Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Châteauneuf-du-Pape för nybörjare?

Magikern

Medlem
Generellt skulle jag hoppa över 2010 och 2013 i dagsläget, av olika anledningar. 2010orna kan vara inne i en knepig utvecklingsfas och 2013 har ganska grova tanniner som behöver en del tid.

Jag hade tveklöst slagit till på 2010or eller 2012 idag om det varit viner under 500 sträcket iaf. (mourvedre dominerade viner undantaget möjligen). De dyrare vinerna är ju för unga i regel.
 

Pontus

Medlem
Jag hade tveklöst slagit till på 2010or eller 2012 idag om det varit viner under 500 sträcket iaf. (mourvedre dominerade viner undantaget möjligen). De dyrare vinerna är ju för unga i regel.
2012 absolut (syran är lite låg för min smak i mycket av det jag provat, har skippat denna årgång helt, men andra gillar), 2010 - nja. Jag tycker nog att även de enklare vinerna antingen ska drickas unga eller med hyfsad ålder. Massor av undantag finns säkert och det är naturligtvis också en smaksak.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Det märks tydligt att många svenska vinnördar, antingen befinner sig i, eller har befunnits sig i södra Rhône-träsket. Mycket åsikter och vintips! En guldgruva när jag så småningom kan tänka mig att göra en djupdykning i regionen. Jag får tacka!
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Har aldrig riktigt upplevt CdP som särskilt fantastiskt, visst har jag druckit fantastiska CdP:er men det mesta presterar inte i närheten av sin prislapp. Mont-Redon är ett ganska bra exempel. Hade med den på blindprovningstävlingen i våras och majoriteten av deltagarna satte den som under 100-lappen blint.

Letar man i grannkommunerna, Rasteu, Gigondas, Lirac samt längre söderut så får man å andra sidan väldigt mycket för pengarna (om man nu gillar den solmogna, fylliga stilen på vin :)).
 

Mattias Schyberg

Administratör
Har aldrig riktigt upplevt CdP som särskilt fantastiskt, visst har jag druckit fantastiska CdP:er men det mesta presterar inte i närheten av sin prislapp. Mont-Redon är ett ganska bra exempel. Hade med den på blindprovningstävlingen i våras och majoriteten av deltagarna satte den som under 100-lappen blint.

Letar man i grannkommunerna, Rasteu, Gigondas, Lirac samt längre söderut så får man å andra sidan väldigt mycket för pengarna (om man nu gillar den solmogna, fylliga stilen på vin :)).
Du glömde Bandol bland dina alternativ. ;) Visst, då har vi såklart lämnat Rhône, men mourvedre tenderar ju att trivas löjligt bra i riktigt varma och soliga klimat utan att tappa alltför mycket struktur och bett.

Håller med om att Mont-Redon är riktigt beige.
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Du glömde Bandol bland dina alternativ. ;) Visst, då har vi såklart lämnat Rhône, men mourvedre tenderar ju att trivas löjligt bra i riktigt varma och soliga klimat utan att tappa alltför mycket struktur och bett.
Bandol, Madiran, Faugeres, Vacqueyras, Terrasses du Larzac m. fl. Oändligt många regioner som gör bra vin. Sen är ju inte allt i samma stil som CdP om det var det man letade efter, men det är inte heller så där jättelångt ifrån.
 

Pontus

Medlem
Har aldrig riktigt upplevt CdP som särskilt fantastiskt, visst har jag druckit fantastiska CdP:er men det mesta presterar inte i närheten av sin prislapp. Mont-Redon är ett ganska bra exempel. Hade med den på blindprovningstävlingen i våras och majoriteten av deltagarna satte den som under 100-lappen blint.

Letar man i grannkommunerna, Rasteu, Gigondas, Lirac samt längre söderut så får man å andra sidan väldigt mycket för pengarna (om man nu gillar den solmogna, fylliga stilen på vin :)).
Jag håller med om mycket. Fast när det gäller en del av prestigevinerna tycker jag det är tvärtom. Ett för mig lysande exempel på ett underprissatt vin är Clos des Papes, som i bra årgångar är yppersta världsklass. Kan köpas för ca 65 EUR om jag minns rätt. Dock är ju smakprofilen knappast representativ för CdP.
 

Pontus

Medlem
Hur är det med Vieux Telegraphe, i fråga om prisvärdhet och smakprofil? Typiskt CdP smakmässigt?
Smakprofilen är väl mer klassisk än modern skulle jag säga. Tror dom avstjälkar en del av druvmaterialet. Jag har bara testat två årgångar, 2009 och 2010, båda väldigt bra men inte i nivå med t ex Clos des Papes.
 

Gurto

Medlem
Lite utanför appellationen, dock väldigt nära och gallets precis som i CndP, finner man Chateau Beaucastels andravin Coudoulet de Beaucastel gjord på Mourvedre, Syrah, Grenache och Cinsault. Slår de dyrare tråk-CndPerna från t.ex. Xavier och Mont-Redon på fingrarna, enligt mig. Kan vara trevligt att få ett tips som ligger under angiven budget också tänkte jag ;)

Ser dock nu att den inte ligger på Systembolaget men går ju att köpa utomlands eller kontakta Enjoy för "privatimport" då de har den i sitt restaurangsortimentet.
 

Pontus

Medlem
Lite utanför appellationen, dock väldigt nära och gallets precis som i CndP, finner man Chateau Beaucastels andravin Coudoulet de Beaucastel gjord på Mourvedre, Syrah, Grenache och Cinsault. Slår de dyrare tråk-CndPerna från t.ex. Xavier och Mont-Redon på fingrarna, enligt mig. Kan vara trevligt att få ett tips som ligger under angiven budget också tänkte jag ;)

Ser dock nu att den inte ligger på Systembolaget men går ju att köpa utomlands eller kontakta Enjoy för "privatimport" då de har den i sitt restaurangsortimentet.
Håller med. Ett annat sånt vin är Vieille Juliennes Cote du Rhone som borde gå att få tag på via privatimport från Vinovativa.
http://www.vinovativa.se/cotes_du_rhone_lieu-dit_clavin(1).asp
 

Bror

Så lite plats, pengar och tid.. så mycket vin
Dricker 2007 Domaine Vielle Julienne och ser /känner inte riktigt storheten
 

Bror

Så lite plats, pengar och tid.. så mycket vin
Hmm, ovan vid smaknoteringar. Mörka toner. Vad jag antar vara typiskt cdp, men lite tung. Kryddig liksom. Onyanserad. Borde gilla den, men gör det inte riktigt riktigt. 87p.
 

Pontus

Medlem
Hmm, ovan vid smaknoteringar. Mörka toner. Vad jag antar vara typiskt cdp, men lite tung. Kryddig liksom. Onyanserad. Borde gilla den, men gör det inte riktigt riktigt. 87p.
Kan vara så att vinet är i den berömda tunneln, en del viner från området kan i vissa årgångar vara riktigt trista efter några år. Eller så gillar du helt enkelt inte stilen.
 
Får/kan/bör man svara på detta som part i målet (Webhandlare)? Jag provar, admin får smiska mig på fingrarna annars...
Hos Franska Vinkompaniet erbjuder vi Châteauneuf i lite olika pris och stil. Det drar ju lätt iväg i det här området men det finns en del mindre namnkunniga odlare som gör fina viner. I spannet under 300 kr har vi fastnat för Biscarelle och Pointu, två små odlare i helt olika stil. Pointu är "eldig och mustig" medan Biscarelle är mer "Charvin-style".
Går man upp lite i pris hittar vi exempelvis "La Belle Voyageuse" från Mordorée och ytterligare ett litet kliv uppåt Charvin, ett vin i en egen stil, torrt med mycket distinkt frukt och fin mineralitet. Vi hittar även Piedlong från Brunier (Vieux Telegraphe) under 400 kr-strecket, en hyllning till Grenache.
Ta gärna en titt i butiken http://www.butik.franskavinkompaniet.com/category/chteauneuf-du-pape
 
Lite utanför appellationen, dock väldigt nära och gallets precis som i CndP, finner man Chateau Beaucastels andravin Coudoulet de Beaucastel gjord på Mourvedre, Syrah, Grenache och Cinsault. Slår de dyrare tråk-CndPerna från t.ex. Xavier och Mont-Redon på fingrarna, enligt mig. Kan vara trevligt att få ett tips som ligger under angiven budget också tänkte jag ;)

Ser dock nu att den inte ligger på Systembolaget men går ju att köpa utomlands eller kontakta Enjoy för "privatimport" då de har den i sitt restaurangsortimentet.

http://www.butik.franskavinkompanie...et-de-beaucastel-ctes-du-rhne-rouge-2013-rott
 

Pontus

Medlem
Får/kan/bör man svara på detta som part i målet (Webhandlare)? Jag provar, admin får smiska mig på fingrarna annars...
Hos Franska Vinkompaniet erbjuder vi Châteauneuf i lite olika pris och stil. Det drar ju lätt iväg i det här området men det finns en del mindre namnkunniga odlare som gör fina viner. I spannet under 300 kr har vi fastnat för Biscarelle och Pointu, två små odlare i helt olika stil. Pointu är "eldig och mustig" medan Biscarelle är mer "Charvin-style".
Går man upp lite i pris hittar vi exempelvis "La Belle Voyageuse" från Mordorée och ytterligare ett litet kliv uppåt Charvin, ett vin i en egen stil, torrt med mycket distinkt frukt och fin mineralitet. Vi hittar även Piedlong från Brunier (Vieux Telegraphe) under 400 kr-strecket, en hyllning till Grenache.
Ta gärna en titt i butiken http://www.butik.franskavinkompaniet.com/category/chteauneuf-du-pape
Biscarelle besökte jag i somras. Föll för deras Les Anglaises, verkligen prisvärd.
 
Last edited:
Toppen