Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Da Engrish bybbles

Krug88

Medlem
SV: Da Engrish bybbles

Har provat Ridgeview(tror det var den) en gång, fick den blint av Mesnil.
Smakade som en simpel, rätt billig standardskumpa.
Jag trodde den var äkta, inte vidare bra men ändå.

Undrar om inte Mesnil har agenturen på den i Sverige, eller om han hade den tidigare...
 
SV: Da Engrish bybbles

Krug88 skrev:
Har provat Ridgeview(tror det var den) en gång, fick den blint av Mesnil.
Smakade som en simpel, rätt billig standardskumpa.
Jag trodde den var äkta, inte vidare bra men ändå.

Undrar om inte Mesnil har agenturen på den i Sverige, eller om han hade den tidigare...

Även jag har blivit pådyvlad en dylik flaska av Mesnil - så visst har han agenturen... :)

Vill dock minnas att det var Ridgeview Bloomsbury som han tog in ett gäng av - och det är ju något enklare än prestige-BdB:n (som vann)... Håller annars med om ditt omdöme - visst smakar det som en enklare odlarskumpa från Champagne. Såg i somras i FT att Jancis Robinsson hade valt ut deras Blanc de noir bland hennes summer picks - vill minnas att hon kallade den "a sort of rustic Bollinger"... Kanske det - som BdN-freak måste den naturligtvis avsmakas. :)

Åkte faktiskt förbi Ridgeview i somras - det ligger på vägen från London till Brighton - men hade tyvärr (?) inte tid att hälsa på... Annars är ju området ganska intressant - samma kritaås som sticker i dagen i Champagne fortsätter här på andra sidan kanalen och bildar berömda "Sussex Downs", och på en av dessa sluttningar ligger Ridgeview. Terroir'en är alltså i någon mening den samma (i mycket stora drag) och även klimatmässigt så är det anmärkningsvärt lika.
 
SV: Da Engrish bybbles

[
NonPlusUltra skrev:
Terroir'en är alltså i någon mening den samma (i mycket stora drag) och även klimatmässigt så är det anmärkningsvärt lika.
Dock saknas fransmännen och även om de inte alltid är mina favoriter så har de en känsla och tradition kring vinmakeri som jag tror engelsmännen saknar/kommer ta väldigt lång tid att bygga upp.

Sedan är det väl fortsatt något för kallt och lite för få soltimmar (vet att vi pratar små gradskillnader nu och att den globala uppvärmningen fixar delar av det problemet snart) samt att toppjorden inte riktigt är densamma, det behövs betydligt mer gödsel i England har jag för mig.
 

Krug88

Medlem
SV: Da Engrish bybbles

Jo, jag vet att han köpte på sig ett antal flaskor för ett par år sedan.
Men jag tror att han hade ett helvete att sälja dem.
Lite för dyrt för att folk ska testa en engelsk "Champagne" tror jag.
Kom inte ihåg vad han betalade, men tror den gick på runt 250 kronor ut, kan det stämma?
 
SV: Da Engrish bybbles

shorepower skrev:
[Dock saknas fransmännen och även om de inte alltid är mina favoriter så har de en känsla och tradition kring vinmakeri som jag tror engelsmännen saknar/kommer ta väldigt lång tid att bygga upp.

Sedan är det väl fortsatt något för kallt och lite för få soltimmar (vet att vi pratar små gradskillnader nu och att den globala uppvärmningen fixar delar av det problemet snart) samt att toppjorden inte riktigt är densamma, det behövs betydligt mer gödsel i England har jag för mig.
Visst behövs det fransmän - dock så lär engelska vinindustrin redan krylla av ditresta krafter från andra sidan kanalen, och de lär ju inte blir färre i takt med att de franska husen investerar här...

Men, som sagt - allt är ju en fråga om förväntningar. Jag hyser personligen inte längre något tvivel om att man kan göra skumpa värd namnet i vissa delar av sydengland - men frågan är hur bra det kan bli. Med tanke på hur mycket av halvtaskig kvalité som produceras i Champagne så krävs det uppenbarligen en kombination av ovanligt bra mikroklimat/terroir och ovanligt bra odlarkompetens för att det skall bli riktigt bra, och det lär ju förbli (minst) lika ovanligt i södra England som det är idag i Champagne.

En intressant jämförelse blir ju att följa de områden som blir upphöjda till Champagnestatus i och med utvidgningarna av Champagne de närmaste åren. Hur länge dröjer det innan dessa områden frambringar "nya" odlare av riktigt god kaliber?
 
SV: Da Engrish bybbles

Niklas J skrev:
Jag gillar RidgeView! Man får ta det för vad det är men utan tvekan är där en Champagne-likhet, bra mycket mer än i andra mousserande. Dock, det varierar mellan etiketterna så det gäller snappa upp de bättre och då är det för många summor som man vägrar betala utanför Champagne....

Länk: http://miseenbouteille.blogspot.com/sea ... w%20Estate

MVH

Niklas
Oavsett distrikt så kostar bättre mousserande vin en del pengar verkar det som. Det är ju en rätt omständig process som väl avspeglar sig i priset.

Har inte provat något engelskt men varit på gång några gånger. Vet att många av de större husen i champagne investerar där så det är väl dags att prova. Tack för att du la upp länken Niklas, kul läsning
 

Niklas J

Medlem
SV: Da Engrish bybbles

Inget snack; det kostar att göra schyssta bubblor. Jag undrar dock om inte engelsmännen har all världens chans att segla upp som nummer två, bakom Champagne i bubblets värld. Eller har de redan gjort så?

RidgeView, Nyetimber och Camel Valley har alla imponerat rejält på mig. Nyetimber dessutom med en bl. de blancs som vid senaste dricktillfälle var 8 år gammal.

Ska testa Chapel Down fr Kent också inom kort. Ska vara schysst den också...

MVH

Niklas
 

Obra1

Medlem
SV: Da Engrish bybbles

Skön snubbe... synd att han är hela 67 år redan.. hoppas det finns folk som kan ta över efter honom.
 
SV: Da Engrish bybbles

Obra1 skrev:
Skön snubbe... synd att han är hela 67 år redan.. hoppas det finns folk som kan ta över efter honom.

Det fanns massor av goda viner på bordet att prova och vi behövde ju inte spotta ut som vanligt

Skulle vara intressant hur Decanter väljer ut vinerna, det var ju en salig blandning och väl ingen som jag skulle skulle ha plockat ut för en tävling som avser världens bästa mousserande vin
 

Lambo

Medlem
SV: Da Engrish bybbles

Nån som varit på Rigdeview Estate? Ska till London i början av nov och tänkte ta sväng dit. Talade med dom över telefonen och jisses vilken service!!! Skönt att slippa attityden många franska skumpahus har. Har aldrig testat detta bubbel så det ska bli spännande.
 
SV: Da Engrish bybbles

Lambo skrev:
Nån som varit på Rigdeview Estate? Ska till London i början av nov och tänkte ta sväng dit. Talade med dom över telefonen och jisses vilken service!!! Skönt att slippa attityden många franska skumpahus har. Har aldrig testat detta bubbel så det ska bli spännande.
Jättekul. ser fram mot din rapport. Alltid intressant med lite spänst i branschen. Om inte annat så kan det ju få fransmännen att sträva att bli bättre
 

Lambo

Medlem
SV: Da Engrish bybbles

Hade ett mkt trevligt besök på Rigdeview i början av november. Rigdeview är verkligen en idyll utanför den trevliga men pyttelilla byn Ditchling. Bodde på The Bull i Ditchling, charmigt litet hotell men en livfull gastropub. Vi var 30 minuter sena till den guidade turen på vingården. Dom löste det så galant att vi fick en privatvisning, snacka om service! Ägarna var mkt trevliga och gästvänliga, skönt att slippa attityden man ibland möter i Frankrike. Fick följa hela processen, smaka vinet i olika stadier och besöka källaren. Trevligt, trevligt!

Sen följde en vinprovning där vi fick testa 4 olika bubbel från gården. Vi var 7st i vårt sällskap och slukade samtliga flaskor. Snacka om välvärda 10 pund pp för turen och provningen. Får återkomma med noterna från provningen. Deras prisbelönta blanc de blanc var trevlig men bäst var deras Pinot bubbel "Knightsbrigde". Riktigt god. Köpte med mig några pavor hem, ska bli spännande att pröva mot champange.

Kan varmt rek ett besök. Vinerna är trevliga och goda men faktum är att man faktiskt kan köpa champagne för samma peng...
 
SV: Da Engrish bybbles

Lambo skrev:
Hade ett mkt trevligt besök på Rigdeview i början av november. Rigdeview är verkligen en idyll utanför den trevliga men pyttelilla byn Ditchling. Bodde på The Bull i Ditchling, charmigt litet hotell men en livfull gastropub. Vi var 30 minuter sena till den guidade turen på vingården. Dom löste det så galant att vi fick en privatvisning, snacka om service! Ägarna var mkt trevliga och gästvänliga, skönt att slippa attityden man ibland möter i Frankrike. Fick följa hela processen, smaka vinet i olika stadier och besöka källaren. Trevligt, trevligt!

Sen följde en vinprovning där vi fick testa 4 olika bubbel från gården. Vi var 7st i vårt sällskap och slukade samtliga flaskor. Snacka om välvärda 10 pund pp för turen och provningen. Får återkomma med noterna från provningen. Deras prisbelönta blanc de blanc var trevlig men bäst var deras Pinot bubbel "Knightsbrigde". Riktigt god. Köpte med mig några pavor hem, ska bli spännande att pröva mot champange.

Kan varmt rek ett besök. Vinerna är trevliga och goda men faktum är att man faktiskt kan köpa champagne för samma peng...
Kul, återkom gärna med noteringarna. Ringde du bara ok bokade eller var det något man ska tänka på.
 
Toppen