Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Checka in en låda vin?

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Är det någon som har testat att checka in en låda vin på flyget? Är i champagne och det ser ut som om köpandet kommer att överträffa drickandet mer än planerat. Resväskorna kommer inte att räcka till.12 flaskor bubbel klarar väl 23 kg, men klarar flaskorna baggagehanteringen? Går det att fixa med bubbelplast?
 

Sörplarn

Medlem
Är det någon som har testat att checka in en låda vin på flyget? Är i champagne och det ser ut som om köpandet kommer att överträffa drickandet mer än planerat. Resväskorna kommer inte att räcka till.12 flaskor bubbel klarar väl 23 kg, men klarar flaskorna baggagehanteringen? Går det att fixa med bubbelplast?

Champagne flaskor väger en del per st, gå till lokala chronopost och skicka hem i vin kartonger, övervikten kan bli dyr om du inte har någon flyg status.
Frakten hem för vinet är billig om man jämför vad flygbolagen kan pungslå dig på för övervikt.
 
Trådskapare
Patrik Sellin

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Champagne flaskor väger en del per st, gå till lokala chronopost och skicka hem i vin kartonger, övervikten kan bli dyr om du inte har någon flyg status.
Frakten hem för vinet är billig om man jämför vad flygbolagen kan pungslå dig på för övervikt.
Jag kan checka in en extra väska utan kostnad. Så ~12 flaskor är inget problem där.
 

gece

Man vänjer sig.
Är det någon som har testat att checka in en låda vin på flyget? Är i champagne och det ser ut som om köpandet kommer att överträffa drickandet mer än planerat. Resväskorna kommer inte att räcka till.12 flaskor bubbel klarar väl 23 kg, men klarar flaskorna baggagehanteringen? Går det att fixa med bubbelplast?
Har funkat för mig, med en lite köttigare låda (dvs inte tunnaste kartongen på marknaden) och ett "fragile"-klistermärke. Kan dock ej utfästa garantier :)
 

n_micke

Medlem
Har funkat för mig, med en lite köttigare låda (dvs inte tunnaste kartongen på marknaden) och ett "fragile"-klistermärke. Kan dock ej utfästa garantier :)

Klistermärkerna "Medicinsk utrustning hanteras varsamt" verkade funkade när jag skickade ömtåliga grejer, antar att det blir för dyrt för transportfirman att ha sönder de paketen på jävelskap.

Hur går det med tull/skatt när man postar till sig själv från utomriks?
 
Är det någon som har testat att checka in en låda vin på flyget? Är i champagne och det ser ut som om köpandet kommer att överträffa drickandet mer än planerat. Resväskorna kommer inte att räcka till.12 flaskor bubbel klarar väl 23 kg, men klarar flaskorna baggagehanteringen? Går det att fixa med bubbelplast?
Har checkat in en låda från Buenos Aires till USA där jag också deklarerade lådan i tullen. De amerikanska tullarna hade litet problem att leta reda på vad jag skulle betala i tull, trots mina kvitton. Till slut lät de mig bara gå igenom. Gick således helt smärtfritt och bad damen i vinaffären att paketera för flygfrakt. Bubbelplast och tjockare kartong och "fragile". Litet vid sidan om det du frågar om vill jag minnas att jag bl a fick med mig två flaskor från Pulenta Estate (2005 Gran cabernet franc XI och 2004 Gran Corte VII enligt mina anteckningar) som var riktigt trevliga.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Själv brukar jag linda in flaskorna i kläder och sedan förpacka i kartonger. Har ännu inte fått någon trasig flaska trots flitigt skeppade flaskor över Atlanten. Normen är att jag har med mig runt 10 flaskor fördelat på min och frugans resväska. Vikten brukar klara sig galant.
 

Michael_M0!

Medlem
Jag kan checka in en extra väska utan kostnad. Så ~12 flaskor är inget problem där.

Jag har lindat in flaskor i bubbelplast och tagit med hem flera gånger.
Än så länge har ingen flaska gått sönder..! Dock kanske du inte ska ta för många, och du kan blanda med andra
saker, kläder etc, som kan dämpa också.
 

sunqan

Vinös
Vinflaskor är rätt tåliga. Sist vi diskuterade detta var det visst nån som tipsade om att använda blöjor runt flaskorna (suger rätt bra).
 

Silverfux

Medlem
Jag har slutat att ta bilen ner till champagne och flyger endast nuförtiden, brukar checka in ca 50-60 flaskor per resa 1-3 gånger per år. Funkar hur bra som helst, jag har Samsonite Firelite mittenmodellen (5 st) och i den går det i 2 lådor champagne (dock inte två lådor med Bollinger med presentförpackning, fick jag lära mig förrgår) men i övrigt går de utmärkt inget övrigt emballage behövs. Vikten brukar hamna runt 23kg plus minus något kilo, inte haft några problem i incheck än. Singelflaskor, magnum, trälådor och annat har jag en väska i samma serie fast modell större som jag packar i. Brukar endast linda lite kläder och se till att flaskorna inte kan röra sig. Det man däremot ska tänka på är att värdet inte överstiger max ersättning man får av flygbolaget om väskan skulle försvinna. (Ligger runt 11-13k har jag för mig) Dumt att ha 2 lådor Cristal 08 i samma väska, bättre att sprida ut de lite :) Ingen flaska som gått sönder än, har även transporterat en del stilla viner från USA på samma sätt utan problem. Är alltid lite kul att komma till incheck och checka in 7-8 kollin på mellan 150-175kg :) Kom hem från champagne igår med 64 flaskor, varav 4 stilla viner och 2 magnum :)
 

Silverfux

Medlem
7-8 kollin!!! :eek::eek::eek::eek: Kom nu inte med massa dumma idéer som ställer till ännu mer problem för köpstoppet än vanligt!
Jodå! Köpstoppet åkte som vanligt rakt ut genom fönstret . Håller dessutom på att övergå från lagringskylar till ett lagringsrum, varpå det nu står lådor med champagne i köket, vardagsrummet och lådorna från senaste resan hamnade i hallen :)
 
Trådskapare
Patrik Sellin

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Jag har slutat att ta bilen ner till champagne och flyger endast nuförtiden, brukar checka in ca 50-60 flaskor per resa 1-3 gånger per år. Funkar hur bra som helst, jag har Samsonite Firelite mittenmodellen (5 st) och i den går det i 2 lådor champagne (dock inte två lådor med Bollinger med presentförpackning, fick jag lära mig förrgår) men i övrigt går de utmärkt inget övrigt emballage behövs. Vikten brukar hamna runt 23kg plus minus något kilo, inte haft några problem i incheck än. Singelflaskor, magnum, trälådor och annat har jag en väska i samma serie fast modell större som jag packar i. Brukar endast linda lite kläder och se till att flaskorna inte kan röra sig. Det man däremot ska tänka på är att värdet inte överstiger max ersättning man får av flygbolaget om väskan skulle försvinna. (Ligger runt 11-13k har jag för mig) Dumt att ha 2 lådor Cristal 08 i samma väska, bättre att sprida ut de lite :) Ingen flaska som gått sönder än, har även transporterat en del stilla viner från USA på samma sätt utan problem. Är alltid lite kul att komma till incheck och checka in 7-8 kollin på mellan 150-175kg :) Kom hem från champagne igår med 64 flaskor, varav 4 stilla viner och 2 magnum :)

Det här är ett av de mest konstruktiva och intelligenta inlägg jag någonsin har läst på det här forumet (och på webben generellt). Helt onödigt med bilsemester i Europa. Det här är mycket snabbare och säkert mycket billigare också.
 

Thirsty

Smygnykterist
Klimatperspektiv?
Att inte dricka Champagne alls eller annat vin såklart. Undrar om Greta kommer dricka vin när hon har åldern inne (eller nalla på flaskan innan dess)? :rolleyes:
Absolut inte dricka något från andra sidan jordklotet. Champagne är semi närproducerat. ;)
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Att inte dricka Champagne alls eller annat vin såklart. Undrar om Greta kommer dricka vin när hon har åldern inne (eller nalla på flaskan innan dess)? :rolleyes:
Absolut inte dricka något från andra sidan jordklotet. Champagne är semi närproducerat. ;)
Kanske borde MP föreslå att husbehovsbränningen åter legaliseras, så svenska folket ges utökade möjligheter avseende närproducerade alkoholdrycker? :rolleyes:
 

Wintermute

Medlem
Klimatperspektiv?
https://fcrn.org.uk/research-library/climate-impact-alcohol-consumption-sweden
http://www.utslappsratt.se/berakna-utslapp/berakning-av-utslapp-fran-bilar/
En genomsnittlig liter vin (köpt på bolaget) har ett CO-avtryck på 2,16 kg; varav ~0,3 kg kommer från transport. Med en medelstor bil kan du köra 1,6 km med den mängden CO-utsläpp. Sannolikt behöver du köpa några lådor i taget för att transporten från bolaget till hemmet inte skall bli helt dominerande.

På samma sätt minskar klimatbelastningen per flaska om man t ex tar med sig 64 flaskor i taget från Champagne, i stället för en.
 

Trydebull

Medlem
Är det någon som har testat att checka in en låda vin på flyget? Är i champagne och det ser ut som om köpandet kommer att överträffa drickandet mer än planerat. Resväskorna kommer inte att räcka till.12 flaskor bubbel klarar väl 23 kg, men klarar flaskorna baggagehanteringen? Går det att fixa med bubbelplast?
Jag har alltid en (minst) sex-box i frigolit när jag reser utomlands. Låter kanske löjligt men jag brukar ofta få användning för den. Ibland, om det är bra lådor, packar jag inte över och det funkar utmärkt. Köper jag enstaka flaskor eller om det är sköra lådor så åker de i min frigolitbox.

Så ja, jag har ALDRIG haft några problem att checka in flaskor eller att få hem demni utmärkt skick. Säkert minst 50 empiriska studier.
 

Pontus

Medlem
https://fcrn.org.uk/research-library/climate-impact-alcohol-consumption-sweden
http://www.utslappsratt.se/berakna-utslapp/berakning-av-utslapp-fran-bilar/
En genomsnittlig liter vin (köpt på bolaget) har ett CO-avtryck på 2,16 kg; varav ~0,3 kg kommer från transport. Med en medelstor bil kan du köra 1,6 km med den mängden CO-utsläpp. Sannolikt behöver du köpa några lådor i taget för att transporten från bolaget till hemmet inte skall bli helt dominerande.

På samma sätt minskar klimatbelastningen per flaska om man t ex tar med sig 64 flaskor i taget från Champagne, i stället för en.
Jo, men det finns ju alternativ till flyget, vilket i detta fall var själva kärnfrågan.
 

Wintermute

Medlem
Jo, men det finns ju alternativ till flyget, vilket i detta fall var själva kärnfrågan.
Så är det naturligtvis. Om uppgiften är att välja ut, köpa och få hem t ex 64 flaskor champagne, är det förmodligen miljösnyggast att ta tåget.
Om uppgiften är att göra Champagne på en helg, kan man lika gärna ta med sig 64 flaskor hem på flyget. Det påverkar troligen inte miljöbelastningen så mycket.
 
Toppen