Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Dagens lansering 1 augusti 2014

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Åja, jag har också utbud, kan få en stor stark på min lokala pizza till klockan 23 om jag vill. Och de har de både Umbala på glas och Jackvegasmaskiner. Och kareoke på lördagen, kan knappast bli mer Yapan.
image.jpg

Bitch please!

(Förlåt, men jag kunde bara inte låta bli...
Straffsparkar utan målvakt, pizza utan etikett, chips utan vitlök...)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Kanske dags att vi kommer ut ur closetten och ger varandra en high-5 för att vi låter Jante flytta till Norge. Eller Danmark.
image.jpg
 
Jadi
Vad är "Bioma"? Känner ej igen termen. Annars har ju Niepoort som flera andra portvinsmakare fått mycket ros för sina Vintage -11.

Av utrymmesskäl var jag mest ute efter kortsiktiga objekt och därför blev det en Loimer grüner veltliner -07 samt 5 st Domaine Barral Jadis. Får hoppas att den sistnämnda inte är alltför alkoholvarm men jag tror att kvaliteten segrar oavsett det.
jadisen avsmakades i förrgår. Den var prima! Jag är i samma sits. Det eviga utrymmesproblemet - men måste ha fler jadiser.
 

ChristianB

DipWSET
Det blev ett mycket modest köp för min del; en flaska Chinon Les Varennes de Gran Clos 2011. Sneglade på mycket annat men pengarna har fått gå till tråkiga saker som ny mobil, ny tvättmaskin och sådant den här månaden... Å andra sidan räknar jag ju med att det här blir insteget till en massa trevlig CF, så jag får väl köpa fler i framtiden! ;)
 
Trådskapare
Vino fino

Vino fino

Medlem
Det blev ett mycket modest köp för min del; en flaska Chinon Les Varennes de Gran Clos 2011. Sneglade på mycket annat men pengarna har fått gå till tråkiga saker som ny mobil, ny tvättmaskin och sådant den här månaden... Å andra sidan räknar jag ju med att det här blir insteget till en massa trevlig CF, så jag får väl köpa fler i framtiden! ;)
Bra köp! (Hoppas jag :confused:... har inte provat än men '10:an var fantastisk).
 

Skrutt

Medlem
Bah... Har gott och funderat på den hela veckan. Sådana omdömen gör inte att det kliar mindre i fingrarna! :)
Vet inte hur representativ min smak och mina preferenser är. Samtidigt som jag totaldiggar smakrikedomen och längden i Jadis så tycker jag ofta att smakrikedom blir likamed spretighet, t.ex. i Nya Världen-PN. (Där var Saint Clair Pioneer Block 14 ett oemotståndligt undantag.)
 
Trådskapare
Vino fino

Vino fino

Medlem
o0, några tips för dekantering och servering?
Dekantering är ett känsligt ämne, smaken är som bekant delad...

Vissa vill se hur vinet utvecklar sig i flaskan under kvällen, andra vill ha massiv kompressormatad chock-oxidering... jänkarna på CT verkar vara nästan patologiskt fixerade vid tidtagning, enkel/dubbel/trippel, slow-ox och allt vad de plitar ned i sina anteckningar.

Jag tyckte inte den var tjurig och tvär utan serverade direkt ur flaskan. Pepparstek är klassisk partner till CF från Loire.
 

ChristianB

DipWSET
Dekantering är ett känsligt ämne, smaken är som bekant delad...

Vissa vill se hur vinet utvecklar sig i flaskan under kvällen, andra vill ha massiv kompressormatad chock-oxidering... jänkarna på CT verkar vara nästan patologiskt fixerade vid tidtagning, enkel/dubbel/trippel, slow-ox och allt vad de plitar ned i sina anteckningar.

Jag tyckte inte den var tjurig och tvär utan serverade direkt ur flaskan. Pepparstek är klassisk partner till CF från Loire.
Bra poänger! Jag är nog förhållandevis enkel när jag väl slår upp ett vin i en karaff. Det är allt jag gör, några timmar i karaff om så behövs. Men det låter som att det här är ett vin jag hellre upplever utvecklas under kvällen; min tanke var mest "dekantera eller ej". ;)

Tack för tipset, det får bli stek någon dag!
 
Det blev ett mycket modest köp för min del; en flaska Chinon Les Varennes de Gran Clos 2011. Sneglade på mycket annat men pengarna har fått gå till tråkiga saker som ny mobil, ny tvättmaskin och sådant den här månaden... Å andra sidan räknar jag ju med att det här blir insteget till en massa trevlig CF, så jag får väl köpa fler i framtiden! ;)
Jag testade den igår. Av dom få 100% CF jag prövat så är det här den bästa. En driven och fin frukt i bra balans med syra och tanniner. Jag köper däremot inte fler - utan såg det mer som ett referensvin och kul att testa. Föredrar som sagt Jadis för några kronor mindre..
 

ChristianB

DipWSET
Jag testade den igår. Av dom få 100% CF jag prövat så är det här den bästa. En driven och fin frukt i bra balans med syra och tanniner. Jag köper däremot inte fler - utan såg det mer som ett referensvin och kul att testa. Föredrar som sagt Jadis för några kronor mindre..
Grym info! Jag är inne på att prova vinet imorgon faktiskt. :) Återkommer med smaknoter om så sker, eller vad jag nu hittar för annat spännande att dricka!
 
Toppen