Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Cristal 2002

Ja, nu sitter jag i skrivande stund och smattrar på denna nysläppta prestigechampagne. Den är mycket bra, både i doft och smak, och sopar klart mattan med 2000:an och saknar dennes korthet i eftersmaken, men det är klart att det inte är så förvånande med tanke på årgångarnas relativa nivå att 2002:an skulle vinna.
Att likna viner vid olika frukter är inte min grej, men jag tycker att det är lite grapefrukt över den. Nåväl, den är otroligt rik i både doft och smak för att vara så ung, tycker jag, och den har fina och bra syror samt skön mousse. Jag kan inte annat än spå mycket goda framtidsutsikter för denna champagne, som jag anser vara riktigt god redan nu, hur mycket av ett barnarov det än kan låta som (den är ju bara sex och ett halvt år). Vill man ha lite lättare champagner istället för någonting i Krug- eller Bollinger-stil så är den till skillnad från 2000:an fullt kapabel att strida med de bästa, och den är mer tillgänglig än ung Salon (även om jag ändå gillar Salon riktigt mycket). Rekommenderas!!!

Nej, nu skall jag återgå till att lira Resident Evil 5!
 

vintjej

Medlem
SV: Cristal 2002

Kul att få en recesnion av den här. Jag stod senast igår och funderade på att köpa två flaskor.:)
 
SV: Cristal 2002

Darth Angelus skrev:
Ja, nu sitter jag i skrivande stund och smattrar på denna nysläppta prestigechampagne. Den är mycket bra, både i doft och smak, och sopar klart mattan med 2000:an och saknar dennes korthet i eftersmaken, men det är klart att det inte är så förvånande med tanke på årgångarnas relativa nivå att 2002:an skulle vinna.
Att likna viner vid olika frukter är inte min grej, men jag tycker att det är lite grapefrukt över den. Nåväl, den är otroligt rik i både doft och smak för att vara så ung, tycker jag, och den har fina och bra syror samt skön mousse. Jag kan inte annat än spå mycket goda framtidsutsikter för denna champagne, som jag anser vara riktigt god redan nu, hur mycket av ett barnarov det än kan låta som (den är ju bara sex och ett halvt år). Vill man ha lite lättare champagner istället för någonting i Krug- eller Bollinger-stil så är den till skillnad från 2000:an fullt kapabel att strida med de bästa, och den är mer tillgänglig än ung Salon (även om jag ändå gillar Salon riktigt mycket). Rekommenderas!!!

Nej, nu skall jag återgå till att lira Resident Evil 5!

Tackar och bugar. Låter som en skön sommarchampagne då. Plockar nog upp en när solen stigit lite högre. Alltid kul att få ett första intryck av den här typen av vin. Man tenderar att ligga på dem ett tag.
 

Andreas L

Medlem
SV: Cristal 2002

Jag är i Bordeaux och den finns för 160 euro på mitt stamhak - blir nog en pava eller två de närmsta dagarna.

:D
 
Trådskapare
D

Darth Angelus

Medlem
SV: Cristal 2002

Andreas L skrev:
Jag är i Bordeaux och den finns för 160 euro på mitt stamhak - blir nog en pava eller två de närmsta dagarna.

:D
I så fall hoppas jag att du delger oss din egen åsikt om vinet. Det skulle bli intressant att höra en sommelier-åsikt att jämföra med min egen. :)
 

SUPRA

Bäst
SV: Cristal 2002

Kan ni inte testa att dricka Cristal med sugrör så man vet hur Magnus Tholén hade det. ;D
 
Trådskapare
D

Darth Angelus

Medlem
SV: Cristal 2002

SUPRA skrev:
Kan ni inte testa att dricka Cristal med sugrör så man vet hur Magnus Tholén hade det. ;D
Nej tack! Smakerna gör sig inte rätt på det sättet och det är en förolämpning mot en såpass fin dryck att dricka den på det viset. Så stor är inte nyfikenheten. ;D
 

kayaker

Cyklist
SV: Cristal 2002

SUPRA skrev:
Kan ni inte testa att dricka Cristal med sugrör så man vet hur Magnus Tholén hade det. ;D
Har inte du flaskor till en sugrörsvertikal själv? ;D
 
Trådskapare
D

Darth Angelus

Medlem
SV: Cristal 2002

Per Stade skrev:
Fick ett mail idag:
http://www.shoppersvineyard.com/2009_4_7email_page.html
Får väl bara hoppas att kronan stärks rejält mot dollarn tills jag
åker till NY nästa gång.
Från länken i ditt inlägg...
"Bruce Sanderson of the Wine Spectator personally told me that 2002 is shaping up to be THE NEXT BIG vintage for Champagne, perhaps the best since 1996!!!"

Ja, och jag tror nog att "perhaps" var överdrivet försiktigt uttryckt här. Även om jag förstår att Bruce Sanderson kanske tycker att det är vanskligt att uttrycka sig alltför tvärsäkert om sådant här, så har jag inte sett en årgångstabell där 2002 inte ligger nära 1996 (någon hundradel under eller så, på en skala som är så noggrann, och båda årgångarna ligger på 5 av 5 möjliga enligt Systembolaget). Ingen annan årgång sedan 1996 har uppnått sådana poänger.
Även enligt egna smaklökar så har jag inte provat någon prestige av årgångarna 1997-2000 som når upp till Cristal 2002. Ja, jag var mer imponerad av denna än av Salon 1997 och Krug 1998, även om dessa absolut inte för den sakens skull var dåliga. Det kan ju delvis vara att jag hade högre förväntningar på de husen, men ändå, den här var helt klart riktigt bra.
Sanningen är att jag inte blivit överlag jätteimponerad av årgångarna 1997-2000 efter att ha fallit för de utmärkta 1995 och 1996. Men skall man tro Cristallen så var 2002 ett redigt lyft från de fem föregående åren, och jag skulle nog byta ut "perhaps" mot "almost definitely" i ovan citerade mening.
 

Lando

Medlem
SV: Cristal 2002

Darth Angelus skrev:
Från länken i ditt inlägg...
"Bruce Sanderson of the Wine Spectator personally told me that 2002 is shaping up to be THE NEXT BIG vintage for Champagne, perhaps the best since 1996!!!"

Ja, och jag tror nog att "perhaps" var överdrivet försiktigt uttryckt här. Även om jag förstår att Bruce Sanderson kanske tycker att det är vanskligt att uttrycka sig alltför tvärsäkert om sådant här, så har jag inte sett en årgångstabell där 2002 inte ligger nära 1996 (någon hundradel under eller så, på en skala som är så noggrann, och båda årgångarna ligger på 5 av 5 möjliga enligt Systembolaget). Ingen annan årgång sedan 1996 har nått sådana poäng.
Även enligt egna smaklökar så har jag inte provat någon prestige av årgångarna 1997-2000 som når upp till Cristal 2002. Ja, jag var mer imponerad av denna än av Salon 1997 och Krug 1998, även om dessa absolut inte för den sakens skull var dåliga. Det kan ju delvis vara att jag hade högre förväntningar på de husen, men ändå, den här var helt klart riktigt bra.
Sanningen är att jag inte blivit överlag jätteimponerad av årgångarna 1997-2000 efter de mycket bra 1995 och 1996. Men skall man tro Cristallen så var 2002 ett redigt lyft från de fem föregående åren, och jag skulle nog byta ut "perhaps" mot "almost definitely" i ovan citerade mening.

Tänkte precis detsamma, känns som det är en allmän sanning att 2002 är den nästa stora efter 1996 men vad vet jag? Ser i alla fall skumt ut när ett sånt nästan självklart påstående "BLIR EN STOR NYHET".
 

Sigdarve

Medlem
Fick syn på det här igår. Ringde och kollade. Men det hade blivit fel. Undrar varför man inte rättat till det?
Skärmavbild 2019-02-19 kl. 09.33.24.png
 
Toppen