Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Crossmatch Amarone

Jag beklagat oredan jag orsakat! Tack för tipsen, då är jag inne på rätt spår, synd bara att drickdatumet ligger så långt borta..
 
Trådskapare
energia

energia

Medlem
Var och inhandlade lite idag, fick även tips på 95287 - "2011 Château Poujeaux" från den butiksanställde. Men den åkte i vasken, representerar det jag inte gillar hos ett vin, - alldeles för mycket syra och tanniner för min smak. Dock så var 12352 - "2009 Tenuta Col d'Orcia Brunello di Montalcino" helt ok, om än att jag saknade en betydligt mer underbyggd kropp med mer fyllighet. Troligen så blir detta vin lite bättre om det får lagras några år?

Några fler tips utifrån denna rapport? :)
 

Vino fino

Medlem
Var och inhandlade lite idag, fick även tips på 95287 - "2011 Château Poujeaux" från den butiksanställde. Men den åkte i vasken, representerar det jag inte gillar hos ett vin, - alldeles för mycket syra och tanniner för min smak.
Intressant att du inte gillade Poujeaux. Ett av de mer hyllade bourgeois-slotten. Gillar du Bdx allmänt? Nyfiken att höra, eftersom du tyckte detta var för stinnt med tanniner och syra. Var det inte vad du förväntade dig (av Bdx) eller är det profilen rent generellt som du inte gillar?
 
Trådskapare
energia

energia

Medlem
Intressant att du inte gillade Poujeaux. Ett av de mer hyllade bourgeois-slotten. Gillar du Bdx allmänt? Nyfiken att höra, eftersom du tyckte detta var för stinnt med tanniner och syra. Var det inte vad du förväntade dig (av Bdx) eller är det profilen rent generellt som du inte gillar?

Just Bdx är outforskad mark för mig, inte druckit det tidigare vad jag kan minnas. Kanske en mognadssak som kommer längre fram? Men just nu är det inget för mig. Får väl säga att det mer är generellt smakmässigt, för mycket syra och ingen "maffig" kropp som underbygger vinet. När Bdx'en stått ett tag och luftat sig slog tungan frivolter av syran...

Nu är jag väl van vid söttman från Amaronen, kanske det som spökar?
 
Trådskapare
energia

energia

Medlem
Plockade även till mig 90082 och 92234, vad kan jag förvänta mig där utifrån vad jag berättat om min smakprofil?
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
-Många av mina vänner som varit amaroneälskare hittade sin väg till den goda sidan av kraften via C9DP och andra Rhoneviner.
Prova dig fram lite där och se om det kan vara något, en enklare trotjänare i kategorin budget som finns i standardsortimentet är Dom. de Pesquier Gigondas (90150). -Kanske kan vara något?
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Intressant att du inte gillade Poujeaux. Ett av de mer hyllade bourgeois-slotten
Håller med, och dessutom i hyggligt modern stil, så de brukar funka rätt bra som unga. Nu är ju 2011 inte någon toppårgång, men den är å andra sidan inte dålig. Poujeaux 2011 borde vara ett bra exempel på välgjord, ung Bordeaux i Médoc-stil. Gillar man inte det kan man möjligen ge högra stranden/Saint-Émilion en chans om man kommer från amaronehållet, annars är nog slutsatsen att man inte gillar Bordeaux.
 

Sörplarn

Medlem
Håller med, och dessutom i hyggligt modern stil, så de brukar funka rätt bra som unga. Nu är ju 2011 inte någon toppårgång, men den är å andra sidan inte dålig. Poujeaux 2011 borde vara ett bra exempel på välgjord, ung Bordeaux i Médoc-stil. Gillar man inte det kan man möjligen ge högra stranden/Saint-Émilion en chans om man kommer från amaronehållet, annars är nog slutsatsen att man inte gillar Bordeaux.

Smak och vin kan vara en svår kombination, likväl är en mans kvinnas smak eller vice versa, mycket spekulering! ;)
Ungefär som smaken kan vara som baken om man ska dra det ordagrant.
 

mnor

Medlem
Nu har du fått en hel del tips här redan, men om jag skulle leta efter lite mer bombastiska viner så skulle jag leta efter fylliga viner från följande länder och distrikt:
- Cabernet Sauvignon och Syrah viner från Sydafrika
- Cabernet Sauvignon och Zinfandel från USA (Kalifornien)
- Cabernet Sauvignon och Shiraz från Australien
- C9DP
- Malbec från Argentina
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
Nu har du fått en hel del tips här redan, men om jag skulle leta efter lite mer bombastiska viner så skulle jag leta efter fylliga viner från följande länder och distrikt:
- Cabernet Sauvignon och Syrah viner från Sydafrika
- Cabernet Sauvignon och Zinfandel från USA (Kalifornien)
- Cabernet Sauvignon och Shiraz från Australien
- C9DP
- Malbec från Argentina

Håller med mnor men skulle vilja lägga till:

-Garnacha från Spanien (tex Priorat). Samma druva som används i södra Rhône.
-Södra Rhône blends från Nya världen.

Det man kan säga om Grenachedruvan är att den ger mycket fruktiga viner, som om det är av bra kvalitet behöver tid för att bli balanserade och tona ner frukten och alkohol (min smak). De bästa Grenachevinerna (samma druva som Garnacha) har lågt skörduttag och blandas ofta med andra druvor för att få lite mer syra och tanniner. De är inte lika dyra som de bästa vinerna från BDX och Bourgogne, men för att du skall få ett Grenache-vin som är riktigt bra behöver du betala 2-400 pix, oftast lite mer om du köper Ch9dp. De behöver dock oftast 6-10 år i källaren. De lite "billigare" vinerna av de bästa producenterna från södra Rhône (Côtes du Rhône village/Lirac/Gigondas) kan också vara bra, särskilt om du låter dem ligga i källaren i 2-4 år.

#Grenachelover
 
Last edited:
Trådskapare
energia

energia

Medlem
För återkoppling så kan jag säga att dessa föll väl ut smakmässigt:

2010 Trapiche Terroir Series Malbec Finca Ambrosia (91156)
2006 Benegas Lynch Cabernet Franc (90203)
2006 Château la Nerthe Châteauneuf-du-Pape (nr 90082)
2009 Brunello di Montalcino Gaja (nr 92234)

Benegas Lynchen var dock brutalt med svarta vinbär, nästintill lite störande... Trapiche var riktigt god och så även La Nerthe'n.
Gaja Brunello tog sig efter 2 timmars luftning :)
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Kanske en lite missvisande rubrik, men har ni tips på likvärdiga viner om man gillar:
- A Amarone (Alpha Zeta) [12343]
- Campo dei Gigli [91120]

Behöver inte vara just Amarone-viner, gärna andra distrikt och även utanför Italien.

Hur har det gått för dig sen i oktober? Lust att skriva några rader?
 
Toppen