Checka in en låda vin?

Diskussion i 'Resor' startad av Patrik Sellin, 8 juli 2019.

1. Patrik Sellin

Patrik Sellin fd Innertällmo Bryggeri Provningsskribent

Är det någon som har testat att checka in en låda vin på flyget? Är i champagne och det ser ut som om köpandet kommer att överträffa drickandet mer än planerat. Resväskorna kommer inte att räcka till.12 flaskor bubbel klarar väl 23 kg, men klarar flaskorna baggagehanteringen? Går det att fixa med bubbelplast?

n_micke gillar detta.
  2. Sörplarn

Sörplarn Medlem

Champagne flaskor väger en del per st, gå till lokala chronopost och skicka hem i vin kartonger, övervikten kan bli dyr om du inte har någon flyg status.
    Frakten hem för vinet är billig om man jämför vad flygbolagen kan pungslå dig på för övervikt.

Pontus, Patrik Sellin och n_micke gillar detta.
  3. Patrik Sellin

Patrik Sellin fd Innertällmo Bryggeri Provningsskribent

Jag kan checka in en extra väska utan kostnad. Så ~12 flaskor är inget problem där.

4. gece

gece Man vänjer sig.

Har funkat för mig, med en lite köttigare låda (dvs inte tunnaste kartongen på marknaden) och ett "fragile"-klistermärke. Kan dock ej utfästa garantier :)

Patrik Sellin gillar detta.
  5. n_micke

n_micke Medlem

Klistermärkerna "Medicinsk utrustning hanteras varsamt" verkade funkade när jag skickade ömtåliga grejer, antar att det blir för dyrt för transportfirman att ha sönder de paketen på jävelskap.

Hur går det med tull/skatt när man postar till sig själv från utomriks?

Patrik Sellin gillar detta.
  6. Omar Khayyam

Omar Khayyam Medlem

Har checkat in en låda från Buenos Aires till USA där jag också deklarerade lådan i tullen. De amerikanska tullarna hade litet problem att leta reda på vad jag skulle betala i tull, trots mina kvitton. Till slut lät de mig bara gå igenom. Gick således helt smärtfritt och bad damen i vinaffären att paketera för flygfrakt. Bubbelplast och tjockare kartong och "fragile". Litet vid sidan om det du frågar om vill jag minnas att jag bl a fick med mig två flaskor från Pulenta Estate (2005 Gran cabernet franc XI och 2004 Gran Corte VII enligt mina anteckningar) som var riktigt trevliga.

7. Mattias Schyberg

Mattias Schyberg Administratör

Själv brukar jag linda in flaskorna i kläder och sedan förpacka i kartonger. Har ännu inte fått någon trasig flaska trots flitigt skeppade flaskor över Atlanten. Normen är att jag har med mig runt 10 flaskor fördelat på min och frugans resväska. Vikten brukar klara sig galant.

8. M0!

M0! Medlem

Jag har lindat in flaskor i bubbelplast och tagit med hem flera gånger.
    Än så länge har ingen flaska gått sönder..! Dock kanske du inte ska ta för många, och du kan blanda med andra
    saker, kläder etc, som kan dämpa också.

9. sunqan

sunqan Vinös

Vinflaskor är rätt tåliga. Sist vi diskuterade detta var det visst nån som tipsade om att använda blöjor runt flaskorna (suger rätt bra).

Carinasomm gillar detta.
  10. Silverfux

Silverfux Medlem

Jag har slutat att ta bilen ner till champagne och flyger endast nuförtiden, brukar checka in ca 50-60 flaskor per resa 1-3 gånger per år. Funkar hur bra som helst, jag har Samsonite Firelite mittenmodellen (5 st) och i den går det i 2 lådor champagne (dock inte två lådor med Bollinger med presentförpackning, fick jag lära mig förrgår) men i övrigt går de utmärkt inget övrigt emballage behövs. Vikten brukar hamna runt 23kg plus minus något kilo, inte haft några problem i incheck än. Singelflaskor, magnum, trälådor och annat har jag en väska i samma serie fast modell större som jag packar i. Brukar endast linda lite kläder och se till att flaskorna inte kan röra sig. Det man däremot ska tänka på är att värdet inte överstiger max ersättning man får av flygbolaget om väskan skulle försvinna. (Ligger runt 11-13k har jag för mig) Dumt att ha 2 lådor Cristal 08 i samma väska, bättre att sprida ut de lite :) Ingen flaska som gått sönder än, har även transporterat en del stilla viner från USA på samma sätt utan problem. Är alltid lite kul att komma till incheck och checka in 7-8 kollin på mellan 150-175kg :) Kom hem från champagne igår med 64 flaskor, varav 4 stilla viner och 2 magnum :)

jrick, Mats, Carinasomm och 7 andra gillar detta.
  11. vintomas

vintomas Bloggare

7-8 kollin!!! :eek::eek::eek::eek: Kom nu inte med massa dumma idéer som ställer till ännu mer problem för köpstoppet än vanligt!

JonasBo, Carinasomm och hobbydrickare gillar detta.
  12. Silverfux

Silverfux Medlem

Jodå! Köpstoppet åkte som vanligt rakt ut genom fönstret . Håller dessutom på att övergå från lagringskylar till ett lagringsrum, varpå det nu står lådor med champagne i köket, vardagsrummet och lådorna från senaste resan hamnade i hallen :)

jrick gillar detta.

Dela sidan