Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Châteauneuf-du-Pape som 40-årspresent - tips önskas

Elvis

Medlem
Min bror fyller 40 i sommar och jag skulle vilja köpa något riktigt bra rödvin till honom. Han är i början av sin "vinprovarkarriär" vilket innebär att han börjat köpa viner av andra kanaler än SS (t.ex. Franskabolaget) och på sin höjd köper han 200-300-kronorsviner. Hans favoritdistrikt är Châteauneuf-du-Pape och jag skulle vilja köpa något riktigt bra till honom. Vad rekommenderar ni? Jag har till augusti på mig så jag är inte begränsad av Systembolagets utbud.
 

Caviste

Leverantör
SV: Châteauneuf-du-Pape som 40-årspresent - tips önskas

Port?

Skämt åsido, många producenter har ju nån form av supercuvée som är omöjlig att få tag på och kostar skjortan. Pegau da Capo, Beaucastel Hommage m.fl.

De mytomspunna producenterna är ju annars Rayas och Henri Bonneau.

Shorepower kan nog rekommendera någon personlig favorit ;D
 

chambertin

Medlem
SV: Châteauneuf-du-Pape som 40-årspresent - tips önskas

Elvis skrev:
Min bror fyller 40 i sommar och jag skulle vilja köpa något riktigt bra rödvin till honom. Han är i början av sin "vinprovarkarriär" vilket innebär att han börjat köpa viner av andra kanaler än SS (t.ex. Franskabolaget) och på sin höjd köper han 200-300-kronorsviner. Hans favoritdistrikt är Châteauneuf-du-Pape och jag skulle vilja köpa något riktigt bra till honom. Vad rekommenderar ni? Jag har till augusti på mig så jag är inte begränsad av Systembolagets utbud.
Kan väl knappast rekommendera ngt annat än mina favoriter i CNDP och dom är:
Domaine de Pégau (Reservée, Laurence (da Capo har jag inte druckit), Domaine de la Janasse (Chaupin, Vieilles Vignes), Clos de Papes, Domaine Giraud (Gallimardes, Grenaches de Pierre), Domaine Paul Autard (Côte Ronde), Domaine Grand Veneur (Les Origines, Vieilles Vignes), Clos du Mont Olivet (La Cuvée du Papet), Domaine Chante Cigale (Vieilles Vignes), Château de Beaucastel, Bosquet des Papes (Chante le Merle Vieilles Vignes).

Sen är förstås Domaine St Préfert, Domaine Baroche m.fl väldigt bra men jag har bara smakat standardcuvéerna därifrån.

Vad gäller årgångar så har det ju kommit ut ganska många 2009:eek:r i år och dom är ofta ett bra köp om man inte tänkt sig att lagra väldigt länge (kommer troligen att mogna snabbare än t.ex 2007). Snart kommer 2010:eek:rn ut också (flera domäner släpper dom nu under våren) och det lilla jag provat är bland det bästa jag smakat i CNDP någonsin. 2007 är förstås helt lysande i stort sett över hela linjen av producenter men kan vara svåra att få tag på nu.
 

Jos

Medlem
SV: Châteauneuf-du-Pape som 40-årspresent - tips önskas

Om han är i början av sin karriär kanske det är lite over the top att gå på typ Beaucastel Hommage, Pegau Da Capo, Bonneau Reserve eller Speciale och liknande men kanske en klass under? Clos des Papes är ju i princip alltid bra. Plus att de har en av de snyggaste flaskorna så det är ju bra ur ett ge-bort-perspektiv ;)

Men å andra sidan är det ju brorsa som dessutom fyller 40 så du kanske borde gå på ett riktigt håll-käften vin? Beaucastel Hommage -00 som jag hade med mig på ett vinferno för en tid sedan var ju enligt min mening galet bra och topp 10 bästa viner jag druckit i alla fall...

Nu när du har tid på dig är det kanske roligast att köpa något färdiglagrat men vill du köpa för lagring så kan jag ju tipsa om Usseglios toppvin Reserve des Deux Freres som släpps på SS i morgon.
 

kayaker

Cyklist
SV: Châteauneuf-du-Pape som 40-årspresent - tips önskas

chambertin skrev:
Sen är förstås Domaine St Préfert, Domaine Baroche m.fl väldigt bra men jag har bara smakat standardcuvéerna därifrån.
Domaine St-Préfert Collection Charles Giraud 2009 är makalöst bra. Châteauneuf-du-Pape och Bourgogne i skön förening?
Den Domaine La Barroche Pure 2007 jag smakade på plats är nog annars den bästa CdP jag smakat men det råder väl minst sagt delade meningar om vad det kan bli av den framöver.

Jag skulle försöka få tag på någon klassiker, kanske någon av de som nämnts tidigare i tråden, från t.ex. 1998 eller 2000.
 
Trådskapare
Elvis

Elvis

Medlem
SV: Châteauneuf-du-Pape som 40-årspresent - tips önskas

Tack för alla bra tips!
 

Segol

Medlem
SV: Châteauneuf-du-Pape som 40-årspresent - tips önskas

Nu har du iofs redan fått massor med bra tips men jag vill dessutom puffa lite för Vieux Télégraphe, det är en av mina absoluta favoriter och har dessutom en snygg etikett :)
 

Silenos

Medlem
SV: Châteauneuf-du-Pape som 40-årspresent - tips önskas

kayaker skrev:
Domaine St-Préfert Collection Charles Giraud 2009 är makalöst bra. Châteauneuf-du-Pape och Bourgogne i skön förening

Jag har 2 flaskor av ovannämnda vin, samt lika många 'Colombis'. När kan det vara läga att hinka i sig dem mån tro, har du några erfarenheter? Det kanske skall tilläggas att jag för ett halvår sedan öppnade firmans bascuvée... den flaskan blev inte uppdrucken. Godissöt, tunn (inte slank) och spritig. Så jag utgår ifrån att jag får försöka lagra fram nåt annat än primärfrukt för att det skall bli gott, eller är bascuvéen markant sämre än de andra?
 

Jens

Medlem
SV: Châteauneuf-du-Pape som 40-årspresent - tips önskas

St prefer gillar jag riktigt mycket! -09:eek:r är sedan länge slut, går kanske att få tag på utomlands om så är fallet köp. Däremot släpps 10:eek:rna under våren någon gång och då är det väl bara till att vara på hugget. 2010 var ännu en i raden av riktigt bra årgångar i södra rhone.
Janasse chaupin 09 finns fortfarande kvar på SB och är ruskigt bra!

Angående 09:eek:r från Ch9 så börjar nog de flesta stänga ner. Sitter själv på ett batteri från från St prefer och Janasse och de får ligga still tills typ 2017. Men då hoppas jag bli rikligt belönad

Lycka till
 
SV: Châteauneuf-du-Pape som 40-årspresent - tips önskas

kayaker skrev:
Domaine St-Préfert Collection Charles Giraud 2009 är makalöst bra. Châteauneuf-du-Pape och Bourgogne i skön förening?

Jag har aldrig förstått diskussionen om att Rhone och Bourgogne har en någon likhet. Har hört det från flera och att Grenache/Syrah från sydligare breddgrader ska lika Pinot från Bourgogne har jag svårt att uppfatta

Caviste skrev:
Shorepower kan nog rekommendera någon personlig favorit ;D
Absolut, Armand Rousseau gör riktigt bra vin



Jens skrev:
St prefer gillar jag riktigt mycket! -09:eek:r är sedan länge slut, går kanske att få tag på utomlands om så är fallet köp. Däremot släpps 10:eek:rna under våren någon gång och då är det väl bara till att vara på hugget. 2010 var ännu en i raden av riktigt bra årgångar i södra rhone.
Janasse chaupin 09 finns fortfarande kvar på SB och är ruskigt bra!

Angående 09:eek:r från Ch9 så börjar nog de flesta stänga ner. Sitter själv på ett batteri från från St prefer och Janasse och de får ligga still tills typ 2017. Men då hoppas jag bli rikligt belönad

Lycka till
Välkommen till forumet Jens
 

kayaker

Cyklist
SV: Châteauneuf-du-Pape som 40-årspresent - tips önskas

shorepower skrev:
Jag har aldrig förstått diskussionen om att Rhone och Bourgogne har en någon likhet. Har hört det från flera och att Grenache/Syrah från sydligare breddgrader ska lika Pinot från Bourgogne har jag svårt att uppfatta
När det gäller t.ex. Châteauneuf-du-Pape eller någon annan väldigt heterogen appellation så går det absolut inte att hävda en sådan sak generellt. Däremot så finns det enskilda viner som kan uppvisa en klart burgundisk karaktär. Samma sak gäller f.ö. likheter med andra viner.
Jag tycker att just Domaine St-Préfert Collection Charles Giraud har tydliga burgundiska drag. Har du provat?
 

Jos

Medlem
SV: Châteauneuf-du-Pape som 40-årspresent - tips önskas

shorepower skrev:
Jag har aldrig förstått diskussionen om att Rhone och Bourgogne har en någon likhet.

Det är inte meningen eller ens möjligt att förstå allting men ge det tid så kanske det ger sig :)
 
SV: Châteauneuf-du-Pape som 40-årspresent - tips önskas

kayaker skrev:
Jag tycker att just Domaine St-Préfert Collection Charles Giraud har tydliga burgundiska drag. Har du provat?
Har inte provat just denna men samma sak sa man om exempelvis Rayas, Tyckte inte den var speciellt lik en Bourgogne utan har mer de brända drag som jag finner i Rhone och saknar den silkiga struktur som en Bourgogne har

Jos skrev:
Det är inte meningen eller ens möjligt att förstå allting men ge det tid så kanske det ger sig :)
Jag jobbar på det men är ok tillfreds med att hålla mig i den norra delen av Frankrike
 

chambertin

Medlem
SV: Châteauneuf-du-Pape som 40-årspresent - tips önskas

shorepower skrev:
Har inte provat just denna men samma sak sa man om exempelvis Rayas, Tyckte inte den var speciellt lik en Bourgogne utan har mer de brända drag som jag finner i Rhone och saknar den silkiga struktur som en Bourgogne har

Får nog hålla med shorepower där att det är extremt sällan jag råkat på några Burgundiska drag i Châteauneuf-viner.
Kanske handlar det ibland om att vissa producenter kanske vill associeras med Bourgogne p.g.a prisnivån/flärden från dom vinerna snarare än av regelrätta likheter.

De enda i Châteauneuf som för mig kanske skulle kunna påminna om Bourgogne är när dom är gjorda på väldigt mycket Grenache, har fått en ansenlig ålder och mognad och kommer från ett relativt svalt men hyfsat år.
I dom lägena kan Grenache uppvisa en fantastisk parfym och silkig frukt som inte är helt olik en mogen Bourgogne från t.ex Pommard eller Volnay.
Har druckit några Chateauneufer från -84 och -86 som var lite åt det hållet när de var +15 år.

Skulle tro att de moderna specialcuvéerna helt enkelt är för koncentrerade och kraftiga för att någonsin kunna uppvisa någon likhet med en Pinot Noir.

Vad gäller cuvéer med mycket Mourvèdre och/eller Syrah så kan jag inte tänka mig att dessa någonsin skulle kunna påminna om en Burgundisk Pinot Noir (möjligen som helt döda gamla viner då).

Jag är dock väldigt mottaglig för att bli överbevisad om de här teorierna. :)
 

Jos

Medlem
SV: Châteauneuf-du-Pape som 40-årspresent - tips önskas

chambertin skrev:
Vad gäller cuvéer med mycket Mourvèdre och/eller Syrah så kan jag inte tänka mig att dessa någonsin skulle kunna påminna om en Burgundisk Pinot Noir (möjligen som helt döda gamla viner då).

Jag är dock väldigt mottaglig för att bli överbevisad om de här teorierna. :)
Jag serverade två inbitna Bourgognenördar tillika erfarna sommelierer blint en Cote Rotie, - La Viallière -98 från Joel Champet, som de båda slogs om var någonstans i Bourgogne den kom i från....
Ett moget vin med lite mindre fruktsötma och fin elegans utan någon utpräglad syrahparfym var väl anledningen gissar jag..
 

Silenos

Medlem
SV: Châteauneuf-du-Pape som 40-årspresent - tips önskas

Jens skrev:
Angående 09:eek:r från Ch9 så börjar nog de flesta stänga ner. Sitter själv på ett batteri från från St prefer och Janasse och de får ligga still tills typ 2017. Men då hoppas jag bli rikligt belönad

Lycka till

Tack för svaret. Ytterligare fem år i flaskan och låga förväntningar får jag hoppas gör susen.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Châteauneuf-du-Pape som 40-årspresent - tips önskas

shorepower skrev:
Jag har aldrig förstått diskussionen om att Rhone och Bourgogne har en någon likhet. Har hört det från flera och att Grenache/Syrah från sydligare breddgrader ska lika Pinot från Bourgogne har jag svårt att uppfatta

En gång i tiden var det ju "comme-il faut" att förbättra viner från kända, men svalare franska regioner med viner från varmare regioner. Rhône-viner användes en hel del till detta: viner från norra Rhône till Bordeaux (Hermitage till topp-Bordeaux), och viner från södra Rhône till Bourgogne. Så i någon mån tyckte négocianterna i forna tider att Châteauneuf-du-Pape passade att blanda in i Bourgogne som något slags steroidbehandling... ;)

Så om man ställer sig skeptisk till att de är helt lika, kan man kanske se uttalandet som något som härrör från tiden då det bara fanns Bordeaux, Bourgogne och billiga skräpviner från Langedoc att välja på som jämförelseobjekt. Med den franska "världskartan" är nordrhônarna mer Bordeaux-lika och sydrhônarna mer Bourgogne-lika.

Vanan att hälla rhôneviner i annat lär i varierande utsträckning ha fortsatt åtminstone fram till appellationsreglerna infördes på 1930-talet. Det är därför alltid kul när man hittar provningsnoteringar av Bourgogne från 1910-, 1920- och 1930-talet, där man är fascinerad över hur bra vinerna fortfarande är. Jag gissar att detta i många fall inte bara beror på naturligt låga skördeuttag på den tiden, utan på att man kombinerat syrorna och "ålderselegansen" hos traditionell Bourgogne med lite extra tannin och fruktkoncentration från Châteauneuf-du-Pape eller andra sydrhônare. D.v.s. det var inte riktigt samma sak i flaskan på den tiden som det varit senare.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Châteauneuf-du-Pape som 40-årspresent - tips önskas

Chateau Palmer gjorde ett vin med 85% Bordeaux och 15% Rhone, 2004,2006,2007.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Châteauneuf-du-Pape som 40-årspresent - tips önskas

magnum skrev:
Chateau Palmer gjorde ett vin med 85% Bordeaux och 15% Rhone, 2004,2006,2007.

Vad stod det på etiketten och vad ur deras vingårdar var råvara? Var det en "Vin de Table de France"? För det kan knappast stå Bordeaux...

En Bordeaux-Rhône-blend som en "kul grej", snarare än en årgångsblend, kan ju vara ett sätt att efterlikna de gamla négociantblandningarna från forna tider, där Bordeaux "hermitagiserades".

Just 15% är den generella "toleransnivån" i Europa för att blanda in en annan druvsort och en annan årgång, utan att ange det. D.v.s. en Riesling 2009 kan ha upp till 15% av andra druvsorter och upp till 15% andra årgångar.
För franska AOC-viner krävs dock i respektive appellations bestämmelser 100% från angivet ursprung och enbart uppräknade druvsorter. Så det går inte att hälla ens 1% Syrah i en AOC Bordeaux eller 1% Rhône i en AOC Margaux, om man följer bestämmelserna. Och blotta tanken på att franska vinmakare någonsin skulle bryta mot reglerna faller ju på sin egen orimlighet. :)
 
SV: Châteauneuf-du-Pape som 40-årspresent - tips önskas

vintomas skrev:
Vad stod det på etiketten och vad ur deras vingårdar var råvara? Var det en "Vin de Table de France"? För det kan knappast stå Bordeaux...

En Bordeaux-Rhône-blend som en "kul grej", snarare än en årgångsblend, kan ju vara ett sätt att efterlikna de gamla négociantblandningarna från forna tider, där Bordeaux "hermitagiserades".

Just 15% är den generella "toleransnivån" i Europa för att blanda in en annan druvsort och en annan årgång, utan att ange det. D.v.s. en Riesling 2009 kan ha upp till 15% av andra druvsorter och upp till 15% andra årgångar.
För franska AOC-viner krävs dock i respektive appellations bestämmelser 100% från angivet ursprung och enbart uppräknade druvsorter. Så det går inte att hälla ens 1% Syrah i en AOC Bordeaux eller 1% Rhône i en AOC Margaux, om man följer bestämmelserna. Och blotta tanken på att franska vinmakare någonsin skulle bryta mot reglerna faller ju på sin egen orimlighet. :)

Palmer Cuvée XIX. Det var en non-vintage Vin de Table. Man gjorde den som en hyllning till gamla tiders Claret då man ofta blandade i lite Rhône-syrah för att få en fetare blend. Nu för tiden med lägre uttag, bättre mognadsgrad och striktare urval så behövs ju knappast det, men det var väl en kul grej ändå.

http://www.cellartracker.com/wine.asp?iWine=470097
 
Toppen