Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

CT värdebärare och … "andra"

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Noterar dagens ställning över de senaste 6 månadernas aktiviteterna på CT:

IMG_3217.jpeg


Även om @chatters gärna uppfattas som en namedropper eller utböling, så är det fortfarande en männska med extremt djup och bred erfarenhet av vin, både som provare och makare. Varje månad analyserar han gediget fler viner än de flesta av oss gör under en livstid. Dessutom är han extremt ödmjuk, vänlig, alltid inbjudande till hemmaprovningar. Om man analyserar hans provningsnoter är han underbart rik, to-the-point och levererar sådant man har nytta av att veta om varje.jävla.vin!

Ben Christiansena smaknoter är mer som ett skämt. Han bedriver vinverksamhet i USA och skriver om vin som om han inte har ens den minsta koll på någonting… Han har skrivit över 50,000 (zatan!!!!!!!!!!) smaknoter på samma manér:


IMG_3218.jpeg


IMG_3219.jpeg


Om man jämför med Chatters senaste provningar är det sådant som är direkt användbart, ssk som han precls provat några Troplong Mondot (som du ockspmkan göra hemma hos @Patrik Sellin i november. (@nmäl dig nu!)

IMG_3220.jpeg


Fantastiskt mycket mer användbara noter och reflektioner. Me like!
 

Thirsty

Smygnykterist
Idoldyrkan av chatters går inte att ta miste om efter alla hyllande inlägg. Men vi har alla olika förebilder och idoler. Personligen svårt att se storheten i att prova +10 viner om dagen över ett år. Låter inte så sunt eller intressant. Drick mindre, drick bättre. 🤷‍♂️
 

Thirsty

Smygnykterist
Försöker förstå varför ett screenshot med sju provningsnoteringar av Troplong-Mondot åtföljs av omdömet "drick bättre"? :oops:
Läsa det ur ett större perspektiv? 🙃

Men om Troplong representerar 7 av de 10 tisdagsvinerna som dricks, tänk då vilken nivå tisdagarna skulle ha om bara en flaska dracks! :cool:
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Läsa det ur ett större perspektiv? 🙃

Men om Troplong representerar 7 av de 10 tisdagsvinerna som dricks, tänk då vilken nivå tisdagarna skulle ha om bara en flaska dracks! :cool:
Jag ser väldigt många coravinerade flaskor på bilder från David "Chatters", som han delat med bl.a. Stefan och mig (eftersom vi träffats i Japan två gånger och förhoppningsvis ses "down under" nästa år). Att öppna och tömma en flaska är som bekant inte riktigt samma sak om man är intresserad av vertikalprovning och gillar att bedöma, dra slutsatser om utveckling/drickfas/stilförändringar mellan årgångar m.m. och att skriva om viner. Det är mest fascinerande att han tar sig tiden och pengarna!!! att regelbundet köra sådana här övningar hemma (och dessutom skriver bra), vilket väl är vad som imponerar på allas vår man i Japan. ;)
 

Thirsty

Smygnykterist
Jag ser väldigt många coravinerade flaskor på bilder från David "Chatters", som han delat med bl.a. Stefan och mig (eftersom vi träffats i Japan två gånger och förhoppningsvis ses "down under" nästa år). Att öppna och tömma en flaska är som bekant inte riktigt samma sak om man är intresserad av vertikalprovning och gillar att bedöma, dra slutsatser om utveckling/drickfas/stilförändringar mellan årgångar m.m. och att skriva om viner. Det är mest fascinerande att han tar sig tiden och pengarna!!! att regelbundet köra sådana här övningar hemma (och dessutom skriver bra), vilket väl är vad som imponerar på allas vår man i Japan. ;)
Som i första inlägget, vi har alla våra olika idoler. Det som den ena tycker är idioti och osunt tycker andra är street cred och rockstar. 🤷‍♂️
Glädjer mig dock för ni som imponeras har privilegiet att träffa pesonen i fråga. 👍
 
  • Like
Reactions: ZQT

Mats

Gone todash....
Som i första inlägget, vi har alla våra olika idoler. Det som den ena tycker är idioti och osunt tycker andra är street cred och rockstar. 🤷‍♂️
Glädjer mig dock för ni som imponeras har privilegiet att träffa pesonen i fråga. 👍
Nu kommer det här kanske låta som ytterligare en stämma i en hyllningskör men det är inte meningen utan bara ett försök att försvara alla parter och ge en mer nyanserad bild.

I grund och botten har du rätt i att det kan inte vara nyttigt att smaka 2-3000 viner/år, dvs 5-10/dag år efter år men trots de siffrorna dricker just den här vinprovaren i slutändan inte mer än vad många andra här på forumet gör. Det mesta är provat på vinmässor och vingårdar och mycket av resten är coravinat, och är det många viner samtidigt spottar han. Risken är ju ändå att det blir för mycket i längden och just därför bokför han allt han verkligen dricker så han vet att mängden drucket vin inte blir för mycket.

För att sedan försvara Tomas och Stefan lite så är han ingen "idol de fått träffa" utan en vän som är med i en liten privat chattgrupp med dagliga meddelanden och som är med på båda små on-line-provningar och riktiga vinträffar. Han är enormt kunnig och genuint och djupt engagerad i vin så ursprungsmeddelandet var nog bottnat i en djup respekt för kunnandet hos en vän och att man gärna visar det för andra så de kan ta del av hans TNs. Jag uppskattar verkligen hans korta och precisa TNs mycket mer än långa mer eller mindre poetiska utläggningar.

Sedan är det nog lätt att vilja "hylla" lite bara för att han är en så trevlig och generös person. T.ex. sist jag var i Sydney plockade han fram drygt 20 bourgogner av inte oävet slag som vi coravinade oss igenom bara för att han visste att jag var skeptisk till PN och bgn och han ville visa hur olika de kunde vara. De var utvalda för att visa på skillnader på olika byar, områden osv och vi tog dem från ena sidan av bgn till den andra medan han beskrev skillnader mellan de olika stilarna osv. Var enormt lärorikt. När jag sedan några dagar senare hjälpte honom att frakta vinerna till vinförrådet på andra sidan Sydney hade han med sig sin coravin och plockade fram ett 15-tal årgångar av Ch. Leoville Barton för han visste hur mycket jag uppskattar bdx. Vi coravinade oss från den äldsta och slutade när de började bli för unga. Provningen avslutades sedan med ett gäng CdP. Detta inte från någon nyrik person som strör pengar kring sig utan bottnar i en genuin passion för vin som han gärna delar med sig av.
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Idoldyrkan av chatters går inte att ta miste om efter alla hyllande inlägg. Men vi har alla olika förebilder och idoler. Personligen svårt att se storheten i att prova +10 viner om dagen över ett år. Låter inte så sunt eller intressant. Drick mindre, drick bättre. 🤷‍♂️
Hah! :vägg:
Du missar hela poängen.
Visst, det kan vara svårt att förstå alla människor alla gånger. Jag är med dig hela vägen!
Chatters är britt -> australier med sin egen ryggsäck, utmaningar, drömmar och drivkrafter i livet.
Hans val är: hans val! (Åsikter om det skulle rent av kunna uppfattas som pekfingrigt…)
Men, det är inte det som är grejjen.

Temat är att hans smaknoter är riktigt bra. Detta satte jag i kontrast med en henning som skrivit dubbelt så många smaknoter, men som kanske inte åstadkommit riktigt så mycket nytta… Chatters tillför värde till CT. Vi har alla nytta av hans insatser. Känns logiskt känna tacksamhet för all den tid och erfarenhet han delar med sig av. Osjälviskt. Helt utan ersättning. Personligen väljer jag att se värdet av den egalitära nyttan före att försöka tapetsera mina egna värderingar över hans insatser. En rikare databas på CT är ett stort värde!


@Thirsty Hur är det: Tycker du att Chatters smaknoter tillför eller inte tillför värde på CT?
@Barolonissen Hur är det: Tycker du att Chatters smaknoter tillför eller inte tillför värde på CT?
@jrick Hur är det: Tycker du att Chatters smaknoter tillför eller inte tillför värde på CT?


Tillfälle för reflektion:
Robert Parker och alla andra vinkändisar provar minst lika mycket eller mer. Eller fler. Och de får dessutom betalt… *pft* 🥴
Sökning på ordet "Parker" på detta forum avslöjar avsevärt fler inlägg av idoldyrkan än vad en sökning på "Chatters" ger.
 
Last edited:
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
@Thirsty @Barolonissen och @jrick Hur tänker du? Att bra smaknoter kommer från grodor eller från dem som faktiskt engagerar sig!???

Oavsett du gillar Chatters eller föredrar andra CT snubbisar (han hon hen they them their this thou they thouy yhfftw drill mjuff myaff brupp etc) är det fint att ge applåder till allt som är bra.
 
Toppen