Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Därför äter riktiga karlar kött

På DN publiceras idag en artikel att män äter kött för att hävda sin dominans. Skribenten Amelie Björck som forskar på Språk- och litteraturcentrum i Lund (hennes senaste projekt är kring det litterära umgänget mellan apor och människor efter Darwin) har genom olika litterära verk kommit till slutsatsen att riktiga män äter djur för att de är "riktiga" män medan kvinnor inte behöver hävda sin dominans.

Vad hon helt missar i sin artikel är att människor äter djur pga att det är en proteinkälla och att människan är av naturen ett rovdjur. Det gäller både kvinnor och män, dvs människor, Det har inte med ras , kön, sexuell läggning eller något annat. Det är alltid fascinerande att man glömmer bort miljoner års utveckling och tror att genom några forskningsprojekt och debatt så kommer människans natur att förändras.

Förutom det så är kött gott. Jag är verkligen emot dålig djurhållning men känner mig inte som en sämre man för det, vilket Amelia verkar tro och tycka.

http://www.dn.se/kultur-noje/darfor-ate ... arlar-kott

Carnocentrism betyder köttinriktning, fallocentrism syftar på mansmakt, logocentrism avser rationalitetens företräde framför känslor och praktisk intuition.

Amelie Björck

Jag arbetar sedan sommaren 2011 med ett post doc-projekt i litteraturvetenskap om artdiskurser och umgänget mellan apor och människor i europeisk och främst nordisk litteratur efter Darwin. Mina forskningsintressen omfattar litteraturens performativitet, reflexivt akademiskt skrivande och intersektionella och genusvetenskapliga perspektiv. Jag är främst bekant med 19-2000-talslitteratur, -drama, och radioteater och har de senaste åren undervisat i litteratur och drama på Södertörns högskola. Jag skriver regelbundet poesi- och teaterkritik i Göteborgs-Posten samt är redaktör för Tidskrift för genusvetenskap. Jag ingår i forskningsmiljön FOLIO (Forum för Litteraturens Offentligheter).
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Därför äter riktiga karlar kött

Anders Landström skrev:
På DN publiceras idag en artikel att män äter kött för att hävda sin dominans. Skribenten Amelie Björck som forskar på Språk- och litteraturcentrum i Lund (hennes senaste projekt är kring det litterära umgänget mellan apor och människor efter Darwin) har genom olika litterära verk kommit till slutsatsen att riktiga män äter djur för att de är "riktiga" män medan kvinnor inte behöver hävda sin dominans.

"Det är dags att börja diskutera den så kallade carnocentrismen..." "Amelie Björk är litteraturvetare, redaktör för Tidskrift för genusvetenskap och kritiker på Göteborgs-Posten" - ja, jisses, det finns tillfällen då man verkligen märker att man är tillbaka i Sverige. Mina herrar (för nu var det ju män som apostroferades denna gång), så vitt jag har märkt existerar den här typen av utspel knappast i mainstream-medier i andra länder än Sverige.

Nej, kära Amelie, det är inte dags för mig att diskutera mina matvanor med någon litteraturvetare, feministisk eller icke, och kommer aldrig att bli det. Men jag lovar att du ska få äta dina grönsaker i fred, för man behöver få i sig sin näring för att orka vara upprörd över patriarkatet hela dagarna.
 

chambertin

Medlem
SV: Därför äter riktiga karlar kött

Anders Landström skrev:
På DN publiceras idag en artikel att män äter kött för att hävda sin dominans. Skribenten Amelie Björck som forskar på Språk- och litteraturcentrum i Lund (hennes senaste projekt är kring det litterära umgänget mellan apor och människor efter Darwin) har genom olika litterära verk kommit till slutsatsen att riktiga män äter djur för att de är "riktiga" män medan kvinnor inte behöver hävda sin dominans.

Vad hon helt missar i sin artikel är att människor äter djur pga att det är en proteinkälla och att människan är av naturen ett rovdjur. Det gäller både kvinnor och män, dvs människor, Det har inte med ras , kön, sexuell läggning eller något annat. Det är alltid fascinerande att man glömmer bort miljoner års utveckling och tror att genom några forskningsprojekt och debatt så kommer människans natur att förändras.

Förutom det så är kött gott. Jag är verkligen emot dålig djurhållning men känner mig inte som en sämre man för det, vilket Amelia verkar tro och tycka.

http://www.dn.se/kultur-noje/darfor-ate ... arlar-kott
Orsak och verkan är inte alltid lätt att forska på. ;)

Det är nog väsentligt enklare att få anslag till sin forskning (eller vad det nu är) med den inriktning hon har.
Lägg till ngt av orden genus, grön utveckling, global uppvärmning eller annat för tillfället PK eller medialt i ansökan och du skall se att anslagen trillar in lite lättare.

Med risk att bli etiketterad som carnocentrist så kan jag ju själv konstatera att visst är kött gôtt och förmodligen är det detta faktum som evolutionärt spelat stor roll i vår utveckling som carnivorer/vegetarianer (vi är ju trots allt ganska väl anpassade för blandad kost).
 

kayaker

Cyklist
SV: Därför äter riktiga karlar kött

Anders Landström skrev:
På DN publiceras idag en artikel att män äter kött för att hävda sin dominans. Skribenten Amelie Björck som forskar på Språk- och litteraturcentrum i Lund (hennes senaste projekt är kring det litterära umgänget mellan apor och människor efter Darwin) har genom olika litterära verk kommit till slutsatsen att riktiga män äter djur för att de är "riktiga" män medan kvinnor inte behöver hävda sin dominans.

Vad hon helt missar i sin artikel är att människor äter djur pga att det är en proteinkälla och att människan är av naturen ett rovdjur. Det gäller både kvinnor och män, dvs människor, Det har inte med ras , kön, sexuell läggning eller något annat. Det är alltid fascinerande att man glömmer bort miljoner års utveckling och tror att genom några forskningsprojekt och debatt så kommer människans natur att förändras.

Förutom det så är kött gott. Jag är verkligen emot dålig djurhållning men känner mig inte som en sämre man för det, vilket Amelia verkar tro och tycka.

http://www.dn.se/kultur-noje/darfor-ate ... arlar-kott
Man kanske ska hoppas att Amelie läser andra debattartiklar också, kanske särskilt denna:
http://www.dn.se/kultur-noje/debatt-ess ... -humaniora

Ett träffande citat med anknytning till Amelie Björcks dravel:
Politisering av annat slag ser han i trenden med cultural studies. Sociologiska teman som genus, etnicitet och sexualitet tar alltmer av utrymmet inom studiet av språk och litteratur. Det politiskt korrekta har blivit en så stark påtryckningsfaktor att det påminner om McCarthyismen på 1950-talet i USA, med det ironiska tillägget att det brukar vara samma personer som ondgör sig över McCarthyismen som nu genomdriver det politiskt korrekta. Llovet har gått igenom titlarna på de doktorsavhandlingar som lagts fram vid hans eget universitet och konstaterar att ämnena blivit mer banala.
 

Silenos

Medlem
SV: Därför äter riktiga karlar kött

Och hon är verksam på Södertörns högskola, oj vilken praktskräll...
 

Håkan

Medlem
SV: Därför äter riktiga karlar kött

Nu måste jag först säga att det finns bra feministisk forskning. Sedan finns det dålig sådan forskning på samma sätt som det finns bra och dålig forskning inom alla ämnesområden. Dock är det så att man har från beslutsfattarhåll kastat alldeles för mycket pengar på en för liten vetenskap vilket gjort att det dragit till sig en massa lycksökare och personer som tar sina personliga åsikter och gör forskning av samt personer ej lämpade för forskning. Förmodligen kommer det ske en insvängning så småningom till mera sansade åsikter. Tyvärr får avarterna basunera ut sina åsikter osensurerat vilket skapar en stor irritation från seriösa forskare och från gemene man. Men man blir avundsjuk när man själv förgäves försöker få de där forskningsmedlen och de där genusvetarna verkar ha hur mycket pengar som helst. Ni kanske kan hjälpa mig med nåt genusprojekt inom matematisk statistik så jag kan få lite mer forskningsmedel ;D?
 
Toppen