Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Dagens lansering 1 augusti 2014

Vino fino

Medlem
Kära vänner,

Som vanligt vid den här tiden på dagen vid de här datumen ställer jag mig frågan: var det bara jag som brände hål i plånboken idag?

Jag försökte hålla mig lugn, men det blev ändå lite Joguet, Louis Cheze, Vasse Felix. Och så Niepoorts underbara Bioma som släpptes i BS idag.

Vad har herrskapet beställt? Är nyfiken.
 
Betalt och klart 10:10 :)
Vi verkar ha ett par inköp gemensamt, men det ser ut som du missade månadens vin? ;)

image.jpg

2009 E Guigal Hermitage Rouge
2011 Charles Jouget Chinon Clos de la Dioterie
2009 Gaja Brunello di Montalcino
2004 Bodegas Hnos Pérez Pascuas Vina Pedrosa Gran Reserva
2010 Paolo Conterno Barolo Riva del Bric
(månadens vin för augusti)
2012 Domaine Des Terres Dorées Fleurie (ingår ej i detta släpp)
2012 Vasse Felix Heytesbury Chardonnay
2010 La Spinetta Barbaresco Bordini
 
Trådskapare
Vino fino

Vino fino

Medlem
Betalt och klart 10:10 :)
Vi verkar ha ett par inköp gemensamt, men det ser ut som du missade månadens vin? ;)
Jag tänkte ta månadens vin direkt i butik (som du verkar ha gjort). De andra lade jag som beställningar till min lokala Monopolfilial så slipper jag kånka.

Pedrosa:n drack jag för ett par veckor sedan i sitt hemland. Mkt bra. Och '04 är en fantastisk årgång i Ribera och Rioja--- tycker den brukar överskugga både '01 och '05.
 
Jag tänkte ta månadens vin direkt i butik (som du verkar ha gjort). De andra lade jag som beställningar till min lokala Monopolfilial så slipper jag kånka.

Pedrosa:n drack jag för ett par veckor sedan i sitt hemland. Mkt bra. Och '04 är en fantastisk årgång i Ribera och Rioja--- tycker den brukar överskugga både '01 och '05.
Ahh, smart tänkt. Det blev lite kånkande för min del, men det mesta fick plats i väskan, så det var inga problem.

Roligt att du gillade den! Jag var lite tveksam om jag skulle köpa den. Men dina, @merlotsmile och andras trevliga spanieninlägg i idag-dricker-vi-tråden låg antagligen i bakhuvudet och gjorde så att det vägde över :)
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
Orkade inte åka in till Passagen idag, för varmt. La en beställning till mitt lokala butik istället. Bara att hämta om 4 dagar. Kändes smidigare:cool:

Blev dessa tillslut, har "nästan" köpstopp, så det blev "lite" billigare viner i dagens lansering... :
92207 Château de Saint Cosme Gigondas Château Saint Cosme
92216 Tancredi Donnafugata
92236 Barbaresco Nubiola Pelissero
92281 Domaine Leon Barral Jadis
90044 Vacqueyras Le Clos Montirius
92299 Chinon Clos de la Dioterie Charles Joguet
 

Skrutt

Medlem
Kära vänner,

Som vanligt vid den här tiden på dagen vid de här datumen ställer jag mig frågan: var det bara jag som brände hål i plånboken idag?

Jag försökte hålla mig lugn, men det blev ändå lite Joguet, Louis Cheze, Vasse Felix. Och så Niepoorts underbara Bioma som släpptes i BS idag.

Vad har herrskapet beställt? Är nyfiken.
Vad är "Bioma"? Känner ej igen termen. Annars har ju Niepoort som flera andra portvinsmakare fått mycket ros för sina Vintage -11.

Av utrymmesskäl var jag mest ute efter kortsiktiga objekt och därför blev det en Loimer grüner veltliner -07 samt 5 st Domaine Barral Jadis. Får hoppas att den sistnämnda inte är alltför alkoholvarm men jag tror att kvaliteten segrar oavsett det.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Fick hålla igen lite här då fokus råkat hamna mycket på champagne den sista tiden men det blev några halvflaskor av 2010 La Spinetta Barbaresco Bordini och så månadens grupparbete förstås 2010 Paolo Conterno Barolo Riva del Bric
 
Trådskapare
Vino fino

Vino fino

Medlem
Vad är "Bioma"? Känner ej igen termen. Annars har ju Niepoort som flera andra portvinsmakare fått mycket ros för sina Vintage -11.
Bioma är en single vineyard Port från 80-åriga rankor, ett projekt som började i.o.m. årgång 2008. Stilen skall vara "traditionell engelsk Port, före 1970" vilket sägs uppnås med användningen av "pipes", 550-liters ekfat, snarare än de gigantiska karen (vats).

Jag har provat både standard vintage och Bioma från Niepoorts 2011:eek:r och bägge är fantastiska--- Niepoort har lyft sig i håret och tagit sig tillbaka från svackan. Orsaken till att jag köpte Bioma nu var att den släpptes först idag. Vanlig vintage köpte jag i april, tror jag det var.

Det sorgliga med att köpa nylanserad Port, trots att vi här pratar om världens bästa viner i sin kategori, tillgängliga långt under tusenlappen, är att jag kommer att vara pensionär när de börjar bli drickfärdiga. Men men... om man blir en snål pensionär har man i alla fall något exklusivt att dricka.
 

Rexel

Medlem
Åkte till nordstan då jag hade en vinprovning (amarone etc, vilket jag inte var så sugen på) som jag bytte till presentkort:)
Beställde några flarror la spinetta straderi på webben innan jag åkte då den var mitt första val i lanseringen.
Hade bestämt exakt vad jag skulle plocka på mig innan jag gick in i butiken, gick ju sådär:confused:
Det blev i alla fall
Saint cosme gigondas 2012
Rotari 1999
La spinetta Bordini
Paolo conterno barolo riva del bric (månadens vin)
......och som vanligt lite fler flarror av varje sort än vad jag tänkt...tänk om jag tycker den är supergod, kanske tar slut:nagelbitare:
 

vininfo.nu

Medlem
Själv så investerade jag i:
92223, Giuseppe Sedilesu Mamuthone 2011, Cannonau di Sardegna, 149 kr. 3 glas i GR 2014 så jag tänkte att visst en bra Italiensk Grenache för en "spottstyver". Skall hålla Sardinien på en Italienkurs i höst och då kanske den kommer väl tillpass, om jag inte dricker upp den dessförinnan...
92298, Charles Joguet Chinon Les Varennes du Grand Clos 2011, 259 kr.
92299, Charles Joguet Chinon Clos de la Dioterie 2011, 299 kr. Jouguet brukar liksom inte svika mina smaklökar...

aug2014.JPG
 

Skrutt

Medlem
Bioma är en single vineyard Port från 80-åriga rankor, ett projekt som började i.o.m. årgång 2008. Stilen skall vara "traditionell engelsk Port, före 1970" vilket sägs uppnås med användningen av "pipes", 550-liters ekfat, snarare än de gigantiska karen (vats).

Jag har provat både standard vintage och Bioma från Niepoorts 2011:eek:r och bägge är fantastiska--- Niepoort har lyft sig i håret och tagit sig tillbaka från svackan. Orsaken till att jag köpte Bioma nu var att den släpptes först idag. Vanlig vintage köpte jag i april, tror jag det var.

Det sorgliga med att köpa nylanserad Port, trots att vi här pratar om världens bästa viner i sin kategori, tillgängliga långt under tusenlappen, är att jag kommer att vara pensionär när de börjar bli drickfärdiga. Men men... om man blir en snål pensionär har man i alla fall något exklusivt att dricka.
Intressant. Det finns ju alltid "ett vin till". Men jag passar nog pga utrymmesfrågan. Jag måste skapa utrymme inför barolo -10. När det gäller den långa lagringstiden så kompletterar jag med 375:eek:r med snabbare mognadstid. Dock verkar det vara helt tomt på Systemet på 2011or på halvflaska just nu.
 

merlotsmile

Medlem
Hmm ... beställde bara augusti månads "dela en pava" ... men ... är Cabernet Franc det nya svarta?????o_O .. borde man beställa?? :eek:
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Bioma är en single vineyard Port från 80-åriga rankor, ett projekt som började i.o.m. årgång 2008. Stilen skall vara "traditionell engelsk Port, före 1970" vilket sägs uppnås med användningen av "pipes", 550-liters ekfat, snarare än de gigantiska karen (vats).

Jag har provat både standard vintage och Bioma från Niepoorts 2011:eek:r och bägge är fantastiska--- Niepoort har lyft sig i håret och tagit sig tillbaka från svackan. Orsaken till att jag köpte Bioma nu var att den släpptes först idag. Vanlig vintage köpte jag i april, tror jag det var.

Det sorgliga med att köpa nylanserad Port, trots att vi här pratar om världens bästa viner i sin kategori, tillgängliga långt under tusenlappen, är att jag kommer att vara pensionär när de börjar bli drickfärdiga. Men men... om man blir en snål pensionär har man i alla fall något exklusivt att dricka.
image.jpg
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Apropå Cheval Blanc -82 så fanns det en magnumflaska att köpa på Farmers Market i LA. Lite dyr bara, men lustigt att hitta i en random delikatessbutik...
Visa bifogad bild 1827
Du menar alltså att du ännu så länge är OVAN med vad det kan innebära att befinna sig i ett land där rusdrycker säljs helt ansvarslöst jmf att befinna sig hemma i DDR?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Du menar alltså att du ännu så länge är OVAN med vad det kan innebära att befinna sig i ett land där rusdrycker säljs helt ansvarslöst jmf att befinna sig hemma i DDR?
Nej då, Danmark ligger ju bara ett par timmar från hemmets trygga vrå. Det vill säga det krävs inte särskilt mycket för att nå frihet. Tar lika lång tid att ta sig till Stockholm från Göteborg...
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Nej då, Danmark ligger ju bara ett par timmar från hemmets trygga vrå. Det vill säga det krävs inte särskilt mycket för att nå frihet. Tar lika lång tid att ta sig till Stockholm från Göteborg...
Jag måste i ärlighetens namn berätta att jag har fortfarande inte vant mig med det infernaliska utbudet i Tokyo. Stod så sent som idag och dreglade över en ~150 olika pre-1990 Bdx på en butikshylla... Har tillgång till både öl, vin och whiskey dygnet runt i fyra butiker inom 200m radie från där vi bor - om jag nu skulle råka få slut hemmavid.
Nyper mig i armen regelbundet.
Njuter också med viss regelbundenhet.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Jag måste i ärlighetens namn berätta att jag har fortfarande inte vant mig med det infernaliska utbudet i Tokyo. Stod så sent som idag och dreglade över en ~150 olika pre-1990 Bdx på en butikshylla... Har tillgång till både öl, vin och whiskey dygnet runt i fyra butiker inom 200m radie från där vi bor - om jag nu skulle råka få slut hemmavid.
Nyper mig i armen regelbundet.
Njuter också med viss regelbundenhet.
Åja, jag har också utbud, kan få en stor stark på min lokala pizza till klockan 23 om jag vill. Och de har de både Umbala på glas och Jackvegasmaskiner. Och kareoke på lördagen, kan knappast bli mer Yapan.
 
Toppen