Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Dagens i-landsproblem. Oenotheque -96 eller inte

matage

Medlem
Antar att detta kan klassas som dagens i-landsproblem.

Fick erbjudandet om att köpa en trepack Oenotheque -96
Har aldrig druckit vinet tidigare men är väldigt nyfiken och förtjust i sendeggat och moget.

men så kommer då tankarna..

Vad mer finns det i rangen 1500-3000 som jag kanske hellre skulle/borde fylla på med.. eller ska man helt enkelt slå till?

Nån som kan prata mig ur det eller övertyga mig att trycka på knappen? ;)
 
SV: Dagens i-landsproblem. Oenotheque -96 eller inte

Padawan skrev:
Antar att detta kan klassas som dagens i-landsproblem.

Fick erbjudandet om att köpa en trepack Oenotheque -96
Har aldrig druckit vinet tidigare men är väldigt nyfiken och förtjust i sendeggat och moget.

men så kommer då tankarna..

Vad mer finns det i rangen 1500-3000 som jag kanske hellre skulle/borde fylla på med.. eller ska man helt enkelt slå till?

Nån som kan prata mig ur det eller övertyga mig att trycka på knappen? ;)

Pratar vi 3000 sek för ett trepack. Då kan jag köpa direkt utan att tänka.

Jag har druckit Oenotheque -96 två gånger och inte varit helt imponerad. För priset och årgången så är Krug, Henriot CdE, Comtes, Billecart-Salmon t.ex. bättre köp i min mening
 
Trådskapare
matage

matage

Medlem
SV: Dagens i-landsproblem. Oenotheque -96 eller inte

Anders Landström skrev:
Pratar vi 3000 sek för ett trepack. Då kan jag köpa direkt utan att tänka.

Nja då hade jag nog inte ens ställt frågan :D

Det rör sig snarare om knappt 8 500 för trepacket och därav funderingarna.
Jag är väldigt förtjust i Henriot med lite år på nacken men har hädande nog hittills inte imponerats nämnvärt av Krug där jag iofs bara druckit yngre GC.
 
SV: Dagens i-landsproblem. Oenotheque -96 eller inte

Ja, hur var priset? Huruvida det är ett bra köp beror ju i hög grad på det.


Själv vet jag inte alltför mycket om Oenoteque. Jag har bara druckit 1995:an, häromveckan, men jag får nog säga att den var stilmässigt ganska rejält olik vanlig Dom Pérignon, till den grad att jag aldrig hade gissat att det var DP (i.o.f.s. har jag inte druckit DP av samma årgång, men stilen brukar gå igen över årgångar). Sendegorgering gör väldigt stor skillnad för stilen, vilket man för all del märker mellan Bollinger GA och R.D. också.
Oenoteque 1996 har jag inte druckit (däremot köpt och lagt undan 6 stycken av), så du bör nog lyssna på Anders i första hand där. Dock så får jag nog nämna att Julle gett det hela 98 potential, vilket mycket väl kan båda gott för dess framtidsutsikter.

Kolla även upp hur det kan ha lagrats, i den mån du kan!


8500 kr för tre hade jag nog inte lagt ut. Du bör kunna hitta det till betydligt bättre priser, som här...
http://www.farrvintners.com/wine.php?wine=18014

edit:fixade till URLen
 
Trådskapare
matage

matage

Medlem
SV: Dagens i-landsproblem. Oenotheque -96 eller inte

Priset var förvisso levererat å klart till MFW källare från Moët's lager i Reims.. men eftersom jag ändå köper för att dricka snarare än som investering ska jag nog ligga lågt här och kanske leta andra kickar. Tack för feedbacken!


Jag har en lång lista med skumpa som jag vet att jag uppskattar att beta av ;)
 
SV: Dagens i-landsproblem. Oenotheque -96 eller inte

Padawan skrev:
Priset var förvisso levererat å klart till MFW källare från Moët's lager i Reims.. men eftersom jag ändå köper för att dricka snarare än som investering ska jag nog ligga lågt här och kanske leta andra kickar. Tack för feedbacken!


Jag har en lång lista med skumpa som jag vet att jag uppskattar att beta av ;)

Du kan köpa 3 stycken för runt 6500 leverade i England. För 2000 SEK får du garanterat hem dem till Svedala.

Kolla in Billecart-Salmon Grande Cuvée, 6 stycken för lite mer är 10000 SEK.

http://www.farrvintners.com/winelist.ph ... ntage=1996
 
Toppen