Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Coravin

Pontus

Medlem
Funderar på om inte det som påverkar vinet är föroreningar eller bakterier. Samma nål används utan sterilisering gång på gång och mellan varje tillfälle så är nålen exponerad i en öppen miljö, gärna rumstempererad. Lär väl växa till sig en del.

Lite som att använda samma kanyl till alla patienter :)
Det kan definitivt påverka. Men när man läser rapporterna får jag intryck av att det helt enkelt rör sig om oxidering i de flesta fallen. Detta med skruv- respektive vanlig kork som det går att läsa om i tråden är väl också en ganska tydlig indikator. Liksom vintage-nålen.
 

JonasBo

Medlem
Fortsätter att dela med mig av lite erfarenheter med Coravin :).

Har haft 10-15 coravinade flaskor i kylskåpet sedan ungefär februari och några flaskor är till och med äldre än så. Vinerna är inköpta för att öva på till regionfinalen i Munskänkarnas blindprovningstävling som gick av stapeln i mars i år. Det är rätt så enkla viner från standardsortimentet i 80-150 kronors klassen. Idag hade jag och min kompis bestämt att träffas och börja öva lite inför nästa års tävling (skall vara bortrest större delen av januari o februari så finns inte så mycket tid).

Vi började med att checka av de flaskor jag hade i kylskåpet för att se om det fanns någon druvtypicitet kvar. En av de fyra röda vi korkade upp var på väg mot vinägerstatus, de andra tre var drickbara och fortfarande hyfsat druvtypiska men de hade tappat massor med frukt och fyllighet och tanninerna var väldigt tydliga och sträva. En var dock riktigt bra - Majella Cab Sav från Australien. Massor med eucalyptus och svarta vinbär och fylligheten kvar. Värt att notera är att Majellan var den enda som hade skruvkork och där hade jag använt en coravin screwcap. En screwcap skall ju egentligen bara skydda vinet i tre månader enligt info, men här är vinet mer än ok trots att det öppnades den 24/2 (för snart 10 månader sedan).

Vad gäller de vita så hade alla skruvkork och såldes coravin screwcap. Alla tre hade klarat sig ypperligt. Två av dem var öppnade den 24/2 och ett av vinerna var en Gruner Veltliner som utvecklats till det bättre. Det vinet brukar vanligtvis vara väldigt neutralt men nu kunde till och med jag känna den där vitpepparn som man skall känna i Gruner enligt boken. Det tredje vinet var Jim Barry Lodge Hill Riesling som fick en coravin screwcap på sig i oktober 2018. Visst hade den tappat frukt i doften men man kände direkt att det var en riesling i smaken - citrus och den typiska rieslingsyran fanns kvar.

Återigen pekar detta alltså på att korken spelar stor roll. De flaskor som klarat sig bäst var de som haft skruvkork från början och nu hade förvarats med coravin screwcap. Lite synd att man inte kan skruva på en sån även på korkviner.

Visa bifogad bild 18517

Tack för rapport; superintressant att läsa om skruvkorkarna och dina tester.
 

sunqan

Vinös
Men det finns ju normalt "inget" syre i en flaska? Och hur skulle avsaknad av syre påverka negativt menar du?

Metoden är bra men inte inte perfekt. Det finns risk för visst läckage av luft, särskilt när korkarna är äldre eller inte i bästa kondition. Även om det är små mängder luft, så får det ändå på lång sikt (månader) en oönskad effekt på vinet.
De flesta flaskor vin jag har sett har en liten mängd gas mellan kork och vinyta, ju äldre desto mer. Korkar är inte täta, moderna skruvkorkar (stelvin mfl) är även de gjorda så de läcker luft.
Total avsaknad av syre ger en reduktiv utveckling av vinet, det har diskuterats i en del trådar här.
Hittade den här https://www.svd.se/en-fraga-om-lite-eller-mycket-luft-i-vinet
 

sunqan

Vinös
Ja och nej. Gaser blandar sig betydligt snabbare än vätskor, och i en sluten volym sker total omblandning, men det tar trots allt lite tid när det gäller större volymer. Viner skyddas från syre genom att det kontinuerligt bildas koldioxid under jäsningen som successivt "späder ut" syret till det finns väldigt lite kvar. I de flesta fall sker dock detta i en sluten tank (undantagen är mest röda viner under skalmacerationen), och förmodligen använde du en damejeanne med ett vätskelås.
I fallet kolsyresläckare räcker det att momentant kväva elden genom att under några sekunder få ner syrehalten vid det brännbara materialet. Koldioxiden ligger sedan inte kvar ovanför den tidigare brandhärden (men det beror mest på konvektion där den varma gasen stiger uppåt).

Helt rätt, gasdiffusion tar lite tid men det sker. Vad gäller vin i flaska vet jag inte hur mycket co2 som frigörs, jäsningen har ju normalt avstannat när stilla viner buteljeras, däremot frigörs väl en del etanol och annat.
 

Pontus

Medlem
De flesta flaskor vin jag har sett har en liten mängd gas mellan kork och vinyta, ju äldre desto mer. Korkar är inte täta, moderna skruvkorkar (stelvin mfl) är även de gjorda så de läcker luft.
Total avsaknad av syre ger en reduktiv utveckling av vinet, det har diskuterats i en del trådar här.
Hittade den här https://www.svd.se/en-fraga-om-lite-eller-mycket-luft-i-vinet
Absolut, men problemet med Coravin är väl inte reduktiv utveckling, utan att vinet oxiderar?
 

sunqan

Vinös
Absolut, men problemet med Coravin är väl inte reduktiv utveckling, utan att vinet oxiderar?
Det var just det diskussionen handlar om.
Med coravin ersätter man den mängd vin man tappar ut med motsvarande mängd argongas (med en renhet på 99,99%)
Korken sluter sig efter penetreringen, och ingen syre utöver det som fanns i flaskan plus den lilla del som ev finns i argongasen, fimns i flaskan.
Så om det är oxidation som är problemet - hur går det till? Eller är det reduktion som är problemet? Eller är det så enkelt att de som råkar ut för problem är slarviga med hygienen vid hanteringen?

En undran till - kan man oavsiktligt förstöra ett vin med TCA med coravin?
 

Johan L

Medlem
Så om det är oxidation som är problemet - hur går det till? Eller är det reduktion som är problemet? Eller är det så enkelt att de som råkar ut för problem är slarviga med hygienen vid hanteringen?

Borde ju sitta luft i nålen som sen spolas ner i flaskan, såvida man inte "sköljer" med argon samtidigt som man för nålen till korken.

Syre är riktigt jävligt och tar sig in överallt där det får minsta chans. Som exempel har jag hört om ett rör med ånga under många bars tryck som det blev ett hål på och trots att då ångan sprutade ut tog sig också syre från omgivningen in i röret. En vanlig ölkapsyl släpper in någon ppm syre per dag.
 

vinosofi

Medlem
Jag använder, likt andra beskrivit här, min coravin för att kunna dricka vinerna över åtminstone 1-2 veckor och tycker det funkar bra.

Men jag funderar lite på om/hur ofta ni byter nål? Jag har haft min i 1,5 år och tycker mig känna att det är lite trögare nu än tidigare. Läste nånstans att man ska byta efter ca 100 glas. Hur har ni andra gjort?
 

sunqan

Vinös
Borde ju sitta luft i nålen som sen spolas ner i flaskan, såvida man inte "sköljer" med argon samtidigt som man för nålen till korken.

Syre är riktigt jävligt och tar sig in överallt där det får minsta chans. Som exempel har jag hört om ett rör med ånga under många bars tryck som det blev ett hål på och trots att då ångan sprutade ut tog sig också syre från omgivningen in i röret. En vanlig ölkapsyl släpper in någon ppm syre per dag.
De beskrivningar av "argonsmak" jag läst låter inte som oxidation, men vem vet.

Det är nog inte bara syre som tar sig in "överallt"... Det gäller alla gaser. Gaser är märkliga :)

Hur stort är gasutbytet med naturkork? Hur mycket ökar det om man punkterar korken med en nål? Är det annorlunda med syntetkork?

Hur stor procent syre tillförs när man coravinar ett glas?
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Har glömt att rapportera mina erfarenheter av min coravin men testade för ett tag sedan att dricka en flaska 2013 Pegau c9dp under ett helt år. Tog ett glas varannan månad och i vart fall första halvåret tyckte jag nog den smakade lika varje gång. Sista glaset efter ett år tyckte jag var med drickmoget och välutvecklat men utan tecken på oxidation. Det hade ju gått ett år så svårt att säga vad som var naturlig utveckling och vad som eventuellt berodde på coravin men måste säga att jag tycker den fyller sin funktion bra. Hade dock aldrig tagit ett glas på en flaska och lagt tillbaka den i källaren på lagring men utmärkt om man vill ta ett glas då och då över tid.
 
Satt precis på en restaurang i gamla stan när det skulle serveras ett glas vin med en Coravin när själva Coravinaren flög ur personalens hand och iväg som en raket med korken kvar i Coravinen.. krossade ett par glas med vin skvättandes över ett antal gäster! :eek:

Någon som råkat ut för detta eller hört om det tidigare?
 
Satt precis på en restaurang i gamla stan när det skulle serveras ett glas vin med en Coravin när själva Coravinaren flög ur personalens hand och iväg som en raket med korken kvar i Coravinen.. krossade ett par glas med vin skvättandes över ett antal gäster! :eek:

Någon som råkat ut för detta eller hört om det tidigare?

Tömde de hela patronen i flaskan?
 

Mats

Gone todash....
Satt precis på en restaurang i gamla stan när det skulle serveras ett glas vin med en Coravin när själva Coravinaren flög ur personalens hand och iväg som en raket med korken kvar i Coravinen.. krossade ett par glas med vin skvättandes över ett antal gäster! :eek:

Någon som råkat ut för detta eller hört om det tidigare?
Precis det hände mig i helgen! Tog första glaset ur en flaska suternes för några månader sedan och efter det hade korken krupit upp några mm av argontrycket. Har gått bra att ta ett par glas ändå men nu när jag pyste ner argonet tryckets korken ur med en jäkla fart. Small bara till och själva coravinapparaten sköts rakt ner i glaset. Glaskross överallt och sauternes upp efter väggar nästan till taket och stänk på det mesta inom flera kvadratmeter. Hade som tur var just bytt glas från Zalto bgn till ett enklare när jag gick från rödvin till sauternes!
 

Helen

Medlem
Precis det hände mig i helgen! Tog första glaset ur en flaska suternes för några månader sedan och efter det hade korken krupit upp några mm av argontrycket. Har gått bra att ta ett par glas ändå men nu när jag pyste ner argonet tryckets korken ur med en jäkla fart. Small bara till och själva coravinapparaten sköts rakt ner i glaset. Glaskross överallt och sauternes upp efter väggar nästan till taket och stänk på det mesta inom flera kvadratmeter. Hade som tur var just bytt glas från Zalto bgn till ett enklare när jag gick från rödvin till sauternes!

Det låter ju helt otroligt. Har du kontaktat Coravin? Jag funderar på om de har bytt leverantör på gaspatronerna alt en dålig sändning.
 

Mats

Gone todash....
Det låter ju helt otroligt. Har du kontaktat Coravin? Jag funderar på om de har bytt leverantör på gaspatronerna alt en dålig sändning.
Nä har nog inte med patronerna att göra utan var nog korkens fel. Eftersom den kröp upp lite efter första gången jag tog ett glas ur flaskan satt den kanske inte perfekt utan bara just hårt nog för att klara lite övertryck men inte mer.

Eller korkens fel förresten, var nog snarare idioten som skötte coravinens fel! Är man dum nog att trycka ner gas fastän korken börjat komma ut får man väl skylla sig själv. Typiskt något som händer till efterrättsvinet när man har en flaska rött eller två innanför västen.:)
 

Christer S

Medlem
Haha, skall ha detta i åtanke om det nu blir en coravin :)
Har annars hört att det bara skulle funka på naturkork, dvs att även plastkorkar delar skruvkorkens oförmåga att återsluta sig.
Helt rätt. Tog en vällagrad Reisling genom aluminiumen och ett par månader senare så var det kladd i hela vinskåpet. Det hade droppat ut söt vällagrat vin på mina övriga flaskor. Visade sig var plastkork i flaskan och det funkade inte!

Rekommenderas bara till naturkork!! Kolla först, men jag hde tur att vinet inte hade hunnit bli förstört då jag upptäckte det "ganska" snabbt.

Annars funkar Coravin jättebra. Och om dyrt? Inte alls jämfört med att korka upp ett vin som inte är moget att dricka än-...
 
Hade en märklig upplevelse i dag med coravinen.
Stoppade ner nålen i en flaska chateau Ksara cuvee 3eme Millenaire 2016. Men när jag släppte på lite tryck så spottade och fräste det om korken.
Bytte patron tänkte att den kunde vara slut, men ingen skillnad.
Någon som har varit med om något liknande och har en förklaring?
 
Toppen