Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Chateau Mouton Rotschild 1986 (Baron Philippe)

Då har vin Robin Hood slagit till och förbarmat sig över mig med denna skapelse, någon som testat? När bör det vinet drickas för optimal smakupplevelse alt. hur många år till kan det lagras?

Sen har jag tänkt på en sak (ja jag vet att jag är ung dum och oinformerad) men hur går folk tillväga när man vill byta/sälja saker i Sverige, vi har ju vårt helvetets monopol som i princip innebär att man inte får göra ett skit lagligt (inte för att jag bryr mig, tycker att det är patetiskt) men hur går NI tillväga när ni vill bli av med saker, sälja av om ni har för mkt av något?

Det sistnämnda har gäckat mig länge, den ursprungliga frågan väcktes när dyrgripen placerades i handen.

Tacksam för svar
 
SV: Chateau Mouton Rotschild 1986 (Baron Philippe)

Usuallybubble skrev:
Sen har jag tänkt på en sak (ja jag vet att jag är ung dum och oinformerad) men hur går folk tillväga när man vill byta/sälja saker i Sverige, vi har ju vårt helvetets monopol som i princip innebär att man inte får göra ett skit lagligt (inte för att jag bryr mig, tycker att det är patetiskt) men hur går NI tillväga när ni vill bli av med saker, sälja av om ni har för mkt av något?

Det sistnämnda har gäckat mig länge, den ursprungliga frågan väcktes när dyrgripen placerades i handen.

Tacksam för svar
Vad gäller vinet så finns det bättre resurser än mig på detta forum. Vad gäller den andra frågan, sälja/köpa kan du ju alltid göra via auktionsverket. Vad sedan folk gör bakom lykta dörrar har jag inte en aning om. Bygger nog på att du känner rätt personer eller så. Bor man nära Danmark kan man väl alltid åka över bron och byta med varandra.
 
Trådskapare
U

Usuallybubble

Medlem
SV: Chateau Mouton Rotschild 1986 (Baron Philippe)

Jo jag vet men det är bara dom "riktiga" pavorna som passar in där, jag har en massa Pommery, Gula änkan o annat som jag inte behöver o säkert 60 fransoser som jag inte är särskilt peppad på, kanske sparar några Chenin Pomerol 95 o lite annat men fan ska jag med 30-40 Chateneuf du Pape för, jobbigt I-lands problem:)
 

anders

Medlem
SV: Chateau Mouton Rotschild 1986 (Baron Philippe)

Koka sås på rödvinet och använd skumpan till Creme Ninon. Borde kunna bli gott.
 

Andreas L

Medlem
SV: Chateau Mouton Rotschild 1986 (Baron Philippe)

Menar du Ch Mouton-Rothschild eller Ch Mouton-Baron-Philippe? det sistnämnda bytte namn till Ch d´Armailhac 1988. den förstnämnda torde du kunna få 4-5000 kr för om du kan bevisa att flaskan legat bra den sistnämnda är inte värd mer än en femhundring (så drick den).
 
SV: Chateau Mouton Rotschild 1986 (Baron Philippe)

Andreas L skrev:
Menar du Ch Mouton-Rothschild eller Ch Mouton-Baron-Philippe? det sistnämnda bytte namn till Ch d´Armailhac 1988. den förstnämnda torde du kunna få 4-5000 kr för om du kan bevisa att flaskan legat bra den sistnämnda är inte värd mer än en femhundring (så drick den).
Vad var det för flaska Usuallybubble?
 

chambertin

Medlem
SV: Chateau Mouton Rotschild 1986 (Baron Philippe)

Usuallybubble skrev:
Då har vin Robin Hood slagit till och förbarmat sig över mig med denna skapelse, någon som testat? När bör det vinet drickas för optimal smakupplevelse alt. hur många år till kan det lagras?

Sen har jag tänkt på en sak (ja jag vet att jag är ung dum och oinformerad) men hur går folk tillväga när man vill byta/sälja saker i Sverige, vi har ju vårt helvetets monopol som i princip innebär att man inte får göra ett skit lagligt (inte för att jag bryr mig, tycker att det är patetiskt) men hur går NI tillväga när ni vill bli av med saker, sälja av om ni har för mkt av något?

Det sistnämnda har gäckat mig länge, den ursprungliga frågan väcktes när dyrgripen placerades i handen.

Tacksam för svar
Grattis till ett bra vin !

Mouton-86 är magiskt bra (har druckit det vid 4 tillfällen de senaste 15 åren) och har alltid varit sedan det släpptes (ett stort vin bör vara bra oavsett när man dricker det (om det inte är för sent förstås)).
Vad som är optimalt drickfönster beror väldigt mycket på dina smakpreferenser. Har du lite eller ingen erfarenhet av gammal mogen Bordeaux så skulle jag rekommendera dig att dricka det inom några år.
Michael Broadbent skulle förmodligen skära av mig tungan för den rekommendationen men min erferanhet är att de flesta som är ovana vid äldre mogna viner sällan uppskattar dessa för vad de är.
Personligen sparar jag mina två sista flaskor kanske 5-10 år till.
 
Toppen