Chateau Mouton Rohtschild

Diskussion i 'Språklåda för gäster' startad av Andersmasken, 9 december 2017.

1. Andersmasken

Andersmasken Medlem

Har en samling på 34 olika årgångar som jag vill sälja. Några tips förutom systembolagets auktion?

2. vintomas

vintomas Bloggare

Förmodligen är detta en post som är klart lämplig för Systembolaget/Bukowskis. Alternativet är väl i första hand de danska auktionshusen, fast jag har inte koll på hur prisbilden ser ut där jämfört med Sverige. (Ska du sälja ett stort parti spelar nog förväntat slagpris större roll än avgiftens storlek.)

När folk letar alternativ till SB-auktioner är det väl bl.a. om de vill sälja unga kultviner där man tycker att man borde kunna bli av med utan att betala 35-40% i avgifter mellan köpare och säljare. I det senare fallet brukar man kunna sälja direkt till utländska raritetsvinhandlare, men viner som lagrats privat(?) under decennier kanske inte är lika lättplacerade hos sådana (i alla fall inte till ett bra pris).

Tomas Lindblom och Kostjan gillar detta.
  3. Jos

Jos Medlem

Ta med alla till London och lämna in dem till FRW så får du marknadspris rätt fort, tror de tar 10% om jag minns rätt vilket är stor skillnad på SSs auktion

4. Pontus

Pontus Medlem

Det där har jag funderat på många gånger, men hur frakta flaskorna på bästa sätt?

5. magnum

magnum Epernay, Frankrike

När du säljer i UK dras moms och alkoholskatt bort från värdet och därefter 10% provision (FRW, Farr etc). Avdrag görs även för saknad orginalförpackning.

Pontus gillar detta.
  6. Jos

Jos Medlem

Är det en låda av varje årgång så blir det till vanlig fraktfirma eller åka med flaskorna själv med stor bil. Är det 34 flaskor så är det ju bara att packa ner i resväskor och flyga över.

7. Pontus

Pontus Medlem

Checka in 34 flaskor av den digniteten i vanliga resväskor? Du menar som nån typ av specialbagage?

8. Jos

Jos Medlem

Checka in som vanligt

9. Pontus

Pontus Medlem

Tycker det känns smått riskabelt. Packa ett mindre antal flaskor med gott om stoppning känns väl möjligen ok för mig.

Dela sidan