlare som det är kul att de blir representerade i Sverige. De fyra vingårdsbetecknande med Les Barres i topp är vinerna att jaga efter. Saint-Anne hoppas jag kommer in på Systembolaget. Vore inte helt fel att få ett sådant vin för bra pengar, lätt tillgängligt.

Intressanta och bra anteckningar som vanligt @Anders Landström. Köpsuget infinner sig för flera av dessa viner efter att ha läst detta.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Både @vintomasoch @johan1279 har också provat Chartogne-Taillet, 2006 Les Barres och 2007 Heurtebise (bör vara 2007 då 2008 var angivet på den flaska jag provade). Kan ge lite mer intryck av denna odlare. Just 2006 Les Barres var för övrigt hans första vingårdsbetecknade vin.
Vintomas artikel och Johan1279 artikel
Jag tror du har rätt om årgången. Köpte i somras en Orizeaux 2007 samtidigt som den Heurtebise vi provade, och det stod ingen årgång på Heurtebises baksidesetikett (vilket jag alltid sett på Les Barres, och därför förväntade mig på alla vingårds-C-T). När jag frågade blev handlaren förvånad över att årgång saknades men sa att det borde vara 2008. Han verkade dock inte 100% säker, men det var den årgång jag angav i blogginlägget.
Vid senaste besöket i Champagne för några veckor sedan plockade jag upp två nya flaskor Orizeaux (den enda vingårds-C-T som fanns just på detta ställe) och nu stod det 2008 på baksidan, och då får man väl anta att det inte var 2008 i förra batchen...
 

Daniel A

Administratör
Trevlig läsning! Jag har druckit en del av C-Hs enklare viner, och alltid gillat det. Men den här meningen:

2008 Les Barres (...) Av alla de 100% PM jag druckit är det här det som sticker ut. Sätter helt klart den tidigare ettan Prevost i skuggan.

Gör att jag MÅSTE införskaffa och testa mer! Jag gillar ren pinot meunier (det är roliga champagner!), och just Prevost håller jag högt i allmänhet, och högst gällande PM i synnerhet. Har en flaska 2013 C-H Beaux Sens (också 100 % pm), som säkerligen är alldeles för ung nu, men den korken lär flyga inom kort.
 
Trådskapare
A
Trevlig läsning! Jag har druckit en del av C-Hs enklare viner, och alltid gillat det. Men den här meningen:
Gör att jag MÅSTE införskaffa och testa mer! Jag gillar ren pinot meunier (det är roliga champagner!), och just Prevost håller jag högt i allmänhet, och högst gällande PM i synnerhet. Har en flaska 2013 C-H Beaux Sens (också 100 % pm), som säkerligen är alldeles för ung nu, men den korken lär flyga inom kort.

PM provning kanske?

Drack för övrigt en MAGISK 1964 PM Collard-Picard hos huset. Direkt från källaren så perfekt lagring men den tog verkligen livet av myten att PM är en enkel druva som endast fungerar i blandningar.
 

MartinE

Medlem
Jag håller med om att 2008 C-T Les Barres är en fantastisk champagne! Men jag måste säga att jag håller 2008 Prévôst Fac-simile ännu högre (även om den inte riktigt är 100 % pinot meunier).

Drack för övrigt en MAGISK 1964 PM Collard-Picard hos huset. Direkt från källaren så perfekt lagring men den tog verkligen livet av myten att PM är en enkel druva som endast fungerar i blandningar.
Låter verkligen underbart!

Man ska inte heller glömma bort producenter som Lurquin, Mignon och Laherte som samtliga gör härliga champagner på 100 % meunier!

PM-provning kanske?
En klart bortglömd företeelse och en lysande idé!
 
Trådskapare
A
Jag håller med om att 2008 C-T Les Barres är en fantastisk champagne! Men jag måste säga att jag håller 2008 Prévôst Fac-simile ännu högre (även om den inte riktigt är 100 % pinot meunier).
Inte druckit den årgången av Fac-simile så svårt att jämföra. Vet inte riktigt varför Prévôst duttar i andra druvor i vinet.

Man ska inte heller glömma bort producenter som Lurquin, Mignon och Laherte som samtliga gör härliga champagner på 100 % meunier!
Inte att glömma José Michel som länge gjort 100% PM. Innan Prévôst blev trendig så att säga :)
 

MartinE

Medlem
Eller Dehours! Både Les Genevraux och La Croix Joly är meunier-vingårdar.
Sant - man ska absolut inte glömma Dehours! Även om jag kände mig lite besviken när jag drack Les Genevraux 2002 häromveckan...

Inte druckit den årgången av Fac-simile så svårt att jämföra. Vet inte riktigt varför Prévôst duttar i andra druvor i vinet.
Långsiktigt är det möjligt att han har andra planer för dessa druvor (från de övriga rankorna som är planterade i utkanten av Les Béguines), men i dagsläget tror jag han tycker de är för unga för att göra ett eget vin på dem. Därför får de hänga med till pressen när meunierdruvorna skördas. Allt enligt principen man tar de druvor man har! :)

Inte att glömma José Michel som länge gjort 100% PM. Innan Prévôst blev trendig så att säga :)
Ja, det är också en bra producent!

Tror jag bara har 08orna av CTs (båda) men måste dubbelchecka.
Det är verkligen inte så bara! Det kan inte finnas kvar så många flaskor av dem i dagsläget.
 
Toppen