Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Château Croque-Michotte i Svarta Prinsens Hjärta

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Château Croque Michotte, beläget i den prestigefyllda Saint-Émilion-appellationen, har en rik historia och en djupgående anknytning till regionens terroir, historia och kultur. Slottet lär appellera till en stor konsumentgrupp genom sin starka inriktning på hållbarhet och organisk odling.

DALL·E 2024-01-02 15.03.06 - A historically accurate depiction of the Black Prince in a 14th c...png

Illustration av Dall-E.

Historia och Ägande
Château Croque Michottes historia kan spåras ända tillbaka till 1355, då det ägdes av Svarta Prinsen. Namnet "Croque Michotte" härstammar tydligen från ett gammalt lokalt bageri som fanns på egendomen. Den moderna eran för slottet började 1906 när en Samuel Geoffrion köpte det. Sedan dess har slottet varit i Geoffrion-familjens ägo.

Svarta Prinsen
Svarta Prinsens liv var som taget ur en Hollywood-film. Det var präglat av lika framgångsrika som brutala krigshandlingar under den mörkaste tiden i Europas historia och det 100-åriga kriget. Det har gjorts filmer om honom, men knappast historiskt korrekta. I sin svarta rustning, som var minst lika skrämmande som hans rykte, ledde han sina styrkor till blodiga triumfer. Hans ungdomliga tapperhet i slaget vid Crécy var hans första blodiga steg genom en lång serie av krigsbedrifter som skapade legenden.

Det var i Limoges som hans brutalitet nådde sin kulmen. Hans trupper belägrade och återerövrade staden. Efter segern slaktade de brutalt invånarna i en skoningslös akt. Gatorna fylldes med blod och skräck. Denna massaker blev en symbol för den obarmhärtiga sidan av medeltida krigsföring.

Svarta Prinsens liv var dock inte bara krig. Bakom rustningen dolde sig en man som kämpade en tyst kamp mot dropsy, en sjukdom som orsakar smärtsamma svullnader på grund av vätskeansamlingar i kroppen. Denna sjukdom bröt sakta ned hans kraftfulla kropp, och blev till sist hans undergång.

DALL·E 2024-01-02 15.00.47 - A medically accurate and educational illustration depicting drops...png

Illustration av Dall-E som beskriver dropsy.

Svarta Prinsen, en gång en skräckinjagande krigare, reducerades till en skugga av sitt forna jag. Hans öde är en viktig påminnelse om mänsklighetens brutalitet och bräcklighet. Precis som Svarta Prinsen var dödlig, är också Xi, Putin och Kim dödliga.

Vingård och Terroir
Vingården täcker 14 hektar och är planterad med 74% Merlot, 25% Cabernet Franc och 1% Cabernet Sauvignon. Dess terroir består av grus, järn, lera och sandjord, vilket ger vinerna deras distinkta smakprofil. Vingården ligger på gränsen mellan Saint-Émilion och Pomerol, i närheten av Château Gazin.

Vinproduktion
Château Croque Michotte har hållit på med ekologiskt jordbruk sedan 1993 och är certifierat av Ecocert. De lagrar sina viner på 70% nya franska ekfat under ungefär 15 månader. Genomsnittlig årsproduktion ligger på cirka 4,500 lådor.

Klassificeringskontrovers och Historisk Betydelse
Fram till 1996 klassades slottet som Grand Cru Classé. Egendomen drog sig ur Saint-Émilion-klassificeringen 2022. Tillsammans med Cheval Blanc, Ausone och Angelus. Detta var en del av en större kontrovers kring klassificeringsprocessen. Systemet betonar sekundära element som varumärkeskännedom och tillgänglighet för konsumenter. Vad man skulle kunna tycka är ju att primära aspekter, som terroir och kvalitet, självklart skulle väga tyngre...

PXL_20231216_145219999.jpg


Vinets Karaktär
Vinerna från Château Croque Michotte sägs vara bäst vid 15.5 C. De karaktäriseras ofta av smaker av röda och svarta frukter och beskrivs som måttligt fylliga, lämpliga för lagring.

Det tillhör knappast de mest välkända Bordeauxslotten men representerar på ett fint sätt Saint-Émilions rika vinodlingstradition

Har själv njutit storligen av deras 2000. Deras 2011 var en förvånansvärt fin följeslagare till juldagens frosseri. Min andra 2000-flaska ploppas inom det närmaste. Kommer försöka få tag i många fler. Dock lär jag undvika 1972, 1974, 1977, 1980, 1984, 1987, 1991, 1992, 1993, 1997, 2002, 2007, 2013, 2017 och 2021. Livet är för kort.
 
Last edited:

LeChat

Medlem
Dock lär jag undvika 1972, 1974, 1977, 1980, 1984, 1987, 1991, 1992, 1993, 1997, 2002, 2007, 2013, 2017 och 2021.
Har själv ganska liten erfarenhet av olika årgångar från 70- och 80-talet men din lista över knepiga årgångar känns riktig. Har dock njutit 1991 Phelan Segur, 1993 Lagrange och nu senast 1997 Poujeaux. Så även i dåliga år går det att hitta flaskor. Fast att leta i dessa årgångar innebär helt klart risk för besvikelser. (Dock undrar jag om kanske 1997 kan vara bättre i verkligheten än på pappret. Har du någon koll?)
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Har själv ganska liten erfarenhet av olika årgångar från 70- och 80-talet men din lista över knepiga årgångar känns riktig. Har dock njutit 1991 Phelan Segur, 1993 Lagrange och nu senast 1997 Poujeaux. Så även i dåliga år går det att hitta flaskor. Fast att leta i dessa årgångar innebär helt klart risk för besvikelser. (Dock undrar jag om kanske 1997 kan vara bättre i verkligheten än på pappret. Har du någon koll?)
Det är de årgångar jag nog gärna undviker av just Croque Michotte. 2017 tappade de tex nästan hela skörden pga frost eller hagel (minns inte riktigt vilket) och skördade istället den andra omgången druvor.

Ang 1997 Bdx rent generellt, har jag enligt CT bara druckit 4 röda Bdxer från det året. En med usel kork, de andra riktigt bra. Härom dagen drack vi fö en Paleo från 1997. Den var helt fantastisk!
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Vem frågar du om vad?
Om du undrar över mina källor då är det CMs hemsida, CT, Wine-Searcher, Wikipedia, Bing, Chat GPT, massor Google, lite Bard och blandat bakgrundskunnande. Har pysslat med denna post under mellandagarna. Fram tills nu.

Tycker Svarta Prinsen är mer spännande än slottet, men 😎
 

jrick

Medlem
Vem frågar du om vad?
Om du undrar över mina källor då är det CMs hemsida, CT, Wine-Searcher, Wikipedia, Bing, Chat GPT, massor Google, lite Bard och blandat bakgrundskunnande. Har pysslat med denna post under mellandagarna. Fram tills nu.

Tycker Svarta Prinsen är mer spännande än slottet, men 😎
Ja, jag undrade om det var ChatGPT som hade satt ihop sammanfattningen för jag tyckte att stlen var avvikande från hur du brukar skriva, och hade stilen av ChatGPT och liknande textrobotar.

Jag har aldrig riktigt fastnat för Bordeaux, aldrig gett det en ärlig chans heller, men det finns en stor fördel med vinerna därifrån med att det så ofta går att hitta gamla årgångar till överkomliga priser.
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Ja, jag undrade om det var ChatGPT som hade satt ihop sammanfattningen för jag tyckte att stlen var avvikande från hur du brukar skriva, och hade stilen av ChatGPT och liknande textrobotar.

Jag har aldrig riktigt fastnat för Bordeaux, aldrig gett det en ärlig chans heller, men det finns en stor fördel med vinerna därifrån med att det så ofta går att hitta gamla årgångar till överkomliga priser.
Jag kan faktiskt skriva med flera olika stilar :cool:
Från avtalstexter, offerter, patientjournaler och professionella blogginlägg till reklamcopy, pitchar, essäer, affärsplaner och knäppskalliga fylleinlägg här :)

Jag skriver varje vecka mellan fem och 10 essäer på olika teman, ett par blogginlägg, ett gäng poster på Linkedin, en och annan offert och avtalsutkast... Oftast på engelska.

Essäer är hur jag lär mig saker på ett bra sätt. Kommer aldrig glömma Croque Michotte som slott och vin.

Gillar man inte Bdx, spar man mycket pengar ❤️🧡💛💙💜🖤🤎
Jag som varken är ssk förtjust i varken Bgn och Champagne, med en hustru som verkligen ogillar allt av Nebbiolo, spar duktigt med pengar som jag istället kan lägga på andra distrikt. För en endaste flaska bättre Chamapagne, Barolo, Barbaresco, Bgn eller Bdx får man tex ett helt gäng riktigt bra viner från Madiran, Roussillion och Minervois.
 
Last edited:

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Jag kan faktiskt skriva med flera olika stilar :cool:
Nja du, jag tänkte direkt "det här är väl jävla Chat GPT"! Det ser inte ett dugg ut som du brukar skriva, och dessutom är det menlös ordsvada värdig en jävla copywriter. Du har gjort det någon gång förut, men jag rekommenderar att du slutar med det! Jag förutser att de flesta traditionella diskussionsforum inom en snar framtid kommer att ha "postar AI-genererad text" som ett kriterium för att stänga av användare. Annars blir det allt för enkelt att fylla alla forum med försåtlig textreklam från botanvändare.
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Nja du, jag tänkte direkt "det här är väl jävla Chat GPT"! Det ser inte ett dugg ut som du brukar skriva, och dessutom är det menlös ordsvada värdig en jävla copywriter. Du har gjort det någon gång förut, men jag rekommenderar att du slutar med det! Jag förutser att de flesta traditionella diskussionsforum inom en snar framtid kommer att ha "postar AI-genererad text" som ett kriterium för att stänga av användare. Annars blir det allt för enkelt att fylla alla forum med försåtlig textreklam från botanvändare.
Nja på dig själv du. Här nedan följer en typisk Chat GPT text som krävt fem promptar utan att bli ssk bra, konsekvent eller direkt meningsfull. För i afton har jag lidit mig genom en flaska röd Auxey Duresses från 2001. Okunnig som jag är om Bgn, bad jag Chat GPT drafta ett intro till min smaknot med väsentlig information. Resultatet blev väl sådär. På en Parkerskala: ca 65 p.

"Rubrik: En Resa genom Tiden: Förhandsgranskning inför Provsmakning av Röda Vinet från Côte de Beaune, Årgång 2001

Hej vinvänner!

Som en förberedelse inför vår kommande provsmakning vill jag dela med mig av en intressant översikt över årgång 2001 för röda viner från Côte de Beaune, en region i hjärtat av Bourgogne.

Året 2001 var utmanande för vinodlarna i denna prestigefyllda region. Vädret var genomgående vått, kyligt och molnigt, vilket ledde till en sen och utdragen blomning. Detta resulterade i ojämn mognad vid skörden. Juli månad var särskilt kall och regnig, vilket bara började förbättras i slutet av månaden. För att lägga till ytterligare svårigheter drabbades regionen av ett hageloväder den 2 augusti.

Trots dessa klimatiska utmaningar har viner från detta år fått erkännande för sina mogna, fokuserade smaker av svart frukt, fin struktur och friskhet. Ett specifikt exempel är 2001 Domaine Bruno Clair Savigny-lès-Beaune 1er Cru La Dominode, som visade på en sötma med mogna, lätt kanderade röda körsbärstoner, kombinerat med krydda, jord och mineral, som ledde till en livlig avslutning. Denna vin exemplifierar den underliggande renheten och energin som finns i de bästa vinerna från Burgund 2001.

Som ett resultat av den kalla och regniga sommaren, tillsammans med hagelovädret, var vinmakarna beroende av en fin september för att återhämta sina förluster. Vinerna från denna årgång beskrivs generellt som relativt lätta.

Detta ger en spännande bakgrund till vår provsmakning. Jag ser fram emot att utforska hur dessa utmanande förhållanden har påverkat vinet vi ska smaka och diskutera hur de unika omständigheterna för året framträder i glaset.

Vi ses snart och håll utkik efter min specifika smaknotering för det utvalda vinet!

Skål"


Oavsett vad du väljer tro vill jag påstå att det jag tog fram och skrev är korrekt om detta förnämliga slott. Anledningen till att jag lade tid på det, var att själv lära mig mer och samtidigt dela med mig till andra som evt skulle kunna vara nyfikna.

Faktagranskat och dubbelkollat.

Serveringstemperaturen tog jag med för att det är så befängt att påstå något sådant. (Googla lite, så hittar du snart referensen själv.)

Sedan är ju framtiden med AI spännande och lite ot i just denna tråd. Men, förtjänar helt klart en egen tråd. Det är fascinerande att vi snart lär ha AI som tex vinprovarassistenter. De hjälper oss förmodligen med all bgrinfo, kan vår smak och hjälper oss vara både konsekventa och supporta oss genom hur våra smaker förändras och utvecklas över tid. Samt, inte minst, hitta nya viner för oss att älska. Med några sensorer och multivariat dataanalys behövs inte ens vi och de kan snabbt prova sig genom alla viner och välja ut de som vi förmodligen gillar bäst.

Blir bra 👍

For full disclosure: I'm not in any way associated with any AI or Château Croque-Michotte. Simply a curious fan.
 
Last edited:
Toppen