Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Corona-tråden

Wintermute

Medlem
Jag tänker att vi här spekulerar hur Corona-pandemin påverkar vinåret 2020.
Hur påverkas de arbetsintensiva momenten i vingården?
Vi har sett att sortimentsproving ställs in.
Så även mässor.
Jag ser fram emot att lanseringar flyttas helt till nätet, för att minska folkskaror i samband med släppen.
Börsraset borde kunna påverka prisutvecklingen för 1%-vinerna.
Vad mer?
Vi skojar nog inte om öl, cigarrer och de olika poporkestrar som heter Corona.
 

Pontus

Medlem
Svårt att spekulera när man inte vet hur långvarigt det blir. Senast det var kris var den finansiell. Denna gången mår bankerna iallafall än så länge betydligt bättre och krisen kommer i den reala ekonomin. Flygbolag, detaljhandelsbolag, restauranger mm med svaga balansräkningar/ägare kommer att försvinna. Hur mycket detta påverkar priser på fine wines vet jag inte, men positivt är det väl knappast? Har mycket svårt att se att arbetet på vingårdarna skulle påverkas nämnvärt.
 

Pontus

Medlem
Priset på fine wines borde väl gå ner, eftersom folk har mindre med pengar?
Troligen, men de pengar som avyttras från högre risk ska samtidigt placeras någonstans. T ex är det inte helt givet att priset på guld sjunker i en sån här kris.
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Som egen företagare inom detaljhandeln, dessutom största delen online, så är man självklart rädd för sjunkande intäkter då folk uppenbarligen väljer att samla på olika sorters toalettpapper. Men i dagens skrivande stund ser jag en trend inom handeln online, i brist på annat när folk sitter i karantän. Vi har haft mest ordrar från USA, Spanien, Frankrike och Italien föregående vecka och helg tex.

Gällande vinmakare så ökar ju risken vid skördning att folk sprider smittan, men där är vi ju inte nu.
En fransyska som driver en vingård, har jag sett gör allt jobb själv tillsammans med familjen.
Priserna på diverse utländska online-sidor kan mycket möjligt komma att sjunka en sväng. Trevliga erbjudanden och fria leveranser tror jag på.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Nu kommer vi att få se om finewines främst är en stabil valuta, eller främst lyxkonsumtion.
Jag tror att man måste dela upp fine wines-marknaden i minst två delar som styrs av lite olika faktorer och där prissättningen därför kan utvecklas lite olika, särskilt på kort och medellång sikt.

Dels finns vanlig "retail" (detaljhandel) där nysläppta viner säljs, och dels finns en andrahandsmarknad för framför allt samlarviner som framför allt prissätts på auktion men där det också finns en del raritetsvinhandlare som säljer från lager.

När det gäller unga viner, är det nog osannolikt att producenterna vill sänka priserna bara för att efterfrågan sjunker rejält under några månader. Det kommer nog att ta >1 år av kraftigt minskad efterfrågan innan fine wines-producenter överväger detta, eftersom de då riskerar att ligga på en lägre "price point" än den de arbetat sig upp till. Om de kan, tar de hellre den ekonomiska smällen av att inledningsvis sälja mindre av en årgång. Det blir ekonomiskt samma sak som att drabbas av en årgång med stort skördebortfall. (Övervägandena kan se annorlunda för producenter av vardagsviner/bulkviner/skräpviner, men de är ju inte fine wines.)

Grossister och handlare som sitter på ett för stort lager, kan däremot komma att sänka priserna (marginalerna) på vissa viner om de behöver det för att säkra sitt cash flow. Notera den bokstavliga betydelsen av ordet realisation; att realisera försäljningsintäkterna genom försäljning av ett lager. Detta kommer dock att vara en tillfällig prissänkning, så länge producenterna vill ha ungefär lika mycket betalt för nästa årgång. Möjligen kan det finnas handlare som kan dra åt svångremmen och klara sig med t.ex. 10 procentenheters lägre marginal i något år.

På andrahandsmarknaden beror prissättningen mer på hur stort behov säljarna har av att sälja. Där tror jag inte riktigt att det finns samma tänkande kring "strategisk prissättning" (price points o.s.v.) som för nysläppta viner, och det beror förmodligen även på andra ekonomiska överväganden. Således rätt svårbedömt. Om efterfrågan går ner kommer auktionspriserna att gå ner, men troligen går även de omsatta volymerna ner inledningsvis.

För utpräglade "investeringsviner", historiskt mest prestigebordeauxer men på senare år även bourgogner har prisuppgångar på andrahandsmarknaden lett till att producenterna ökat sina priser för att inte i onödan "skänka bort" marginaler till handelsleden. Däremot är det nog bara Bordeaux där sjunkande priser på andrahandsmarknaden under de senaste decennierna ibland har lett till sänkta utpriser från producent. Å andra sidan utmärker sig Bordeaux, genom sitt en primeur-system, genom större prisvariationer (upp och ner) mellan nysläppta årgångar. Så om det skulle bli en långvarigt sjunkande efterfrågan, är vi nog på lite oprövad mark för prestige- och halvprestigeproducenter i regioner som Bourgogne, Champagne, Piemonte och Toscana. De har väl aldrig sänkt priserna under de senaste ca 40 åren även om det är under de senaste ca 10-15 som priserna ökat rejält? Vi får väl se hur det går.

För den som sneglar på priser i en perifer och instabil skvalpvaluta som SEK, tillkommer också valutaeffekter åt ena eller andra hållet; under de senaste åren mest i negativ riktning för oss vinköpare.
 
Last edited:

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Jag tyckte mig se videos från Frankrike igår. I Bordeaux där det hölls pampiga middagar med Latour, Mouton R, Angelus etc, där det var fullsmockat med folk.
Även en video från ett hotellrum som filmar ut över ett torg det det sitter mängder med folk och fikar.
Så frågan är om vinet har drabbats så mycket än? Har ju inget med minskad efterfrågan internationellt iof.. Tror bara det dröjer innan den ekonomiska effekten når producenterna, och de får panik över att ingen vill köpa in viner.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Jag tyckte mig se videos från Frankrike igår. I Bordeaux där det hölls pampiga middagar med Latour, Mouton R, Angelus etc, där det var fullsmockat med folk.
Även en video från ett hotellrum som filmar ut över ett torg det det sitter mängder med folk och fikar.
Så frågan är om vinet har drabbats så mycket än? Har ju inget med minskad efterfrågan internationellt iof.. Tror bara det dröjer innan den ekonomiska effekten når producenterna, och de får panik över att ingen vill köpa in viner.
Det måste varit gamla videos!
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
Var på bolaget idag för att hämta viner från BS och köpte lite viner från TS... tyckte att det kändes som packman när man var där inne... alla höll avståndet... tom kön var ok
 
Toppen