Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Comtes de Champagne vertikal

Trådskapare
CH

CH

Medlem
SV: Comtes de Champagne vertikal

Jag ska återkomma med lite anteckningar när huvudet slutar banka så förbannat men jag kan ju lugnt säga att det var gott som f-n och även om vi tappade både folk och årgångar (86,88, 90) ganska tätt inpå provningen så lyckades vi hålla ett trevligt snitt.
Det som korkades upp igår blev tillslut:
Comtes 98
Comtes 97
Comtes 96
Comtes 95
Comtes 89
Comtes 85
Comtes 81
Comtes 64
Comtes 95 rose
Comtes 81 rose
Comtes 79 rose
Dom Ruinart 88 magnum
Veuve Cliqout 88
Gosset Grand Rose (lagrad nästan 2 år)

Det togs även en hel del bilder men precis som med anteckningarna så återkommer jag med dem senare.

2cnyq83.jpg
 

R.P

Medlem
SV: Comtes de Champagne vertikal

CH skrev:
Jag ska återkomma med lite anteckningar när huvudet slutar banka så förbannat men jag kan ju lugnt säga att det var gott som f-n och även om vi tappade både folk och årgångar (86,88, 90) ganska tätt inpå provningen så lyckades vi hålla ett trevligt snitt.
Det som korkades upp igår blev tillslut:
Comtes 98
Comtes 97
Comtes 96
Comtes 95
Comtes 89
Comtes 85
Comtes 81
Comtes 64
Comtes 95 rose
Comtes 81 rose
Comtes 79 rose
Dom Ruinart 88 magnum
Veuve Cliqout 88
Gosset Grand Rose (lagrad nästan 2 år)

Det togs även en hel del bilder men precis som med anteckningarna så återkommer jag med dem senare.

2cnyq83.jpg

Jävlar vad trevligt, gottegrisar på hög nivå! Ser fram emot att läsa anteckningarna.
 

Krug88

Medlem
SV: Comtes de Champagne vertikal

Det lät helt fantastskt!

Är mest spänd på att höra vad du tyckte om 64 och 85, och 79 rosé...
 

Elvis

Medlem
SV: Comtes de Champagne vertikal

Tack CH för en kanonprovning!

Är liksom övriga deltagare lite trött idag, men här är lite intryck:

98-97-96-95: En rätt homogen flight där 97:an var något plattare/svagare än de andra. Vi som druckit 96:an förut var lite besvikna på den - den glänste inte som den brukar.

89-85-81: En fantastisk trio där 81:an var bäst. Flera av oss (bl.a. jag) höll 81:an som kvällens vinnare.

64: Tyvärr helt utan kolsyra. Spännande dofter men tyvärr odrickbar.

95 rosé-81 rosé-79 rosé: 95:an var för ung och även 79:an kändes otroligt pigg och frisk. Efter ett tag i glaset öppnade 79:an upp sig och blev kvällens vinnare för vissa.

Dom Ruinart 88 på magnum var jättebra men kändes väldigt ung fortfarande.

(Krug88, mina anteckningar om Comtes 85: "rostad, kola, bra - dog ganska snabbt i glaset".)
 
Trådskapare
CH

CH

Medlem
SV: Comtes de Champagne vertikal

Elvis skrev:
98-97-96-95: En rätt homogen flight där 97:an var något plattare/svagare än de andra. Vi som druckit 96:an förut var lite besvikna på den - den glänste inte som den brukar.

Jag skulle nog inte säga besviken på 96 utan snarare förvånad över hur ung den var jämfört med tidigare gånger jag provat den.

Elvis skrev:
89-85-81: En fantastisk trio där 81:an var bäst. Flera av oss (bl.a. jag) höll 81:an som kvällens vinnare.

85 var precis när den var öppnad helt j**la underbar men tappade tyvärr efter en liten stund och då har 81 öppnat sig istället och är den som jag tycker smakar bäst under kvällen. På näsan däremot så tyckte jag att 89 var den stora vinnaren.

Elvis skrev:
64: Tyvärr helt utan kolsyra. Spännande dofter men tyvärr odrickbar.

Den påminde väldigt mycket om Krug Private Cuvèe men ännu mera koncentrerad så det blev för mycket tyvärr.

Elvis skrev:
95 rosé-81 rosé-79 rosé: 95:an var för ung och även 79:an kändes otroligt pigg och frisk. Efter ett tag i glaset öppnade 79:an upp sig och blev kvällens vinnare för vissa.

Jag var lite orolig att 81 skulle vara defekt med tanke på hur mycket fällningar det fanns i den men den var ok som tur var. De 2 sista glasen som hälldes upp var det så mycket partiklar i att det påminde mer om rödvin än rose. Tyvärr var den inte lika elegenat och strukturerad som de övriga 2 och blev uppläxad ganska ordentligt av 79.

Elvis skrev:
Dom Ruinart 88 på magnum var jättebra men kändes väldigt ung fortfarande.

Blint hade jag aldrig gissat på 88. Fantastiskt god och som med så många andra flaskor så önskar jag att jag hade en till.


VC88: Det var gott att bryta av all bdb med lite pinot toner men den levererade inte som jag hade hoppats på. Tyvärr en av de svagare flaskorna jag provat.

Gosset: Som vanligt är den underbar men med lite av de olika roserna kvar i glasen så hade den väldigt svårt att hävda sig och borde nog öppnars vid ett annat tillfälle istället.

Maten: Gudomligt gott. Ankelvern = K.I.M.!!!!! och löjrommen var fantastisk.


Sammanfattningsvis en helt underbar afton!
 

Krug88

Medlem
SV: Comtes de Champagne vertikal

Tråkigt med 64:an...
Tror aldrig jag provat den, däremot 59, 61, 66.
61:an var alldeles för ung för 5 år sedan...

Trodde nästan att ni skulle gå igång på 79 rosé, tårdrypande bra!

Förvånad att 81 var så bra, den enda gången jag testat den blev jag besviken.
Ni hade väl en klart bättre flaska förmodligen.

Är grymt avundsjuk ;)
 
Trådskapare
CH

CH

Medlem
SV: Comtes de Champagne vertikal

Krug88 skrev:
Tråkigt med 64:an...
Tror aldrig jag provat den, däremot 59, 61, 66.
61:an var alldeles för ung för 5 år sedan...

Det är ju ett lotteri när då blivit så gamla. Denna hade ganska låg nivå och det syntes tydligt på den att den hade läkt. Att sedan korken gick av och fastnade i halsen gjorde inte direkt att vi hade några större förväntningar på den.

Krug88 skrev:
Trodde nästan att ni skulle gå igång på 79 rosé, tårdrypande bra!

Förvånad att 81 var så bra, den enda gången jag testat den blev jag besviken.
Ni hade väl en klart bättre flaska förmodligen.

79 var tårdrypande bra och levererade som man hade hoppats på men 81 hade vi inte så höga förväntningar på och när den levererade som den gjorde så saknade jag ord för hur god den var.
Om den var signifikativ för hur Comte -81 är så skulle jag köpa så många jag kunde men jag tror snarare att vi hade en enorm tur och lyckades komma över en exceptionellt bra flaska.

Krug88 skrev:
Är grymt avundsjuk ;)

Och vad tror du jag var på er lilla sommaravslutning på Grappe?
 

Keen

slan
SV: Comtes de Champagne vertikal

Sjukt trevlig provning och stort tack till CH för arrangemanget.

Som sagt, 81:an och 79:an rosé var de bästa. Riktigt glad att 79:an levererade efter att min 76:a inte levde upp till förväntningarna när vi drack den tidigare. Satans god! 81:an var också en väldigt trevlig överraskning, grymt god. Tyckte hela 80-talsflighten levererade stort faktiskt. 90-talarna var väldigt lika, och vill minnas att jag tyckte att 98:an var den mest tillgängliga. 96:an var god, men ack så ung :)

Synd på 64:an, men ebay är ju lite av ett crap-shoot. Vi vann med 79:an rosé och torskade på 64:an :)
 

Elvis

Medlem
SV: Comtes de Champagne vertikal

CH skrev:
Jag skulle nog inte säga besviken på 96 utan snarare förvånad över hur ung den var jämfört med tidigare gånger jag provat den.

Vi menar samma sak. Jag har druckit Comtes 96 tre gånger förut och varje gång har den varit helt strålande. Den här var inte dålig på något sätt men "bara" jämbördig med 95 och 98, och alla tre kändes väldigt unga. Skulle jag välja att köpa en av 95/96/97/98 baserat på bara den här provningen skulle jag satsa på 95:an. Men som Anders uttryckte det: "Jag är allergiskt mot uttrycket 'eller'". ;D
 

SUPRA

Bäst
SV: Comtes de Champagne vertikal

Vaffan en Gosset Rosé, vad gör den där? :D

Iofs är den otroligt god, hur stod den sig?
 

anders

Medlem
SV: Comtes de Champagne vertikal

SUPRA skrev:
Vaffan en Gosset Rosé, vad gör den där? :D

Iofs är den otroligt god, hur stod den sig?

Efter 14 flaskor (12+magnum) på sju personer (varav en kvinna som var lite retriktiv) var den helt ok. ;)
 
Trådskapare
CH

CH

Medlem
SV: Comtes de Champagne vertikal

SUPRA skrev:
Vaffan en Gosset Rosé, vad gör den där? :D

Iofs är den otroligt god, hur stod den sig?

CH skrev:
Gosset: Som vanligt är den underbar men med lite av de olika roserna kvar i glasen så hade den väldigt svårt att hävda sig och borde nog öppnars vid ett annat tillfälle istället.
 

Lambo

Medlem
SV: Comtes de Champagne vertikal

Satan vilka bilder, allt ser helt fantastiskt ut! Är fruktansvärt bitter över att ha missat Comtes kvällen, årets sämsta tajming av mig att köpa hus precis innan vertikalen och bli tvingad att flytta och dricka Veuce Sec samma helg som vertikalen...! Ibland får man bita i det sura äpplet.
 

Jos

Medlem
SV: Comtes de Champagne vertikal

Duktiga ni är som fick i er all Champagne, bra jobbat alla!

Fan va avis man blir... satan så gött det måste varit!!
 

Elvis

Medlem
SV: Comtes de Champagne vertikal

Med några dagars perspektiv på den underbara Comtesvertikalen så är den naturliga frågan:

Vilken champagne ska vi ha på nästa vertikal? 8) Bollinger GA?
 
SV: Comtes de Champagne vertikal

Elvis skrev:
Med några dagars perspektiv på den underbara Comtesvertikalen så är den naturliga frågan:

Vilken champagne ska vi ha på nästa vertikal? 8) Bollinger GA?
Kan vara ett alternativ.
Personligen skulle jag nog tycka det vore mer intressant med en Cristal alternativt Salon vertikal.
 

anders

Medlem
SV: Comtes de Champagne vertikal

Lambo skrev:
dricka Veuce Sec samma helg som vertikalen...!

Känns extra skönt att veta att du fick ett straff du verkligen förtjänade. ;D

El burro grande skrev:
Kan vara ett alternativ.
Personligen skulle jag nog tycka det vore mer intressant med en Cristal alternativt Salon vertikal.

Där lägger jag min röst på Cristal av den enkla anledningen att jag tror att det kan bli kämpigt att få ihop en Salonvertikal. Salon tar ju sin rundliga tid på sig att bli mogen - 90 var fortfarande vresig i höstas - så det innebär att vi måste skramla fram riktigt gamla pavor med allt vad det innebär i kostnader och risker för defekter.
 
Toppen