Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Comtes 2008 fällning

Keen

slan
Tänkte öppna en av mina fnösflaskor och dela med mig av erfarenheter. Men tänkte också att man kanske ska spara fnöset och skicka det till Ward eller någon annan. Tesil eller vad rekommenderar forumet?

Har du fått hem från England, eller är det flaskor köpta i Sverige?
 
Drack en Comtes 2008 i helgen. Inköpt på Systembolaget och flaskan hade små fällningar (tog ingen bild). I jämförelse med andra flaskor som det postats bilder på forumet av, så var dessa fällningar smala, lite slöjaktiga, inte klumpar som i de andra. Intressant nog så försvann de då flaska öppnades, vet inte om minskat tryck eller syret bidrog men fällningarna var borta ganska omgående.

Vad gäller vinet så har det mer karaktär än de senaste årgångarna som varit rätt slätstrukna. Vinet är inte helt integrerat, har som oftast för unga Comtes lite mycket "strösocker" i strukturen men enligt min bedömning ett mycket bra vin som kommer att utvecklas och bli bland de bättre Comtes genom åren. Låter mina ligga ett par år innan jag öppnar nästa för att följa vinets resa. Ser fram mot nästa öppning.

WhatsApp Image 2020-10-18 at 11.57.15.jpeg
 

magnum

Epernay, Frankrike
Drack en Comtes 2008 i helgen. Inköpt på Systembolaget och flaskan hade små fällningar (tog ingen bild). I jämförelse med andra flaskor som det postats bilder på forumet av, så var dessa fällningar smala, lite slöjaktiga, inte klumpar som i de andra. Intressant nog så försvann de då flaska öppnades, vet inte om minskat tryck eller syret bidrog men fällningarna var borta ganska omgående.

Vad gäller vinet så har det mer karaktär än de senaste årgångarna som varit rätt slätstrukna. Vinet är inte helt integrerat, har som oftast för unga Comtes lite mycket "strösocker" i strukturen men enligt min bedömning ett mycket bra vin som kommer att utvecklas och bli bland de bättre Comtes genom åren. Låter mina ligga ett par år innan jag öppnar nästa för att följa vinets resa. Ser fram mot nästa öppning.

Visa bifogad bild 21082
Hur tycker du den står sig jmf med andra Prestiger?
 
Hur tycker du den står sig jmf med andra Prestiger?

Har inte druckit alla :) och inte alla är släppta men druckit Dompa, Cristal, GA (om det är en prestige eller inte dryftar de lärde), CdG samt då Comtes.

Av dessa skulle jag säga att Comtes är minst "typisk" och kommer bli kul att följa,. Dompa mest tillgänglig och Cristal troligen mest potential. CdG och Winston är "större" viner men lär behöva ordentligt med tid, tyckte båda var svåra att bedöma.. GA är bra men kanske inte i klass med de övriga, känns lite mer "vanlig" och saknar lite karaktär.

Vilken är bäst, svår fråga. Idag som sagt är Dompan den jag skulle öppna.

Sen finns det ju ett gäng odlare också :)

PS. Har inte provat Salon men om någon kör en provning så kommer jag gärna över för ett smakprov
 

Martinski

Medlem
Drack en Comtes 2008 i helgen. Inköpt på Systembolaget och flaskan hade små fällningar (tog ingen bild). I jämförelse med andra flaskor som det postats bilder på forumet av, så var dessa fällningar smala, lite slöjaktiga, inte klumpar som i de andra. Intressant nog så försvann de då flaska öppnades, vet inte om minskat tryck eller syret bidrog men fällningarna var borta ganska omgående.

Vad gäller vinet så har det mer karaktär än de senaste årgångarna som varit rätt slätstrukna. Vinet är inte helt integrerat, har som oftast för unga Comtes lite mycket "strösocker" i strukturen men enligt min bedömning ett mycket bra vin som kommer att utvecklas och bli bland de bättre Comtes genom åren. Låter mina ligga ett par år innan jag öppnar nästa för att följa vinets resa. Ser fram mot nästa öppning.

Visa bifogad bild 21082

Förhoppningsvis blir det då samma när jag öppnar min då det är likadant som du beskriver, väldigt litet bös. Syns bara i starkt ljus.
 

Nodvall

Head Sommelier & Wine Buyer
Förstår att detta gäller deras Bdb, right? Va i Sverige nu under julen och hämtade ut en flaska rosé 08, om sett samma sak där, någon annan som har det i sina roséer?
 

Thirsty

Smygnykterist
Förstår att detta gäller deras Bdb, right? Va i Sverige nu under julen och hämtade ut en flaska rosé 08, om sett samma sak där, någon annan som har det i sina roséer?
Inte noterat det, dock inte svensk såld.

Avseende fällningen i BdB så var det ju inget problem när den dracks, såg möjligen lite trist ut i flaskan dock. :rolleyes:
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Inte noterat det, dock inte svensk såld.

Avseende fällningen i BdB så var det ju inget problem när den dracks, såg möjligen lite trist ut i flaskan dock. :rolleyes:
Mina två nyinköpta Comtes 08 har papper runt sig.. Alltid jobbigt men orkar inte kolla...
 
Toppen