Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Château Latour 1961

Mysonoxen

Medlem
Denna gudadryck har jag provat en gång (en perfekt flaska köpt från Berry Bros & Rudd i London) och nu har jag blivit inbjuden till en vertikalprovning via min bror som är i vinbranschen till en provning av Latours bästa årgångar 1928-1990.

Det kommer att kosta mig som "fattig knegare" skjortan, men det struntar jag i. Jag minns bara hur vinet efter en timmes "obligatorisk" dekantering bara blev bättre och bättre för varje glas och det är nåt man vill uppleva igen.

Smakanteckningarna skvallrar om koncentrerad frukt, klassisk C.S. svart vinbärdominans och en portvinsliknande eftersmak (om nu något portvin jag druckit kommer upp i de höjderna, Taylor' s Vintage och Quinta do Noval Nacional inkluderade).

Jag får be fru och barn om ursäkt för lite knaper ekonomi den kommande månaden, men jag bara måste...
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Kanske det mest avundsvärda jag hört i år. Nu blir jag riktigt, riktigt avundsjuk faktiskt.

Jag vill också gå på Latourprovning, jag kan skriva en artikel om det sen!

BJUD MIG!
 
Trådskapare
M

Mysonoxen

Medlem
Krug skrev:
Kanske det mest avundsvärda jag hört i år. Nu blir jag riktigt, riktigt avundsjuk faktiskt.

Jag vill också gå på Latourprovning, jag kan skriva en artikel om det sen!

BJUD MIG!

Skulle jag gärna göra om det stod i min makt.

Vete f** hur många fina provningar jag nobbat, då inträdespriserna är i klass med att köpa en hyggligt fungerande begagnad bil, men nu kunde jag inte låta bli.

Antagligen kommer min fru att tvinga mig att sova på soffan ett halvår då hon får höra vad det kostade, men det kan det nog vara värt...
 

anders

Medlem
SV: Château Latour 1961

Ledsen att behöva "sabla ner" ;) vinet men när jag fick en flight som innehöll sagda vin mot Latour a Pomerol 1961 så fick Latour stryka på foten.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Château Latour 1961

Grymt! Jag har inte provat Latour á Pomerol 61 själv, men för böfvelen! Upplys oss! Skriv en recension, det är garanterat uppskattat!
 

anders

Medlem
SV: Château Latour 1961

Naturligtvis kan jag lämna en liten recension.

Flighten var en del av en helt fantastisk middag jag avnjöt i Frankfurt år 2000. Som årtalet indikerar så har min uppfattning om Latour vs Latour a Pomerol ett par år på nacken så det kan ju ha ändrat sig. Kan ju naturligtvis också röra sig om flaskvariation. Hur som haver, nog med brasklappar.

Jag tänker inte skriva om doften eller smaken eftersom den är individuell och att vinet var komplext och hade lång eftersmak behöver vi nog inte heller debattera.

Låt mig istället säga att det var en total överraskning och därefter en religös upplevelse. Överraskningen bestod i att vi körde öppet och eftersom man hört talas om potentialen i Latour sedan tidigare så kastade man sig naturligtvis över den. Den kort-korta sammanfattningen av vinet: Gott.

När man så hade kollat läget på Latour så fick man då börja beta av de övriga vinerna. Helt plötsligt satt man med a Pomerol -61 (som jag då inte kände till som en höjdare) i munnen och undrade vad som träffat en. Man gick helt enkelt in i sig själv i något slags meditativt/vegetativt tillstånd. Mitt betyg på vinet är att jag skulle spika upp en tomflaska av a Pomerol på ett kors och deklarera en ny religion. Det är utan tvekan det bästa vin jag druckit.

Jag befinner mig på resande fot så jag har svårt att gå tillbaka och kolla vad middagen mer innehöll men jag kommer ihåg punkter som Ch. Montrose -90 och Ch Margaux -00 (och låt mig för tydlighetens skull påpeka att -00 indikerar 1900). Som sagt en helt fantastisk middag.

Hittar jag mina gamla noter så ska jag publicera hela middagen här vid tillfälle.

Jag vet också att A Larsson (Brolin börjar se liten ut ;D (Ska jag säga! ;) )) har varit i Finland och repat av en -61-provning. Han kan kanske posta lite färskare information. Sen ger vi honom kompanistryk. ;)
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Château Latour 1961

Många tack för detta! Ser fram mot fler recensioner.

Och ja, Larsson behövs ju plockas ner på jorden, världsbäst som han är! Tur att han har oss jordnära och blygsamma personer som kan hålla honom på rätt köl!
 
A

Anonymous

SV: Château Latour 1961

Anders! Om du bara tyckte att Latour 61 smakade "gott" måste det ha varit en dålig flaska. Jag har provat den 2 gånger, första gången ur en magnumbutelj för 6-7 år sedan och andra gången förra året. Båda gångerna var den lika fantastisk, intensiv och majestätisk skolboks-Pauillac med häpnadsväckande pigga primäraromer trots den ansenliga åldern. Visserligen har jag inte mycket till övers för att sätta poäng på vin, men det var en klar 100-poängare båda gångerna. (När jag provade magnumflaskan fick jag den dessutom blint, så etiketten påverkade mig inte den gången.)

Ack ja. Ibland är livet rättvist. ;D
 
Toppen