Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Château Latour vilka årgångar skall man köpa?

Orpale

Medlem
Ni som är lite mera förkovrade i Bordeaux viner, vilka årgångar tycker ni man skall satsa på vid köp av Château Latour och vilka borde man akta sig för. Vinerna från 60 och 70 talet står de sig än i dag eller borde man satsa på 80 tal och framåt?
 

chambertin

Medlem
SV: Château Latour vilka årgångar skall man köpa?

Orpale skrev:
Ni som är lite mera förkovrade i Bordeaux viner, vilka årgångar tycker ni man skall satsa på vid köp av Château Latour och vilka borde man akta sig för. Vinerna från 60 och 70 talet står de sig än i dag eller borde man satsa på 80 tal och framåt?

Har inte smakat ngn Latour efter -90 så dom årgångarna avstår jag helt från att kommentera.
Jag slutade själv att köpa Bordeaux En Primeur när -91-92-93-94 kom på marknaden och har återupptagit den vanan bara för några år sedan.

Kolla gärna igenom lite gamla nummer av Livets Goda där Andreas Larson skriver mycket och välinitierat om Bordeaux.
Tror knappast de finns ngn i Sverige med så mycket röd Bordeaux på sitt samvete som honom.
Har för mig att Latour var med i hans senaste genomgång av 2003:eek:r och att Latour klockade in på 99 eller 100p.
Kalibrerar man sedan sina egna smaklökar lite (med hjälp av några viner man druckit) mot Andreas beskrivningar så får man en ganska bra guide till vad man skall leta efter och köpa själv.

För att börja med det decennium som jag känner till bäst (80-talet) så tycker jag du skall undvika -80, -81, -83, -84 och -87.
Lägg dom pengarna som Latour kostar på ngt annat vin från ett bra år på 80-talet i stället.
Efter 1990 så är Bordeaux lite av ett svart hål för mig eftersom jag tröttande på dyra och dåliga 91/92/93/94 som dom försökte kränga på oss En Primeur-köpare då.
Styrde vinblicken åt annat håll då och har inte hittat tillbaka förrän helt nyligen.

Latour -90 däremot är strålande och borde börjar nog visa sig från sin bästa sida nu (liksom -88 och -89).
Förbannar mig att jag köpte Margaux och Mouton -90 vilka sedan inte utvecklade sig lika imponerande som Latour (en god vän köpte däremot Latour så jag har tullat lite på hans flaskor ibland).
Av äldre årgångar har jag provat -80,-76, -74, -70, -62,-61 och -59 och men det är så länge sedan att dom omdömena knappast gäller längre men det var upplevelser som fick mig fast i Bordeaux-träsket under många år (framför allt -59 som skakade om min vinvärldsbild ordentlig). Latour hade en liten svacka under 70-talet (liksom många slott) och jag har egentligen inte smakat ngn Latour därifrån som varit riktigt bra. Vissa var bra som unga men är förmodligen helt för gamla nu. Dessutom är några årgångar därifrån svaga eller för gamla just nu -72,-73,-74,-77).

Från 60-talet så kan ju givetvis bra årgångar (och vällagrade flaskor) vara i form fortfarande men när det gäller Latour och de andra 1:a Crû-slotten så finns det alltid en risk att vissa flaskor är fejkade (läs gärna artikeln om Jefferson-flaskorna och Rodenstock som finns i här: http://www.newyorker.com/reporting/2007 ... fact_keefe ).

Jag skulle akta mig noga för att köpa t.ex -59 och -61 (och kanske även en del av de högst prissatta årgångarna senare som -82 såvida du inte får se kvitton från En Primeur-inköp eller liknande ). Gå i så fall i stället på -62 eller -64 som förmodligen inte är lika hårt utsatta för förfalskningar och dessutom i en helt annan prisklass. En del av Rodenstocks "affärsidé" (om man nu kan kalla så omfattande bedrägerier för det) var ju att få experterna från de stora auktionshusen (t.ex Michael Broadbent som var Christies expert och en världsauktoritet på Bordeuax på den här tiden) att ge sitt ok och släppa ut hans viner på sina auktioner.

På tal om fejkade flaskor så minns jag en provning på mitten av 80-talet med bl.a en magnum Pichon-Lalande -45 och en flaska Pedesclaux -45. Pichon-Lalande 45:an var tunn, snipig och lite "over the hill". Pedesclaux däremot vibrerade av härlig mognad, koncentration och elegant mjuk smak. Pichon-Lalande 45:an skall ha varit omkorkad och fylld på slottet men så här i efterhand så är jag mycket tveksam till om det där inte helt enkelt var en fejkad flaska. Pedesclaux 45:an däremot hade knappt läsbar etikett och en kork som hade skrumpnat ihop och med nöd och näppe kom ut hel ur flaskan. I det sista fallet rådde ingen tvekan om att kork och etikett var väldigt gamla och vinet var det inget som helst fel på. Knappast inressant för förfalskarna att gå på billiga 5:e Crû heller så risken att stöta på fejkade flaskor i det segmentet är kanske inte lika stor.

Nu vet jag ju inte hur bevandrad och erfaren du är i Bordeaux och varför du just vill kasta dig över Latour (sämre val kan man ju tänka sig i och för sig :) ) men är det bara bra Bordeaux-upplevelser du är ute efter så skulle jag rekommendera dig att börja med andra viner en bit under Latours prisnivå (t.ex så kostar Latour -82 >15kSEK och -90 runt 6-7kSEK). Framför allt brukar man få mycket mer vinupplevelse (och bättre vin) om man t.ex köper en Cos d'Estournel -82 för drygt 2kSEK eller en Lynch-Bages -86 för run 1500:- jfrt med t.ex en Latour -83 för nästan det dubbla. På 80-talet så var t.ex Palmer, Leoville-las-Cases, Montrose, Pichon-Lalande, Cos d'Estou ärrnel, Talbot, Gruaud-Larose och Lynch-Bages ofta mycket bra och framför allt mycket billigare än 1:a Crû-vinerna. Från 80-talet tycker jag du skall köpa framför allt -82 och -86 av dom här men även vissa -85, -88 och -89:eek:r är väldigt bra och vid full vigör.

På 80-talet så seglade t.ex oklassade Moulis-egendommen Chasse-Spleen upp med bra viner i årgångar som -85 och -86 (såg t.ex häromdagen Chasse-Spleen -86 för drygt 500:). Gloria var ett annat oklassat slott som även dom gjorde anständiga viner på 80-talet även om jag inte vet om dom har klarat tidens tand så bra sedan dess. Chasse-Spleen -86 drack jag för inte så många år sedan och den var i och för sig inte på topp men inte heller speciellt brant på väg utför utan i helt ok form.

Även under dessa viners prisnivå finns det numera (på 2000-talet) massor med bra Bordeaux mellan 300-800:-. Ch. Haut-Condissas är ett sådant vin som ligger i 4-500-kronors-klassen men som är fantastiskt bra.

Generellt så har Bordeaux utvecklats väldigt mycket de senaste 10-12 åren. Selektion är mycket hårdare och avkastningen lägre och de flesta slott har andra eller t.o.m tredjevin för att säkra endast de bästa faten till förstavinet. Från 70 till 80-talet utvecklades framför allt vinkällararbetet och i viss mån selektionen vilket gjorde att kvaliteten blev jämnare och högre än på 70-talet.

Lycka till med Latour-jakten !
 
SV: Château Latour vilka årgångar skall man köpa?

chambertin skrev:
Har inte smakat ngn Latour efter -90 så dom årgångarna avstår jag helt från att kommentera.
Jag slutade själv att köpa Bordeaux En Primeur när -91-92-93-94 kom på marknaden och har återupptagit den vanan bara för några år sedan.

...

Generellt så har Bordeaux utvecklats väldigt mycket de senaste 10-12 åren. Selektion är mycket hårdare och avkastningen lägre och de flesta slott har andra eller t.o.m tredjevin för att säkra endast de bästa faten till förstavinet. Från 70 till 80-talet utvecklades framför allt vinkällararbetet och i viss mån selektionen vilket gjorde att kvaliteten blev jämnare och högre än på 70-talet.

Lycka till med Latour-jakten !

Stort tack, Chambertin, för detta ymnighetshorn av Bordeaux-kunskap - sådant uppskattas!

Har i sammanhanget inte mer att tillägga än att jag i våras hade det stora nöjet att avnjuta just Latour -82 och -90 ställda mot varandra - och det var en fantastisk upplevelse, där -90:an höll emot bra i jmf med den på papperet mer mogna -82:an...
 

chambertin

Medlem
SV: Château Latour vilka årgångar skall man köpa?

NonPlusUltra skrev:
Stort tack, Chambertin, för detta ymnighetshorn av Bordeaux-kunskap - sådant uppskattas!

Har i sammanhanget inte mer att tillägga än att jag i våras hade det stora nöjet att avnjuta just Latour -82 och -90 ställda mot varandra - och det var en fantastisk upplevelse, där -90:an höll emot bra i jmf med den på papperet mer mogna -82:an...
Ok, då förstår jag varför du är på Latour då.
Fattar du varför marknaden tycker att det går 2 flaskor Latour -90 på varje 82:a ?
 

Krug88

Medlem
SV: Château Latour vilka årgångar skall man köpa?

NonPlusUltra skrev:
Har i sammanhanget inte mer att tillägga än att jag i våras hade det stora nöjet att avnjuta just Latour -82 och -90 ställda mot varandra - och det var en fantastisk upplevelse, där -90:an höll emot bra i jmf med den på papperet mer mogna -82:an...
Jag provade också båda för 3 år sedan, dock inte mot varandra.
Jag var lite besviken då båda var alldeles för unga.

Hade rätt höga förväntningar naturligtvis, men 90:an öppnade sig inte alls och 82:an tog det 3 timmar innan något hände alls.
Då var de båda ändå dekade minst 4 timmar före.

Undrar om inte Jimmy var med på dem också, minns du hur de var?
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Château Latour vilka årgångar skall man köpa?

Krug88 skrev:
Jag provade också båda för 3 år sedan, dock inte mot varandra.
Jag var lite besviken då båda var alldeles för unga.

Hade rätt höga förväntningar naturligtvis, men 90:an öppnade sig inte alls och 82:an tog det 3 timmar innan något hände alls.
Då var de båda ändå dekade minst 4 timmar före.

Undrar om inte Jimmy var med på dem också, minns du hur de var?

Jo, men med en korrigering. 82:an var väl Mouton? 90 Latour var bara så ofantligt hård och kantig, fanns inte en tillstymmelse till snällhet där.
 

Krug88

Medlem
SV: Château Latour vilka årgångar skall man köpa?

Jimmy Forsman skrev:
Jo, men med en korrigering. 82:an var väl Mouton? 90 Latour var bara så ofantligt hård och kantig, fanns inte en tillstymmelse till snällhet där.
Jocke korkade upp en latour 82:a vid nåt tillfälle, du kanske inte var med den kvällen.

Moutonen var ju överjävulskt bra!
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Château Latour vilka årgångar skall man köpa?

Krug88 skrev:
Jocke korkade upp en latour 82:a vid nåt tillfälle, du kanske inte var med den kvällen.

Moutonen var ju överjävulskt bra!

Latour 82 kan jag inte minnas tyvärr!

Hade varit något det... Annat än hof...
 

Jos

Medlem
SV: Château Latour vilka årgångar skall man köpa?

Borde nog först säga att jag inte är lite mer förkovrad i Bordeaux men... 2003 säger jag bara. Ojoj... Vi var flertalet personer som oberoende och blint höll det som bland det bästa ever för runt 1 1/2 år sedan.

Har druckit Latour ett par gånger för många år sedan så det är inget jag kan referera till men petade i mig en halv 99:a för några månader sen och den var kanon men på tok för ung.
 

Jos

Medlem
SV: Château Latour vilka årgångar skall man köpa?

shorepower skrev:
Jos (samt Jimmy / Krug88), du drack en 1998 också för lite över ett år sedan

Ha! Visste att det var en till som hade slunkit ner men kom inte på... Tack, mycket generöst! Det var väl dimman ett par timmar senare som ställde till det! :)

Om jag inte minns fel så var den såklart sjukt bra men riktigt tight.. (tightare än 99:an)
 
SV: Château Latour vilka årgångar skall man köpa?

Jos skrev:
Ha! Visste att det var en till som hade slunkit ner men kom inte på... Tack, mycket generöst! Det var väl dimman ett par timmar senare som ställde till det! :)
Det blev en hel del den kvällen. Eftersom jag inte är speciellt bra på Bordeaux ville jag bara lyfta fram den. Upplevde att den var ganska "prisvärd". Parker ger den ju bara 90 poäng men baserat på det lilla jag druckit så tycker jag ändå han har väldigt fel där. Så kanske ett bra köp som ett litet sidospår
 
SV: Château Latour vilka årgångar skall man köpa?

chambertin skrev:
Ok, då förstår jag varför du är på Latour då.
Fattar du varför marknaden tycker att det går 2 flaskor Latour -90 på varje 82:a ?

Nja, kanske därför att det finns ungefär hälften så många 82:eek:r kvar som 90:eek:r?

Prissättningen av unika objekt i den klassen brukar ju se ut ungefär på det viset - omvänt exponentiellt proportionerlig mot antalet existerande specimen. Tydligt i t.ex. Krug Clos du Mesnil jmf med Clos d'Ambonnay. Inte ens en utpräglad pinot hound som undertecknad håller väl CdA för att vara så pass mycket bättre - men det finns definitivt färre flaskor... ;)

Själv skulle jag knappast tveka att köpa två Latour -90 istf en 82:a... Hade jag däremot inte varit den ungdom man är utan, låt oss säga, åttio år fyllda så hade jag sannolikt köpt 82:an. As the saying goes: nothing more dangerous than an old man in a hurry - or with a thirst... ;)
 
SV: Château Latour vilka årgångar skall man köpa?

Krug88 skrev:
Jag provade också båda för 3 år sedan, dock inte mot varandra.
Jag var lite besviken då båda var alldeles för unga.

Hade rätt höga förväntningar naturligtvis, men 90:an öppnade sig inte alls och 82:an tog det 3 timmar innan något hände alls.
Då var de båda ändå dekade minst 4 timmar före.

Undrar om inte Jimmy var med på dem också, minns du hur de var?

Jo, jag skulle definitivt beteckna Latour 90 som en ungdom - men en charmfull sådan, med utvecklad karaktär och oerhörd pondus. Jag tror just den flaskan var luftad i 10-12 timmar (sedan samma morgon) - och den var som sagt i högsta grad njutbar. 82:an var faktiskt på väg att växa upp på riktigt - fortfarande med oerhörd spänst och ungdomlig styrka förstås, men jag skulle inte tveka att börja dricka nu, om chansen gavs.
 
Toppen