Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Coravin

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Hade en märklig upplevelse i dag med coravinen.
Stoppade ner nålen i en flaska chateau Ksara cuvee 3eme Millenaire 2016. Men när jag släppte på lite tryck så spottade och fräste det om korken.
Bytte patron tänkte att den kunde vara slut, men ingen skillnad.
Någon som har varit med om något liknande och har en förklaring?
Kan vara dags att byta nålen.
Min gjorde detsamma, och först trodde jag det var korken som var "tunn", men insåg snabbt att nålen var lite böjd, knappt synbart.
 

mackan92

Medlem
Någon som har erfarenhet av trasig nål? Min gick sönder idag när nålen skulle stickas in i korken. Letat febrilt efter nya nålar och majoriteten har slutsålt. Någon som vet ifall nålen täcker någon garanti? Om inte vet bra återförsäljare?
 

buteljen

Medlem
Någon som har erfarenhet av trasig nål? Min gick sönder idag när nålen skulle stickas in i korken. Letat febrilt efter nya nålar och majoriteten har slutsålt. Någon som vet ifall nålen täcker någon garanti? Om inte vet bra återförsäljare?
Humlegårdens Ekolager verkar ha nålar och de är alltid snabba med leverans :)
https://shop.humle.se/vin/coravin/coravin-standard-needle

Elgiganten har nålar
https://www.elgiganten.se/search?SearchTerm=coravin&search=&searchResultTab=
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Någon som har erfarenhet av trasig nål? Min gick sönder idag när nålen skulle stickas in i korken.
Efter flitig användning under några år gick min Vintage needle sönder förra året, d.v.s. själva nålen lossnade från sitt fäste. Så jag fick återgå till normalnålen.
 

buteljen

Medlem
Idag är det exakt 10 år sedan jag beställde min Coravin. Den lanserades första gången juli 2013 så den var helt ny då. Den fungerar fortfarande hur bra som helst och jag har haft mycket glädje av den under dessa år.

Här är en intressant artikel om hur man misstänker att den använts för "micro-thefts". Tror ni det förekommer?
https://www.wine-searcher.com/m/2024/03/coravin-wine-theft-accusations-raised
 
Last edited:

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Här är en intressant artikel om hur man misstänker att den använts för fraud. Tror ni det förekommer?
https://www.wine-searcher.com/m/2024/03/coravin-wine-theft-accusations-raised
Jag hänger inte med på vilket sätt Coravin använts för någon förfalskning i det här fallet? (Begreppet "fraud" förekommer inte i artikeln.) Någon på vinfirman, t.ex. ägaren, vill tydligen provsmaka godbitarna och tycker att det därefter ändå går att sälja flaskorna till fullt pris. Så helt enkelt en tjuv. Ibland hör man begreppet "gentlemannatjuv", men här var det uppenbarligen en hipstertjuv eftersom det var Juraviner som tjuvades. ;)
 

buteljen

Medlem
Jag hänger inte med på vilket sätt Coravin använts för någon förfalskning i det här fallet? (Begreppet "fraud" förekommer inte i artikeln.) Någon på vinfirman, t.ex. ägaren, vill tydligen provsmaka godbitarna och tycker att det därefter ändå går att sälja flaskorna till fullt pris. Så helt enkelt en tjuv. Ibland hör man begreppet "gentlemannatjuv", men här var det uppenbarligen en hipstertjuv eftersom det var Juraviner som tjuvades. ;)
Äh det är väl jag som inte kan engelska tillräckligt bra för att använda rätt ord ...
 

JonasBo

Medlem
Jag öppnade en flaska ikväll som jag coravinat iaf två ggr tidigare, första gången för minst sex månader sedan.
Inget tecken på oxidering utan upplevdes helt oförändrat.
 

MarkusJ

Medlem
Är det någon som har Pivot-modellen? Har mest tänkt att jag vill kunna öppna en eller ett par flaskor som iaf klarar sig över 1-3 veckor och tänker att det kanske är lite overkill med en Timeless då. Kollade på denna video och känns lite som att Pivot kanske räcker för mitt användningsområde.
 

JonasBo

Medlem
Är det någon som har Pivot-modellen? Har mest tänkt att jag vill kunna öppna en eller ett par flaskor som iaf klarar sig över 1-3 veckor och tänker att det kanske är lite overkill med en Timeless då. Kollade på denna video och känns lite som att Pivot kanske räcker för mitt användningsområde.
Jag har en pivot också. Dock inte gjort några studier. Jag tenderar att ta mer ut flaskan och bara någon dag efter ryker korken ändå så det ändå inte är någon idé med coravin 😂
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Är det någon som har Pivot-modellen? Har mest tänkt att jag vill kunna öppna en eller ett par flaskor som iaf klarar sig över 1-3 veckor och tänker att det kanske är lite overkill med en Timeless då. Kollade på denna video och känns lite som att Pivot kanske räcker för mitt användningsområde.
Med de premisserna skulle jag göra som @chambertin och korka upp som vanligt samt köpa argongas på bolaget. Bara att fylla på med gas och i med originalkorken igen.

Då kan du köpa vin för mellanskillnaden istället.
 

bardval

Medlem
Funderar på att köpa en Coravin, gärna begagnad. Och jag tror jag gillar den gamla ”clampen” bättre än den nya ”smarta”.

Är det någon som vet vad skillnaden är på Coravin 2 och 2 Elite? Kvalitet i konstruktionen, eller bar olika kit?
 
Toppen