Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Coravin

Har testat min coravin vidare och fungerar utmärkt på ett flertal flaskor. Min slutsats är att det var korken som inte var riktigt bra. Stämde även av med Jens på Combo som Coravinar otroligt mycket, det var även hans idé
Får du det på alla korkar?
 
Okej.

nej det var min första flaska jag körde coravin på.
Har inte testat igen.
gör det :)
nu vet jag inte vilken modell du har, men tror att det är svårt att göra fel. coravinen mot korken och fäst klämman runt halsen på flaskan. tryck ner nålen
släpp på lite tryck och häll. Jag hade för liten lutning på flaskan i början bara
 

Fixfred

Medlem
Hej!

testade igår lite viner som varit coravinade 1-4 veckor och samtliga var oxiderade , tror ni jag gjort något fel eller är det bara otur?
Samtliga flaskor hade jag druckit ca 2 glas. Patronen var fräsch. Alla hade riktig naturkork.
 

Thirsty

Smygnykterist
Hej!

testade igår lite viner som varit coravinade 1-4 veckor och samtliga var oxiderade , tror ni jag gjort något fel eller är det bara otur?
Samtliga flaskor hade jag druckit ca 2 glas. Patronen var fräsch. Alla hade riktig naturkork.
Hur förvarades flaskorna efter första glaset?
 

matage

Medlem
Bumpar den här tråden med en fråga i annan riktning.

Jag var helt inne på att köpa en Coravin Timeless Six häromdagen då jag hittade paket med 12 delar (röd version) för 2800-ish. Glömde klicka på köp och idag har Coravin petat upp den till fullpris på över 4k..

Är det nån reell skillnad i känsla/kvalitet (funktionen är ju densamma) mellan series Three och Six?
Är det värt priset att växla upp eller ska man köra en trea och lägga resten på vin?

Jag har inget direkt intresse av aerators, en trave Coravin-skruvkorkar etc men jag är ju en sucker för ”kvalitetskänsla” i prylar.

Idealet vore en Six, väska 1-2 skruvkorkar och en Vintage-nål ;)
 
Last edited:

Thirsty

Smygnykterist
Bumpar den här tråden med en fråga i annan riktning.

Jag var helt inne på att köpa en Coravin Timeless Six häromdagen då jag hittade paket med 12 delar (röd version) för 2800-ish. Glömde klicka på köp och idag har Coravin petat upp den till fullpris på över 4k..

Är det nån reell skillnad i känsla/kvalitet (funktionen är ju densamma) mellan series Three och Six?
Är det värt priset att växla upp eller ska man köra en trea och lägga resten på vin?

Jag har inget direkt intresse av aerators, en trave Coravin-skruvkorkar etc men jag är ju en sucker för ”kvalitetskänsla” i prylar.

Idealet vore en Six, väska 1-2 skruvkorkar och en Vintage-nål ;)
Att dömma av informationen synes det mer vara estetisk karaktär mer än funktion. Skulle gått på 3 serien om det finns någon vettig deal på den.
OBS: Partisk som ägare av 3 serien (tror jag, ser ut så), nöjd. :)
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Bumpar den här tråden med en fråga i annan riktning.

Jag var helt inne på att köpa en Coravin Timeless Six häromdagen då jag hittade paket med 12 delar (röd version) för 2800-ish. Glömde klicka på köp och idag har Coravin petat upp den till fullpris på över 4k..

Är det nån reell skillnad i känsla/kvalitet (funktionen är ju densamma) mellan series Three och Six?
Är det värt priset att växla upp eller ska man köra en trea och lägga resten på vin?

Jag har inget direkt intresse av aerators, en trave Coravin-skruvkorkar etc men jag är ju en sucker för ”kvalitetskänsla” i prylar.

Idealet vore en Six, väska 1-2 skruvkorkar och en Vintage-nål ;)
Jag har båda och tyvärr är det nog kvalitetsskillnade. I min Tree så ”läcker” patronen så det blir engångspatroner. Jäkligt dyrt! Har inte samma problem med den andra som är äldre.
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Känns ju som något du bör reklamera? För det låter inte alls normalt.
Hände efter ca 2,5 år. Vet inte ens var jag köpte den så det känns lönlöst. Three är väldigt plastig till skillnad från Six så det är kvalitetsskillnader.
 

IsKr

Medlem
Hur går det att coravina ett vin som innehåller mycket sediment? Tänkte ta nått glas från en flaska chateau musar från 2003 som jag har på magnum. Är dotterns födelseår, men lite väl stort format att öppna helt tänkte jag.
 

DR Glas

Medlem
Hur går det att coravina ett vin som innehåller mycket sediment? Tänkte ta nått glas från en flaska chateau musar från 2003 som jag har på magnum. Är dotterns födelseår, men lite väl stort format att öppna helt tänkte jag.
Enligt dem själva.
Jag har själv aldrig vågat coravina mer än något glas eller två från äldre flaskor.
 

Le Jonas

Medlem
Har använt Coravin i 10 år och haft problem med en kork - om det läcker så är det förmodligen dålig kvalitet på korken och det är anledningen att vinet inte är bra.
 
Toppen