Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Cristal kostar omkring 4000 kronor...enligt Aftonbladet.

Se...
http://www.aftonbladet.se/resa/europa/frankrike/article466155.ab

...titta i den gula rutan med rubriken "Dyra droppar" nära botten.

"Louis Roederers Cristal sägs vara världens dyraste champagne och kostar runt 4000 kr flaskan."

Senast jag kollade kostade Cristal 1450 kr (inte 4000) på Systembolaget. Nu var artikeln skriven för knappt två år sedan, men Cristal lär inte ha kostat 4000 kr flaskan då heller. Visserligen så fanns det säkert äldre årgångar som kostade så mycket (och mycket mer därtill), men det känns ju inte rimligt att räkna efter det, då det alltid finns äldre, dyrare årgångar av prestigeviner. Att få tag på Cristal kan man göra för mycket mindre än 4000 kr flaskan.
Och världens dyraste champagne. Skulle inte tro det. Även om inte Clos d'Ambonnay fanns då än så var Clos du Mesnil redan mycket dyrare, och även vanlig årgångs-Krug var faktiskt en aning dyrare. Sidnot: Kan de ha talat om Cristal Rosé, men i så fall framgår inte det.

Duktigt jobbat, Aftonbladet!
 

Andreas L

Medlem
SV: Cristal kostar omkring 4000 kronor...enligt Aftonbladet.

Allmänjournalister är farliga! Dom kan ingenting och gör inte research, jag har personligen blivit intervjuad ett antal gånger och har ständigt blivit felciterad, artiklarna är dessutom till brädden fyllda med felstavningar och allmäna dumheter, detta är ett milt exempel på dagstidningarnas låga nivå... :mad:
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Cristal kostar omkring 4000 kronor...enligt Aftonbladet.

Supersommelierens Intervjuschock

Svenska journalister bäst i världen!

"Jag blir alltid rättciterad" säger internationellt erkände Sommeliervärldsmästaren Andreas L.
 

Arvid

Medlem
SV: Cristal kostar omkring 4000 kronor...enligt Aftonbladet.

Varför inte bara anlita någon vinskribent om det ändå skall vara på denna låga nivå. Det finns ju en del som säkerligen hade tagit ett sådant här jobb nära nog gratis.
 

anders

Medlem
SV: Cristal kostar omkring 4000 kronor...enligt Aftonbladet.

Andreas L skrev:
Allmänjournalister är farliga! Dom kan ingenting och gör inte research, jag har personligen blivit intervjuad ett antal gånger och har ständigt blivit felciterad, artiklarna är dessutom till brädden fyllda med felstavningar och allmäna dumheter, detta är ett milt exempel på dagstidningarnas låga nivå... :mad:

Du tror alltså att de har någon med journalistutbildning på Aftonbladet - nyheter för förståndshandikappade...? Jag är skeptisk...

Men annars ger jag dig i sak helt rätt, detta är min erfarenhet också. Problemet är att pöbeln i genomsnitt är så pass dum att allmänjournalisten faktiskt framstår som kunnig i jämförelse.
 

R.P

Medlem
SV: Cristal kostar omkring 4000 kronor...enligt Aftonbladet.

Cristal rosé kostar enligt SS 3290 kr, finns inte i beställninssortimentet och måste beställas om mist 36 flaskor. Där var idioten halvnära ändå, bara en felkalkyl på 700 spänn, det är ju inte så illa, förutsatt att det nu var rosén han syftade på.
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Cristal kostar omkring 4000 kronor...enligt Aftonbladet.

anders skrev:
Du tror alltså att de har någon med journalistutbildning på Aftonbladet - nyheter för förståndshandikappade...? Jag är skeptisk...

Men annars ger jag dig i sak helt rätt, detta är min erfarenhet också. Problemet är att pöbeln i genomsnitt är så pass dum att allmänjournalisten faktiskt framstår som kunnig i jämförelse.

AFTONBLADET - nyheter för förståndshandikappade söker journalister.

Krav:
1. Du bör tillhöra något av följande partier: Mp, S, Vp eller någon obskyr koallision till vänster om de sistnämnda.
2. Du skall liksom läsarna ha ett aktivt intresse för Britney Spears sexliv och övrigt kändisskvaller, tycka att de bästa vinerna kommer på box samt lyssna på glättig innehållslös musik och kunna skriva feta rubriker om allt detta.
3. Sensationslystnad och skvallerbenägenhet prioriteras före skrivkunnighet.
 
Trådskapare
D

Darth Angelus

Medlem
SV: Cristal kostar omkring 4000 kronor...enligt Aftonbladet.

Mysonoxen skrev:
AFTONBLADET - nyheter för förståndshandikappade söker journalister.

Krav:
1. Du bör tillhöra något av följande partier: Mp, S, Vp eller någon obskyr koallision till vänster om de sistnämnda.
2. Du skall liksom läsarna ha ett aktivt intresse för Britney Spears sexliv och övrigt kändisskvaller, tycka att de bästa vinerna kommer på box samt lyssna på glättig innehållslös musik och kunna skriva feta rubriker om allt detta.
3. Sensationslystnad och skvallerbenägenhet prioriteras före skrivkunnighet.
Hehe!
1. Du vet, Vänsterpartiet brukar förkortas med v, inte vp. Annars kan jag säga att jag inte ger så mycket för den borgerliga alliansen heller, även om jag röstade på fp i de senaste två valen. Det skulle inte göra mig något om nuvarande regeringen förlorar nästa val. Dock, jag är inte så förtjust i vänsterblocket, så mig gör det inget att du driver med dem.
2. Ja, hjärndött kändisskvaller verkar intressera Aftonbladet rätt mycket. Det är inte lika inne på detta som rena skvallertidningar, förstås, men ändå. Boxviner rekommenderar de antagligen av kommersiella skäl, d.v.s. för att deras läsare har såpass dålig smak vad gäller vin. Antagligen tycker vinskribenterna, om de kan det minsta om vin, själva bättre om dyrt än billigt, då tränade personer tenderar att göra det. De verkar dock inte alltför ivriga att slå hål på myten att billigt vin är bättre än dyrt som den smörja den är.
3. Håller med.
 

Jos

Medlem
SV: Cristal kostar omkring 4000 kronor...enligt Aftonbladet.

Darth Angelus skrev:
Hehe!
1. Du vet, Vänsterpartiet brukar förkortas med v, inte vp. Annars kan jag säga att jag inte ger så mycket för den borgerliga alliansen heller, även om jag röstade på fp i de senaste två valen. Det skulle inte göra mig något om nuvarande regeringen förlorar nästa val. Dock, jag är inte så förtjust i vänsterblocket, så mig gör det inget att du driver med dem.
2. Ja, hjärndött kändisskvaller verkar intressera Aftonbladet rätt mycket. Det är inte lika inne på detta som rena skvallertidningar, förstås, men ändå. Boxviner rekommenderar de antagligen av kommersiella skäl, d.v.s. för att deras läsare har såpass dålig smak vad gäller vin. Antagligen tycker vinskribenterna, om de kan det minsta om vin, själva bättre om dyrt än billigt, då tränade personer tenderar att göra det. De verkar dock inte alltför ivriga att slå hål på myten att billigt vin är bättre än dyrt som den smörja den är.
3. Håller med.

Att du inte har något emot att vår nuvarande regering förlorar nästa val gör, oavsett vad du skriver i övrigt, dig till vänstervriden potentiell Aftonbladetmedarbetare i mina ögon. Särskilt med tanke på ditt kamouflerade försvar av den vidriga blaskan.

Jag tycker att politiska diskussioner bör undvikas, - så länge man inte driver med vänstern förstås.. Men visst, det är ju bara min åsikt.. ;D
 

anders

Medlem
SV: Cristal kostar omkring 4000 kronor...enligt Aftonbladet.

Jos skrev:
Jag tycker att politiska diskussioner bör undvikas

Politiska diskussioner är inga problem så länge man applicerar den tyvärr verklighetsbaserade sanningen, och det är inte vänster mot höger utan intelligenta människor mot pöbeln och de männsikor dessa har utsett till att representera dem, vanligen benämnda 'politiker'.

Ett finfint exempel hämtat i närtid. Byfånarna i Hässleholm (tror jag det var) vill slå ett slag för jämlikheten. Man har därför ändrat skyltarna vid vissa övergångsställen till att figuren har en kjol. (Vaddå att vi helt förbiser den putslustiga "herr gårman"?) Detta blev ett fall för regeringen (otroligt men sant). De avslog skyltändringen. Dock inte med förklaringen som vi intelligenta människor hade använt: "Ni är helt dumma i huvudet och ska se till att använda skattemedel på bästa sätt. Gör ni om något liknande kommer vi att fakturera er personligen samtliga kostnader å skattebetalarnas vägnar.". Icke då. Våra politikerbroilers utan en dags arbetslivserfarenhet kommer med det brilljanta argumentet: "Det är en intressant ide. Vi ska undersöka om detta är genomförbart. Men skyltarna ska vara likadana över hela landet för att inte skapa förvirring så ni får ändra tillbaka."

Jag är tveksam till om en skyltändring kommer att förändra verkligheten för alla kvinnor som får stryk i sina hem utan att samhället ingriper.
Jag kan bara hänvisa till http://www.finewines.se/forum/http://www.finewines.se/phpbb/viewtopic.php?p=6645#p6645.
Vi väntar fortfarande på att en riktig man (till dessa räknas inte fd Jämo Claes Borgström) ska ta tag i frågan...
 

hampus86

Medlem
SV: Cristal kostar omkring 4000 kronor...enligt Aftonbladet.

Jag har börjat undvika politiska disskusioner, då jag helt enkelt inte orkar hålla på längre. Trist att man skall behöva bli lynchad bara för att man gillar champagne och inte chapel hill, inte vill uppleva en andra förintelse(läs: mullor med nukes), och föredrar McCain framför Obama.

Oj då, blev visst lite politiskt ändå :p..
 
Trådskapare
D

Darth Angelus

Medlem
SV: Cristal kostar omkring 4000 kronor...enligt Aftonbladet.

Jos skrev:
Att du inte har något emot att vår nuvarande regering förlorar nästa val gör, oavsett vad du skriver i övrigt, dig till vänstervriden potentiell Aftonbladetmedarbetare i mina ögon. Särskilt med tanke på ditt kamouflerade försvar av den vidriga blaskan.
Whoa! Det var ord och inga visor det. Du lägger nog för stor tyngd vid vissa av mina ord. Jag har inget emot att vår nuvarande regering förlorar i nästa val, inte därför att jag gillar vänsterblocket, utan därför att jag inte så mycket till övers för borgarna heller. Nyliberalismen är enligt min mening en ideologi som leder till kaos i samhället, för att man låter viktiga allmäna intressen som miljöfrågor driva vind för våg. Moderaterna har heller aldrig haft miljöfrågor tillräckligt högt på dagordning. Och som många andra så tycker jag inte att FRA-lagen är speciellt bra, eller liberalt. Mot det ställs jante om flum om skolan i vänsterblocket, så jag vet inte vad jag skall tycka värst om.
För övrigt, billigt skitvin säljer. Det är kapitalism det också. Är du nyliberal så borde du inte ha några problem med dessa spelregler. Sedan vad du själv tycker är gott är en annan sak. Jag menar inte att försvara värdelöst vin, men å andra sidan vet jag att det endast finns en liten mängd av det jag tycker är riktigt bra. Om alla i pöbeln som idag dricker bag-in-box vore intresserade av Champagne Krug, eller ens champagne i allmänhet, så skulle det vara omöjligt för mig att få tag på det jag vill (åt minstone utan att betala hutlösa priser). Så ja, bag-in-box är, som annat billigt vin, riktigt värdelöst, och ser du historien om mina inlägg så kan du se att jag konsekvent anser detta (se denna tråd), men jag orkar helt enkelt inte med att ständigt bedriva korståg mot smörjan, särskilt som man alltid får höra att man är snobb. Men vad gäller min vinpreferens så är det påkostade viner från klassiskt välkända vindistrikt som är klart bäst.

Jos skrev:
Jag tycker att politiska diskussioner bör undvikas, - så länge man inte driver med vänstern förstås.. Men visst, det är ju bara min åsikt.. ;D
Ja, OK, visst, men det var nog Mysonoxen som började tala i de banorna. Visserligen nappade jag på diskussionen. Sorry! Men driv du med vänstern om du har lust.
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Cristal kostar omkring 4000 kronor...enligt Aftonbladet.

Ja det är mitt fel allting och jag är lika hemsk som Hampus eftersom jag också föredrar Champagne före Chapel Hill och McCain före Obama.

Angående politik blir min slutkläm i ämnet att jag ogillar Alliansen då de nästan är värre skattehöjare än vad sossarna var på Palmes tid vilket inte vill säga lite.

Men när det här http://bubblare.se/movie/mona_fifflar är alternativet till Reinfeldt som statsminister 2010 måste man välja det minst onda av två onda ting...

(Om man nu inte röstar blankt i ren protest d.v.s.)

Edit: Nu gick jag emot min salig mormor som sa att det finns två saker man aldrig ska göra, och det är att låna pengar och diskutera politik. Förlåt mig, mormor, whereever you are...
 
Trådskapare
D

Darth Angelus

Medlem
SV: Cristal kostar omkring 4000 kronor...enligt Aftonbladet.

Mysonoxen, lugn. Jag är i alla fall inte sur på dig, men Jos tyckte ju inte man skulle dra in politik. För min del spelar det mindre roll. Jag bara påpekade för honom att det nu inte var jag som var först.
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Cristal kostar omkring 4000 kronor...enligt Aftonbladet.

Darth Angelus skrev:
Mysonoxen, lugn. Jag är i alla fall inte sur på dig, men Jos tyckte ju inte man skulle dra in politik. För min del spelar det mindre roll. Jag bara påpekade för honom att det nu inte var jag som var först.

Även om jag inte känner en enda vinentusiast med riktiga vänsteråsikter (nej, jag umgås inte med Jan Guillou och rödvinsvänstern) så är det kanske lite onödigt att dra in politik, men det är det fler än jag som gjort.

DESSVÄRRE måste det ju sägas att i Sverige är alkoholkonsumtionen knuten till politiken på ett sätt som inte förekommer annat än i våra nordiska grannländer (Danmark undantaget) och i viss mån i USA. Makthavarnas skattehöjningar och åderlåtande av all seriös alkoholförtäring blir därmed ett ofta förekommande samtalsämne vilket gör det oundvikligt att man då och då ramlar in på politiken som diskussionsämne.

Vad vi kan vara överens om är, trots vilka politiska uppfattningar vi har, är att den svenska alkoholpolitiken har havererat. Förmynderi och storebrorsmentalitet hör inte ett modernt samhälle till, och vi borde ha samma rättigheter häruppe som människorna i de övriga EU-länderna.

Visst, jag förnekar inte att det finns en utbredd alkoholism och ett rejält ungdomsfylleri (sånt man inte ser t.ex. i vinproducerande länder som Frankrike och Italien där det inte är något märkvärdigt detta med alkohol) me jag tycker inte at vi vinintresserade ska behöva klä skott för att 10% av befolkningen inte kan sköta sitt förhållande till alkoholen.
 

Jos

Medlem
SV: Cristal kostar omkring 4000 kronor...enligt Aftonbladet.

Ja det kanske var lite rakt skrivet av mig men det var inget personligt. Faktum kvarstår; Du vill att vår nuvarande regering förlorar nästa val och då kan bara en enda sak hända ----> vi får en ny regering bestående av vänsterpartister och sossar. Och ser man hellre vänsterpartister i maktens korridorer så...

Mysonoxen; Att rösta blankt och inte välja det minst dåliga alternativet är nästan samma sak som att rösta för det sämsta. Detta eftersom det precis som du själv påpekat bara finns två alternativ.
 
Trådskapare
D

Darth Angelus

Medlem
SV: Cristal kostar omkring 4000 kronor...enligt Aftonbladet.

Jos skrev:
Ja det kanske var lite rakt skrivet av mig men det var inget personligt. Faktum kvarstår; Du vill att vår nuvarande regering förlorar nästa val och då kan bara en enda sak hända ----> vi får en ny regering bestående av vänsterpartister och sossar. Och ser man hellre vänsterpartister i maktens korridorer så...
Nu tror jag att ett klargörande behövs. Jag har skrivit att "det skulle inte göra mig något om" respektive att "jag har inget emot att" vår nuvarande regeringen förlorar nästa val. Det är en lite annan sak än att jag "vill". Noll är inte plus, och en icke-negativ inställning till något ("det skulle inte göra mig något om") är inte riktigt samma sak som en positiv inställning till någonting ("jag vill att"). Som sagt, jag tycker inte särskilt mycket om någon av blocken, så det är mig ganska likgiltigt. Ledsen om det inte framgick så tydligt, men språk kan vara tvetydigt.
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Cristal kostar omkring 4000 kronor...enligt Aftonbladet.

CH skrev:
Är detta i samma kunskapsklass som topic artikeln? någon som laddad ner och kollat?
http://www.aftonbladet.se/resa/resguide ... 3290446.ab

Misstänker att vi skulle kunna skriva en bättre Champagneguide om vi här på forumet slog våra kloka skallar ihop.
Har dock inte läst den, eftersom jag av principskäl inte vill bidra med ens 50 öre till nyheter för förståndshandikappades budgetkassa.
 
Toppen