Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Crozes-Hermitage

Pomerol

Medlem
Provade ett tiotal röda viner från Crozes Hermitage från 2005 och 2006 i helgen. Det var viner från Delas, Graillot, Gilles Robin, Cave de Tain, Charles Thomas, Clement, Colombier med flera.

Jag brukar uppskatta Crozes Hermitager och tycker man mycket sällan blir besviken och oftast mer än nöjd.

Den solklara vinnaren på provningen var Cuvée Alberic Bouvet 2006. Finns på Systembolaget för under 200 kr.

Den enda riktiga besvikelsen var Papillon som faktist kommer från samma producent som Alberic Bouvet; Gilles Robin. Tidigare var det ju nästan lika mycke snack om Papillon som Alain Graillot, vilket jag inte kan förstå. Papillon var lätt, tunn, tråkig - långt ifrån Alberic Bouvet som var fyllig och vars kraft balanserades av hög strävhet och markerad syra. Lägg till detta allt som druvtypiska Syrahviner från Rhonedalen brukar innehålla samt en dos rostade fat. Gott att dricka nu och med lite tid kan det nog bara bli bättre.
 

Håkan

Medlem
SV: Crozes-Hermitage

Spännande, jag brukar hålla mig ifrån Crozes men man kanske skulle ta och köpa några. Undrar varför det bara blir slagsmål om Graillot i Sverige?
 

Elvis

Medlem
SV: Crozes-Hermitage

Jag följde rådet och hämtade igår ut fyra flaskor Cuvée Alberic Bouvet 2006. Ska provas på lördag!
 
Trådskapare
P

Pomerol

Medlem
SV: Crozes-Hermitage

Kul! Återkom med vad du tycker. Var inte rädd för att lufta vinet ordentligt.
 

Elvis

Medlem
SV: Crozes-Hermitage

Pomerol, ett stort tack för tipset om Cuvée Alberic Bouvet 2006! Den imponerade stort på gästerna igår! Jag gav den åtta timmar på karaff och det var perfekt.
 
Trådskapare
P

Pomerol

Medlem
SV: Crozes-Hermitage

Elvis skrev:
Pomerol, ett stort tack för tipset om Cuvée Alberic Bouvet 2006! Den imponerade stort på gästerna igår! Jag gav den åtta timmar på karaff och det var perfekt.

Kul att du gillade den.

Håkan skrev:
Spännande, jag brukar hålla mig ifrån Crozes men man kanske skulle ta och köpa några. Undrar varför det bara blir slagsmål om Graillot i Sverige?

Förra året var väl hystering kring Graillot som värst. Dels har han ju sin fanclub som köper lådor varje år, dels fick vinet bra betyg av de flesta vinskribenterna och dessutom hade ju Kronstam med Graillot på en topptio på en lista om tidernas bästa syrahviner. Graillot var i klass med Grange, Guigals tre stora, enligt Kronstam.

Jag tycker Graillot är bra men man kan lätt, i hysterin, glömma att det finns flera andra bra CH-producenter.

I år släpps Graillot den 3 november. Någon som provat?
 

Krisman

Medlem
SV: Crozes-Hermitage

Drack ett par flaskor graillots vita Crozes på Sturehof i går, fy f-n vad bra den är!
Synd att vi (ward) som importerar den, kan få köpa loss till oss själva.

Vad tyckte du om Delasen? Vi provade SS CdR utbud, Delas solklar vinnare. Iofs är den gjord på 80% Syrah & 20% Grenache vilket är ovanligt.
 
Trådskapare
P

Pomerol

Medlem
SV: Crozes-Hermitage

Krisman skrev:
Vad tyckte du om Delasen? Vi provade SS CdR utbud, Delas solklar vinnare. Iofs är den gjord på 80% Syrah & 20% Grenache vilket är ovanligt.

Jag har inte provat Delas Cote-du-Rhone men jag brukar uppskatta deras Crozes-Hermitage som ett hyggligt vin. Deras Hermitage och Cote-Rotie brukar vara riktigt prisvärda. Drack en Delas Hermitage 2001 på magnum nyligen som var riktigt bra.

Cote-du-Rhone dricker jag inte alltför ofta men då jag gör det tycker jag att ofta får man det man förväntar sig. Guigal med nuvarande årgång är bra, den tidigare var bedrövlig. Ch Mont Redon Cote-du-Rhone uppskattar jag också.
 

Håkan

Medlem
SV: Crozes-Hermitage

Krisman>Med tanke på vad andra importörer lägger undan till sig själva så låter det konstigt, fast ni kanske vill kränga varenda flarra ni kan.
Jag skall nog köa 3e november men INTE för Graillot, så jag kan köpa en ranson till någon hugad. Skicka PM
 

Jos

Medlem
SV: Crozes-Hermitage

Jaha men du skrev att ni "får köpa loss till oss själva" så jag kopplade inte vad du menade så jag förstod inte att du inte fick köpa loss..

Men annars, hade det varit lättare för dig att få tag på den om någon annan importerade?
 
Toppen