Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Chateau Musar

Mattias Schyberg

Administratör
Drack Chateau Musar 2005 förra helgen. Har druckit vinet förut och det gick då ganska obemärkt förbi.

Men...

Blev denna gång riktigt imponerad av balansen, komplexiteten och den trevliga brett-tonen med lite härligt rött nagellack på toppen. Ovanpå detta så fanns där mängder av feta körsbär, samt en del äppelskal, rosenolja och torkad frukt. Faktiskt även lite restsötma som balanserade upp syran förträffligt. Slankt men med tyngd på helt rätt ställen som en kurvig dam.

Blint hade Italien inte varit en främmande gissning, frågan är om det hade varit norr eller söder?

Kul att bli såpass positivt överraskad; förväntningarna var trots allt moderata.

Är man känslig för brett och VA kanske man skall hålla sig undan, vad vet jag. Tycker dock dessa toner hölls i schack.

Vad är era erfarenheter av detta klassiska vin?
 

Mats

Gone todash....
Drack Chateau Musar 2005 förra helgen. Har druckit vinet förut och det gick då ganska obemärkt förbi.

Men...

Blev denna gång riktigt imponerad av balansen, komplexiteten och den trevliga brett-tonen med lite härligt rött nagellack på toppen. Ovanpå detta så fanns där mängder av feta körsbär, samt en del äppelskal, rosenolja och torkad frukt. Faktiskt även lite restsötma som balanserade upp syran förträffligt. Slankt men med tyngd på helt rätt ställen som en kurvig dam.

Blint hade Italien inte varit en främmande gissning, frågan är om det hade varit norr eller söder?

Kul att bli såpass positivt överraskad; förväntningarna var trots allt moderata.

Är man känslig för brett och VA kanske man skall hålla sig undan, vad vet jag. Tycker dock dessa toner hölls i schack.

Vad är era erfarenheter av detta klassiska vin?

Ch Musar är en av favoriterna, komplext och spännande med många olika smaker som brukar utvecklas och ändras under kvällens lopp. Skulle själv hellre likna det med en Bordeaux än en italienare, men gott är det och man måste som du påpekar gilla brett i lagom mängd för att kunna uppskatta det. Drack en från 2003 för inte så länge sedan och den var fortfarande ung och spänstig men har ännu inte testat nån från 2005.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Ch Musar är en av favoriterna, komplext och spännande med många olika smaker som brukar utvecklas och ändras under kvällens lopp. Skulle själv hellre likna det med en Bordeaux än en italienare, men gott är det och man måste som du påpekar gilla brett i lagom mängd för att kunna uppskatta det. Drack en från 2003 för inte så länge sedan och den var fortfarande ung och spänstig men har ännu inte testat nån från 2005.
Drack en 05a på Beirut Cafe för något år eller två sedan och tyckte det var såpass intressant att jag köpte några flaskor till källaren, såg nu att det var 04or men det var väl den årgången som SB hade på hyllan vid tillfället.
Och för er som inte ätit den utmärkta Mezen på Beirut Café kan jag varmt rekommendera den, deras gimmick är för övrigt att de har en vinkällare med bara Chateau Musar vertikalt tillbaks til någonstans på 50-talet...
 

Mats

Gone todash....
Drack en 05a på Beirut Cafe för något år eller två sedan och tyckte det var såpass intressant att jag köpte några flaskor till källaren, såg nu att det var 04or men det var väl den årgången som SB hade på hyllan vid tillfället.
Och för er som inte ätit den utmärkta Mezen på Beirut Café kan jag varmt rekommendera den, deras gimmick är för övrigt att de har en vinkällare med bara Chateau Musar vertikalt tillbaks til någonstans på 50-talet...

Lät så gott att jag var tvungen att kolla deras hemsida, ser verkligen bra ut. Måste gå dit och äta nästa gång jag är i Stockholm för libanesiskt brukar vara gott. Men påslagen på vinlistan var lite i saftigaste laget, 2003an som nyss fanns på bolaget för ca 250 kr tar dom 1500 kr för.......
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Lät så gott att jag var tvungen att kolla deras hemsida, ser verkligen bra ut. Måste gå dit och äta nästa gång jag är i Stockholm för libanesiskt brukar vara gott. Men påslagen på vinlistan var lite i saftigaste laget, 2003an som nyss fanns på bolaget för ca 250 kr tar dom 1500 kr för.......
-Jag har ätit där många gånger och aldrig varit besviken, riktigt vällagat Libanesiskt i väldigt gemytlig miljö, priserna på årgångarna från källaren kan diskuteras men jag tror att de alltid har "årets" Musar för 650 vilken årgång det nu är... När jag var där sist var det som sagt -05 men det var ju ett tag sedan...
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Ch Musar är en av favoriterna, komplext och spännande med många olika smaker som brukar utvecklas och ändras under kvällens lopp. Skulle själv hellre likna det med en Bordeaux än en italienare, men gott är det och man måste som du påpekar gilla brett i lagom mängd för att kunna uppskatta det. Drack en från 2003 för inte så länge sedan och den var fortfarande ung och spänstig men har ännu inte testat nån från 2005.

Minns fortfarande den provning från länge sedan då en Musar från tidigt 70-tal dök upp. Hade som omogen man lite svårt med all märrsvett, korumpa, stall, ladugård och gödselstackar. Då åt jag förvisso också helst Hushållsost :oops:
Med åren har ostarna fått hår och går inte alltid stänga in samtidigt som VA, Brettanomyces och andra spännande parfymeringar som håller sig långt borta från begreppet "ren, ung frukt" gör att hela jag går igång. Visst kan jag gå igång på "tart cherry, baked cherry, cherry" också, men sällan med samma entusiasm.
Varje Musar är som ett mysterium. För mig smakar de alltid olika och rör sig som en kameleont mellan gammelklassiska uttryck av Bordeaux, Rhone, BdM och Rioja. En swettig kameleont.
I källaren hittar jag numer bara flaskor från '98 och framåt och blir svårt sugen på att allokera en till söndagsmiddagen :cool:
 
  • Like
Reactions: Jos

mmh

Medlem
Musar är också en av mina favoriter, och som StefanAkiko skriver är det verkligen en kameleont. Vanligtvis tycker jag det har vissa likheter med mogen Bordeaux, men på en blindprovning i december 2010 var majoriteten av 12 provare helt säkra på att de hade Barolo i glaset...och det visade sig vara Musar 2002. Senast jag drack 2002an var i December 2013, och då fanns varken lim, tjära eller rosor, som 2010 lurade bort även mig till Barolo.
 

Jos

Medlem
Gillar också Musar, blev klart positivt överraskad. Håller med om att det är en kameleont men för mig vandrar den bara mellan Rhone, Toscana och Piemonte :)
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Varje Musar är som ett mysterium. För mig smakar de alltid olika och rör sig som en kameleont mellan gammelklassiska uttryck av Bordeaux, Rhone, BdM och Rioja. En swettig kameleont.
I källaren hittar jag numer bara flaskor från '98 och framåt och blir svårt sugen på att allokera en till söndagsmiddagen :cool:
Ja, musar är oekligen ett vin som gärna drar till sig smått vulgära beskrivningar om svettiga hästsadlar... Noterade nu att jag även drack den på Finewines ypperliga vinmässa på Grappe, då också en 05a (har jag för mig) men där markerade jag den som inte så intressant... Kan mycket väl vara så att den helt enkelt drunknade i det dignande utbudet av gott vin att prova. Många verkar dock säga att varje flaska är "unik" i sin smak... Det kanske ligger något i det.
Är ju tyvärr så att vinproduktionen haltat en del vad jag förstår de senaste två åren då inbördeskriget i Syrien ju spillt över med mycket oroligheter och granatbeskjutningar i Bekaa-dalen... Får hoppas att de lyckas få till bra årgångar trots detta.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Gillar också Musar, blev klart positivt överraskad. Håller med om att det är en kameleont men för mig vandrar den bara mellan Rhone, Toscana och Piemonte :)

Nu har jag ingen bred erfarenhet av Musar, men din känsla låter väldigt mycket som Musar 05. Tycker dock att Etna-viner borde passa profilen också :)

Tycker strävheten saknas för vilja koppla den till typisk nebbiolo, men med tillräcklig mognad så är ju allt möjligt såklart.
 

kristerb

Medlem
Noterade nu att jag även drack den på Finewines ypperliga vinmässa på Grappe, då också en 05a (har jag för mig)
Hej, vi på RobersonWine.se hade 2001 Musar med på finewines-mässan, det kanske var den?
Musar var ett av de första fina viner jag föll för när jag började bli intresserad av vin för 20-talet år sen. Det har alltid sin speciella stil och det är skönt med ett så egensinnigt vin (och har ni chansen att gå på en provning med Serge Hochar så missa inte det).
Det röda är otroligt lagringståligt, har gissat fel på två decennier i blindprovningar. Och missa inte det vita heller, servera det lite varmare än normalt för ett vitt vin och se hur det utvecklar sig i glaset när temperaturen stiger. Mäktigt.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Är ju tyvärr så att vinproduktionen haltat en del vad jag förstår de senaste två åren då inbördeskriget i Syrien ju spillt över med mycket oroligheter och granatbeskjutningar i Bekaa-dalen... Får hoppas att de lyckas få till bra årgångar trots detta.
Det har hänt att lastbilar med skördade druvor fastnat i inbördeskrig och andra oroligheter och druvorna ruttnat på flaken innan de kommit loss. Vineriet ligger nämligen långt från Bekaadalen. Även om de kör samma rutt, så åker inte lastbilarna genom samma länder varje år pga de otaliga krigen i området...
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Läste idag ett gäng inspirerande TN's på CT re inspirerande Musar-drickningar. Skall ta och sprätta några i ca Aug. Det är ju makalöst personliga, starka och fantastiska viner... Så varför blir de inte världens dyraste viner? Mest kända? Mest rekommenderade?

...kanske saken hade varit annorlunda om de kommit från ett mer vinöst anrikt ursprung än Libanon?

Jag längtar iaf efter våra kommande mumsingar . . . och måste notera att beställa ca 3 lådor från 1999 o framåt. Mums!
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Läste idag ett gäng inspirerande TN's på CT re inspirerande Musar-drickningar. Skall ta och sprätta några i ca Aug. Det är ju makalöst personliga, starka och fantastiska viner... Så varför blir de inte världens dyraste viner? Mest kända? Mest rekommenderade?

...kanske saken hade varit annorlunda om de kommit från ett mer vinöst anrikt ursprung än Libanon?

Jag längtar iaf efter våra kommande mumsingar . . . och måste notera att beställa ca 3 lådor från 1999 o framåt. Mums!
Jag tror du har rätt, Musar hade knappt gått att få tag i, än mindre gått att lösa för pengar, om vinet hade ett ursprung som var mer populärt hos oss vinnördar. Ett pris på strax över 200 pix är fan ett kap för vad man normalt får.

Denna tråd betyder en del för mig, förresten. Min första smaknotering (tror jag?)som publicerades någonsin i ett offentligt sammanhang, bröts ut från "Nu dricker vi..." och formade denna tråd.

Oh...du ljuva nostalgi, snacka om att börja på topp! :)
 

Jesper L

Medlem
Bumpar denna tråden.

Jag drack en 06:a för några månader sedan som var fantastisk och jag har två stycken 04or i kylen som ser retfullt aptitliga ut.
Har någon av er testat 04:an? Omdömen?

Priset har dessvärre gått upp en del från strax över 200 kr sen Mattias skrev om vinet i forumet. ;)
 

Trydebull

Medlem
Har någon av er testat 04:an? Omdömen?
Jag har bara druckit 04 vid ett tillfälle och har inte någon utvecklad not. Men jag minns att jag tyckte att 04 stack ut lite ur ledet. Lite (mer) svart-plastsäck-plastigt och lite mer muskler än snitt-Musaren.

Musar är ett vin som man "alltid" kan dricka tycker jag, men det vinner definitivt alltid också lite extra på lagring. Baserat på vad jag skrev bör du kanske avvakta tre-fem år om du letar optimalt sällskap till maten. Skrev en kort CT-not så här för ett år sedan ungefär:

Lite extra kraftfull. Doftar körsbär, mörka rosor och lite svart plastsäck. Ger en körsbärssmak med kraft. Lätt kryddig och rundas av något med mörklila plommon - men utan sötma. Gott. 90 poäng.
 

Jesper L

Medlem
Jag har bara druckit 04 vid ett tillfälle och har inte någon utvecklad not. Men jag minns att jag tyckte att 04 stack ut lite ur ledet. Lite (mer) svart-plastsäck-plastigt och lite mer muskler än snitt-Musaren.

Musar är ett vin som man "alltid" kan dricka tycker jag, men det vinner definitivt alltid också lite extra på lagring. Baserat på vad jag skrev bör du kanske avvakta tre-fem år om du letar optimalt sällskap till maten. Skrev en kort CT-not så här för ett år sedan ungefär:

Lite extra kraftfull. Doftar körsbär, mörka rosor och lite svart plastsäck. Ger en körsbärssmak med kraft. Lätt kryddig och rundas av något med mörklila plommon - men utan sötma. Gott. 90 poäng.
Tack för utförligt svar!
 
Toppen