Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

chateau cheylus-2009?

Magikern

Medlem
Någon som testat detta Rhonevin?

Provade detta vinet efter att det varit öppnat 5 dagar (med korken i) och de hade knappt surnat alls utan jag kände snarare en lakritsartad beska i stället.

Kan tänka mig att det varit ett riktigt kanonvin som nyöppnat.
 

kayaker

Cyklist
SV: chateau cheylus-2009?

Magikern skrev:
Någon som testat detta Rhonevin?

Provade detta vinet efter att det varit öppnat 5 dagar (med korken i) och de hade knappt surnat alls utan jag kände snarare en lakritsartad beska i stället.
Tja, 5 dagar med korken i är inte särdeles lång tid. Hyggligt många av de, nästan alltid unga, viner som säljs på SB blir nog bättre av det. Alla har ju inte en mixer. ;D
 
Trådskapare
M

Magikern

Medlem
SV: chateau cheylus-2009?

kayaker skrev:
Tja, 5 dagar med korken i är inte särdeles lång tid. Hyggligt många av de, nästan alltid unga, viner som säljs på SB blir nog bättre av det. Alla har ju inte en mixer. ;D

Drack Clotilde Davenne-chablis 2010 nyligen och de surnade efter 2 timmar, förvisso utan kork men ändå. Kan vara lite därför som jag blev förvånad av att ett vin som varit utan kork i 2 timmar och sen 5 dagar med kork kunde ha hållt sig så bra.

Ett vin för 130 skall inte vara surt efter mindre än 2 timmar oavsett om de är rött eller vitt :(
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: chateau cheylus-2009?

Magikern skrev:
Drack Clotilde Davenne-chablis 2010 nyligen och de surnade efter 2 timmar, förvisso utan kork men ändå. Kan vara lite därför som jag blev förvånad av att ett vin som varit utan kork i 2 timmar och sen 5 dagar med kork kunde ha hållt sig så bra.

Ett vin för 130 skall inte vara surt efter mindre än 2 timmar oavsett om de är rött eller vitt :(

Låter mycket bisarrt. Högsyra-vita brukar tåla betydligt mer än röda att stå öppna - åtskilliga dagar. Men det baserar jag på att de förvaras i kylskåp - jag brukar sällan låta dem stå öppna i rumstemperatur eftersom jag inte vill dricka Chablis, Riesling o.s.v. vid rumstemperatur.
 
Trådskapare
M

Magikern

Medlem
SV: chateau cheylus-2009?

vintomas skrev:
Låter mycket bisarrt. Högsyra-vita brukar tåla betydligt mer än röda att stå öppna - åtskilliga dagar. Men det baserar jag på att de förvaras i kylskåp - jag brukar sällan låta dem stå öppna i rumstemperatur eftersom jag inte vill dricka Chablis, Riesling o.s.v. vid rumstemperatur.

Det hade stått i kylskåp ett tag men efter den öppnades stod den i ett varmt kök.

Smakade Quara 2010 för 130 spänn i samma veva och de började surna efter 2 timmar i karaff.
 

chambertin

Medlem
SV: chateau cheylus-2009?

Magikern skrev:
Det hade stått i kylskåp ett tag men efter den öppnades stod den i ett varmt kök.

Smakade Quara 2010 för 130 spänn i samma veva och de började surna efter 2 timmar i karaff.
Man kanske skall undvika 130kr-viner ? ;)
 
Trådskapare
M

Magikern

Medlem
SV: chateau cheylus-2009?

chambertin skrev:
Man kanske skall undvika 130kr-viner ? ;)

Le Tense Sassela kostar 130 och de är kanon och surnar inte speciellt fort heller ;)
 
Toppen