Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Chilensk Merlot är helt unik DNA-mässigt

Vino fino

Medlem
@vininfo.nu har uppdaterat sin blogg med följande information: http://vininfo.wordpress.com/2014/03/04/merlot-≠-merlot/

Merlot från Chile verkar alltså skilja sig i så hög grad (DNA-mässigt) jämfört med Merlot i Frankrike att de numera bör ses som mer eller mindre helt olika druvor. Har de olika arom- och smakkaraktär också tro, eller är det irrelevant?

Det där med tycke och smak…. men nog tycker jag (efter en hel del träning) att det är hyfsat enkelt att skilja ut en chilensk Merlot från en fransk.

Icke att förglömma så var det först på 90-talet som chilenska vinmakare insåg att en stor del av de rankor i vingården som de trodde var Merlot, och hade sålt som Merlot, i själva verket var Carmenere. Den relativa lättheten att förväxla dessa två säger en del om hur chilensk Merlot drar åt Carmenere-hållet: mycket mer parfymerad, mer gräslig, mer kryddig. Fransk Merlot har mer kaffe, körsbär, och sandelträ.

Det är i alla fall min erfarenhet. Därmed inte sagt att jag visste att det bara var 64% likhet mellan klonerna… där ser man vad phylloxera har påverkat världens vinutveckling.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Det där med tycke och smak…. men nog tycker jag (efter en hel del träning) att det är hyfsat enkelt att skilja ut en chilensk Merlot från en fransk.

Icke att förglömma så var det först på 90-talet som chilenska vinmakare insåg att en stor del av de rankor i vingården som de trodde var Merlot, och hade sålt som Merlot, i själva verket var Carmenere. Den relativa lättheten att förväxla dessa två säger en del om hur chilensk Merlot drar åt Carmenere-hållet: mycket mer parfymerad, mer gräslig, mer kryddig. Fransk Merlot har mer kaffe, körsbär, och sandelträ.

Det är i alla fall min erfarenhet. Därmed inte sagt att jag visste att det var 64% skillnad mellan klonerna… där ser man vad phylloxera har påverkat världens vinutveckling.
Visst, generellt är det lätt att skilja Chile och Frankrike åt oavsett druva, men kanske mest på grund av "terroir" och vinmakarfilosofi. Jag har dock ingen koll på vad som påverkar mest här. Om Chilensk Merlot odlas i Bordeaux, kan man då skilja på den och den inhemska varianten? Troligtvis inte, men det hade varit kul att veta. :)
 

Vino fino

Medlem
Visst, generellt är det lätt att skilja Chile och Frankrike åt oavsett druva, men kanske mest på grund av "terroir" och vinmakarfilosofi. Jag har dock ingen koll på vad som påverkar mest här. Om Chilensk Merlot odlas i Bordeaux, kan man då skilja på den och den inhemska varianten? Troligtvis inte, men det hade varit kul att veta. :)
Om någon skulle försöka sig på att ta med sig en oympad chilensk stock genom tullen och klara sig så pass att den slank ner i jorden så kanske vi skulle få ett nytt lokalt utbrott av phylloxera i Bdx….

Jag tror stenhårt på att man känner skillnaden på pre-phylloxera-stockars viner och de nordamerikanska varianterna vi nu ympar i Europa. Så svaret på din fråga: om man ympade chilenska skott på Bdx-stockar, skulle man känna stor skillnad? Antagligen en del. Men inte så mycket skillnad som man känner nu, när man jämför mellan viner gjorda från chilenska orginalstockar med hela rankan intakt och viner gjorda på franska Merlot-skott ympade på amerikanska stockar (vilket är det som används i Bdx).
 

vininfo.nu

Medlem
Vet inte om ngn lyckats visa att det är direkt ngn skillnad på en och samma druva (om förutsättningarna annars varit lika) som odlats på "egna" eller "andras" "fötter". Borde kunna finnas viner från exempelvis Mosel där detta går att testa. Har en CF från Loire, eller snarare två, där den ena är ympad och den andra inte... Men man kan ju bli lurad av exempelvis flaskvariation när man bara har två viner...
 

Vino fino

Medlem
Borde gå att kolla enkelt i Champagne. Vi har ju Bollinger VVF som borde kunna jämföras med ympad Pinot Noir från någon granngård med väldigt likt mikroklimat.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Vet inte om ngn lyckats visa att det är direkt ngn skillnad på en och samma druva (om förutsättningarna annars varit lika) som odlats på "egna" eller "andras" "fötter". Borde kunna finnas viner från exempelvis Mosel där detta går att testa. Har en CF från Loire, eller snarare två, där den ena är ympad och den andra inte... Men man kan ju bli lurad av exempelvis flaskvariation när man bara har två viner...
I Champagne (jag tror det var hos Chartogne-Taillet) har jag hört att druvor från oympade stockar mognar lite snabbare, d.v.s. att ympen skulle strypa näringstillförseln en smula, och därför behöver plättar med oympade stockar hållas ett extra öga på. Ryktet från vinlus-tiden eller strax efter om att oympade stockar gav bättre viner kan ju helt enkelt bero på att gamla stockar ersattes med unga just vid konverteringen till ympade stockar.
 
Visst, generellt är det lätt att skilja Chile och Frankrike åt oavsett druva, men kanske mest på grund av "terroir" och vinmakarfilosofi. Jag har dock ingen koll på vad som påverkar mest här. Om Chilensk Merlot odlas i Bordeaux, kan man då skilja på den och den inhemska varianten? Troligtvis inte, men det hade varit kul att veta. :)
Intressant frågeställning. För mig är rött vin från Chile synonymt med svartvinbärssaft med några ytterst få undantag. Värst blir det när man ekar svartvinbärssaften till absurdum, läs Montes. Skulle som sagt vara intressant om det blev samma resultat om man tog stockar från Chile och planterade dem var som helst annars. Detsamma gäller ju Sydafrika och den kraftigt rökiga tonen de flesta av vinerna får därifrån.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Intressant frågeställning. För mig är rött vin från Chile synonymt med svartvinbärssaft med några ytterst få undantag. Värst blir det när man ekar svartvinbärssaften till absurdum, läs Montes. Skulle som sagt vara intressant om det blev samma resultat om man tog stockar från Chile och planterade dem var som helst annars. Detsamma gäller ju Sydafrika och den kraftigt rökiga tonen de flesta av vinerna får därifrån.
Sydafrikanska röda utan rök är som en Bordeaux utan brett; det funkar utmärkt men saknar det lilla extra som får tungan att krulla sig. ;) Vad tonen beror på tvistar de lärda om (många bäckar små verkar det som). När det gäller Chile och Cab (samt Merlot, och Carmenere) så har även jag lite problem med den vanligtvis överdrivna svartavinbärstonen. Tror mig ha läst/hört någonstans att den jäst som används är väldigt bidragande (?), men jag håller mig borta från diskussioner där jag saknar koll...
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Det där med tycke och smak…. men nog tycker jag (efter en hel del träning) att det är hyfsat enkelt att skilja ut en chilensk Merlot från en fransk.

Har du enligt svensk tradition tränat på skillnaderna oblint eller har du gått mer vetenskapligt tillväga?
 

ChristianB

DipWSET
Jag har alltid fått höra att det är Cabernet Franc och Carmenere som man blandade ihop i Chile? Om jag inte minns helt fel så var det i Oz Clarke's bok "Druvan bakom vinet" som påtalade den här förvirringen, på samma sätt som att mycket av Chiles Sauvignon Blanc från början var Sauvignonasse.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Jag har alltid fått höra att det är Cabernet Franc och Carmenere som man blandade ihop i Chile? Om jag inte minns helt fel så var det i Oz Clarke's bok "Druvan bakom vinet" som påtalade den här förvirringen, på samma sätt som att mycket av Chiles Sauvignon Blanc från början var Sauvignonasse.
Nej, det skall i detta fall handla om Merlot och Inte Cabernet Franc, men jag har haft fel förr. :)
 
Last edited:

vininfo.nu

Medlem
Carmenere förväxlades med Cabernet Franc i Italien medan förväxlingen i Chile var just med Merlot.

"This cultivar was probably distributed from the Bordeaux region to other countries before Phylloxera, but information about its spread was very poor until recently. In Italy it is sometimes mixed and confused with 'Cabernet franc' and it was recently re-discovered in Chile, where it used to be planted together with 'Merlot'. At present there are 6,849 ha planted in Chile (SAG 2005), most if not all coming from the same material introduced by the end of XIX century. Its relation with the few hectares remaining in France is unknown."
["Limited genetic diversity among clones of red wine cultivar 'Carmenère' as revealed by microsatellite and AFLP markers", Vitis 46 (4), 174–180 (2007)]

"Vines in the Chilean vineyards matched the DNA profiles of either Merlot or Carmenère, consistent with prior visual identification of these vines."
[Hinrichen et al, 2001: "Distinguishing ‘Carmenèe’ from similar varieties by DNA typing", Amer. J. Enol. Vitic., 52, 396-399.]


Läs även Wikipedia:
http://en.wikipedia.org/wiki/Carménère
 
Last edited:

Vino fino

Medlem
Har du enligt svensk tradition tränat på skillnaderna oblint eller har du gått mer vetenskapligt tillväga?
Själva träningen har som för de flesta av oss varit blandat blind och oblind, men det officiella provandet har i osvensk anda varit blint. Ex matchningar om 5/10 och 5/40. (Chi vs Fra, Chi vs RotW).

Skall tilläggas att jag både provat i såna matchningar där chilenare valt exemplaren ("hemmadomare") och matchningar som varit mer "neutrala", med ungefär samma resultat.

Sen kan man ju anse, med viss rätt, att man utvecklar en känsla för hemmasmaker när man snöat in på ett visst område / en viss stil. Då blir det lätt att känna igen vissa saker. Men den jävigheten är svår att komma undan i vinvärlden--- jag tror alla av oss smittas av den med tiden.
 

ChristianB

DipWSET
Carmenere förväxlades med Cabernet Franc i Italien medan förväxlingen i Chile var just med Merlot.

"This cultivar was probably distributed from the Bordeaux region to other countries before Phylloxera, but information about its spread was very poor until recently. In Italy it is sometimes mixed and confused with 'Cabernet franc' and it was recently re-discovered in Chile, where it used to be planted together with 'Merlot'. At present there are 6,849 ha planted in Chile (SAG 2005), most if not all coming from the same material introduced by the end of XIX century. Its relation with the few hectares remaining in France is unknown."
["Limited genetic diversity among clones of red wine cultivar 'Carmenère' as revealed by microsatellite and AFLP markers", Vitis 46 (4), 174–180 (2007)]

"Vines in the Chilean vineyards matched the DNA profiles of either Merlot or Carmenère, consistent with prior visual identification of these vines."
[Hinrichen et al, 2001: "Distinguishing ‘Carmenèe’ from similar varieties by DNA typing", Amer. J. Enol. Vitic., 52, 396-399.]


Läs även Wikipedia:
http://en.wikipedia.org/wiki/Carménère
Tack och bock! :) Man lär sig verkligen något nytt varje dag!
 
Toppen