Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Clos du Mesnil komplett vertikal

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Vi är flera som fick mersmak av senaste historiska GC-provningen så nu planeras en komplett (15 årgångar) Krug Clos du Mesnil provning i Göteborg till våren förslagsvis april. Sonderar nu terrängen här på forumet för att se intresset (läs ekonomi :eek:) för en sådan provning. De flesta flaskor finns redan och de sista är på ingående.

Siktar som vanligt på 8-10 deltagare och det kommer kosta som drygt en Ambonnay...

Årgångar:
1979
1980
1981
1982
1983
1985
1986
1988
1989
1990
1992
1995
1996
1998
2000
(2002?)

Ni som är seriöst intresserade kan väl anmäla er här och nämna om ni har eventuella flaskor som inköp.

Hoppas vi ses! 8)
 
SV: Clos du Mesnil komplett vertikal

Det låter intressant. Har en provning troligen i april men det lär väl att gå att finna en tid. Ska kolla lite med flaskor.
 

SUPRA

Bäst
SV: Clos du Mesnil komplett vertikal

Ojoj....

Jag är inte helt 100%, men tror jag har 2 st 1988 och 2 st 1980.

Har bara druckit 1981 tidigare.

Bra initiativ. Jag är intresserad beroende på förutsättningarna. 8)


När kör vi Clos d'Ambonnay? ;D

http://www.finewines.se/vin/foton-krug-clos-d'ambonnay-1995/

CdA-04-Large.jpg
 

Jos

Medlem
SV: Clos du Mesnil komplett vertikal

Drygt 20K per gubbe alltså. Låter saftigt om det nu är 10 pers. Jag kanske har missförstått men om jag skulle ge mig ut och köpa alla flaskorna nu så gissar jag på att det inte skulle vara några större problem att få tag på flaskorna för i snitt 8k styck för 14 av dom men kanske 20k för -79an. Det blir ju cirka 130k för alla 15 flaskorna.

Är det en kommersiell provning eller har jag fattat fel? Eller några som planerar att dricka "gratis"? ;)
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
SV: Clos du Mesnil komplett vertikal

De va ju drygt som en ambonnay, sen kanske dom inte blir 10 st jööö :-*
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
SV: Clos du Mesnil komplett vertikal

Jos skrev:
Drygt 20K per gubbe alltså. Låter saftigt om det nu är 10 pers. Jag kanske har missförstått men om jag skulle ge mig ut och köpa alla flaskorna nu så gissar jag på att det inte skulle vara några större problem att få tag på flaskorna för i snitt 8k styck för 14 av dom men kanske 20k för -79an. Det blir ju cirka 130k för alla 15 flaskorna.

Är det en kommersiell provning eller har jag fattat fel? Eller några som planerar att dricka "gratis"? ;)

Det är ingen kommersiell provning! Som du räknar låter det väldigt saftigt. Du verkar ha hittat bra pris på CdM men räknat på svenska agentens CdA pris, samma agent som tar 2600 för Krug rosé och 3700 för Krug GC magnum. :mad: Sen ser Jesper och jag som har provningen att vi snarare är 8 än 10. Men 130k för alla flaskor låter rimligt som Fredde säger så det är du som köper CdA alldeles för dyrt. ;)

http://www.greateasternfinewines.co.uk/ ... aging:75cl


Nej detta är ingen ny Stockholms-Salonprovning :p
 

Jos

Medlem
SV: Clos du Mesnil komplett vertikal

Crist(al)ian 77 skrev:
Det är ingen kommersiell provning! Som du räknar låter det väldigt saftigt. Du verkar ha hittat bra pris på CdM men räknat på svenska agentens CdA pris, samma agent som tar 2600 för Krug rosé och 3700 för Krug GC magnum. :mad: Sen ser Jesper och jag som har provningen att vi snarare är 8 än 10. Men 130k för alla flaskor låter rimligt som Fredde säger så det är du som köper CdA alldeles för dyrt. ;)

http://www.greateasternfinewines.co.uk/cart/stocks/buy/clos-d-ambonnay-1/packaging:75cl


Nej detta är ingen ny Stockholms-Salonprovning :p

Så i mailet du skickade ut skrev du inte 8-10 pers och 20 000 per gubbe?

Om då 130K för alla är rimligt som du nu skrev så är det alltså 30 000 sek i vinst om det bara blir 8. 70 000 om det blir 10. Är det verkligen jag som räknar för högt nu...? ;)
 

moos

Medlem
SV: Clos du Mesnil komplett vertikal

Jos skrev:
Så i mailet du skickade ut skrev du inte 8-10 pers och 20 000 per gubbe?

Om då 130K för alla är rimligt som du nu skrev så är det alltså 30 000 sek i vinst om det bara blir 8. 70 000 om det blir 10. Är det verkligen jag som räknar för högt nu...? ;)

Det tror jag inte... Några snabba sök på wine-searcher (standard utgåvan) visar mig 110000 som billigast och 140000 som dyrast för samtliga årgångar.
Slänger vi på ett par hundra i frakt per flaska så står vi fortfarande med ett snitt på ca 130000.
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
SV: Clos du Mesnil komplett vertikal

Wine-Searcher i all ära men priserna som sökmotorn visar är alltför oftast utan både moms och frakt om flaskan ens finns i butiken... Det är först när man går in i butikens hemsida och lägger den i korgen och väljer Sverige som man ser den faktiska kostnaden.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Clos du Mesnil komplett vertikal

Crist(al)ian 77 skrev:
Wine-Searcher i all ära men priserna som sökmotorn visar är alltför oftast utan både moms och frakt om flaskan ens finns i butiken... Det är först när man går in i butikens hemsida och lägger den i korgen och väljer Sverige som man ser den faktiska kostnaden.

Man kan heller inte se lägre auktionsestimat exkl. slagavgifter (auktionshus) eller det vid någon uppdatering aktuella priset (eBay) som ett pris som det faktiskt går att köpa en flaska för, även om de priserna förs över till Wine-Searcher och dyker upp vid sökningar. Denna typ av länkar hjälper mer till att hitta viner än att få reda på vad de faktiskt kommer att kosta där.
 
Toppen