Coravin

Diskussion i 'Vinkällare och annat' startad av Martinez1986, 10 februari 2014.

1. Magnus L

Magnus L urydhtfilgukj

Dags att köpa en Coravin. Någon som har tips på hur och var? :)

2. chambertin

chambertin Medlem

Lite USA-smuggling brukar vara lönande.;)

3. Magnus L

Magnus L urydhtfilgukj

Jo har några krokar ute där. Men svårt att övertyga någon om att dom skall kompromissa sitt bagage för att istället ta med en stor kartong vinnörderi, som också innehåller gasbehållare :D

chambertin gillar detta.
  4. Helen

Helen Medlem

Nu var det ju ett tag sedan ( april månad) jag blev med Coravin men tänkte höra med er andra vad ni har haft för erfarenheter av era coravinade vinflaskor ;).
    Jag kan konstatera att oavsett vad de som har tagit fram Coravin säger så läcker det in luft i vinflaskan. Det är framförallt mest påtagligt på äldre vita Bourgogner. Jag serverade 4 glas av Corton Charlemagne 1983 som var bra, den var väl mogen och hade vi dragit korken ur flaskan hade nog vinet dött efter någon timme. Efter 5 dagar skulle vi prova resten av flaskan men då var den redan odrickbar. Samma sak hände en annan vit flaska, jag tror det var en Chablis Grenoulle 1994 från Chablisienne.
    De röda vinerna har klarat sig riktigt bra efter att de har blivit Coravinade.
    Latour 67an kunde vi njuta av 3 gånger under 12 dagars period.

Det jag nu funderar över Coravins säljpitch att man utan problem ska kunna "prova alla sina flaskor" i vinkällaren utan att de tar skada.
    Jag skulle nog ta det med en nypa salt.
    Kan väl tillägga att jag ändå älskar vår Coravin för den har nu gjort att man utan problem kan ta ett glas vin utav bättre sort mitt i veckan utan att jag behöver öppna hela flaskan och dricka ur den. Vi kan få olika viner till förrätten, varmrätten och desserten utan att jag behöver vara trött dagen efter.

Vad har ni för erfarenhet och hur använder ni er Coravin?

Bifogade filer:

Stenberg, Skumpagne, chambertin och 1 annan gillar detta.
  5. Magnus L

Magnus L urydhtfilgukj

Kul med lite input från andra som använder Coravin. Jag har inte haft min så länge, men använder den framförallt på unga viner som jag vet att jag ändå kommer att öppna inom ett par månader. Perfekt när man är 2 som vill prova lite olika viner men inte dricka :)

Jag är skeptisk till att använda den på äldre viner, speciellt riktigt gamla viner. Dessa vinerna brukar vara väldigt mycket mer känsliga för oxidation och korken har knappast kvar sin elasticitet och då får man ju en betydligt större risk att den inte försluter sig igen.

Men på det stora hela är jag väldigt nöjd.

Last edited: 12 oktober 2015
    JC:s Vintankar gillar detta.
  6. JC:s Vintankar

JC:s Vintankar Bloggare

Jag har gått i tankarna att inhandla en Coravin, men har varit lite skeptisk. Väldigt intressant att ta del av era synpunkter @Helen och @Magnus L . Några fler som kan bidra med erfarenheter?

7. Daniel B

Daniel B IT- & dryckesnörd Tekniskt ansvarig

Har du funderat på att skaffa en "Vintage needle" för äldre flaskor med skörare kork?

Helen gillar detta.
  8. Magnus L

Magnus L urydhtfilgukj

Jag har en som jag använder till alla viner. Tänker att ett mindre hål borde vara bra överlag.

Men jag tror inte jag kommer använda den på gamla flaskor oavsett, känns för riskabelt på så sköra viner och korkar.

Daniel B gillar detta.
  9. Helen

Helen Medlem

Absolut har jag tänkt tanken, dock tror jag inte att det skulle hjälpa.

Coravin har nu släppt en ny modell som verkar vara bättre än den gamla.
    Jag är just nu glad att jag inte är en av deras återförsäljare som sitter på ett lager utav den gamla modellen :)
    http://www.coravin.com/

2015-10-12 11.01.51.png

10. Daniel B

Daniel B IT- & dryckesnörd Tekniskt ansvarig

Jag kikade faktiskt på hur man kunde få en till Sverige, men än så länge verkar det svårt på "hederliga" vägar. Man kanske får vänta tills några Model Two dyker upp på Amazon/Ebay.

11. Helen

Helen Medlem

Du kan utan problem beställa direkt på deras hemsida i USA så skickar de hem den till dig. Naturligtvis blir det ju tull. Jag tror att det kommer att dröja innan de släpper 2a i Europa.

12. vintomas

vintomas Bloggare

De har säkert gjort en del förbättringar, men personer som fingrat på båda modellerna säger att den nya är gjord av enklare material medan ursprungsversionen är mer gedigen. Urpsrungsidén kommer ju också från medicinteknisk utrustning, där priset inte alltid spelar så stor roll...

Winepunker-Erik skrev för övrigt några inlägg förra året när han skaffade Coravin, där han beskrev sina första erfarenheter: 1, 2, 3.

Helen och Magnus L gillar detta.
  13. Enoteca Engelmark

Enoteca Engelmark Leverantör

ChristianB gillar detta.
  14. Mattias Schyberg

Mattias Schyberg Administratör

sunqan, Helen, thunberg och 4 andra gillar detta.

Dela sidan