Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Climadiff/Avintage

kayaker

Cyklist
SV: Climadiff/Avintage

Anders Landström skrev:
Såg att nu även en svenskt företag www.vinkylen.se har börjat sälja Climadiff. Vet inte hur priserna står sig mot de franska leverantörerna eller om någon har erfarenhet av dem.
Betydligt högre priser och utbudet ska vi inte tala om... ;)
 

Speedo77

Medlem
SV: Climadiff/Avintage

bjorno skrev:
Jag betalade 199 eur...

/Björn

Samma här, jag betalade också € 199 i frakt.

Kan tillägga att skåpet var fraktskadat vid leverans, men Ma cave a vin skötte utbytet prickfritt och numera har jag ett helt och fint skåp där hemma... :)
 

Keen

slan
SV: Climadiff/Avintage

Vilket skåp köpte du? Är i behov av ett större skåp då mitt bara rymmer 40 flaskor.
 

Speedo77

Medlem
SV: Climadiff/Avintage

Keen skrev:
Vilket skåp köpte du? Är i behov av ett större skåp då mitt bara rymmer 40 flaskor.

Jag köpte ett ArteVino-skåp (inte Climadiff/Avintage) som rymmer ca 180 flaskor. Ser helt OK ut, verkar göra sitt jobb. :)
 

Keen

slan
SV: Climadiff/Avintage

Speedo77 skrev:
Jag köpte ett ArteVino-skåp (inte Climadiff/Avintage) som rymmer ca 180 flaskor. Ser helt OK ut, verkar göra sitt jobb. :)


Fint, var lite sugen på ett sådant också. Med glasdörr?
 

Tristanqx

Medlem
SV: Climadiff/Avintage

Ni som har dessa vinskåp, Hur är ljudnivån?
Valde själv Dometic för jag kan inte med surrandet från de andra skåpen jag tittade på.
 

Speedo77

Medlem
SV: Climadiff/Avintage

Tristanqx skrev:
Ni som har dessa vinskåp, Hur är ljudnivån?
Valde själv Dometic för jag kan inte med surrandet från de andra skåpen jag tittade på.

Surrandet är knappt märkbart, jag störs inte det minsta. Jag antog nästan att det skulle låta mer, så jag är mycket nöjd.
 

Sundbom

Medlem
SV: Climadiff/Avintage

Är rätt ny i mitt vinintresse. Funderar som bäst hur jag ska lösa lagringsbiten. Har eg. tre alternativ:

1. Köpa vinlagringsskåp. En kompis har ett Dometic. Men är inte helt frälst.

2. Bygga ett vinlagringsrum i det nuvarande kontoret.

3. Bygga en vinkällare i en av jordkällarna som finns på tomten.

Svåra val. Bara att fortsätta kika på alternativen!
 

Silenos

Medlem
SV: Climadiff/Avintage

Sundbom skrev:
Är rätt ny i mitt vinintresse. Funderar som bäst hur jag ska lösa lagringsbiten. Har eg. tre alternativ:

1. Köpa vinlagringsskåp. En kompis har ett Dometic. Men är inte helt frälst.

2. Bygga ett vinlagringsrum i det nuvarande kontoret.

3. Bygga en vinkällare i en av jordkällarna som finns på tomten.

Svåra val. Bara att fortsätta kika på alternativen!

Hade jag själv haft möjlighet att bygga eget lagringsuttrymme hemma, så vore det det solklara valet. Men det hela hänger ju lite på hur viktigt du tror att det här med vin, och lagring av vin, kommer att bli för dig. Om man endast har behov för att förvara en mängd av olika vintyper hemma för ganska snar konsumtion så behöver du inte speciellt mycket utrymme. I så fall kanske ett mindre (50-100 fl.), billigt, lagringsskåp kan vara av intresse. Om du däremot hyser funderingar på att börja lagra vin till mogenhet, ja då kan du i princip inte ha för mycket lagringsplats.

Stora lagringsskåp känns för mig som något av en mindre lyckad kompromiss. Bor man i lägenhet så kan det ju dock tyvärr vara den enda lösningen. Det största problemet är att de ofta är snordyra. Av någon outgrundlig anledning tycker tillverkarna att det är rimligt att ett modifierat kylskåp med lite lull-lull i form av hyllor m.m. ska kosta ca 3-5ggr så mycket som grundprodukten. Sedan så är de ändå "alltid" för små för att man på riktigt ska kunna skaffa sig en rullande tillgång av mogna viner. Att köpa lådvis är bara att glömma.

Så om du är ganska säker på att intresset kommer bestå så tycker jag absolut du ska utnyttja det faktum att du redan har ett utmärkt grundstomme i form av jordkällare på tomten. Det låter som ett drömsenario och med lite tur så behöver du inte modifiera den allt för mycket. En rejäl dörr som håller svalkan inne och tjuvar ute, lite hyllor, och sedan är du i hamn. Kanske ett litet oljedrivet element för perioden december-mars också är förnuftigt. Detta förutsätter ju att temperaturen är låg och stabil* även under sommarmånaderna. Ska man börja fixa med aktiv kylning så kommer det såklart kosta mer, samtidigt som det inte blir underhållsfritt. Då blir projektet större.

Att kunna lägga undan lådvis med billiga lagringsviner (t.ex. Produttoris standardbarbaresco) är det jag själv saknar mest med min egen skåplagringslösning (som tyvärr är nödvändig). Det finns helt enkelt inte plats att köpa, säg 24 fl. av nämda barbaresco, och sedan dricka dem i maklig takt under en tjugoårsperiod. Varje hyllplats är för viktigt och därför blir det gärna så att något en smula mer exklusivt får den platsen, tyvärr.



*Tillräckligt låg och stabil. Vissa nöjer sig inte med mindre än att källaren jämt håller prick 12°C, medan andra intar en mer avspännd hållning och tycker det duger med 8-16°C med långsamma förändringar under året. Jag tror jag själv hade nöjt mig med det senare.
 
SV: Climadiff/Avintage

Silenos skrev:
Hade jag själv haft möjlighet att bygga eget lagringsuttrymme hemma, så vore det det solklara valet. Men det hela hänger ju lite på hur viktigt du tror att det här med vin, och lagring av vin, kommer att bli för dig. Om man endast har behov för att förvara en mängd av olika vintyper hemma för ganska snar konsumtion så behöver du inte speciellt mycket utrymme. I så fall kanske ett mindre (50-100 fl.), billigt, lagringsskåp kan vara av intresse. Om du däremot hyser funderingar på att börja lagra vin till mogenhet, ja då kan du i princip inte ha för mycket lagringsplats.

Stora lagringsskåp känns för mig som något av en mindre lyckad kompromiss. Bor man i lägenhet så kan det ju dock tyvärr vara den enda lösningen. Det största problemet är att de ofta är snordyra. Av någon outgrundlig anledning tycker tillverkarna att det är rimligt att ett modifierat kylskåp med lite lull-lull i form av hyllor m.m. ska kosta ca 3-5ggr så mycket som grundprodukten. Sedan så är de ändå "alltid" för små för att man på riktigt ska kunna skaffa sig en rullande tillgång av mogna viner. Att köpa lådvis är bara att glömma.

Så om du är ganska säker på att intresset kommer bestå så tycker jag absolut du ska utnyttja det faktum att du redan har ett utmärkt grundstomme i form av jordkällare på tomten. Det låter som ett drömsenario och med lite tur så behöver du inte modifiera den allt för mycket. En rejäl dörr som håller svalkan inne och tjuvar ute, lite hyllor, och sedan är du i hamn. Kanske ett litet oljedrivet element för perioden december-mars också är förnuftigt. Detta förutsätter ju att temperaturen är låg och stabil* även under sommarmånaderna. Ska man börja fixa med aktiv kylning så kommer det såklart kosta mer, samtidigt som det inte blir underhållsfritt. Då blir projektet större.

Att kunna lägga undan lådvis med billiga lagringsviner (t.ex. Produttoris standardbarbaresco) är det jag själv saknar mest med min egen skåplagringslösning (som tyvärr är nödvändig). Det finns helt enkelt inte plats att köpa, säg 24 fl. av nämda barbaresco, och sedan dricka dem i maklig takt under en tjugoårsperiod. Varje hyllplats är för viktigt och därför blir det gärna så att något en smula mer exklusivt får den platsen, tyvärr.



*Tillräckligt låg och stabil. Vissa nöjer sig inte med mindre än att källaren jämt håller prick 12°C, medan andra intar en mer avspännd hållning och tycker det duger med 8-16°C med långsamma förändringar under året. Jag tror jag själv hade nöjt mig med det senare.

Bra skrivet. Att ha för litet utrymme är alltid ett problem. Inte bara för att man prioriterar plats endast för exklusiva viner som oftast ska lagras +10 år utan också för att allt trycks ihop, det blir ett jobb att hitta flaskorna man vill dricka och man förlorar översikten.

Ett alternativ om man har viner som ska lagras väldigt länge är att lägga in dem på lådförvaring, iallafall om man bor i Stockholm eller Göteborg där sådan möjligheter finns. Då kan man bättre leva med lite variation i temperatur som enligt min mening inte har så stor betydelse på kort och medellång sikt men om vi pratar viner som ska ligga 15-20 år så har det absolut påverkan
 

Erica L

Medlem
SV: Climadiff/Avintage

Jag MÅSTE verkligen bestämma mig för ett vinskåp och via den här tråden hamnade jag på Ma Cave a Vin. Har länge tittat på Climadiff men även funderat på svenska Dometic pga att jag inte har dörr mellan sovrum och där skåpet ska stå. Mycket ljudkänslig. Behöver inte två klimatzoner men de skåp som är gjorda för långtidsförvaring har oftast solid dörr (vill ha glas) och inte så många hyllplan.

Vad tror ni om den här? Alternativ?

http://www.ma-cave-a-vin.fr/art,1799,cave-a-vin-de-service-2-temperatures.htm
 

Erica L

Medlem
SV: Climadiff/Avintage

Det blev den här! http://www.ma-cave-a-vin.fr/art,1834,cave-a-vin-mono-temperature-de-vieillissement-ou-de-service-2-clayettes-coulissantes-offertes.htm Tittade länge på ArteVino men läste på några franska sajter och de verkade ändå ha mer problem än Avintage (Climadiffs finaste range). Dessutom mycket lägre energiförbrukning och ändå lägre ljudnivå. Med specialpris just idag (-20%) och 199 € frakt samt en löjligt låg eurokurs blir det ca 17500 ink transport och moms. Nu återstår bara problemet att få åbäket upp för fyra trappor utan hiss...
 

perpro

Medlem
SV: Climadiff/Avintage

Erica L skrev:
Det blev den här! http://www.ma-cave-a-vin.fr/art,1834,cave-a-vin-mono-temperature-de-vieillissement-ou-de-service-2-clayettes-coulissantes-offertes.htm Tittade länge på ArteVino men läste på några franska sajter och de verkade ändå ha mer problem än Avintage (Climadiffs finaste range). Dessutom mycket lägre energiförbrukning och ändå lägre ljudnivå. Med specialpris just idag (-20%) och 199 € frakt samt en löjligt låg eurokurs blir det ca 17500 ink transport och moms. Nu återstår bara problemet att få åbäket upp för fyra trappor utan hiss...

Kul! Du kan väl posta dina erfarenheter när du fått allting på plats. Jag är nyfiken på luftfuktigheten på en riktig vinkyl vs mitt kompressorbasersde skåp. Jag funderar på att byta (om jag inte bygger en riktig källare under balkongen)

Skickat från min GT-P7510 via Tapatalk 2
 
Toppen